MeÄ‘unarodna krizna grupa (ICG) u svome najnovijem, ujedno i zadnjem, izvjeÅ¡taju u kojem obraÄ‘uju teme iz Bosne i Hercegovine, na potpuno suprotan vrijednosno-teorijski naÄin od dosadaÅ¡njeg analizira druÅ¡tveno-politiÄku problematiku Bosne i Hercegovine.
U ranijim izvješćima analitiÄari ICG-a nisu se ustruÄavali poricati ÄinjeniÄni ustavni okvir BiH odnosno koncept konstitutivnih naroda zauzimajući se za centralizaciju i unitarizaciju kao politiÄko-administrativni koncept najprimjereniji za BiH. Sada tvrde da BiH treba ozbiljnu ustavnu rekonstrukciju na naÄin da novi aranžmani trebaju favorizirati federalistiÄka rjeÅ¡enja, dok su centralistiÄka pogubna.
ZnaÄajan prostor daju i entitetu s hrvatskom većinom za koji smatraju da je dobro rjeÅ¡enje, a obrazloženje boÅ¡njaÄkoga odbijanja toga rjeÅ¡enja im “zvuÄi praznoâ€. Kao model za formiranje teritorijalno diskontinuiranih entiteta s većinom koju u svakome od njih Äine pripadnici po jednog konstitutivnog naroda nude model po kojem djeluju infrastrukturni sustavi energetskih javnih poduzeća (elektroprivreda). PreporuÄuju i ponovno razmatranje prudskih principa iz 2008. godine.
U izvjeÅ¡taju su skrenuli pozornost i na zaboravljenu Äinjenicu kako je „na poÄetku Federacija BiH bila federacija ne kantona, već dvije politiÄke zajednice i oblasti pod njihovom kontrolom†i da su u Federaciju na jednakopravnim osnovama ugraÄ‘eni Republika Bosna i Hercegovina sa svojim vojnim snagama (Armija BiH) i Hrvatska zajednica (kasnije Republika) Herceg-Bosna sa svojim vojnim snagama (Hrvatsko vijeće obrane).
Zanimljiva je i konstatacija analitiÄara ICG-a da novi pristup ne podrazumijeva negiranje postojanja tri naroda Bosne i Hercegovine te da niti jedan ustavni projekt ne može uspjeti ako ne tretira graÄ‘ane onakvima kakvi jesu, a oni jesu u ogromnoj mjeri podijeljeni u tri zajednice.
Uvod
MeÄ‘unarodna krizna grupa (International Crisis Group – ICG), think-tank pod snažnim utjecajem administracije SAD, objavio je 10. srpnja 2014. izvjeÅ¡taj o BiH pod nazivom “Budućnost Bosne†(Bosnia’s future), koji u velikoj mjeri odstupa od dosadaÅ¡njih takvih dokumenata ICG-a. U najnovijem, ujedno i posljednjem izvjeÅ¡taju o BiH, na iznenaÄ‘enje velikog broja aktera, mogu se prepoznati Äak i elementi podrÅ¡ke ideji uvoÄ‘enja entiteta s hrvatskom većinom.
Od osnivanja 1995. godine, ICG je imala godiÅ¡nje proraÄune koji su se mjerili milijunima dolara. Trenutno ima 26 ureda diljem planeta, a upoÅ¡ljavala je viÅ¡e od 100 struÄnjaka razliÄitih profila, uglavnom iz oblasti druÅ¡tvenih i primijenjenih znanosti. Oni su obradili viÅ¡e od 50 aktualnih i potencijalnih konflikata diljem svijeta, napisavÅ¡i viÅ¡e od 1.000 izvjeÅ¡taja posvećenih kriznim situacijama, distribuiranih ogromnoj ciljnoj skupini od preko 150.000 zainteresiranih aktera iz oblasti diplomacije, vanjske politike, meÄ‘unarodnog gospodarstva, sigurnosti, ljudskih prava i srodnih oblasti. Samoj BiH je posvećeno Äak 66 takvih izvjeÅ¡taja, od ukupno 203 koji su posvećeni Balkanu.
