Neka i oni budu jedno kao i mi!
Čitanje svetog Evanđelja po Ivanu
U ono vrijeme: Isus podiže oÄi k nebu i pomoli se:
»OÄe sveti, saÄuvaj ih u svom imenu koje si mi dao: da budu jedno kao i mi. Dok sam ja bio s njima, ja sam ih Äuvao u tvom imenu, njih koje si mi dao; i Å¡titio ih, te nijedan od njih ne propade osim sina propasti, da se Pismo ispuni. A sada k tebi idem i ovo govorim u svijetu da imaju puninu moje radosti u sebi. Ja sam im predao tvoju rijeÄ, a svijet ih zamrzi jer nisu od svijeta kao Å¡to ni ja nisam od svijeta.
Ne molim te da ih uzmeÅ¡ sa svijeta, nego da ih oÄuvaÅ¡ od Zloga. Oni nisu od svijeta kao Å¡to ni ja nisam od svijeta. Posveti ih u istini: tvoja je rijeÄ istina. Kao Å¡to ti mene posla u svijet, tako i ja poslah njih u svijet. I za njih posvećujem samog sebe da i oni budu posvećeni u istini.«
RijeÄ Gospodnja.
(Iv 17, 11-19)
NEPREKIDNA MOLITVA
„Ne moli se kada kiši,
ako se ne moliš kada sija sunce.“
Svi se mole. Svi.
Vjernici i ateisti. I agnostici.
Mole se mladi i stari. Bogati i siromašni.
Moli se javno i tajno. Prije ili kasnije. Moli se.
Svatko ima svoje želje, svoje potrebe i svoje ciljeve. I za njih se moli.
Svatko od nas ima svoje molitve. Male i velike. Povremene i stalne.
Ali malo je onih koji se mole ustrajno. Neprekidno. Neprestano.
„Laus perennis“ – neprekidna molitva.
Ona je blagoslov onih koji postoje među nama. Blagoslov onih koji se mole, ali ne za sebe. Mole se za druge. Oni mole strasno, žarko, ustrajno, neprekidno, neprestano.
I zahvaljujući baÅ¡ takvima, meÄ‘u nama, za nas joÅ¡ nade ima. Jer baÅ¡ takvi, koji mole nesebiÄno, koji mole za druge, i koji u molitvi ne posustaju, Äine razliku. Jer oni kompenziraju straÅ¡nu ljudsku navadu, od postanka, pa do danas, po kojoj Äovjek neprestano krive molitve upućuje na krivu adresu.
Ljudi se mole moćnima, utjecajnima, bogatima, slavnima. Mole se oholima, bešćutnima i zlima. Nadaju se mrvicama s njihovih prebogatih trpeza, nadaju se da će izmoliti neÅ¡to za sebe, a niti ne pomiÅ¡ljaju da moleći se i prosjaÄeći gube ono najvrijednije u sebi.
Gube slobodu, gube dostojanstvo i gube ponos. Gube sebe.
I kada surova realnost ovog svijeta lažnih bogova, zlatne teladi, potroÅ¡enih idola i praznih veliÄina, ostavi Äovjeka praznih ruku i ranjena srca, Äovjek se tek tada, u svom posljednjem Äasu okreće od Äitavog tog lažnog sjaja, od te monstruozne laži i pada na koljena pred malom voÅ¡tanicom, kleÄi pred raspelom, moleći se svome Ocu.
Poput izgubljenog sina, Äovjek se raskajan vraća domu svome, prepun nade i straha, radosti i zebnje, jer Otac njegov na kućnom pragu stoji i Äeka.
Kako će otac odgovoriti na molitvu svog izgubljenog sina?
Kada se ljudi naÄ‘u oÄi u oÄi s teÅ¡kim životnim izazovima onda se okrenu molitvi. I to kao zadnjoj mogućnosti. Znam Äovjeka koji se je borio s teÅ¡kom bolešću. I dok su obitelj i prijatelji promatrali kako bolest postupno ali sigurno uniÅ¡tava Äovjeka, netko reÄe: „Pa, pokuÅ¡ali smo sve. Mislim da je doÅ¡lo vrijeme za molitvu.“
Ovdje je molitva potez oÄajnika, kojom se, kada niÅ¡ta drugo nije dalo rezultata, pokuÅ¡ava rijeÅ¡iti problem. Ali umjesto da molitva bude naÅ¡ posljednji oÄajniÄki pokuÅ¡aj ona bi trebala biti ono prvo Å¡to Äinimo.
Bog uslišava naše molitve i Bog želi da mi k Njemu neprestano dolazimo sa svim svojim potrebama.
„Bez prestanka se molite!“ (1. Solunjanima 5, 17)
Sveto pismo nam govori: „Ne budite zabrinuti ni za Å¡to, nego u svemu – molitvom i proÅ¡njom, sa zahvaljivanjem – oÄitujte svoje molbe Bogu.“ (Filipljanima 4, 6)
U danaÅ¡njem Äitanju Isus moli.
Ovo nije Isusova posljednja molitva, ali je posljednja koju uÄenici Äuju. Kada Isus u agoniji moli: „OÄe moj, ako je moguće, neka me mimoiÄ‘e ovaj kalež. Ali ne kako ja hoću nego kako ti hoćeÅ¡.“, uÄenici su pozaspali, a kada Isus vapi na križu: „Bože moj, Bože moj, zaÅ¡to si me ostavio?“, uÄenici su se razbježali, bojeći se za svoju sigurnost.
UÄenici su bili svjesni Isusove intimnosti s Ocem, pa su ga viÅ¡e nego jednom pitali: „Gospodine, nauÄi nas moliti…“ Ali ove noći, nakon posljednje veÄere, Isus ih ne uÄi kako moliti, nego Isus moli za njih. I to moli upravo pred njima.
