Iako na odreÄ‘enoj politiÄkoj distanci, predsjednik Glavnog vijeća Hrvatskog narodnog sabora (HNS) Božo Ljubić vrlo precizno analizira stanje krize, nove nesporazume, zaostajanje za Europom, odlazak mladih. Dogovor vidi u meÄ‘usobnom priznanju i primjeni nove formule temeljene na ZAVNOBiH-u kojoj su najveći ruÅ¡itelji upravo oni koji je najviÅ¡e zagovaraju.
• Gospodine Ljubiću, obiÄavate reći da je vrijeme krize jedina trajna kategorija u BiH posljednja dva desetljeća, ali ne Äini li vam se da u posljednjih godinu dana sve prijeti otklizati u ponor, za poÄetak u socijalne nemire?
Da, politiÄka kriza je permanentno stanje u Bosni i Hercegovini od Daytona do danas, a ona samo s vremena na vrijeme eskalira i uzima razliÄite forme. Dok je uplitanje meÄ‘unarodnog Äimbenika bilo izraženije i financijske intervencije u vidu donacija i povoljnih kredita (uglavnom IDA kredita Svjetske banke) bile prisutne, održavao se privid funkcioniranja i socijalne sigurnosti. Sada nastupa ‘trenutak istine’ i na vidjelo izlaze sve nekoherentnosti ovakvog politiÄkog sustava, zapravo sve ovo Å¡to se sada dogaÄ‘a i Å¡to prijeti da se pogorÅ¡a su samo indikatori nemogućnosti ovako ustrojene države.
• U politiÄkim kuloarima spominje se bosanska jesen?!
Socijalno stanje, a joÅ¡ viÅ¡e osjećaj besperspektivnosti odavno su preÅ¡li prag druÅ¡tvene tolerancije i ne bi bilo nikakvo iznenaÄ‘enje da se ponovno suoÄimo s izrazima socijalnog nezadovoljstva. Ono Å¡to ne bismo smjeli sebi dopustiti je uniÅ¡tavanje javne ili privatne imovine, Äega je bilo u veljaÄi proÅ¡le godine. Naime, neki zazivaju ‘bosansku jesen’ nadajući se da bi mogli realizirati ono Å¡to ne mogu na izborima ili pak kao priliku za realizaciju nekih nerealiziranih i nerealnih politiÄkih ciljeva i projekata. Ti i takvi manipulatori su zapravo proÅ¡le godine ‘ukrali’ ljudima demonstracije i preokrenuli ih u ruÅ¡enje institucija s namjerom ‘izvoza revolucije’… To svakako treba izbjeći, a najbolji naÄin je da se konaÄno sastavi funkcionirajuća parlamentarna većina i poÄne s rjeÅ¡avanjem gorućih ekonomskih i socijalnih pitanja.
• Državno Vijeće ministara je talac nestabilnih većina u entitetima, entiteti, pak, pred financijskim kolapsom, tu je i kriza vlasti. Zar treba imati razloga za optimizam?
Vi ste, ovim pitanjem, možda i nehotice (a možda i ne), razotkrili srž problema u Bosni i Hercegovini, ali i put rjeÅ¡enja. Naime, Vijeće ministara je dizajnirano i funkcionira upravo tako kako bi Bosna i Hercegovina trebala biti dizajnirana. Paritet tri konstitutivna naroda u sastavu, predstavnik ‘ostalih’ i praktiÄki konsenzus u odluÄivanju. Nedavno sam, razgovarajući s jednim visokim diplomatom jedne, kako za BiH tako i svjetski, vrlo relevantne Älanice meÄ‘unarodne zajednice, obrazlagao prijedlog iz Deklaracije Hrvatskog narodnog sabora da bi, izmeÄ‘u ostalog, sliÄna pravila u donoÅ¡enju odluka koja vrijede za Vijeće ministara trebalo ugraditi u izmjene Zakona o vladama entiteta. On je reagirao protupitanjem: ‘a zar to ne bi bilo joÅ¡ viÅ¡e blokada?’. Ne, rekao sam, upravo suprotno jer je Vijeće ministara od poÄetka do danas najuÄinkovitija i najmanje konfliktna multietniÄka institucija u Bosni i Hercegovini. Naime, svjesni da nitko nikoga ne može majorizirati ni marginalizirati, energija se troÅ¡i na dolazak do rjeÅ¡enja dogovorom i kompromisom.