Ovaj je think-tank osnovan u vremenu ekspanzije takvih druÅ¡tveno-politiÄkih aktera koji nominalno spadaju u organizacije graÄ‘anskog druÅ¡tva, ali slobodu javnog djelovanja koju pruža takav vid organiziranja najÄešće koriste za zastupanje odreÄ‘enih stavova i vrijednosti koji su prepoznatljivo bliski akterima iz ostalih druÅ¡tvenih sektora – javnog (politiÄke vlasti na svim razinama – lokalnoj, regionalnoj, meÄ‘unarodnoj) i privatnog (gospodarski subjekti svih vrsta). Ta je ideoloÅ¡ka, vrijednosna i politiÄka bliskost sasvim legitimna, s obzirom da se preko think-tankova u javnu sferu plasiraju stavovi i sustavi vrijednosti, te na njima zasnovane politike, koje objektivno postoje i imaju izrazitu druÅ¡tveno-politiÄku relevantnost, ali ih zbog svog specifiÄnog položaja i naÄina funkcioniranja akteri javnog i privatnog sektora ne mogu uvijek eksplicitno ili efektivno zastupati.
Bliskost s administracijom SAD
Problemi u ovoj oblasti javljaju se kada se vrijednosna i politiÄka suglasnost i veza izmeÄ‘u nekog think-tanka i aktera iz javne ili privatne sfere pokuÅ¡ava prikriti, ali i kada odreÄ‘eni think-tank ili grupa njih pokuÅ¡aju u javnom prostoru stvoriti ili osigurati monopol na stavove, vrijednosti ili politike koje zastupaju, odriÄući legitimitet svim akterima Äija je javno-zastupniÄka aktivnost usmjerena drugaÄije. Dosljednost i koherentnost stavova, vrijednosti i politika koje je ICG zastupala, barem u BiH, uglavnom su otklanjali mogućnost nastanka prve vrste problema jer je njezina orijentacija u veoma visokoj mjeri korespondirala s orijentacijom vlade SAD. Druga je vrsta problema, meÄ‘utim, vezana na svojevrstan monopol u javnoj sferi ili makar u “ekspertnoj zajedniciâ€, proistjecala upravo iz primjetne vezanosti ICG uz administraciju SAD, koja je meÄ‘u akterima javnog sektora u BiH, kako onima iz same zemlje tako i iz inozemstva, uživala praktiÄno monopolsku poziciju u politiÄkom, financijskom, sigurnosnom, pa i medijskom, ideoloÅ¡kom i druÅ¡tveno-znanstvenom smislu.
Koristeći takav položaj svog moćnog politiÄkog saveznika, po mnogim miÅ¡ljenjima i nalogodavca, ICG je u BiH uglavnom zastupala stavove utemeljene na druÅ¡tveno-politiÄkom konceptu graÄ‘anske države, koja na temelju naÄela individualne slobode, ljudskih i graÄ‘anskih prava i demokracije kao vladavine većine nastoji nadići etniÄke i vjerske identitete i pokuÅ¡ava sprijeÄiti ili razrijeÅ¡iti njima motivirane sukobe u cilju stvaranja i prosperiteta moderne politiÄke zajednice.
Zastupajući takve stavove ICG je gotovo uvijek podržavala tendencije ka centralizaciji BiH, tj. razvlašćivanju entiteta u korist državnih, te županija u korist entitetskih (federalnih) tijela vlasti, izazivajući time najÄešće negodovanje i protivljenje aktera iz reda srpskog i hrvatskog naroda.
Centralizacijom protiv konstitutivnosti
U svojim izvjeÅ¡tajima ICG se nije ustruÄavala ni implicitno osporavati sam koncept konstitutivnih naroda, na kome se temelji i sam Ustav BiH, protežirajući time ne samo centralizaciju kao politiÄko-administrativni koncept najprimjereniji za BiH, već i svojevrsnu unitarizaciju kao Å¡iri druÅ¡tveno-politiÄki koncept. Taj koncept faktiÄki vodi asimilaciji sva tri konstitutivna naroda u “Bosanceâ€, Å¡to je izraz kojime su u tim izvjeÅ¡tajima najÄešće zbirno nazivani bosanskohercegovaÄki BoÅ¡njaci, Srbi i Hrvati i svi ostali graÄ‘ani BiH. U postojećim okolnostima u BiH, u kojoj su BoÅ¡njaci polovica stanovniÅ¡tva, takva unitaristiÄka tendencija ima karakter boÅ¡njaÄke hegemonije, te je najveći dio boÅ¡njaÄkih aktera, bez obzira jesu li sebe deklarirali kao politiÄke BoÅ¡njake ili integralne “Bosance“, zduÅ¡no podržavao rad ICG-a. Kod Srba i Hrvata je, s druge strane, prevladavao naÄelno negativan stav ne samo prema aktivnostima ICG-a, već i prema cjelokupnom konceptu think-tankova, pa i graÄ‘anskog druÅ¡tva u cjelini, Äime su BoÅ¡njacima i njihovim inozemnim saveznicima praktiÄno prepustili “NVO-diskurs†sa svim njegovim prednostima i mogućnostima.
