U suvremenim zapadnim druÅ¡tvima postala je gotovo stvar dobra odgoja i obrazovanosti isticati svoje nevjerniÅ¡tvo i loÅ¡e govoriti o velikim organiziranim religijama abrahamskog ishodiÅ¡ta. DoduÅ¡e, u posljednje se vrijeme ”medijski intelektualci” suzdržavaju od kritiÄnog odnosa prema islamu, jer se za to ostaje bez glave.
Kako ni o židovskoj vjeri nije uputno loÅ¡e govoriti onomu tko raÄuna na neki uspjeh u druÅ¡tvu, na vjetrometini te nesmiljene kvazilijeve kritike ostalo je samo kršćanstvo, navlastito KatoliÄka crkva. U Hrvatskoj postoje Äak i neke udruge i neformalne skupine koje promiÄu ateizam, Å¡to sasvim legitimno, ali se i obruÅ¡avaju na KatoliÄku crkvu, Äesto vulgarno, klevetniÄki i neargumentirano. Jedan takav ”aktivist” lani je Äak pretukao dr. Ružicu Ćavar.
Jedna je od pripadnica takvih neformalnih skupina i Jelena VeljaÄa. Naime, u Jutarnjem listu (8. kolovoza 2010.) zajedno s joÅ¡ nekolicinom ponosnih ateista (Pavel Gregorić, Bane Milenković, Dejan Vinković itd.) odluÄila je za novine javno govoriti o svome ateizmu i strahotama KatoliÄke crkve ne bi li tako potaknula i druge istomiÅ¡ljenike da ”izaÄ‘u iz ormara”. Tako formuliranim stavom oÄito se htjelo implicirati da se u Hrvatskoj ateisti boje priznati svoj ateizam i da su na neki naÄin ugroženi. TadaÅ¡nji predsjednik države bio je deklarirani agnostik, a meÄ‘u relevantnim pripadnicima politiÄke elite na prste jedne ruke mogli su se izbrojiti praktiÄni vjernici. Najveća uvreda ateistima bila je to Å¡to njihova djeca imaju slobodan sat dok ostala djeca imaju vjeronauk. No, i to je gdje je ikako bilo moguće rijeÅ¡eno tako da je vjeronauk stavljan kao prvi ili zadnji nastavni sat u rasporedu.
Bilo je to prije pet godina i ne bih Äitatelje gnjavio takvim trivijalnostima da ovih dana, isto u Jutarnjem, ne proÄitah VeljaÄu kako se ”od dvanaeste doÅ¡aptavala s Bogom, no svećenike nije puÅ¡tala blizu svoje duÅ¡e”. Dakle, duÅ¡a joj je intaktna. Ako se ne raÄunaju razgovori s Bogom. Ali nezgoda s tim razgovorima s ”Bogom” jest u tomu Å¡to mnogi tvrde da ih imaju. Osamdeset osme je u Skoplju sa mnom služio Jugoslavensku (protu)narodnu vojsku izvjesni Damir Rožman, mislim da se tako zvao, koje je svake veÄeri poslije veÄere a prije PoveÄerja iÅ¡ao razgovarati s Bogom. U vojsci su mu se smijali, no kasnije je u civilstvu imao stanovitog propovjedniÄkog uspjeha, osnovao je neku sektu u koju je uspio privući dio tadaÅ¡nje zagrebaÄke ”zlatne mladeži”. Prali su mu noge pa potom ispijali tu vodu ili umivali njom, ne sjećam se viÅ¡e. Gostovao je jednom kod Malnara i priÄao kako igra nogomet i koÅ¡arku s Kristom, KriÅ¡nom i tom ekipom.
Ne tvrdim da su VeljaÄini razgovori s Bogom te vrste, no svakako su irelevantni za ono Å¡to ona u svomu Älanku piÅ¡e. Naime, želi se predstaviti kao vjernica, ali joj se gade sve crkve i bježi od njih kao vrag od tamjana. To je u redu, postoje mnogi ljudi koji imaju neku svoju vjeru i neku svoju osobnu relaciju s Bogom. U većini sluÄajeva radi se utjecaju loÅ¡e literature, egoizma, razmaženosti ili jednostavno strahu od vlastite konaÄnosti. Naravno, i u organiziranim religijama mnoÅ¡tvo je takvih vjernika. VeljaÄa svoju ontoloÅ¡ko-teoloÅ¡ku dramu postavlja u zanimljiv kontekst. Pitanje o vjeri postavlja joj sedmogodiÅ¡nji djeÄak S. na engleskom jeziku. Ona odgovara kako vjeruje da postoji neka viÅ¡a sila, energija, ali ne može pripadati institucionaliziranoj vjeri. Jer je, eto, Crkva kroz povijest Äinila zloÄine. O odvojenosti crkvene od svjetovne vlasti, koja je u KatoliÄkoj crkvi uglavnom funkcionirala tijekom povijesti, VeljaÄa kao da nije ni naÄula. Danas Äovjeka pripadnost KatoliÄkoj crkvi gotovo ni na Å¡to ne obavezuje. Gotovo sve je prepuÅ¡teno savjesti samih vjernika, nitko ih neće ekskomunicirati ako ne idu na misu, ljubiti mogu prijebraÄno i izvanbraÄno bez ikakvih posljedica, a ako se baÅ¡ požele ispovjediti zbog toga, dobit će tri OÄenaÅ¡a, tri Zdravomarije i tri Slava Ocu za pokoru, to izmoliti traje najduže minutu, a Å¡to je u srcu, to svatko sa sobom rjeÅ¡ava, ili ako ne umije, traži pomoć svećenika. Ne iziskuje nikakav napor danas formalno pripadati KatoliÄkoj crkvi, a Å¡to se povijesti tiÄe, VeljaÄi bi bolje bilo da to prepusti onima koji o tomu neÅ¡to znaju.
Prisjeća se VeljaÄa i svojih ”partizanskih gena” te ćuti stanovitu krivnju pred svojim precima Å¡to joj je potrebna neka nadzemaljska utjeha. Sve je to tako posloženo i poÅ¡ećereno da Jelena istodobno može biti i vjernik i nevjernik, a sva krivnja za nedoumice pada na KatoliÄku crkvu. Koja je, barem u njezinu sluÄaju potpuno nedužna. Detalj s djeÄakom S. i engleskim jezikom stvar je intelektualnog snobizma i toga kako intelektualni snobovi misle da treba graditi tekst. Pozitivno je jedino to Å¡to je izgleda poÄela tragati za utjehom jer reÄeno je: ”IÅ¡tite i dat će vam se! Tražite i naći ćete! Kucajte i otvorit će vam se!”
Damir Pešorda