Srušeni dijelovi Izbornog zakona BiH koji su omogućavali majorizaciju Hrvata u F BiH

0
697

Ustavni sud Bosne i Hercegovine je danas, 1. prosinca 2016. godine, na 101. plenarnој sjednici odlučivao o jednom broju zahtjeva za ocjenu ustavnosti zakona i apelacija o navodnim povredama ljudskih prava i temeljnih sloboda.

Ustavni sud BiH je, između ostalog, odbio zahtjev Osnovnog suda u Derventi za ocjenu kompatibilnosti članka 97. stavak 1. Zakona o ovršnom postupku Republike Srpske jer je utvrdio da je članak 97. stavak 1. Zakona o ovršnom postupku Republike Srpske u skladu s člankom II/3.k) Ustava Bosne i Hercegovine i člankom 1. Protokola broj 1 uz Europsku konvenciju za zaštitu ljudskih prava i temeljnih sloboda.

Ustavni sud Bosne i Hercegovine je obavio i preliminarnu raspravu o proceduralnim pitanjima u svezi sa zahtjevom Mladena Bosića, predsjedatelja Zastupničkog doma Parlamentarne skupštine Bosne i Hercegovine, za ocjenu ustavnosti Odluke o usvajanju Jedinstvenog programa obrade podataka popisa stanovništva, kućanstava i stanova u Bosni i Hercegovini 2013. godine broj 11-43- 2-12- 601-2/16 od 18. svibnja 2016. godine i Jedinstvenog programa obrade podataka popisa stanovništva, kućanstava i stanova u Bosni i Hercegovini 2013. godine. Odluku u svezi sa ovim zahtjevom Ustavni sud će donijeti nanarednoj plenarnoj sjednici, priopćeno je iz Ustavnog suda BiH.

Ustavni sud Bosne i Hercegovine je djelomično usvojio zahtjev dr. Bože Ljubića, u vrijeme podnošenja zahtjeva predsjedatelja Zastupničkog doma Parlamentarne skupštine Bosne i Hercegovine, za ocjenu ustavnosti odredbi čl. 10.10., 10.12., 10.15. i 10.16. potpoglavlje B Izbornog zakona Bosne i Hercegovine i odredbi članka 20.16A poglavlja 20 – Prijelazne i završne odredbe Izbornog zakona.

Naime, Ustavni sud Bosne i Hercegovine je utvrdio da odredba potpoglavlja B članka 10.12. stavak 2. u dijelu: „Svakom konstitutivnom narodu se daje jedno mjesto u svakoj županiji“ i odredbe poglavlja 20 – Prijelazne i završne odredbe članka 20.16A stavak 2. toč. a.-j. Izbornog zakona nisu u skladu s člankom I/2. Ustava Bosne i Hercegovine zato što očito impliciraju da pravo na demokratsko odlučivanje isključivo legitimnim politički predstavljanjem neće biti utemeljeno na demokratskom izboru izaslanika u Dom naroda Federacije Bosne i Hercegovine onog konstitutivnog naroda koji predstavlja i čije interese zastupa, što je suprotno načelu konstitutivnosti, odnosno ravnopravnosti bilo kojeg od konstitutivnih naroda.

Shodno tome, Ustavni sud Bosne i Hercegovine je, u skladu sa člankom 61. stavak 4. Pravila Ustavnog suda Bosne i Hercegovine, naložio Parlamentarnoj skupštini Bosne i Hercegovine da najkasnije u roku od šest mjeseci od dana dostave ove odluke uskladi odredbu potpoglavlja B članka 10.12. stavak 2. u dijelu: „Svakom konstitutivnom narodu se daje jedno mjesto u svakoj županiji“ i odredbe poglavlja 20 – Prijelazne i završne odredbe članka 20.16A stavak 2. toč. a.-j. Izbornog zakona Bosne i Hercegovine sa odredbama članka I/2. Ustava Bosne i Hercegovine.

Ustavni sud Bosne i Hercegovine je odbio kao neutemeljen zahtjev dr. Bože Ljubića za ocjenu ustavnosti odredbi potpoglavlja B čl. 10.10., 10.12. u preostalom dijelu, 10.15. i 10.16. Izbornog zakona Bosne i Hercegovine jer je utvrdio da su navedene odredbe u skladu sa člankom I/2. Ustava Bosne i Hercegovine”, priopćeno je iz Ustavnog suda BiH.

Pored toga, Ustavni sud Bosne i Hercegovine je usvojio i zahtjev Bakira Izetbegovića, člana Predsjedništva Bosne i Hercegovine, i drugih „za rješavanje ustavnopravnog spora s entitetom Republika Srpska“ u svezi s Odlukom o raspisivanju republičkog referenduma broj 02/1-021- 894/16 od 15. srpnja 2016. godine, te utvrdio da navedena odluka o raspisivanju republičkog referenduma nije u suglasnosti s člankom I/2. i člankom VI/5. Ustava Bosne i Hercegovine zato što je tom odlukom utvrđeno referendumsko pitanje o kojem već postoji konačna i obvezujuća odluka Ustavnog suda kao institucije Bosne i Hercegovine, a takvu odluku su dužni poštovati svi organi i institucije javne vlasti.

Ustavni sud je poništio rezultate referenduma održanog 25. rujna 2016. godine zato što je referendum proveden na temelju Odluke o raspisivanju republičkog referenduma od 15. srpnja 2016. za koju je Ustavni sud utvrdio da nije u suglasnosti sa Ustavom Bosne i Hercegovine, te suprotno nalogu Ustavnog suda iz Odluke o privremenoj mjeri broj U 10/16 od 17. rujna 2016. godine.

Sve odluke o zahtjevima za ocjenu ustavnosti i apelacijama usvojene na sjednici bit će dostavljene podnositeljima u roku od mjesec dana i objavljene na internetskoj stranici Ustavnog suda Bosne i Hercegovine (www.ustavnisud.ba), ističe se u priopćenju