Za druÅ¡tveno-politiÄke procese u BiH najrelevantnijii su, a samim tim i dodjeljuju ovome think-tanku najveći dio suodgovornosti, izvjeÅ¡taji ICG-a iz 2000. i 2001. godine. U njima se meÄ‘unarodni dužnosnici pozivaju na striktnu kontrolu rada pojedinih banaka na temelju procjena o stranaÄko-politiÄkoj orijentaciji njihovih uprava, razmatranje zabrane rada pojedinih politiÄkih stranaka na temelju pretpostavljenoga većeg utjecaja ratnih zloÄinaca u njima nego u drugim politiÄkim subjektima, te Äak i na izravno angažiranje na “modeliranju†politiÄke i uopće druÅ¡tvene scene bosanskohercegovaÄkih Hrvata s ciljem njene umjetne diverzifikacije, s Äime su Äak dovoÄ‘eni u vezu i institucionalni modaliteti povratka izbjeglih i raseljenih.
Najnoviji izvještaj ICG-a
IzvjeÅ¡taj ICG-a o BiH objavljen 10. srpnja 2014. godine, premda nosi naslov sukladan već uobiÄajenoj unitaristiÄkoj orijentaciji (“Budućnost Bosneâ€) pokazuje bitno drugaÄije znaÄajke od ranijih, kako na razini analize stanja u zemlji, tako i preporuka koje se adresiraju kljuÄnim akterima i grupama aktera. Autori su izvjeÅ¡taja, meÄ‘utim, te nove tonove koji su priliÄno iznenadili i dosadaÅ¡nje kritiÄare i pristaÅ¡e rada ICG-a, prezentirali u na prvi pogled teÅ¡ko razumljivoj i nekonzistentnoj mjeÅ¡avini s temeljnim vrijednosnim i ideoloÅ¡kim naÄelima na kojima se i do sada temeljio njihov rad. Stoga je od velike važnosti identificirati na koji je naÄin aktualni druÅ¡tveno-politiÄki trenutak u BiH i njezinom okruženju utjecao na analitiÄare ovog think-tanka da primjene ovako neuobiÄajeni, za neke i zbunjujući pristup. To je važno prije svega zbog izuzetno velikoga dosadaÅ¡njeg utjecaja ICG-a i politiÄkih centara moći suglasnih s njome u glavnim stavovima. Uslijed toga se primijećene promjene u sadržaju i stilu izvjeÅ¡taja i nadasve njegovih preporuka mogu promatrati i kao indikatori realne promjene politika kljuÄnih aktera u i oko BiH, Å¡to u suÅ¡tini znaÄi promjenu cjelokupnog politiÄkog konteksta.
Sam je naslov izvjeÅ¡taja na tragu dosadaÅ¡nje prakse ICG-a, koja dosljedno umjesto zvaniÄnog, meÄ‘unarodno priznatog imena Bosne i Hercegovine koristi zemljopisni termin “Bosnaâ€. U sažetku izvjeÅ¡taja sasvim su oÄekivane, barem za Äitatelja ranijih izvjeÅ¡taja o BiH, oÅ¡tre kritike dezintegracijskih tendencija koje proturjeÄe do sada angažiranim meÄ‘unarodnim resursima i pozitivnim promjenama okruženja, suprotstavljenih ciljeva i interesa tri etniÄke zajednice, time izazvanih politiÄkih kriza i nemogućnosti aktualnog ustava da ih rijeÅ¡i, te svevlasti politiÄke elite koja izmiÄe uÄinkovitoj kontroli biraÄa i elementarnoj odgovornosti. OÄekivan je i naglaÅ¡eno pozitivan stav prema zimskim prosvjedima, te razoÄarenje uslijed njihovih praktiÄno nepostojećih sustavnih efekata, kao i naÄelne pohvale ipak primjetnim efektima meÄ‘unarodne podrÅ¡ke na nadilaženju posljedica rata i osuda neuÄinkovitih reakcija vlasti na svim razinama na nedavne poplave.
