Iako postoje mnoge teorije i prijepori povjesniÄara o razlozima propasti Rimskog Carstva, sigurno je da su dva faktora bila kljuÄna u poÄetku procesa rastakanja jedne civilizacije koja je pokorila veliki dio tada poznatog svijeta.
Prvi je unutarnja slabost Rimskog Carstva zbog raznih razloga kao Å¡to su slabljenje centralne vlasti u korist mnoÅ¡tva lokalnih moćnika, samim tim i prestanak ulaganja u infrastrukturu i velike projekte, slabljenje znaÄaja gradova smanjivanjem broja stanovnika i seljenja viÅ¡eg, upravljaÄkog sloja na imanja izvan gradova. Jednom rijeÄju dekadencija Rimskog carstva kao posljedica funkcionalne slabosti i neadekvatnog vodstva. Drugi znaÄajan faktor je snažni migracijski val koji je doveo do velike seobe naroda iz sjeveroistoÄnih krajeva prema zapadu tj. Rimskom Carstvu.Rimsko Carstvo je već tada bilo odviÅ¡e slabo da bi moglo vlastitim snagama braniti državne granice i održati red u zemlji te se sve viÅ¡e oslanjalo na »barbarsku« plaćeniÄku (dobrim dijelom germansku) vojsku. Tako su odsudnu politiÄku ulogu dobili voÄ‘e tih plaćeniÄkih postrojbi Å¡to je onemogućilo stvaranje i provoÄ‘enje jedinstvene sigurnosne i obrambene strategije Rimskog Carstva. Gubljenjem Hispanije, Galije, Britanije i Afrike te stvaranjem novih država od strane Zapadnih Gota, Vandala i Burgunda zapoÄeo je proces koji se viÅ¡e nije mogao zaustaviti.
PoÅ¡to je povijest „uÄiteljica života“ koja se Äesto ponavlja, možda smo svjedoci poÄetka kraja zapadne europske civilizacije kakvu do sada poznajemo. I danas postoje dvije stvari koje mogu imati presudan utjecaj na negativne procese koji su teÅ¡ko breme moderne Europe i njenog okruženja. Prva je izloženost ratu koji nije konvencionalan, ali je konstantan sa vrlo dinamiÄnom promjenom mjesta i intenziteta ratnih operacija. Druga je najteža izbjegliÄka kriza nakon II Svjetskog rata i egzodus biblijskih razmjera prema Europskoj Uniji. Ono Å¡to zabrinjava je kolaps sigurnosnih sustava Europske Unije kao cjeline i država pojedinaÄno. OÄita je nespremnost i nedostatak strategije i rjeÅ¡enja za ovu, prije svega humanitarnu katastrofu.
Rat kojem smo izloženi i koji po Å¡irini teritorija na kojem se vode operacije, slobodno možemo okvalificirati kao Svjetski rat. Po definiciji je to AsimetriÄni rat: asimetriÄno ratovanje je rat meÄ‘u sukobljenim stranama Äija se relativna vojna moć, odnosno strategija ili taktika znaÄajno razlikuju. NajÄešće se povezuje s ratovanjem meÄ‘u nejednakim protivnicima, kada manje ili slabije snage moraju koristiti teren, vrijeme, iznenaÄ‘enje ili odreÄ‘ene slabosti većih i jaÄih protivniÄkih snaga radi ostvarenja svojih strateÅ¡kih ciljeva. AsimetriÄna prijetnja se definira kao prijetnja koja proizlazi iz moguće uporabe razliÄitih sredstava ili metoda radi zaobilaženja ili negiranja protivniÄkih sposobnosti uz istovremeno koriÅ¡tenje njegovih slabosti radi postizanja nerazmjernog uÄinka. Moramo se pomiriti sa Äinjenicom da najjaÄa teroristiÄka organizacija ISIL sa svojom tvorevinom Islamskom Državom trenutno provodi vojne operacije diljem svijeta iako nasuprot sebe, barem deklarativno, ima vojnom silom i bogatstvom superiornu AntiteroristiÄku koaliciju svjetskih država predvoÄ‘enu SAD-om. NelogiÄno je da se npr. na teroristiÄki napad u Parizu na Chaerlie Hebdo ne gleda kao na ratnu operaciju kada je tijekom tog tragiÄnog dogaÄ‘aja angažirano preko 88 000 ljudi pod oružjem.
