Papa Ivan Pavao II. tijekom svoga prvog pohoda Bosni i Hercegovini 1997. nazvao je Sarajevo europskim Jeruzalemom. Za Svetu Stolicu bio je to grad simbol po suživotu katolika, pravoslavaca, muslimana i Židova. Svojedobno je sarajevski nadbiskup kardinal Vinko Puljić rekao kako je Sarajevo postalo gradom bosanskih muslimana. UoÄi dolaska pape Franje u Sarajevo, kardinal Puljić u Vatikanu je kazao kako, bez obzira na neka poboljÅ¡anja, i u 2015. godini vrijedi ista ocjena. Ali za stanje u Sarajevu nisu krivi samo bosanski muslimani nego odreÄ‘enu krivnju snose i politiÄari koji upravljaju državom.
„Prije rata (1992. – 1995.) u BiH je bilo 820 tisuća Hrvata, a danas nas ima oko 430 tisućaâ€, izjavio jePuljić u Vatikanu. U posljednjih 30 godina gotovo se polovica hrvatskog stanovniÅ¡tva iselila iz BiH. Evo, u takvu stvarnost 6. lipnja 2015. dolazi papa Franjo.
BuÄ‘enje “periferijeâ€
Navodno je već polovicom 2014. trebao pohoditi Sarajevo kao „periferijuâ€, kako voli nazivati prostore koje treba probuditi, ponovno evangelizirati, ohrabriti ih i pružiti im nadu.
Kardinal Puljić izjavio je u travnju 2014. kako je papa Franjo odgodio planirani posjet Bosni i Hercegovini zbog nemira koji su se tijekom veljaÄe dogodili u toj zemlji. Umjesto u Sarajevo, papa Franjo je ujesen 2014. otiÅ¡ao u Tiranu, koja se takoÄ‘er smatra periferijom kršćanstva. I Ivan Pavao II. svoj je dolazak u Sarajevo 1994. morao odgoditi iz sigurnosnih razloga.
Podsjetimo, papa Franjo pozvao je Älanove Crkve da idu na periferiju kako se ne bi zatvorili u sebe same. Posebno je istaknuo kako Isusovo javno djelovanje nije zapoÄelo u Jeruzalemu, vjerskom, politiÄkom i druÅ¡tvenom srediÅ¡tu, već u zabitoj i prezrenojGalileji, napuÄenoj mijeÅ¡anim puÄanstvom, pograniÄnoj zoni u kojoj su se susretali ljudi razliÄitih rasa, kultura i vjera. ÄŒini se da se Sarajevo danas viÅ¡e ne može smatrati europskim Jeruzalemom.
Crkva mora biti kvasac s bratskom ljubavlju, solidarnošću i sudjelovanjem. Kada je Crkva zatvorena, tada se razboli. Crkva mora izići na periferiju egzistencije.
Zaboravljena zemlja
Kardinal Puljić drži kako sarajevski politiÄari privilegiraju muslimane te da se na isti naÄin ponaÅ¡a i meÄ‘unarodna zajednica, koja gleda da jaÄe zaÅ¡titi njihove interese zbog politiÄkih i ekonomskih razloga. Europa je gotovo zaboravila na postojanje BiH. NeÅ¡to viÅ¡e pozornosti posvetila je toj državi tek u posljednje vrijeme nakon Å¡to su se džihadisti ISIL-a proÅ¡irili i na njezinu podruÄju. No u BiH se kao sugovornike bosanske muslimane privilegira, a katolike ignorira.
„Europska unija nema prema nama nikakve simpatije. Ja to ne mogu shvatitiâ€, kazao je Puljić u ožujku 2015. u Vatikanu kada su biskupi BiH doÅ¡li u pohod papi Ad limina Apostolorum.