Dobrom poznavatelju dosadaÅ¡njeg rada ICG-a se kao prvo iznenaÄ‘enje u izvjeÅ¡taju nameće konstatacija da “Europska unija (EU) postavlja pred BiH zadaće koje ona ne može ispunitiâ€. Ovaj otklon od dosadaÅ¡nje gotovo a priori podrÅ¡ke ICG-a meÄ‘unarodnim akterima u BiH i po pitanju BiH, pogotovo ako je njihova aktivnost imala naredbodavnu ili formu davanja zadaća, doduÅ¡e nije usmjeren prema akteru koji je najÄešće bio sklon takvom pristupu (SAD). Taj je otklon uÄinjen prema Europskoj uniji, Äiji su odlazeći dužnosnici u mandatu 2009.–2014. stavljali najsnažniji fokus na provoÄ‘enje presude Europskog suda za ljudska prava u sluÄaju “Sejdić–Finci†kao nužnom preduvjetu za poÄetak procesa pridruživanja BiH. U svakom sluÄaju, u izvjeÅ¡taju je na viÅ¡e mjesta dat veliki znaÄaj nužnosti da za ustavni preustroj zemlje kljuÄnu odgovornost preuzmu domaći politiÄki akteri, koja je istaknuta i vrlo smjelim i eksplicitnim preporukama za ukidanje Ureda visokog predstavnika i Vijeća za implementaciju mira.
Ne unitarizmu, da federalizmu
JoÅ¡ je veće iznenaÄ‘enje operacionalizacija od ranije uobiÄajenih tvrdnji da “bosanski lideri, uz meÄ‘unarodnu podrÅ¡ku, moraju zapoÄeti ubrzanu potragu za novim ustavnim utemeljenjem zemlje†te da je “srce problema u Aneksu 4. Daytonskoga mirovnog sporazuma, poznatog kao ustav“. Kao i ranije, Ustavu BiH zamjera se da “on definira BiH kao državu dva entiteta, efektivno, ali ne i eksplicitno federalnu, ali takoÄ‘er i državu tri konstitutivna naroda (BoÅ¡njaka, Hrvata, Srba), i paralelno s time, svih graÄ‘anaâ€. UnatoÄ takoÄ‘er oÄekivanoj osudi primjene etniÄkih kvota koje “pružaju sinekure dužnosnicima, sve udaljenijim od zajednica koje zastupajuâ€, praktiÄno revolucionarna promjena stila i konotacije izvjeÅ¡tavanja ICG-a objelodanjuje se najprije priznavanjem da manjkavosti Ustava proistiÄu i iz “nekoliko izmjena koje su nametali sudovi i meÄ‘unarodni dužnosnici†(instance Äije su odluke do sada bile ne samo bespogovorno prihvaćane, već i podržavane od strane ICG-a kao antipod aktivnostima korumpiranih i etniÄki zaslijepljenih nositelja izabranih politiÄkih funkcija). JoÅ¡ revolucionarniju promjenu predstavlja tvrdnja da je u BiH “potreban novi ustroj: normalna federacija, teritorijalno definirana, bez posebne uloge konstitutivnih naroda, ali takva da odgovara interesima svoje tri zajednice i pravima svih graÄ‘anaâ€.
