Ako pÅ¡eniÄno zrno, pavÅ¡i na zemlju, umre, donosi obilat rod.
Čitanje svetog Evanđelja po Ivanu
U ono vrijeme: MeÄ‘u onima koji su se doÅ¡li klanjati na blagdan bijahu i neki Grci. Oni pristupe Filipu iz Betsaide galilejske pa ga zamole: »Gospodine, htjeli bismo vidjeti Isusa.« Filip ode i kaže to Andriji pa Andrija i Filip odu i kažu Isusu. Isus im odgovori: »DoÅ¡ao je Äas da se proslavi Sin ÄŒovjeÄji. Zaista, zaista, kažem vam: ako pÅ¡eniÄno zrno, pavÅ¡i na zemlju, ne umre, ostaje samo; ako li umre, donosi obilat rod. Tko ljubi svoj život, izgubit će ga. A tko mrzi svoj život na ovome svijetu, saÄuvat će ga za život vjeÄni. Ako mi tko hoće služiti, neka ide za mnom. I gdje sam ja, ondje će biti i moj služitelj. Ako mi tko hoće služiti, poÄastit će ga moj Otac. DuÅ¡a mi je sada potresena i Å¡to da kažem? OÄe, izbavi me iz ovoga Äasa? No, zato doÄ‘oh u ovaj Äas! OÄe, proslavi ime svoje!« Uto doÄ‘e glas s neba: »Proslavio sam i opet ću proslaviti!«
MnoÅ¡tvo koje je ondje stajalo i sluÅ¡alo govoraÅ¡e: »Zagrmjelo je!« Drugi govorahu: »AnÄ‘eo mu je zborio.« Isus na to reÄe: »Ovaj glas nije bio poradi mene, nego poradi vas. Sada je sud ovomu svijetu, sada će knez ovoga svijeta biti izbaÄen. A ja kad budem uzdignut sa zemlje, sve ću privući k sebi.«
To reÄe da oznaÄi kakvom će smrću umrijeti.
RijeÄ Gospodnja.
(Ivan 12, 20-33)
U SJENI KRIŽA
„Koji stanuje u zaštiti Višnjega,
koji boravi u sjeni Svemogućega,
reći će Gospodu:
»UtoÄiÅ¡te moje i Zaklone moj,
Bože moj u kojega se uzdam!«
(Psalam 91,1)
Holman Hunt autor je Äuvene slike „Sjena smrti“. Slika prikazuje Isusa kako stoji u drvodjeljskoj radionici u Nazaretu. Svoju pilu je položio, sa strane, pored sebe. OÄi je podigao prema nebu, a ruke je raÅ¡irio. I dok se odmara od svog posla, u ovakvom položaju, sunce ga obasjava i tako nastaje sjena, u obliku križa, na zidu iza njega.
Koliko god je ova slika bila povijesno diskutabilna ona je teološki istinita. Isus je rođen za ovu svrhu: da podari svoj život na križu za naše grijehe. Njemu život nije bio oduzet nego ga je on dao svojevoljno. Isusovo poslanje je bio križ.
Križ je i naše poslanje.
Sjena križa proteže se od Kalvarije sve unatrag do Rajskog vrta i u sebi nosi bit poruke Evanđelja.
SluÅ¡amo danas u Äitanju iz EvanÄ‘elja po Ivanu reÄenicu koju prvi izgovoriÅ¡e neki Grci.
„Gospodine, htjeli bismo vidjeti Isusa.“
Isus je tih dana u Jeruzalemu bio pravi „celebrity“. Trijumfalni ulazak u grad zaintrigirao je mnoge, ali nedavno dizanje Lazara iz mrtvih, nakon Å¡to je ovaj već Äetiri dana bio mrtav, uÄinili su Isusa temom broj jedan.
Zato taj zahtjev Grka, upućen Filipu, Isusovom uÄeniku i nije neko veliko iznenaÄ‘enje. Vjerojatno su Filip (koji je sudeći po imenu bio grk i govorio grÄki) i njegov brat Andrija pristupili Isusu i rekli mu da ga neki tamo grÄki turisti žele osobno upoznati. Vjerojatno. Ne znamo. Ali znamo da se je od tog trenutka Äitava priÄa poÄela odvijati u potpuno neoÄekivanom pravcu.
U 21-om retku stoji zapisana želja tih Grka, ali u 36-om Äitamo slijedeće: „To reÄe Isus, i ode te se sakri od njih.“
Isus se skriva?
Skriva se od Grka.
Skriva se od sviju.
Zašto?
DoÅ¡lo je vrijeme Isusovog odlaska. Vrijeme se je ispunilo. DoÅ¡lo je vrijeme kada Isus treba biti „skriven“ u smrti i zato su njegove rijeÄi teÅ¡ke, bolne. DramatiÄne.
„DuÅ¡a mi je sada potresena…“
I govori da treba umrijeti, baÅ¡ kao Å¡to umire pÅ¡eniÄno zrno, a sve kako bi donijelo mnogo roda. Ali narod ne želi sluÅ¡ati tu priÄu. U Zakonu stoji da Mesija „ostaje do vijeka“ i njima nije jasno o Äemu to sada Isus govori. Smrt? Odlazak? Je li on Krist ili nije? Kako on može biti Sin Božji?
