SDA-DF-HDZ koalicija koja to nikad nije niti bila: Svemu ružnom dođe kraj!
SDA ima nominalno najjaÄu koalicijsku poziciju i faktiÄki može presuditi svaki nesporazum izmeÄ‘u DF-a i HDZ-a. Može osigurati kvorum u Vladi FBiH i Vijeću ministara. I to je otprilike sve Å¡to može. Kada pogledamo Å¡iri politiÄki kontekst pred Izetbegovićem je krajnje neizvjesna politiÄka budućnost. Ukoliko SDA nastavi popuÅ¡tati DF-ovim politiÄkim avanturistima, HDZ će izići iz koalicije te ostaviti faktiÄki SDA u rukama DF-a. Vrlo je moguće da DF-ov nitroglicerinski dvojac Suljagić-Bajrović iskreno ne zanima nikakva stabilnost i napredak u FBiH te će nastaviti platformaÅ¡ku politiku sukoba sa „samoidentifikovanim skupinama“ (Srbima i Hrvatima). Ako usput uniÅ¡te ugled i koalicijski kapacitet SDA to je samo politiÄki bonus.
Pametan Äovjek koji prati politiku od ovog saziva Vlade FBiH i Vijeća ministara i nije mogao oÄekivati mnogo. Ipak situacija u kojoj će koalicija odmah potonuti u krizu iznenadila je i najveće pesimiste.
U poÄetku mandata politiÄari uobiÄajeno isijavaju optimizam. U sluÄaju trenutaÄne koalicije u FBiH nikakvoga razloga za optimizam nije bilo. Sam proces formiranja koalicije bio je muÄan i trajao je predugo bez obzira Å¡to se znalo da je to jedina moguća koalicija ako Bakir Izetbegović neće zakopati ratne sjekire sa Fahrudinom RadonÄićem.
Prateća „državna“ koalicija koja je na razini Bosne i Hercegovine stala iza VM nije uspijela formirati izvrÅ¡nu vlast u RS-u, Å¡to je njezine reformatorske kapacitete Vijeća ministara ograniÄilo na tehniÄko-kadrovsko upravljanja institucijama na razini BiH. Treba prihvatiti da ikakav ozbiljan politiÄki proces na razini Vijeća ministara nije moguć bez suradnje s entitetima, a tu vrstu podrÅ¡ke sigurno od SNSD-a neće dobiti.
Kao da nije dovoljno ovako nestabilno Vijeće ministara praćeno tanuÅ¡nom koalicijom na razini BiH, na nju se nakaÄila i nestabilna Vlada Federacije BiH koja, osim Å¡to može FBiH odvesti u potpunu parlametarnu blokadu, može istodobno preliti krizu na državnu razinu, te VM pretvoriti u vlastitu kopiju tj. „skupinu dužnosnika za imenovanja i privatnu politiÄku trgovinu“.
Javnost u BiH nije ni svjesna da smo svega korak od raspada koalicije SDA-HDZ-DF koji će postojeću Vladu FBiH i Vijeće ministara pretvoriti u kopiju NikÅ¡ićevog raÅ¡timanog i kriminaliziranog orkestra koji je kompletnu drugu polovicu mandata „svirao k….“ bez parlamentarne većine i s ministrima koji su napuÅ¡tali stanke, djelovali kao rent-a-dizaÄi ruku, boravili u istražnim zatvorima, tužakali se Ustavnom sudu itd.
Bosnu i Hercegovinu koja je na ovim izborima trebala izaći iz dvogodiÅ¡nje potpune politiÄke blokade vjerojatno Äeka joÅ¡ razorniji ÄetverogodiÅ¡nji nastavak.
Kada uzmemo u obzir postojeće politiÄke aktere, njihove motive i poziciju u vladama i Parlamentima, scenarij koji slijedi je izgledniji od neuspjeha Zlatkove „Zapadne NjemaÄke u slivu Miljacke i Bosne“ …
HDZ i Dragan Čović
Ako postoji rana HDZ-a na koju SDA i DF ne bi trebali sipati sol onda je to upravo nastavak platformaÅ¡ke prakse. Ako misle da će Reuf (uz prikrivenu SDA potporu) uspjeti Å¡to Zlatko nije, oÄito ne poznaju ÄŒovića. Kako je odbio Platformu i ostatak mandata preživio iz polu-opozicije ÄŒović može to uÄiniti opet bez velike Å¡tete po sebe i svoju lidersku poziciju. Ipak to će uraditi nevoljko jer kvorumi obje vlade postoje i bez HDZ-a i njegov politiÄki pritisak kroz napuÅ¡tanje koalicije, iako dugoroÄno uniÅ¡tavajući po koaliciju i SDA, ne bi bio trenutaÄan. Vlade bi nastavile raditi bez HDZ-a Å¡to je „platformaÅ¡koj mafiji“ (direktori koji drže javna poduzeća i njihovi kriminalno-politiÄki sponzori) sasvim dosta.
S druge strane nijedan zakon se ne bi mogao donijeti niti u jednom od Parlamenata, a mehanizam kordinacije bi sezao do Ze-Do kantona. Opozicija koju bi formirali HDZ-SBB-SNSD bi imala veću parlamentarnu moć od vladajuće koalicije, a Bakir Izetbegović bi faktiÄki ostao samo s jednim partnerom DF-om i potpuno ovisan o njima.