Ovu su radikalnu konceptualnu promjenu u odnosu na dosadaÅ¡nji centralizacijsko-asimilacijski diskurs, koji je zamijenjen plediranjem za teritorijalno definiranu normalnu federaciju, analitiÄari ICG-a odmah pokuÅ¡ali zaÅ¡tititi od mogućih optužbi za “izdaju bosanske stvari†za koju su se već desetljećima dosljedno zalagali. Ta se zaÅ¡tita sastoji u ponovnom vraćanju na naÄelno-teorijsku razinu, na kojoj se i dalje delegitimizira koncept konstitutivnih naroda, pa i samo uvažavanje politiÄke relevantnosti etniÄke pripadnosti: “Bosna mora napraviti raskid sa svojim politiÄkim sustavom utemeljenim na konstitutivnim narodima i njihovim pravimaâ€. Dojam koji Äitatelj u tom trenutku stjeÄe da je teritorijalno definirana federacija koja treba odgovarati interesima tri zajednice “zalutala†u stari, dobri izvjeÅ¡taj ICG-a, ipak se rasprÅ¡uje kada autori daju teorijski kljuÄ kojime povezuju stare naÄelno-teorijske pretpostavke s novim ustavnim i organizacijsko-politiÄkim preporukama. Taj kljuÄ se sastoji u prijedlogu da se nastavak proskribiranja konstitutivnih naroda “ublaži†priznavanjem postojanja tri politiÄke zajednice, od kojih se svakoj priznaje multietniÄnost, preko takoÄ‘er revolucionarnog (u odnosu na dosadaÅ¡nju praksu) priznanja da se gotovo svi pripadnici nacionalnih manjina i kategorije “Ostali†u politiÄkom smislu identificiraju s jednom od tih zajednica Äiji su stvarni centri u Sarajevu, Banja Luci i Mostaru.
Entitet s hrvatskom većinom je dobro rješenje
UvoÄ‘enje kategorije politiÄkih zajednica, dodatno legitimiziranih isticanjem njihove multietniÄnosti, koje bi zamijenile konstitutivne narode, otvara autorima izvjeÅ¡taja mogućnost da u daljnjoj operacionalizaciji koncepta teritorijalizirane i de-etnicizirane “normalne federacije†skinu svojevrsni tabu i s možda najdosljednije dezavuiranog konkretnog rjeÅ¡enja – entiteta s hrvatskom većinom:
“Nema niÄega nužno pogreÅ¡nog u vezi s hrvatskim entitetom. On bi mogao rijeÅ¡iti mnoge probleme: ne bi bilo viÅ¡e potrebe za kantonima i odnosi izmeÄ‘u države i entiteta, kao i izmeÄ‘u entiteta i općina, mogli bi biti konzistentni u cijeloj Bosniâ€. Kao podrÅ¡ka ovoj zaista radikalnoj promjeni priznaje se da je „na poÄetku FBiH bila federacija ne kantona, već dvije politiÄke zajednice i oblasti pod njihovom kontrolom: Muslimansko-hrvatska Federacijaâ€. Federalni partneri bili su Republika Bosna i Hercegovina sa sjediÅ¡tem u Sarajevu sa svojom vojskom i odvojena Hrvatska zajednica (kasnije Republika) Herceg-Bosna, sa svojim vojnim krilom – Hrvatskim vijećem obrane“.
JoÅ¡ je možda znaÄajnije od toga priznanja, koje može imati snažne implikacije i na ustavno-pravne dogovore o preustroju FBiH, priznanje da je
“glavna prepreka entitetu s hrvatskom većinom politiÄka: to je veoma uvredljivo za BoÅ¡njake. Ipak, obrazloženje njihovog odbijanja zvuÄi prazno“.
Ovaj je stav potkrijepljen pretpostavkom da su strahovi od referenduma o istupanju “hrvatskog entiteta†iz BiH neutemeljeni, s obzirom da to za skoro 20 godina nije uÄinila ni teritorijalno mnogo kompaktnija RS.
Promjena vrijednosno-teorijskog okvira i odnosa prema konkretnim modelima
Pored preporuka sažetih u sažetku izvjeÅ¡taja, promjena pristupa ICG-a prema BiH je u njegovom zakljuÄnom dijelu na naÄelnoj razini, ali istovremeno dovoljno konkretno da bi bilo i druÅ¡tveno-politiÄki relevantno, izražena u pogledima na stanje, položaj i perspektive svake od tri “politiÄke zajedniceâ€:
“Stvaranje mogućeg novog pristupa graÄ‘anstvu i identitetu ne podrazumijeva negiranje postojanja tri naroda Bosne ili usvajanje graÄ‘anskog ideala bosanskog patriotizma. Niti jedan ustavni projekt ne može uspjeti ako ne tretira graÄ‘ane onakvima kakvi jesu, a oni jesu u ogromnoj mjeri podijeljeni u tri zajedniceâ€.