• Kako ocjenjujete ponašanje DF-a koji ucjenjuje federalnu vlast poput Živka Budimira iz prošlog sastava?!
DF se nakon posljednjih izbora pokazao jednako remetilaÄkim Äimbenikom kao Å¡to je to bila njihova “majka partija†u proÅ¡lom mandatu. Uz to, oni su se pokazali kao nezreo i nedorastao partner s obzirom na probleme koje treba rjeÅ¡avati. Zapravo, njihova politika općenito se pokazala inkompatibilnom samom konceptu, karakteru i duhu jedino moguće Bosne i Hercegovine, tj. države tri konstitutivna naroda. Oni koji se tako glasno pozivaju na ZAVNOBiH negiranjem i samog koncepta konstitutivnosti naroda protive se osnovnim postulatima ZAVNOBiH-a koji su BiH definirali onom Äuvenom sintagmom ‘ni hrvatska, ni muslimanska ni srpska, već i hrvatska i muslimanska i srpska’. Sada su oni najodgovorniji za ovu krizu institucija FBiH. Jedino Å¡to sada trebaju uÄiniti je da se povuku iz svih institucija, ukljuÄujući i potpredsjednika Federacije i Vijeće ministara i da otvore prostor onima koji hoće i mogu preuzeti odgovornost. U suprotnom, ne mogu izbjeći karakterizaciju da je zapravo njihov cilj partijski interes po cijenu Å¡tetoÄinstva na raÄun države i graÄ‘ana.
• PreviÅ¡e vjere i nade u BiH usmjerava se prema reformskim agendama, europskim putevima… Sve izgleda nestvarno, nedohvatljivo, domaći politiÄari priÄaju jedno, Europa govori drugo. Vidite li zajedniÄki nazivnik svih ovih napora, da ne govorim kako se primijeti snaga SAD-a iza ovih procesa?!
Bez obzira na Äeste i opravdane kritike odnosa meÄ‘unarodne zajednice u Bosni i Hercegovini, iluzorno je oÄekivati da Europi bude viÅ¡e stalo do napretka Bosne i Hercegovine nego nama. EU je posljednje dvije-tri godine uložila veliki diplomatski napor i sredstva na približavanju BiH EU. Najprije oko provedbe odluke Europskog suda za ljudska prava glede sluÄaja ‘Sejdić-Finci’. Nije iÅ¡lo zato Å¡to neki od domaćih partnera nisu bili spremni prihvatiti da i konstitutivni narodi trebaju biti ravnopravni kad je izbor Älanova PredsjedniÅ¡tva u pitanju. Sada EU nudi drugu priliku kroz jedan drugaÄiji redoslijed prioriteta ne odustajući od ustavnih promjena koje se moraju dogoditi tijekom procesa prikljuÄenja BiH u EU. Kakve promjene zagovaraju, rekli su Rezolucijom Europskog parlamenta. Zato stranke Hrvatskog narodnog sabora snažno zagovaraju Reformsku agendu i ubrzano približavanje Bosne i Hercegovine EU i NATO. Pa ako možda trenutaÄno i nemamo partnera u provedbi ove agende, nedavno smo sa sjednice Glavnog vijeća uputili poziv svim Älanovima HNS-a i zakonodavnoj i izvrÅ¡noj vlasti da sami preuzmu inicijativu u pripremanju prijedloga.
• Ne svodi li se i priÄa o europskim reformama, ta glazura, na temeljnu formu, zahtjev za rasprodajom energetskih, telekomunikacijskih i drugih resursa…?
