Film Matije VukÅ¡ića »Djeca tranzicije« svakako je jedan od zapaženijih hrvatskih dokumentaraca ove godine, a zaÅ¡to je tome tako, moći će se danas uvjeriti i rijeÄka publika na lokalnoj premijeri u Art kinu.
Autor: Vedrana SimiÄević
Posljednji u nizu uradaka novinara i dokumentarista poznatog po filmovima kao Å¡to su »Benjamin« i »Irokez« dirljiva je, tužna i vrlo dojmljiva kombinacija priÄa o Äetiri hrvatska djetinjstva koja su sva redom oblikovana aktualnim i najÄešće poražavajućim vrijednostima u druÅ¡tvu.
Mali David sanja o nogometnoj karijeri i tome je podreÄ‘ena njegova svakodnevica, no njegovi snovi odbijaju se o okrutnu realnost u kojoj uspjeh najÄešće nema veze s talentom. Lana koja odrasta u imućnom domu opsjednuta je odjećom s »markicama«, a njena su svakodnevica već i prije osnovne Å¡kole Å¡tikle, Å¡minka i turbo folk.
Natalijina priÄa bolno je svjedoÄanstvo kako i danas u 21. stoljeću hrvatsko druÅ¡tvo uz podrÅ¡ku sustava stigmatizira one drugaÄije, pa makar ta razliÄitost bila definirana kroz neposjedovanje mobitela, dok je sudbina djevojke Marte kojoj je film i posvećen Å¡okantno upozorenje kakve sve opasnosti krije danaÅ¡nje odrastanje.
– Uvijek se o utjecaju kapitalizma i konzumerizma priÄa u kontekstu odraslih, no negdje sam proÄitao podatak iz nekog istraživanja da djeca Äiji su roditelji bogati i djeca koja nemaju takve uvjete proživljavaju jednaki stres, jer ova koji »imaju« stalno žele neÅ¡to novo, a ova koja nemaju se ne osjećaju kao dio te zajednice. U doba kad sam poÄeo razraÄ‘ivati ideju djevojka mi je bila trudna i na samom poÄetku snimanja sam postao otac, tako da mi je to bio nekakav dodatni motiv da se zainteresiram za tu temu.
Cyber kriminal
Film je, pretpostavljam, dugo nastajao?
Istina. Najprije smo dobili sredstva za kratkometražni film pod radnim nazivom »Djeca kapitalizma«, jer sam htio samo zabilježiti utjecaj kapitalizma i »zapada« na klince koji žive ovdje, no onda mi to nekako nije Å¡timalo. Trajalo je joÅ¡ mjesecima dok u glavi nisam posložio da se želim baviti posljedicama koje materijalizam općenito, no i sustav u kojem živimo, ima na djecu. Imao sam odliÄnu istraživaÄicu, Å¡to mi je jako bitno jer volim u ekipi imati nekoga tko na stvari gleda malo drugaÄije od mene. No ona je morala odustati i to je dodatno usporilo cijeli proces. Na kraju sam priÄe o Marti i Davidu naÅ¡ao preko medija, za Natalijinu priÄu sam Äuo, a Lanu smo naÅ¡li preko nekoga.
ZaÅ¡to baÅ¡ »Djeca tranzicije«? Moramo li stanje u druÅ¡tvu koje utjeÄe na sve ove priÄe nužno povezati s tranzicijom? Rekla bih da se radi o globalnijem fenomenu i problemima prisutnima i u razvijenijim zemljama…
Da, isprva je radni naziv bio »Djeca kapitalizma«, no onda su mi producenti savjetovali, a ja se složio, da su specifiÄnosti u priÄama djelomiÄno lokalne, da ih uvjetno reÄeno možemo nazvati i balkanskima i da je druÅ¡tvo u kojem oni odrastaju prije tranzicijsko nego ono kapitalistiÄko kakvo bismo mogli naći u Americi. Tamo je to otiÅ¡lo puno dalje, tamo imaÅ¡ klince koji zbog neke depresije uÄ‘u u Å¡kolu i ubiju devetero uÄenika pa onda sebe, tamo su ti ekstremi na druÅ¡tvenim mrežama već odavno uzeli maha. Kod nas je to sad u porastu, iako nije joÅ¡ uzelo maha, no mogu reći da smo potpuno nepripremljeni za cyber kriminal. I policija je tu potpuno zakazala, Å¡to ne vjerujem da je sluÄaj u nekim drugim zemljama gdje se cyber bullying odavno tretira kao kazneno djelo.