Napad na muzej Bardo u Tunisu kada je ubijeno 23 ljudi i kada su meÄ‘u žrtvama Japanci, Poljaci, Å panjolci, Nijemci, Talijani, Britanci i Tunižani, ne možemo nazvati nikako drukÄije nego kao teroristiÄku meÄ‘unarodnu ratnu operaciju. U jednom danu bojiÅ¡nica se seli u Tursku i u njenom glavnom gradu Istanbulu, na jednom trgu u srediÅ¡tu europskog dijela grada u razmaku od samo nekoliko minuta eksplodiraju dvije eksplozivne naprave. StraviÄna posljedica otvaranja novog bojiÅ¡ta je najmanje 17 mrtvih i preko 150 ranjenih ljudi. U turskom gradu Surucu, blizu granice sa Sirijom izvrÅ¡en je bombaÅ¡ki napad na zgradu Kulturnog centra. U eksploziji je ubijena 31 osoba, a ranjeno ih je gotovo stotinu. U vrlo kratkom vremenu unutarnja politiÄka situacija se dramatiÄno zaoÅ¡trava i Turska se nalazi na rubu provalije. Sve navedeno ukazuje na to sa koliko se malo ljudskih i materijalnih resursa bojiÅ¡nice munjevito prebacuju iz jedne države u drugu, sa jednog kontinenta na drugi, a ureÄ‘eni sigurnosni sustavi najrazvijenijih zemalja ne pronalaze adekvatan odgovor na ovaj naÄin voÄ‘enja asimetriÄnog rata. Samo jedan Äovjek, „vuk samotnjak“, nekom suludom samoubilaÄkom akcijom postaje ekvivalent manjoj diverzantskoj postrojbi i na sebe veže veliki broj specijalnih snaga, prekida prometne komunikacije na velikom teritoriju i sije kaos i strah u cijelim dijelovima ureÄ‘enih država.
Nesnalaženje po pitanju rjeÅ¡avanja problema asimetriÄnog ratovanja, namjerno ili sluÄajno, zapad je preslikao i na problem masovnog egzodusa stotine tisuća ljudi u zemlje Europske unije. TeÅ¡ko je prihvatiti da velike sile zapada sa Izraelom kao moćnim saveznikom, ne mogu stati na kraj Islamskoj državi koja skoro nekažnjeno sije kaos i terorizira sve veći teritorij. Interesi velikih igraÄa su toliko globalno premreženi da je teÅ¡ko identificirati tko ima kakve interese u sijanju kaosa na Bliskom istoku i sredozemnim arapskim zemljama. Na krilima interesa zapadnih sila, u tom dijelu svijeta, posijan je kaos sa romantiÄnim nazivom Arapskog proljeća. Zapad je po svaku cijenu želio svoje viÄ‘enje demokracije nametnuti Arapskom svijetu ne raÄunajući ili možda raÄunajući na posljedice Äiji smo sada svjedoci. Europa je ta koja se vrlo lako odrekla svog stvarnog identiteta i svoje izvorne vrijednosti, a sada poÄinje grcati pod teretom onih koji svoj identitet sigurno neće odbaciti poradi lažnih vrijednosti kojima se Europa klanja. Onih koji će, ma koliko to nije u ovom trenutku popularno reći, neminovno  promijeniti demografsku strukturu Europe u kakvoj smo živjeli do sada. Svakako da je moralna dužnost kako pojedinca tako i države pomoći ljudima koji su oÄajni i u bezizglednoj situaciji. Hrvatska je u bliskoj povijesti bila izložena velikosrpskoj agresiji i veliki broj njenih graÄ‘ana bio je prisiljen tražiti utoÄiÅ¡te u drugim zemljama, tako da smo kao nacija senzibilizirani po ovom pitanju.
MeÄ‘utim, teÅ¡ko je ne primijetiti da ogroman broj vojno sposobnih muÅ¡karaca prelazi granice europskih država bez ikakve kontrole i identifikacije. Neshvatljiva je nebriga europskih sigurnosnih službi o mogućem infiltriranju teroristiÄkih aktivista meÄ‘u te nesretne ljude koji u Europi vide kraj svojoj ljudskoj agoniji. Jedino se Velika Britanija ponijela kao država koja ima jasan stav, ma koliko on nepopularan bio, i koja prije svega Å¡titi svoje nacionalne interese. Europska unija mora Å¡to prije donijeti i pokrenuti ujednaÄen sustav prava azila i u rjeÅ¡avanje problema ukljuÄiti Ujedinjene Narode i Arapsku ligu. Potrebno je otvoriti koridore i tranzitne kampove gdje bi se odvajali migranti koji imaju pravo na azil od onih koji ga ne mogu dobiti. Europska unija i meÄ‘unarodna zajednica moraju djelovati odmah inaÄe će produbljivanje ove krize bez jasno propisanih pravila dovesti do rasta protuimigrantskog raspoloženja, a povijest nas uÄi da su onda sve opcije otvorene pa i one najloÅ¡ije za sve.
Ivica ÄŒutura bpz.ba