“Bosanski patrioti i boÅ¡njaÄki narod kao najbrojnije skupine, nose najveću odgovornost za uspjeh zemlje. Bosanski patriotizam će možda jednom usvojiti većina graÄ‘ana, ali njegove pristalice bi se morali osvrnuti na razvojni put jugoslavenskog identiteta, u kome je pritisak s ciljem prilagoÄ‘avanja graÄ‘anskom idealu prije ojaÄao nego Å¡to je oslabio hrvatski, srpski, slovenski i boÅ¡njaÄki identitet. Jedinstvo se ne može nametnuti ili postići kroz inozemni pritisak. Ono se treba graditi na angažiranju i Å¡irokoj suglasnosti svih segmenata druÅ¡tva – Å¡to predstavlja viÅ¡e od proste većine stanovniÅ¡tva. Niti se RS može zaobići putem parlamentarnih manevara. Bolji put za bosanske patriote da dostignu promjenu u karakteru RS-a je da se vrate tamo, da postanu dio njezinog graÄ‘anskog života na svim razinama i prihvate da je većina Srba lojalna tom entitetu.
Objektivno, Banja Luka je u najsnažnijoj poziciji. Ona je nadiÅ¡la inozemne diktate OHR-a i sprijeÄila preuzimanje njezinih nadležnosti od strane države. Dayton joj daje znaÄajan dio zakonodavstva. Ona može potopiti Bosnu, ali bi taj brodolom najvjerojatnije povukao i RS na dno jer bi se naÅ¡lo malo aktera spremnih da nagrade entitet koji je izazvao drugu bosansku katastrofu. Srpski lideri bi trebali razumjeti da RS treba funkcionalni bosanski okvir da bi funkcionirala. Bilo bi važno priznati teret patnji BoÅ¡njaka od ruku onih koji su stvorili RS. Sarajevo joÅ¡ uvijek vidi RS kroz prizmu ratnog vremena; teret promjene toga je na RS-u.
ZnaÄaj Hrvata nadilazi njihovu malobrojnost: Bosna ne može biti reformirana ili pouzdano upravljana bez njihovog pristanka. S nezadovoljnim Hrvatima, ona se lomi na dva približno jednaka tabora, koji imaju malo toga zajedniÄkog: bosanske patriote i revizioniste. Hrvati i bosanski patrioti, meÄ‘utim, zajedno Äine kritiÄnu masu. ÄŒlanstvo Hrvatske u EU povećava njezinu privlaÄnu snagu u Bosni. Ipak, bosanski Hrvati ne mogu tražiti jednaku zastupljenost u bukvalno svakom smislu niti inzistirati na prezastupljenosti na temelju svog statusa konstitutivnog naroda. Iskustvo pokazuje ograniÄenja takve zakonske fantastike. Njihovi kljuÄni interesi su samouprava i mjesto za državnim i entitetskim stolovima, uz mogućnost da izaberu ko će ih za njima zastupati“.
Ovim je priliÄno nepristranim razmatranjem pozicije “politiÄkih zajednica†bez naglaÅ¡enog favoriziranja niti jedne od njih, otvoren put i za mnogo objektivniju nego ranije analizu mogućih ustavno-institucionalnih modela za preustroj politiÄkog sustava BiH. Novi je i priliÄno izbalansirani temelj te analize izražen na sljedeći naÄin: “Bosna je u praksi snažno decentralizirana federacija i to će i ostati. Nema niÄega pogreÅ¡nog u tome kao temeljnom pristupu: decentralizacija je u porastu u cijeloj Europi. Problemi Bosne u tom smislu djelomiÄno izviru iz borbe za moć izmeÄ‘u razliÄitih razina vlasti, a djelomiÄno iz njezinih unikatnih karakteristika: ona je istovremeno federacija dva entiteta i tri konstitutivna naroda. Posljednji problem je akutniji jer drži veći entitet FBiH zakljuÄanim u skoro permanentnom politiÄkom konfliktu, zaoÅ¡travajući odnose BoÅ¡njaka i Hrvata i blokirajući put ka EUâ€.
U samoj analizi ustavnih modela, parcijalne promjene sustava, npr. iskljuÄivo na razini izbornog zakonodavstva, smatraju se nedovoljnim, a dogovori lidera postignuti 2008. godine, Äija je provedba bila neuspjeÅ¡na uglavnom zbog sumnjiÄenja od strane politiÄkih konkurenata za “izdaju†unutar svakog od konstitutivnih naroda, preporuÄuju se za ponovno razmatranje.