DF i trijumvirat Komšić-Bajrović-Suljagić
Demokratska Fronta je nestabilna stranka koju vodi priliÄno nestabilan liderski trijumvirat KomÅ¡ić-Bajrović-Suljagić s tendencijom da druga dvojica malog „titu“ Å¡utnu iz pravih kombinacija ili ga razvlaste od ozbiljne politike te zadrže kao magnet za glasove boÅ¡njaÄkog proletarijata. Možda se ovo i dogodi uz njegovu suglasnost jer je KomÅ¡ić i prije naglaÅ¡avao vlastitu lijenost i želju da prepusti stranku nekom drugom.
Vrlo je moguće da DF-ov nitroglicerinski dvojac Suljagić-Bajrović iskreno ne zanima nikakva stabilnost i napredak, nego im je vlada iskljuÄivo poligon za promicanje pseudograÄ‘anske ideologije i nastavak politiÄkih obraÄuna koje iz izborne kampanje prenose u Vladu FBiH.
Njima je puno je važnije dovesti u pitanje neka kolektivna politiÄka prava Hrvata i Srba i postojeću politiÄku praksu, nego održati socijalnu i ekonomsku stabilnost FBiH. Potajno se vjerojatno i nadaju potpunom socio-ekonomskom kolapsu u kojem vide priliku za vlastite revolucionarne ideje. Vlast im služi za nastavak obraÄuna sa „samoidentifikovanim skupinama“ (Srbima i Hrvatima), a ako usput uniÅ¡te ugled i koalicijski kapacitet SDA to je samo politiÄki bonus.
DF je i nastao kao ad-hoc kombinacija militantata iz SDP-a kojima Zlatko Lagumdžija nije bio dovoljno ekstreman u nametanju „graÄ‘anske BiH“ Srbima iz RS-a i krÅ¡enju kolektivnih prava Hrvata. PodrÅ¡ku im je pružio od raznih ameriÄkih fondacija podržavani NVO sektor od Äije je jalovosti samo veća želja da na workshopima po hotelima formiraju neku „bosansku naciju“.
Zbog ove kombinacije ustavno destruktivne ideologije i agresivnih osobnosti Demokratska Fronta će pokuÅ¡ati u funkcioniranje vlada uvesti „graÄ‘ansku praksu“ iz Platforme po kojoj utjecaj nad ekonomskim resursima u boÅ¡njaÄkom dijelu FBiH uglavnom pripada SDA, a „graÄ‘anski partner“ razliku namiruje preuzimanjem dijele resursa na hrvatskim podruÄjima FBiH.
Za DF kao „novog kolaÄa“ politiÄkoj sceni već se nakaÄio takav gremij krimopoduzetnika i obavjeÅ¡tajaca prema kojima notorni Jerko Lijanović izgleda pitomo k’o predsjednik neke skandinavske ekoloÅ¡ke stranke.
SDA i Bakir Izetbegović
SDA ima nominalno najjaÄu politiÄku i koalicijsku poziciju i faktiÄki može presuditi svaki nesporazum izmeÄ‘u DF-a i HDZ-a i osigurati kvorum u Vladi FBIH i Vijeću ministara. I to je otprilike sve Å¡to može. Kada pogledmo Å¡iri politiÄki kontekst pred Izetbegovićem je krajnje neizvjesna politiÄka budućnost.
Ukoliko SDA nastavi popuÅ¡tati DF-ovim politiÄkim avanturistima, HDZ će izići iz koalicije te ostaviti faktiÄki SDA u rukama DF-a.
DF ima pod kontrolom NVO sektor koji će za potpuni neuspjeh Vijeća ministara i Vlade FBiH okriviti SDA, koja realno nosi i najveći teret obećanja i oÄekivanja, koja ima dva premijera i koja je obećala 100.000 radnih mjesta.
Ako eksplozija socijalnog nezadovoljstva poÅ¡trapa i DF kao stranku, njihov politiÄki vrh može osigurati politiÄko preživljavanje kroz neko ujedinjenje sa SDP-om i praktiÄno kompletnu politiÄku odgovornost za stanje koje su zakuhali istovariti u krilo SDA tamo negdje 2017. godine.
Ako ne uspije politiÄko preživljavanje kroz ujedinjenje SDP-om trijumviratu koji vodi DF-a ostaje varijanta da s novcem koji će im osigurati uhodani platformaÅ¡ki management koji su uzeli pod zaÅ¡titu odlete preko oceana. Ne bi im bilo prvi put da nakon zajeba kliznu vani „širiti istinu o Bosni“ Äekajući neki novi politiÄki projekt koji se može zajahati.
Izetbegović faktiÄki može ostati sam na politiÄkoj sceni s nikad jaÄom opozicijom i nikad destruktivnijim i nepredvidivijim politiÄkim partnerom. Stranku je potpuno simboliÄki nakaÄio na obitelj Izetbegović i tako ostavio veći dio biraÄke baze slobodan za SBB.
Paradoksalno je to Å¡to će od neuspjeha SDA u ovom mandatu profitirati iskljuÄivo njegov najveći duÅ¡manin RadonÄić. Od ovoga scenarija SDA može spasiti osjetno poboljÅ¡anje gospodarske klime, zaposlenosti i borba protiv kriminala. FaktiÄki SDA-u treba stabilizacijski mandat bez velikih politiÄkih tema. PriÄa o „branjenju Bosne od podjele“ i nepostojećeg „trećeg entiteta“ je potroÅ¡ena i neće zaustaviti ponavljanje „februara 2014.“.
Za razmiÅ¡ljanje o vjerojatnosti ovog scenarija razmisliti o potpunom izostanku aktivnosti Fahrudina RadonÄića koji u tiÅ¡ini prati koji će smjer zauzeti Bakir Izetbegović.
Poskok.info