Brutalni pokazatelj
Natalijina priÄa je takoÄ‘er vrlo potresna, no dojmilo me se kako je na vrlo jednostavan naÄin, kroz hladan odgovor ravnateljice koja zapravo odbacuje tvrdnje o zlostavljanju, prikazano negiranje Å¡kole i podbaÄaj cijelog sustava prema toj djevojÄici. Koliko je bilo »osjetljivo« snimati tu priÄu?
Ta priÄa je pravi brutalni pokazatelj prilika u Hrvatskoj – imate malu sredinu gdje »elita« tog mjesta staje na stranu nasilnika zbog rodbinskih veza i zbog toga Å¡to osoba koja je zlostavljana naprosto ne pripada u njihov svijet. To je bilo dosta teÅ¡ko snimati jer smo doživjeli puno prijetnji, izmeÄ‘u ostalog prijetili su nam socijalnim službama koje će navodno oduzeti dijete obitelji ako nastavimo sa snimanjem, a sve to skupa je u meni stvorilo joÅ¡ veći inat. No kljuÄno je bilo povjerenje koje su ti roditelji imali u nas, jer su i na njih radili pritisak kako bi se tema stavila »pod tepih«. Bilo je tu dosta Å¡kakljivih situacija, no imao sam dobru ekipu.
Je li bilo kakvih posljedica za obitelj, tužbi prema vama i sliÄnih reakcija?
Ne, prijetnje su bili blefovi i Natalijina obitelj se nije dala zastraÅ¡iti prijetnjama tipa »doći će vam socijalna služba« jer djeca odrastaju uz sve Å¡to im realno treba. Natalijinom ocu ni taj pritisak druÅ¡tva koje mora »imati, a ne biti« ne radi tolike probleme kao nama drugima, jer on sigurno neće nikad smatrati da je iPhone za dijete vrijedan velikog troÅ¡ka. On svima njima objaÅ¡njava da je skromnost vrlina i da nije sve u novcu i moj je dojam da ta djeca odrastaju na ispravan naÄin.
Raditi dokumentarce o djeci uvijek je osjetljivo. Kako ste se odnosili prema tom pitanju?
Imali smo, naravno, dozvolu roditelja. Bilo nam je najbitnije objasniti ljudima o Äemu će se tu raditi i tražili smo, logiÄno, njihovo zeleno svjetlo. Producenti su se savjetovali s odvjetnicima Å¡to bi sve moglo biti problematiÄno. Pravobraniteljica za djecu ima svojevrsnu knjižicu savjeta i jedina stavka koja je tamo bila problematiÄna je preporuka da se ne izvjeÅ¡tava o samoubojstvima mladih. Oni, meÄ‘utim, pri tome potpuno izjednaÄavaju novinarstvo, dokumentarizam i umjetnost. Ja se mogu složiti da u sluÄaju samoubojstava može doći do »Wertherovog efekta«, ali mislim da je veći problem da se ne progovara o ovakvo ekstremnom sluÄaju kao Å¡to je djevojka koja se ubila zbog uvreda na druÅ¡tvenim mrežama. Nitko od nas nije Äuo za tu stranicu preko kojih je ona te uvrede primala i kladim se da mnogi roditelji nemaju pojma Å¡to sve njihova djeca rade na druÅ¡tvenim mrežama. Producenti su meÄ‘utim sve to dosta studiozno provjerili prije no Å¡to smo poÄeli snimati, jer uostalom znamo Å¡to je bilo s filmovima na proÅ¡lom ZagrebDoxu – mislim da Äak tri nisu prikazana zbog prijetnji tužbama.
RazliÄiti pogledi
PriÄa male Lane se takoÄ‘er Äini nezgodna po tom pitanju, s obzirom na naÄin na koji oslikava dijete u javnosti?
Rekao bih da se tu radi o razlici u percepciji. Svi roditelji su vidjeli film i svi su reagirali pozitivno, nije se nitko bunio ni prigovarao, iako svi razliÄito gledaju na priÄe. Svi oni na svoje živote gledaju na svoj naÄin.
Film ima dosta »igrane poetike«, odnosno ima dosta trenutaka u kojima se odmiÄe od klasiÄne dokumentaristiÄke forme. Imam dojam da ste dugo vremena proveli uz sve Äetiri obitelji da bi vaÅ¡i protagonisti postali opuÅ¡teni uz prisustvo kamere.
Imam dosta utakmica u nogama Å¡to se tiÄe reportaža, njih preko tisuću na HTV-u i odnosi s ljudima su mi uvijek bili jaÄa strana u dokumentarizmu. I Äak mislim da je u dokumentarizmu važniji od režije upravo taj pristup ljudima. Film je dosta izrežiran u vizualnom smislu jer sam imao jasnu viziju, a to je na kraju i protagonistima bilo dosta zabavno. Htio sam probati neÅ¡to drugaÄije, neÅ¡to novo. Na kraju krajeva, poznata je ona Godardova izreka da je tanka linija izmeÄ‘u dokumentarnog i igranog filma.