Islamski fundamentalizam poÄeo se Å¡iriti Bosnom tijekom rata. Dolazili su fundamentalisti iz arapskih zemalja kako bi u ratu pomogli bosanskim muslimanima, a neki su ostali i poslije rata. Sada su neki od njih otiÅ¡li ratovati u Irak i Siriju pa je veliki muftija islamske zajednice u BiH Husein Kavazović zatražio da se oduzme državljanstvo onima koji odlaze u džihad jer džihadisti ne predstavljaju islamsku vjeru i ne djeluju uime Alaha. To je snažan znak. Takav poziv ne Äuje se od muftija u ostalim dijelovima svijeta.
U takvo Sarajevo stiže papa Franjo i zasigurno će pozvati sve vjerske Äelnike da grad pretvore u europski primjer suživota naroda razliÄitih vjera. Ivan Pavao II. bio je u Sarajevu 12. i 13. travnja 1997., a 22. lipnja 2003. posjetio je Banju Luku. Pozivao je na pomirenje, mir i zaÅ¡titu dostojanstva Äovjeka u BiH. U Sarajevo je želio doći i 1994. godine. Iako su pripreme za njegov dolazak bile gotovo zavrÅ¡ene, taj se posjet nije mogao ostvariti jer nitko nije želio jamÄiti sigurnost papi i hodoÄasnicima. Upravo zabrinutost za sigurnost hodoÄasnika navela je papu WojtyÅ‚u da odgodi to putovanje. Govor je bio pripremio, a izrekao ga je u Castelgandolfu pokraj Rima kao da je u Sarajevu.
Svjetiljka mira
„Mir će pobijediti ako svi budu znali raditi u istini i pravdi idući istodobno ususret zakonitim oÄekivanjima stanovnika ovih krajeva koji u svojoj složenoj raznolikosti mogu postati znakom za cijelu Europuâ€, kazao je Ivan Pavao II. poslije dolaska u Sarajevo 1997. kada je kardinalu Puljiću predao Svjetiljku mira, koju je za rata u BiH dao zapaliti i postaviti u bazilici sv. Petra pred likom Gospe od Pomoći kako bi svi oni koji posjete tu baziliku zastali na trenutak i pomolili se za mir na tim prostorima.
Ni nakon dva posjeta jednog pape u BiH se nije mnogo toga promijenilo nabolje. Ivan Pavao II., Äiji je pontifikat trajao od 1978. do 2005., o BiH je govorio Äak 263 puta. NaglaÅ¡avao je kako je Sarajevo doživio kao grad koji može biti simbol suživota, tolerancije i gradnje zajedniÄke budućnosti. Hoće li prvi posjet Franje, a treći poglavara KatoliÄke crkve, pridonijeti ostvarenju tih želja?
Na kraju kažimo da je 19. travnja 2006. potpisan Temeljni ugovor izmeÄ‘u Svete Stolice i BiH. U uvodu toga dokumenta kaže se kako su ga Sveta Stolica i BiH potpisale kako bi se odredio pravni okvir odnosa izmeÄ‘u KatoliÄke crkve i BiH. Država ga je potpisala temeljem ustavnih naÄela svojega stvaranja, a Sveta Stolica na temelju dokumenata Drugoga vatikanskog sabora te na odredbama kanonskoga prava. Ugovorne strane imale su na umu viÅ¡estoljetnu ukorijenjenost KatoliÄke crkve u BiH i njezinu sadaÅ¡nju ulogu na druÅ¡tvenom, kulturnom i obrazovnom podruÄju, a sve to pozivajući se na meÄ‘unarodno priznata naÄela o odvojenosti vjere i države, prava na slobodu vjere te ljudskih prava. Stoga su se BiH i Sveta Stolica dogovorile i potvrÄ‘uju da su država i KatoliÄka crkva, svaka na svom prostoru, neovisne i samostalne te se obvezuju da će u meÄ‘usobnim odnosima potpuno poÅ¡tovati to naÄelo i da će meÄ‘usobno suraÄ‘ivati u brizi za cjelovit duhovni i materijalni razvoj Äovjeka te u promicanju općega dobra.
>>Papa će prvo napraviti krug stadionom i onda se popeti na pozornicu