Oni Grci vjerojatno se nisu susreli s Isusom. Ali samo nekoliko dana kasnije, ti isti Grci, vjerojatno su prošli pokraj figure razapete na križ, na brdu zvanom Golgota.
„A kad ja budem podignut od zemlje, sve ću privući sebi.“
Vjerojatno su stali u sjenu križa i bili svjedoci paradoksa. Isus, osobno više nikome ne odlazi, ali mi od toga dana trebamo i moramo otići k njemu. Ako ga želimo vidjeti. I s njim se susresti.
Zato moramo prići križu. I stati u sjenu križa.
„Ako želimo živjeti izvan sjene naših sumnji, moramo položiti svoje misli i svoja srca u sjenu križa, da tu borave svakog dana.“ („A Confident Heart“, Renee Swope)
Pojam „sjena“ i „biti u sjeni“ jako je Å¡irok. Jedan od naÄina na koji se koristi svakako je i pojam „zaklanjati“ ili „štititi“. Ali sjena je i neÅ¡to Å¡to se postupno mijenja.
Koliko je samo istine u toj definiciji kada povežemo sjenu i križ.
Kada razmiÅ¡ljamo o križu Äija nas sjena Å¡titi i Äuva onda otkrivamo Božju ljubav i prihvaćanje. Osjećamo se slabi i maleni, a opet tako sigurni i zaÅ¡tićeni.
Križ je mjesto gdje se obavlja nezamisliva razmjena. Na križu Isus, Sin Božji, krvari i svojevoljno daje svoj život za Äitavo ÄovjeÄanstvo, a sve kako bismo mi imali pristup Bogu Ocu.
Križ predstavlja patnju i smrt, ali isto tako nagovjeÅ¡tava novi život. VjeÄni život. Križ sam po sebi ne posjeduje nikakvu moć. Križ u zajedniÅ¡tvu s raspetim Kristom, koji prolijeva svoju krv za otkupljenje naÅ¡ih grijeha, srediÅ¡nja je snaga i nada kršćanske vjere. Ali ta moć nije u križu nego je ta moć u onome Å¡to je Isus uÄinio na križu.
Ali isto je tako zanimljiva Äinjenica da se sjena mijenja.
I to postupno. Iz nijanse u nijansu.
Stojeći u sjeni križa mi se mijenjamo neprestano i stupnjevito. To je duhovni rast u našem odnosu s Bogom. Križ s raspetim Kristom nas mijenja. Stalno i trajno.
Te promjene su najÄešće bolne, ali to je proces preobrazbe koji u sebi uvijek ukljuÄuje postupke modeliranja, preoblikovanja, istezanja, obrezivanja… a to sve boli.
Ali sve je to za naÅ¡e dobro. VjeÄno dobro. Bez Isusa i bez njegovog križa nama slijedi presuda i smrt. Tu milosti jednostavno nema.
Ali u Isusu i u njegovom križu postoji nada. Postoji ljubav. Postoji oprost. Postoji iscjeljenje. Postoji život.
Križ je za svakoga. On je za ranjene, za sirote, zaboravljene i zanemarene. Za potroÅ¡ene i za slabe… križ je za kriminalca, za lijeÄnika, narkomana, prostitutku… za ministra, novinara, ubojicu… za Å¡portaÅ¡a, za beskućnika… križ je za obiÄne ljude, jednostavne i priproste… križ je za ekscentrike i za elitu…
Križ nije selektivan.
Križ je za svakog onog koji mu želi prići i koji želi biti u njegovoj sjeni.
„Gospodine, htjeli bismo vidjeti Isusa.“
Isus prikovan na križ sve ljude privlaÄi sebi, ali je pitanje hoće li itko doći. Hoće li itko pristupiti križu? Stati u njegovu sjenu? Hoće li itko od nas svojom voljom prići Raspetome ili će sakriti svoje lice, okrenuti glavu, pobjeći i krenuti za nekim drugim koga će slijediti?
Grci su tražili od Filipa da vide Isusa. U danaÅ¡njem Äitanju kao da slutimo Isusov odgovor tim znatiželjnim Grcima, ali i nama danas.
„Dobro je Å¡to me želite vidjeti. Ali priÄekajte joÅ¡ nekoliko dana. DoÄ‘ite u petak. U petak u popodnevnim urama. Sigurno ćete me primijetiti. Znati ćete da sam to ja Äim me vidite. Ja ću biti na križu i tu ću u mukama umirati. Ali ja se nadam da ćete vi svejedno doći i stati u sjenu moga križa.“
Ako tražite novu Å¡ansu u svom životu, ako nemate povjerenja u dane Å¡to dolaze, ako želite blagoslovljen život, ako želite ostvariti neÅ¡to Å¡to sami niste u stanju… jednostavno priÄ‘ite križu. PriÄ‘ite mu takvi kakvi ste. PriÄ‘ite križu. Stanite u njegovu sjenu. Otkrit ćete da vas on jako dugo Äeka.
„U sjeni križa
ja želim živjeti svaki svoj dan
srca poniznog, koje je spremno platiti
bilo koju cijenu kako bi se izgubilo
u sjeni križa.“
(Steven Curtis Chapman „Lost In The Shadows“)
Ivica Ursić