Ne bih se mogao s time složiti. PogreÅ¡no bi bilo Reformsku agendu svoditi samo na ‘privatizaciju u energetici i telekomunikacijama“, ona zadire u samu dubinu naÅ¡ih problema i dubioza i ako bi se provela, nepovratno bi nas dovela u jedan kanal koji vodi prema EU iz kojega nas ne bi mogle izbaciti ni one politike kojima ne odgovaraju EU standardi. Å to se tiÄe privatizacija, privatizacije operacija u energetici, telekomunikacijama (i ne samo u njima) je neÅ¡to Å¡to su uÄinile sve prosperitetne tržiÅ¡ne demokracije. To, meÄ‘utim, treba strogo odvojiti od rasprodaje resursa. Ja sam uvijek za to da infrastruktura ostaje u vlasniÅ¡tvu države, pa kad je u pitanju energetika, onda prijenosna mreža mora ostati u vlasniÅ¡tvu države, u proizvodnji zagovaram privatno-javno partnerstvo ili u najgorem sluÄaju vremenski ograniÄenu koncesiju. Kad su u pitanju komunikacije, mreža optiÄkih kabela treba ostati u vlasniÅ¡tvu države itd. Ja mogu s punim kredibilitetom jamÄiti da politika stranaka HNS-a snažno podržava ovu agendu, svjesni da svakim danom trajanja ove krize, svakim danom odgaÄ‘anja EU integracija, deseci Hrvata, koji su personalno graÄ‘ani i EU, odlaze iz Bosne i Hercegovine. Produbljivanjem krize i prijeteći kaos će motivirati i ostale koji nemaju tako dobru opciju kao Hrvati da bježe iz takve države. Reformska agenda u ekonomsko-socijalnoj sferi takoÄ‘er korespondira sa stajaliÅ¡tima iz Deklaracije HNS-a.
• PolitiÄke reforme, ustavne promjene izbornog zakonodavstva pale su u drugi plan. Jesu li zbog toga sadaÅ¡nje reforme osuÄ‘ene na propast?
Zapravo, ako ćemo pravo, sada je sve u drugom planu osim toga kako sastaviti funkcionirajuću vlast. Nebrojeno puta sam rekao Å¡to to znaÄi i da je jedino rjeÅ¡enje za samoodrživu i stabilnu Bosnu u Hercegovinu u korjenitoj reformi Ustava, a onda, slijedom toga, i Izbornog zakona. Imam dojam da su toga svjesni i naÅ¡i glavni partneri iz meÄ‘unarodne zajednice.
• Stranke HNS-a i HDZ-a BiH uÅ¡le su u vlast, ali temeljnog pomaka u popravljanju hrvatske pozicije i nema. Je li ‘posao’ HNS-a BiH i stranaka zavrÅ¡en ovim Äinom, ulaskom u vlast i preuzimanjem fotelja?
To se ne bi nikako smjelo dogoditi, svjestan takve opasnosti, u svom govoru na 6. zasjedanju HNS upozorio sam sve nas sljedećim rijeÄima: “…Mi ne smijemo ponoviti pogreÅ¡ke iz proÅ¡losti kada je aktivnost Hrvatskog narodnog sabora zamrznuta nakon Å¡to smo se rijeÅ¡ili Vlade alijanse. ÄŒinjenicom da su legitimno izabrani hrvatski predstavnici zauzeli ili će zauzeti mjesta ustavima predviÄ‘ena za Hrvate, hrvatsko pitanje nije rijeÅ¡eno. Tek su stvoreni uvjeti da se poÄne rjeÅ¡avati, pogotovu ako tome dodamo nove povoljne elemente, Älanstvo Hrvatske u EU i NATO te otvorena vrata Bosni i Hercegovini za iste integracijeâ€.
Stoga sam na nedavnom zajedniÄkom sastanku Älanova PredsjedniÅ¡tva HNS-a, Älanova Glavnog vijeća i nositelja zakonodavne i izvrÅ¡ne vlasti od razine županija pa sve do Vijeća ministara, Äiji je cilj bio da sami sebi posvijestimo Å¡to je nama HNS i Å¡to bi trebao biti, da parafraziram, rekao i ovo: Misija HNS-a je izboriti se za jednakopravnu hrvatsku poziciju u stabilnoj i prosperitetnoj Bosni i Hercegovini, Älanici EU i NATO. Stoga, svoj mandat nikako ne smijemo shvatiti ni ograniÄiti na onu rutinu koju od nas traži program rada, već biti svjesni da ima neÅ¡to Å¡to nadilazi naÅ¡e mandate pa i naÅ¡e živote, a to je obrana narodnog subjektiviteta. To konkretno znaÄi trasirati put do ‘hrvatskog entiteta’ na naÄin da to realizira težnje svih Hrvata bez obzira gdje žive u Bosni i Hercegovini. Entiteta koji će imati tri dimenzije, teritorijalnu federalnu jedinicu s hrvatskom većinom s diskontinuitetom teritorija, paritet tamo gdje je predviÄ‘eno nacionalno predstavljanje (PredsjedniÅ¡tvo, Vijeće ministara PS BiH…), a instrumente zaÅ¡tite u institucijama koje su sastavljene po proporcionalnom principu (vlade federalnih jedinica npr.), te neteritorijalnu autonomiju tamo gdje će Hrvati biti manjinski zastupljeni. Takvu državu bi kao cjelinu mogli smatrati i hrvatskim entitetom. Ovdje bih dodao da to Å¡to tražimo za sebe, trebaju uživati i ostali konstitutivni narodi i svi graÄ‘ani. Da parafraziram ZAVNOBiH “Bosna i Hercegovina i hrvatski, i srpski i boÅ¡njaÄki entitetâ€. Nadalje, podsjetio sam sve nas da smo mi danas na ovim mjestima temeljem žrtava naÅ¡ih predaka kroz povijest, ukljuÄujući i Domovinski rat, temeljem frustracija i oÄekivanja koje su iskazane podrÅ¡kom listi HNS-a i nikako naÅ¡e mandate ne smijemo potroÅ¡iti uzalud. S istim ciljem smo uputili svim dužnosnicima HNS-a u organima izvrÅ¡ne i zakonodavne vlasti entiteta i države zakljuÄke s posljednjeg zasjedanja Glavnog vijeća u kojima joÅ¡ jednom aktualiziramo stajaliÅ¡ta iz Deklaracije koja se tiÄu promjena Ustava i Izbornog zakona.
