Marijan Karaula, IskuÅ¡enja Bosne Srebrne. Stradanja bosanskih franjevaca 1944. – 1985., Synopsis – Svjetlo rijeÄi, Zagreb – Sarajevo, 2014.
Pred nama je kompendij o stradanju provincije Bosne Srebrne u Drugom svjetskom ratu, poraću i svim onim hudim godinama jugokomunizma. Djelo je veliko ne samo svojim obujmom i stranicama, nego svojim sadržajem. Karaula se potrudio iznijeti golu istinu o tim apokaliptiÄnim vremenima na svjetlo dana. UÄinio je to miroljubivo, s ljubavlju prema Äinjenicama. Na taj je naÄin postigao da će knjigu Äitati i oni koji bi je zbog oÄitog jugokomunistiÄkog zloÄina jednostavno preskoÄili.
Zacijelo ovo nije zavrÅ¡na rijeÄ o patnjama bosanskih franjevaca. Radi se o kamenu temeljcu kojega jednostavno ne će biti moguće mimoići. Karaula ga je zapoÄeo joÅ¡ 1999. djelom iste tematike »Žrtve i muÄenici«. Sada je samo sve proÅ¡irio novim saznanjima i novim sadržajem. Doneseno je mudro rasporedio na tri dijela: Vrijeme smrti; Vrijeme suÄ‘enja; Vrijeme uzurpacija. Poslužio se rijeÄima Svetog pisma i dopustio da ga one vode u istraživanju. Vjerujem da će ova knjiga potaknuti i druge zajednice u Crkvi u Hrvata da naprave neÅ¡to sliÄno. Od druÅ¡tvene zajednice, pak, teÅ¡ko je to oÄekivati.
Ako smo bili zavedeni medijskom slikom o franjevaÄkoj provinciji Bosni Srebrnoj, onda su nas izneseni podatci itekako iznenadili. Pa zar su baÅ¡ toliko propatili? Jesu, usudio bih se reći, Äak i viÅ¡e. Nemoguće je jednim djelom, ma koliko stranica imalo, obuhvatiti sve te teÅ¡ke dane. Pisac navodi da su jugokomunisti ubili 66 bosanskih franjevaca, da ih je preko 90 bilo u tamnici do 1985. kada je posljednji uhićen, a o uniÅ¡tenom i oduzetom teÅ¡ko je govoriti u brojkama. SpaÅ¡avalo se Å¡to se spasiti dalo.
U svjetlu spaÅ¡avanja mislim da treba gledati i na svećeniÄko udruženje Dobri pastir. Karaula se time ne bavi, pa mu odreÄ‘eni nepravedno prigovaraju. Tema je to za neka druga djela, kao Å¡to je to i tema jesu li pojedini, nakon podnesenih muka, slomljeni poÄeli suraÄ‘ivati sa svojim muÄiteljima. Nalazimo ih, naime, u kojekakvim popisima i svjedoÄenjima.
Svaki životopis ubijenog ili utamniÄenog može poslužiti kao predložak za film. ÄŒovjeka zapanje naÄini na koje su im skidali glave ili ih muÄili. NeÅ¡to sliÄno primjećuje se i u uniÅ¡tavanju i oduzimanju imovine. Nije gola sila, nego zlo na djelu. ÄŒinilo mu se da pobjeÄ‘uje, jer je tako imalo uspjeha. Ali i Turci su jahali Bosnom pa ih je opet nestalo.
Å to bi se moglo reći o krivnji ubijenih i progonjenih? Ponajbolje to oslikava sluÄaj fra Franje Å lafhauzera i vlÄ. Ivana ÄŒondrića. Osudili su ih na smrt na Vojnom sudu u Sarajevu. Prije strijeljanja ponudili su im pomilovanje. Trebali su samo skinuti svećeniÄku odjeću i oženiti se. Krivnja im se, dakle, sastojala samo u tome Å¡to su bili katoliÄki svećenici. Malo kasnije vojni sudac, major Vojislav Kesler, na prigovor Å¡to ih je nevine osudio, izjavio je jednostavno da je Partija to tražila. Jugokomunistima je oÄito ljudski život malo vrijedio.
Iako Karaula nije povjesniÄar, knjigu je struÄno napisao. Pridružio je tome i jednostavan stil tako da će je Äitati i intelektualci i djelatnici. S pravom je možemo, naravno samo za provinciju Bosnu Srebrnu, staviti uz bok glasovitog djela don Ante Bakovića »Hrvatski martirologij XX. st.«. Nadajmo se da će biti kvalitetno polaziÅ¡te za daljnja istraživanja i za poÄetak postupka muÄeniÅ¡tva onih o kojima govori.