Kršćani diljem svijeta obilježavaju Veliki petak, dan raspeća i smrti Isusa Krista. Dan je Muke Gospodnje, kada se vjernici prisjećaju posljednjih sati Isusova života.
Veliki petak jedini je dan u godini kada nema klasiÄnog misnog slavlja. Crkvena zvona ne zvone, orgulje ne sviraju, oltar je bez križa, svijećnjaka, cvijeća, a vjernici se u crkvi okupljaju u tiÅ¡ini. Dolaze u crkvu kako bi razmiÅ¡ljali o Isusovoj žrtvi, a preko obreda doživjet će liturgiju rijeÄi, klanjanje križu i priÄest. Veliki petak dan je u kojem KatoliÄka crkva od vjernika traži post i nemrs.
Pobožnost križnog puta na brdo Hum u Mostaru
Pobožnost križnog puta na brdo Hum u Mostaru za sve vjernike koji su u mogućnosti pohoditi ga poÄinje danas 3. travnja u 15 sati.
Za one koji nisu u mogućnosti doći Križni put s postajama na Humu mogu izmoliti preko katedralne internet stranice na sljedećem linku:Križni put – Hum. Napomena: Nakon izmoljene postaje treba se ‘okrenuti (zarotirati)’ cestom ulijevo ili u desno u smjeru sljedeće postaje i kliknuti na sljedeću postaju… i tako dok se ne doÄ‘e do Križa na Humu.
Korizmeno vrijeme u kršćanskoj tradiciji obilježeno je snažnim peÄatom pobožnosti križnog puta koja je jedna od najraÅ¡irenijih i najomiljenijih molitava kršćanstva i izraz je vjerniÄkog suživljavanja s Kristovom mukom i smrću. To je zapravo obiÄaj oslikavanja ili graÄ‘enja postaja u spomen na pojedine dijelove Kristove muke, a pobožnost se odvija hodom kroz etape križnog puta i simboliÄnim proživljavanjem
Povijesni nastanak pobožnosti križnog puta
Kristovih posljednjih zemaljskih trenutaka, uz molitvu i meditaciju i pjesmu: ‘Stala plaÄuć tužna mati’ (lat. Stabat Mater). Å to se tiÄe povijesnog nastanka, pobožnost križnog puta (lat. via crucis ili via dolorosa) nikla je izravno iz puka i prvotno je u svom jednostavnijem obliku, nastala u Jeruzalemu, kao simbol Crkve – hodoÄasnice.
Križni put se, pod franjevaÄkim utjecajem, pojavio na Zapadu krajem srednjeg vijeka. Kao plod srednjovjekovnog zanimanja za hodoÄašća na sveta mjesta i brige za njih, imitiranjem su se u Europi poÄele podizati i ureÄ‘ivati ‘Kalvarije’, brda sa sliÄnim križnim postajama. Danas postaje križnog puta oznaÄavaju niz od Äetrnaest slika ili skulptura koje predstavljaju Äetrnaest razliÄitih prizora Kristove muke. Broj postaja križnog puta se tijekom povijesti mijenjao: varirao je od sedam do trideset, da bi se u 17. stoljeću ustalio na Äetrnaest postaja, navedeno je na stranicama katedrala-mostar.info.
Postaje su se isprva Å¡tovale u skladu s prizorima opisanima u evanÄ‘eljima kad govore o putu na Kalvariju (Isusovo suÄ‘enje, Å imun Cirenac koji mu pomaže nositi križ, Isusovo svlaÄenje, pribijanje na križ, smrt na križu i polaganje u grob), a potom su nadodane i druge scene koje se ne spominju izravno u svetopisamskim tekstovima, nego su u pobožnost uÅ¡le iz razliÄitih tradicija. Tako su nadodane i ostale postaje: Isus pada pod teretom križa (tri puta), susreće majku i sv. Veroniku, te mrtav biva položen na majÄine ruke.
Smisao pobožnosti križnog puta – nasljedovati Krista na njegovom putu
Å to se tiÄe smjeÅ¡tanja pobožnosti križnog puta u liturgijsko vrijeme korizme, sve pobožnosti, kao i sama korizma, ostaju nedoreÄene ukoliko nisu osvijetljene Kristovim uskrsnućem, nadom u njegov ponovni dolazak i naÅ¡ vjeÄni život.
Smisao pobožnosti križnog puta je u tome da, razmatrajući muku i smrt, da vjernici nasljeduju Krista na njegovom putu. To je zapravo najjasniji put ulaska u otajstvo vjere, koje iskreno ispovijedamo i nastojimo živjeti u svakodnevnom životu.