Kao jednako legitimno s ostalim mogućim rjeÅ¡enjima razmatra se podjela FBiH na entitete s boÅ¡njaÄkom i hrvatskom većinom, uz opstanak RS-a kao entiteta sa srpskom većinom i uvoÄ‘enje Äetvrtog, “federalnog†entiteta u Sarajevu kao prijestolnici.
Kao model za formiranje teritorijalno diskontinuiranih entiteta s većinom koju u svakome od njih Äine pripadnici po jednog konstitutivnog naroda nude se infrastrukturni sustavi energetskih javnih poduzeća koja već duže vremena djeluju u BiH.
Kao alternativa ureÄ‘enju utemeljenom na teritorijalnim entitetima spominje se ono utemeljeno na ranije uvedenom konceptu politiÄkih zajednica, uz mogućnost njihovoga jeziÄnog definiranja po belgijskom modelu, koje bi dobile i ustavne politiÄke ovlasti, ali bi trebale zadržati svoj prethodno utvrÄ‘eni multietniÄki karakter. Zanimljivo je da autori izvjeÅ¡taja pri analizi ovog modela prihvaćaju izborne jedinice za zastupanje triju zajednica, koje bi se formirale na temelju samih rezultata izbora. Prihvaćaju bez ikakvih primjedbi i svrstavanje politiÄkih stranaka u etniÄke kategorije, pri Äemu stranke bez etniÄkog predznaka svrstavaju u boÅ¡njaÄke.
JoÅ¡ jedno od do sada u javnoj sferi BiH razmatranih rjeÅ¡enja koje se u izvjeÅ¡taju neoÄekivano tretira kao legitimno je ukidanje Federacije BiH, umjesto ukidanja njezinih županija. Time bi se ukinula sama kategorija entiteta, a županije bi po statusu bile izjednaÄene sa RS-om i Distriktom BrÄko, Å¡to autori smatraju alternativnim putom do „normalne“ teritorijalne federacije.
Glavni se rizici prepoznaju u velikoj teritorijalnoj i populacijskoj disproporciji izmeÄ‘u novonastalih federalnih jedinica, te u pretpostavljenom odsustvu volje politiÄkih elita u RS-u da se ta disproporcija nadiÄ‘e formiranjem nekoliko jedinica na teritoriju tog entiteta, makar i uz nepovredivost njegovih sadaÅ¡njih granica.
StjeÄe se dojam da autori izvjeÅ¡taja “Äist graÄ‘anski model†ukljuÄuju u analizu samo iz formalnih razloga, kako ne bi potpuno razoÄarali pristalice svog dosadaÅ¡njeg rada. S obzirom da taj model skrupulozno, ali nedvojbeno odbacuju kao neprimjenljiv i neprimjeren, pitanje je koliko su u tome uspjeli.
Sukladno tome, naÄelno je prevladavajući dojam Äitatelja cijelog izvjeÅ¡taja ICG-a da je ovaj think-tank, koji je skoro dva desetljeća dosljedno javno zastupao stavove, vrijednosti i interese dominantnog dijela meÄ‘unarodne zajednice u BiH, predvoÄ‘enog dužnosnicima SAD, kao i dominantnih aktera boÅ¡njaÄke druÅ¡tvene i politiÄke scene, sada dosta radikalno promijenio orijentaciju. Ta se promjena orijentacije ne može objasniti ako se promatra neovisno o Äinjenici da ICG zavrÅ¡ava svoj angažman u BiH, zemlji u kojoj je znaÄajno utjecala na druÅ¡tveno-politiÄke procese zahvaljujući svojem savezniÅ¡tvu s dominantnim centrima moći, te stekla Å¡irok krug pristaÅ¡a koji je promatraju Äak kao svojevrsnog glasnogovornika njihovih stavova. Stoga se zavrÅ¡etak angažmana ICG-a u BiH praktiÄnim odustajanjem od viÅ¡edesetljetnih konstanti svoga javno-zastupniÄkog rada, te otvaranjem prema mnogo realistiÄnijim modelima i projektima kojima je do sada bila izrazito nenaklonjena, može objasniti upravo promjenom odnosa moći meÄ‘u kljuÄnim meÄ‘unarodnim akterima zainteresiranim za BiH.