Kome se lakše opustiti pred kamerama, odraslima ili djeci?
Djeca su sama po sebi opuÅ¡tena, iskrena. Uvijek su odrasli problem, njima treba duže. No u onom trenutku kad porazgovarate s ljudima i steknete povjerenje, iskreno im kažete Å¡to namjeravate, onda tu viÅ¡e nema problema. Važna razlika izmeÄ‘u dokumentarnog i igranog filma je Äinjenica da s protagonistima dokumentarnih filmova i dalje »živite«. Ja se i sad Äujem sa svima njima i to je neÅ¡to Å¡to je lijepo, no to nosi sa sobom i neke teže trenutke.
Super Å¡kola
Kratki film za novi omnibus »ZagrebaÄke priÄe« koji ste upravo dovrÅ¡ili je vaÅ¡ prvi igrani film. Å to je najveće zadovoljstvo dokumetaristi koji prelazi u domenu igranog filma?
Najveći guÅ¡t je Å¡to imaÅ¡ deset ljudi oko sebe koji rade sve Å¡to treba i koncentriraÅ¡ se samo na režiju. Kad smo radili priÄu o Marti, primjerice, uvijek smo iÅ¡li samo snimatelj i ja da roditeljima ne bude neugodno. Općenito u dokumentarizmu moraÅ¡ puno viÅ¡e stvari sam raditi. Na snimanju »ZagrebaÄkih priÄa« mogao sam se koncentrirati samo na glumaÄke probe i režiju. Å to se tiÄe nekih tehniÄkih detalja, tu nisam imao prevelikih bojazni jer sam proÅ¡ao snimanje BreÅ¡anove »Svećenikove djece« kao asistent režije, a to je bio film sa 60 glumaca Äije je snimanje trajalo Å¡est mjeseci. Gdje ćeÅ¡ bolje pripreme? Bila je to super Å¡kola, no inaÄe mislim da treba uvijek raditi nove stvari, stvari koje su izvan »komfort zone«. Ako se previÅ¡e ustaliÅ¡ u neÄemu, možda poslije nekog vremena postajeÅ¡ jako dobar, no na kraju će se to svesti na posao, a ne na ono Å¡to bi film po meni trebao biti – probijanje granica. Bez obzira ako projekt možda i ne uspije.
Jeste li imali projekata koji nisu uspjeli?
JoÅ¡ ne, no inaÄe se ne opterećujem s time Å¡to će drugi reći. Cijenim miÅ¡ljenje drugih ljudi i kod »Djece tranzicije« mi je puno recimo pomogao producent Nenad Puhovski kad nakon osam mjeseci u montaži na trenutke viÅ¡e nisam znao ni Å¡to montiramo. Ali ne zamaram se s time Å¡to će reći publika i kritika. Radim film kakav bih ja htio gledati.
U svojoj karijeri Äesto ste se bavili socijalno osjetljivim temama. Å to vam je obiÄno »okidaÄ« za neku priÄu?
TeÅ¡ko je to reći. Ako osjetim da trebam ispriÄati neku priÄu, onda je ispriÄam. Zanimaju me razliÄite teme, nerviraju me i jako me dotiÄu neke politiÄke stvari i obespravljenost Å¡to je možda joÅ¡ ostavÅ¡tina vremena kad sam bio novinar. No mislim da dokumentarizam i mora težiti tome da pomaže slabijima.
PolitiÄki vrlo nekorektan film
O Äemu govori vaÅ¡a priÄa u novim »ZagrebaÄkim priÄama«?
– O dvoje djece, curici i deÄku koji imaju devet godina. Ona njega vidi na prozoru i pokuÅ¡ava ga nagovoriti da se idu igrati u park. Dalje neću otkrivati, ali je na kraju opet ispala malo dramatiÄna priÄa. Nisam mogao pobjeći od toga. Zato sad radim jednu dokumentarnu komediju koja ima igrane elemente, pa ćemo se moja ekipa i ja napokon malo odmaknuti od teÅ¡kih tema.
O Äemu se radi?
– Moj dobar prijatelj Hrvoje Belamarić, osoba s invaliditetom, odluÄio se »osvetiti« svima koji ga sažalijevaju, pa onda kreće u svojevrsnu avanturu i malo zezamo ljude sa skrivenim kamerama. Bit će to politiÄki vrlo nekorektan film.