Zašto razgovarate sa mnom?“
“Proklet bio ako znam.â€
Autor: Nenad Polimac
Vjerojatno ni u ovoj prigodi Donald Rumsfeld nije bio posve iskren. BivÅ¡i ministar obrane u vladi Georgea W. Busha, koga su okrivljavali za nesmiljeno raspirivanje rata u Iraku i Afganistanu, mora da se osjetio polaskanim kada mu je Errol Morris, možda najugledniji ameriÄki redatelj dokumentaraca, predložio da naprave seriju intervjua iz kojih će nastati cjeloveÄernji film. Morris se deset godina prije toga odluÄio na jedan sliÄan pothvat, a njegov rezultat, “Magla rata: 11 lekcija iz života Roberta S. McNamareâ€, saÄinjen iz razgovora s ministrom obrane za predsjednikovanja J.F. Kennedyja i Lyndona B. Johnsona (teme su bile kubanska kriza i vijetnamski rat), nagraÄ‘en je Oscarom. Rumsfeldu je sigurno imponiralo da ga usporeÄ‘uju s McNamarom, a ni Morrisova reputacija nije se smjela zanemariti.
Donald Rumsfeld stari je politiÄki lisac. Funkciju ministra obrane najprije mu je ponudio Gerald Ford (zamijenio je Richarda Nixona, prisiljenog na ostavku) i tako je postao najmlaÄ‘a osoba u ameriÄkoj povijesti koja je obnaÅ¡ala tu dužnost. Kada je Ford izgubio naredne izbore (pobijedio je demokrat Jimmy Carter), Rumsfeld se povukao iz politike i posvetio biznisu, da bi ga se poÄetkom milenija sjetio njegov dužnik Dick Cheney, potpredsjednik u vladi Georgea W. Busha, tako da je ponovno postao ministar obrane.
Prvi film
No dok za Forda nije bilo previÅ¡e posla (vijetnamski rat tek je zavrÅ¡io, novi se svjetski sukobi joÅ¡ nisu rasplamsali), kod Busha mlaÄ‘eg bilo je uistinu vruće: nakon ruÅ¡enja njujorÅ¡kih Dvojnih tornjeva Amerika je odluÄila uzvratiti udarac, najprije je 2001. objavila rat Afganistanu, a zatim 2003. i Iraku. Rumsfeld je svako malo održavao konferencije za medije u Bijeloj kući i neprestano bio na meti novinara. Je li rat uistinu bio potreban? Raspolaže li Irak oružjem masovnog uniÅ¡tenja ili je to samo izmiÅ¡ljotina da bi se opravdala invazija? MuÄe li zatvorenike u Guantanamu? Ministar obrane je na svako pitanje odgovarao sa smijeÅ¡kom, ponekad drsko lažući, a u jednoj prigodi dozvolio si je svojevrsnu paradu. Rekao je: “Neću odgovoriti na ovo pitanje, proÅ¡lim sam odgovorom bio tako zadovoljan da ću njime zakljuÄiti ovu konferenciju.â€
Ipak, kako je rat postajao sve nepopularniji, njegov je smijeÅ¡ak postupno blijedio i naposljetku je krajem 2006. Bushu ponudio ostavku, koju je ovaj spremno prihvatio. Poslije je objavio autobiografiju “Poznato i nepoznato: memoariâ€, a u Bijeloj kući ostala je golema arhiva njegovih bilježaka upućenih gotovo svima u vladi (on ih je od milja nazivao “pahuljiceâ€).
Errol Morris nije konvencionalan tip dokumentarista. Svoj prvi film htio je snimiti o Edu Gainu, serijskom ubojici koji je inspirirao glavni lik iz Hitchcockova “Psihaâ€, a nakon Å¡to mu je propao joÅ¡ jedan projekt, Werner Herzog se okladio da će pojesti cipelu ukoliko Morris ikad dovrÅ¡i ono Å¡to je zapoÄeo. Ovom je to ipak uspjelo, film “Vrata raja†iz 1978. bavio se biznisom s grobljem kućnih ljubimaca, tada već jako utjecajni kritiÄar Roger Ebert stavio ga je na svoju listu deset najboljih filmova svih vremena, a Herzog je – kako je i obećao – pojeo cipelu.
Realizator reklama
Njegovo istraživanje za film “Tanka plava linijaâ€, snimljen deset godina kasnije, izbavilo je iz zatvora Randalla Dalea Adamsa, osuÄ‘enog na smrt za zloÄin koji nije poÄinio, a kada je Morrisu izmakla nominacija za Oscara, AmeriÄka akademija filmskih umjetnosti i znanosti naÅ¡la se na udaru sa svih strana. Srećom, propust je ispravljen s “Maglom rataâ€.