Svjestan da su ovo njegovi posljednji sati Isus priznaje Ocu: „Ja viÅ¡e nisam u svijetu, no oni su u svijetu…“
Isusove rijeÄi naglaÅ¡avaju jedan jako veliki problem. Isus viÅ¡e nije u svijetu, ali mi – jesmo! Jedna nemjerljiva tuga nadvila se nad uÄenike, ali i nad nas, jer i mi osjećamo nedostatak Isusove tjelesne nazoÄnosti meÄ‘u nama.
Da, mi bismo žarko željeli da je Isus tjelesno i danas meÄ‘u nama, ali mi smo zaboravili da smo mi – tijelo Kristovo. Tereza od Avile je rekla: „Krist danas ima samo tvoje tijelo. Nema ruku, nema nogu doli tvojih. Tvoje su oÄi kojima On danas gleda sa suosjećanjem na ovaj svijet. Krist nema drugog tijela na svijetu sada nego tvog.“
Ali, budimo poÅ¡teni, Isus je mogao svoju buduću nazoÄnost, ovdje na zemlji, ostaviti u daleko sposobnijim rukama nego Å¡to su naÅ¡e. Nismo mi baÅ¡ neÅ¡to posebno. Ne osjećamo mi neku posebnu moć koja teÄe naÅ¡im venama, naÅ¡ se um pomuti, lako su umorimo, razoÄaramo, joÅ¡ lakÅ¡e odustanemo, podlegnemo napastima. Tako smo obiÄni, smrtni. Tako smo – ljudski.
Isus kaže Ocu: „Oni nisu od svijeta kao što ni ja nisam od svijeta.“
Samo malo. Tu nešto ne štima.
Ne Å¡tima, jer mi jesmo od svijeta i mi pripadamo svijetu. Mi ne želimo biti izvan svijeta. Mi smo do guÅ¡e u njemu. Pa Äak i oni meÄ‘u nama, koji svjedoÄe Krista i oni su strastveni pripadnici ove kulture i jedva da se razlikuju od drugih. NaÅ¡a vjera je povrÅ¡inska, plitka, pazarska.
Mi jesmo u svijetu i jesmo od svijeta.
PokuÅ¡ao sam ja ne biti materijalist, pokuÅ¡ao sam ja u glavi vrtjeti samo svete misli, pokuÅ¡ao sam ja i svjedoÄiti, pokuÅ¡ao sam i moliti duže od desetak minuta… ali ustanovilo se da sam ja u svijetu i da sam nažalost dio svijeta i po svemu sudeći slabo mi ide oslobaÄ‘anje od svijeta.
Ali Isus moli. Moli Oca. Moli za uÄenike.
Moli za tebe koji ovo ÄitaÅ¡. Moli za mene koji ovo piÅ¡e.
Isus moli ustrajno. U boli. U agoniji. Moli za drugoga. Moli neprestano.
I Å¡to meni onda preostaje Äiniti?
Samo jedno. Pasti na koljena i ponizno priznati svome Bogu sve svoje sumnje, sve svoje dileme, sve svoje grijehe. Moram položiti sve svoje propuste na oltar Božjeg srca, tu u podnožju Kristova križa.
I to mora biti moja molitva. Neprestana.
„Laus perennis“.
Bog ne sije stanice raka u ljudska tijela. Bog ne ruÅ¡i zrakoplove u stambene zgrade i planine. Bog ne propisuje da je jedno dijete siroÄe i bolesno, a drugo sretno i zdravo.
Bog ne bira kontrolu, jer Bog je ljubav, a ljubav ne kontrolira.
Sveti Pavao kaže: „Ljubav je velikodušna, dobrostiva je ljubav, ne zavidi, ljubav se ne hvasta, ne nadima se; nije nepristojna, ne traži svoje, nije razdražljiva, ne pamti zlo; ne raduje se nepravdi, a raduje se istini; sve okriva, sve vjeruje, svemu se nada, sve podnosi.“ (1. Korinćanima 4-7)
Bog nas je mogao stvoriti marionetama, pa bi onda mogao s nama manipulirati kako bi bilo po njegovoj volji. Ali Bog Äezne za naÅ¡om ljubavi. Bog reže lutkarske konce. Bog riskira rane svoga Sina. I to baÅ¡ dok Isus moli za nas.
Razumljivo, mi želimo da nam sve glatko teÄe u životu, ali moramo biti svjesni da je Bog gospodar svega. I u sjenama te jako mraÄne sobe, pri treperavim svijećama, gdje se je Isus molio Ocu, dok se je molio za svoje uÄenike , dok se je molio za nas („Ne molim samo za ove nego i za one koji će na njihovu rijeÄ vjerovati u mene.“) mi konaÄno shvaćamo kako će Isus patiti i kako će patiti oni za koje on moli, i da ćemo se svi mi susresti sa teÅ¡koćama, s nekima koje su nerazrijeÅ¡ive, i s nekima koje su nepodnoÅ¡ljive.
Ali Isus nam nije obećao, a niti je Oca molio da nas stavi pod neprobojno stakleno zvono.
Nama kao narodu stoji poruka: „I ponizi se moj narod na koji je prizvano ime moje i pomoli se i potraži lice moje i okani se zlih putova, ja ću ga tada usliÅ¡ati s neba i oprostiti mu grijeh i izlijeÄit ću mu zemlju.“ (Druga knjiga ljetopisa 7, 14)
A nama kao pojedincima stoji mogućnost neprestane molitve. Molitve poput one koju je molio Robert Clinton “Bobby” Richardson, igraÄ baseballa, New York Yankees (1955-1966).
„Dragi Bože, Tvoja volja, ništa više, ništa manje, ništa drugo. Amen.“
Ivica Ursić