• Primjetno je da se HDZ nije odrekao nijedne pozicije u izvrÅ¡noj vlasti ‘zarad’ HNS-a BiH pa bez obzira kolika bila snaga i znaÄaj ove stranke?
Bilo bi beskorisno, Äak i kontraproduktivno, to sada problematizirati iz viÅ¡e razloga. Tek je zavrÅ¡ena prva faza imenovanja na ministarske pozicije, a u tijeku su izbori i imenovanja u javnim poduzećima i agencijama i smatram kako je razumno oÄekivati da se ukljuÄi ono najkvalitetnije Äime kadrovski potencijal HNS-a raspolaže. Nadalje, u okviru 12 odjela Glavnog vijeća HNS-a je takoÄ‘er otvoren prostor za ukljuÄenje struÄnjaka iz razliÄitih sfera, razliÄitih stranaka te nestranaÄkih osoba, i to već danas vidimo u svim odjelima Äije je konstituiranje već zavrÅ¡eno ili je u tijeku. Odlukama Sabora i PredsjedniÅ¡tva u sljedećem mandatnom razdoblju aktivnosti HNS-a će se odvijati najvećim dijelom preko Glavnog vijeća Äiji program, potvrÄ‘en od PredsjedniÅ¡tva HNS-a, treba predstavljati strateÅ¡ki okvir za djelovanje svih Älanova HNS-a u izvrÅ¡noj i zakonodavnoj vlasti. Slažem se da je važna i percepcija HNS-a, kako od Älanica tako i u javnosti, ali ako se budemo ponaÅ¡ali kako smo se dogovorili, onda za ishod nije od presudne važnosti iz kojih su stranaka ministri ili zastupnici. Sud javnosti ćemo vidjeti prilikom sljedećih izbora.
• Veliki broj ljudi, i to vrlo Äest primjer su cijele obitelji, odlazi iz BiH. DogaÄ‘a se novi val, osobito meÄ‘u Hrvatima. Ima li hrvatska politika, pamet, Crkva, odgovor na ove negativne trendove?
Trend o kojem govorite zabrinjava. S druge strane, nema nitko moralno pravo sugerirati mladim ljudima da Äekaju godinama na posao, zasnivanje braka i podizanje obitelji dok im bioloÅ¡ki sat otkucava. Uvjeren sam da svi spomenuti traže odgovor, Å¡to naravno nije lako u zemlji koja zapravo po svom kapacitetu nije država. Ono Å¡to HNS radi je izgradnjom institucija omogućiti investiranje i zapoÅ¡ljavanje i ubrzano stvarati uvjete da ljudi nemaju potrebe ići vani, a oni koji su otiÅ¡li da se vrate. Bez obzira Å¡to se mi danas suoÄavamo s odljevom koji ima znaÄajke egzodusa, nadam se da to nije put bez povratka jer oni danas ostaju u EU gdje je i Hrvatska, a ne odlaze u prekooceanske zemlje. Nadam se da će Hrvati koji danas odlaze u NjemaÄku, Irsku, Belgiju…, otići da se educiraju ili da zarade i onda se vrate kao investitori i poduzetnici.