Kako je protekao sraz Rumsfelda i Morrisa, možete vidjeti u filmu “Nepoznato o poznatom†koji se upravo prikazuje u zagrebaÄkom Dokukinu, a uskoro će u distribuciju po Äitavoj Hrvatskoj. Morris isporuÄuje iznimno uÅ¡minkane proizvode (nije bez vraga jedan od najcjenjenijih realizatora reklama), ovaj je krcat bljeÅ¡tavim grafiÄkim intervencijama, a glazbu je skladao prezaposleni Danny Elfman, bliski suradnik Tima Burtona.
Redatelj u nevjerici
Kao i u “Magli rataâ€, redatelja ne vidimo, Äujemo ga samo kako postavlja pitanja (u meÄ‘uvremenu je dotjerao patent po kojem ga sugovornik vidi na videu, nema izravnog kontakta, slika komunicira sa slikom), meÄ‘utim, razlika izmeÄ‘u ta dva filma je golema. McNamara je imao veliku distancu u odnosu na dogaÄ‘aje koji su bili tema filma, 2. svjetski rat i Vijetnam predstavljali su daleku proÅ¡lost, pa si je mogao dozvoliti i priznanja o pogreÅ¡kama, dok se Rumsfeld referirao na razmjerno recentna zbivanja i nije mu padalo na pamet mijenjati stavove. Razlika je vjerojatno i u liÄnosti i moralu ta dva politiÄara, no o tome nekom drugom prilikom.
U prvom dijelu filma Morris nas uvodi u Rumsfeldov svijet, njegovu opsesiju biljeÅ¡kama i poigravanju rijeÄima, potkrijepljenu mnoÅ¡tvom snimaka s press konferencija. Rumsfeld ni za dlaku ne odstupa od nekadaÅ¡njih stavova. Je li oružje masovnog uniÅ¡tenja uistinu postojalo? Naravno, no Saddam Hussein ga je uniÅ¡tio kako svijet ne bi razotkrio njegove bezumne planove. Usprkos Morrisovoj nevjerici, Rumsfeld ne odstupa. Guantanamo? Bio je to besprijekoran zatvor, u njemu se sve radilo po propisu, u Abu Ghraibu je doÅ¡lo do zloupotreba, no to se odigralo na tlu daleko od Amerike.
MuÄenja vodom? To je radila CIA, i to samo u nekoliko navrata, nad time ministar obrane nije imao kontrole. Nevjerojatno precizan, Rumsfeld ispravlja redatelja kad krivo postavi pitanje, likujući kako ga je uspio dovesti u redu. Negdje oko polovice imate dojam da je Morrisov sugovornik dobio toÄno onakvu vrstu filma kakvu je i želio.
Ipak, samo donekle. Redatelj i Rumsfeld imali su dogovor da potonji može pogledati montirani materijal, ali ne smije izbacivati scene kako mu se prohtije. Tako je u jednoj prigodi prigovorio da ga je Morris stavio u nezgodan kontekst, a redatelj ga je demantirao njegovim vlastitim biljeÅ¡kama. Na Rumsfeldove samozadovoljne konstatacije Morris niže dokumentarne scene koje to dovode u pitanje: ne oponira on Rumsfeldu, nego to Äini stvarnost.
Posveta kritiÄaru
Po Morrisovu sudu, nema smisla usporeÄ‘ivati “Maglu rata†i “Nepoznato o poznatomâ€, jer su to dva potpuno razliÄita filma. Potonji se bavi osobom koja nije spremna na propitivanje vlastitih postupaka, ali joj se povremeno omakne poneka popriliÄno zanimljiva konstatacija. Redatelja zanima Å¡to bi se dogodilo da je bio bliži Ronaldu Reaganu, da li bi postao potpredsjednik, a jednom možda i predsjednik. To je moguće – skromno odgovara Rumsfeld. Kada film zavrÅ¡i, naposljetku ste zadovoljni: dobili ste iz prve ruke portret osobe koja je izbjegavala da javnost o njoj na bilo koji naÄin sudi, osim onako kako to njoj odgovara. Rumsfeld na kraju kaže da ne zna zaÅ¡to je pristao razgovarati s Morrisom, no redatelj u to sumnja. “Pristao je iz taÅ¡tine, zbog Äega bi drugog.â€
Film je posvećen Rogeru Ebertu, koji je o Morrisovu radu napisao nekolicinu uistinu nadahnutih eseja. Kako bi pokojni kritiÄar ocijenio “Nepoznato o poznatomâ€? Palac gore ili palac u sredini? Vjerojatno ono prvo.