Naglo Å¡irenje angažmana svih struktura SAD u drugim dijelovima svijeta, mahom na starim i novim kriznim žariÅ¡tima u koja su SAD izravno upletene, te snažan napredak procesa integracije u EU na Balkanu, kao i institucionalno i politiÄko snaženje same EU, prouzroÄilo je i promjenu fokusa i prioriteta same ICG. Ona, na sreću, nije neposredno pred svoj odlazak radikalizirala svoju dosadaÅ¡nju retoriku, Äime bi sebi bliskim snagama u BiH ostavila u “zadaću†bespoÅ¡tednu borbu za neostvarive i destruktivne centralistiÄke i unitaristiÄke projekte, na Å¡tetu njih samih i cijele zemlje. Posljednjim svojim službenim obraćanjem im je, naprotiv, skrenula pažnju na nužnost uvažavanja etniÄke heterogenosti BiH, te sukladno tome i iskrenog razmatranja decentralizacijskih, konsocijacijskih i federalistiÄkih institucionalnih modela. Taj je prijelaz analitiÄare ICG-a stavio pred nezahvalan izazov oÄuvanja ideoloÅ¡ke koherentnosti, koji je razrijeÅ¡en prije svega nastavkom inzistiranja na neprimjerenosti koncepta konstitutivnih naroda, ali uz uvažavanje “nove†kategorije “politiÄkih zajednicaâ€, koja opet implicira mnogo fleksibilnija ustavno-pravna rjeÅ¡enja od do skora zastupanih.
Treći entitet kao konceptualizacija politiÄke stvarnosti
Bez obzira na odreÄ‘enu teorijsko-konceptualnu nekonzistentnost, te ideoloÅ¡ko-politiÄku nekoherentnost spram prethodnih izvjeÅ¡taja i preporuka koje smo imali priliku dobivati od ICG-a, ovaj izvjeÅ¡taj ima iznimno veliku specifiÄnu težinu i potencijal za normalizaciju i relaksiranje politiÄkih odnosa u BiH. Nakon 20 godina djelovanja u BiH i na Balkanu, i viÅ¡e stotina izvješća ICG je, napokon, poÄeo uvažavati elementarne druÅ¡tvene Äinjenice i politiÄku realnost BiH. Do sada se poželjna, ideoloÅ¡ki projicirana stvarnost pokuÅ¡avala nametnuti svim politiÄkim akterima u BiH bez obzira na njihove jasno izražene i zastupane legitimne interese koji se nisu uklapali u tu, ICG-ovu viziju “Bosne†i “Bosanacaâ€. A elementarna je Äinjenica da u BiH osim Bosne postoji i Hercegovina, a statistiÄko-politiÄka realnost da osim par postotaka Bosanaca (i Hercegovaca), u BiH postoje tri politiÄke zajednice, tri nacije, tri konstitutivna naroda: BoÅ¡njaci, Hrvati i Srbi, te da oni zajedno Äine preko 90 % stanovniÅ¡tva BiH. Pored toga Å¡to su politiÄka realnost, BoÅ¡njaci, Hrvati i Srbi kao konstitutivni narodi su i ustavna kategorija. Svaki ozbiljan analitiÄki pristup bosanskohercegovaÄkoj stvarnosti trebao bi uvažavati spomenute druÅ¡tveno-politiÄke i ustavno-pravne Äinjenice.
I analitiÄari ICG-a su, napokon, uvidjeli da rjeÅ¡enja za nagomilane probleme u BiH valja bazirati na uvažavanju navedenih Äinjenica, a ne na njihovom ideoloÅ¡ki motiviranom negiranju, na konceptualizaciji politiÄke stvarnosti, a ne na njenoj dodatnoj ideologizaciji.
Jedan je od modela unutarnjeg ureÄ‘enja koji uvažava i odražava te Äinjenice i model tri politiÄke zajednice, tri federalne jedinice, tri entiteta. ICG je ovim izvjeÅ¡tajem priznala da je koncept tzv. trećeg entiteta, ne samo jedan od legitimnih modela preustroja država, nego da, po njihovom miÅ¡ljenju, glavni prigovori tom konceptu-modelu “zvuÄe praznoâ€. Time je poslala jasnu poruku onim politiÄkim akterima i skupinama koje smatra najodgovornijim za budućnost i uspjeh BiH. ICG
StruÄni tim IDPI
Institut za druÅ¡tveno-politiÄka istraživanja, Mostar, Bosna i Hercegovina | Institute for Social and Political Research, Mostar, Bosnia and Herzegovina (bpz.ba)