• Nedavno je hrvatski premijer Zoran Milanović osudio politiÄke optužnice koje stižu iz BiH kojima se ponovno spominje zajedniÄki zloÄinaÄki pothvat, sustavni progon… ZaÅ¡to to nismo Äuli ni od jednoga politiÄara iz BiH?
ÄŒuli smo iz Glavnog vijeća HNS-a. To je bila toÄka dnevnog reda posljednje sjednice. S ciljem pomoći osumnjiÄenih, onima kojima je ta pomoć neophodna, GV je donio odluku o utemeljenju Ureda za pravnu pomoć braniteljima HVO osumnjiÄenima i optuženima za ratne zloÄine. Dva odjela, Odjel za branitelje Domovinskog rata i Odjel za istraživanje i obilježavanje stratiÅ¡ta i grobiÅ¡ta Drugog svjetskog rata i Domovinskog rata, održali su konferenciju za medije gdje su posebice osudili i odbacili kvalifikaciju o navodnom ‘zloÄinaÄkom pothvatu’ koja se kao inkriminacija Äesto neosnovano i zlonamjerno priÅ¡iva braniteljima i zapovjednicima HVO-a. TakoÄ‘er su ocijenili neprihvatljivim brutalna privoÄ‘enja ljudi koji ovdje mirno žive dva desetljeća nakon rata i spremni su se na svaki poziv odazvati i dati iskaz. U Deklaraciji HNS-a se bavimo pitanjima Domovinskog rata i branitelja, kao i posebno u izjavi.
• Kako gledate na posljednje prijepore oko rezolucije o osudi genocida u Srebrenici. Treba li je donijeti i kakva su vaÅ¡a oÄekivanja u tome smislu?
Genocid u Srebrenici je presuÄ‘en na dva jedino relevantna mjesta, na Sudu pravde u Haagu i MeÄ‘unarodnom sudu za ratne zloÄine u Haag u i nikakva rezolucija ne može to ni osnažiti ni obesnažiti. Osobno sam glasovao za prijedloge rezolucija u Parlamentarnoj skupÅ¡tini BiH koje su bile na tragu rezolucije Europskog parlamenta glede osude genocida u Srebrenici kao svoj moralni odnos naspram zloÄina, a u isto vrijeme sam bio svjestan da ne mogu biti usvojene i da su Äesto predlagane u svrhu politiÄke promocije predlagaÄa. I sada bih uÄinio isto. MeÄ‘utim, pitanje je koji efekt na suživot i pomirenje mogu imati rezolucije koje izazivaju prijepor kod onih na koje se to najviÅ¡e odnosi. Stoga, rezolucija o genocidu u Srebrenici, ali i o ostalim zloÄinima na podruÄju BiH koju će u budućnosti, nadam se, konsenzusom usvojiti Parlament Bosne i Hercegovine (pod uvjetom da te budućnosti bude) jedina može imati pravi efekt.
• Desetljećima sve tri strane u BiH na odreÄ‘eni naÄin nastavljaju rat. OÄito je da je potreban povijesni dogovor. Ima li politiÄke i narodne snage za to, ili će jednostavno za BiH vrijediti da se radi o zemlji za koju nema rjeÅ¡enja?
Nema rjeÅ¡enja za sva vremena. BiH je tek posljednjih dvadeset godina u prilici demokratski pokuÅ¡ati doći do rjeÅ¡enja. Posljednjih 500 godina ona je uvijek bila dio neke nadnacionalne nekad okupatorske, ali uvijek nedemokratske tvorevine. Ako bude istinskog htijenja da se Bosna i Hercegovina održi u ovim granicama kao stabilna i prosperitetna država, onda postoje naÄini pa i modeli kako je to moguće. To onda podrazumijeva da se najprije meÄ‘usobno priznamo, mislim mi kao tri konstitutivna naroda, a onda da ugledajući se na primjere funkcionalnih multietniÄkih demokracija prvenstveno u Europi, tražimo rjeÅ¡enja. Ja sam i u ovom intervjuu u naÄelima iznio koncept. Ovih se dana HNS prijavljuje na jednu studiju zajedno s partnerskim institutom koja nosi naziv “RjeÅ¡enja iz srca Europe“ želeći kroz komparativne analize ustroja funkcionalnih europskih multietniÄkih država tražiti i predlagati rjeÅ¡enja za Bosnu i Hercegovinu.Zoran KreÅ¡ić bpz.ba