Institut za druÅ¡tveno-politiÄka istraživanja iz Mostara dovrÅ¡io je “Studiju preustroja BiH u cilju osiguravanja institucionalne jednakopravnosti konstitutivnih naroda†nadnaslova “Bosna i Hercegovina – federalizam, ravnopravnost, održivost†gdje se i iz samoga naziva da zakljuÄiti kako u IDPI-ju prihvatljivim modelom za BiH vide federalizam i primjenu naÄela konsocijacijske demokracije kako bi se nadvladalo stanje kroniÄne krize koja je zakoÄila zemlju.
Federalizam
Kako je za “VeÄernji list†objasnio Älan struÄnog tima IDPI-ja Ivan Vukoja, koji je radio na izradi ove studije, najvažnije je bilo utvrditi dijagnozu stanja u Bosni i Hercegovini te su na temelju kriterija utvrdili razloge stalne krize i problema s kojima se suoÄava ova zemlja. Zatim su u teoriji, ali i praksi tražili model koji bi bio legitiman i prihvatljiv svim politiÄkim akterima, a po razmiÅ¡ljanju iz IDPI-ja, u BiH su to tri naroda, kao graditeljski elementi zemlje. 
â€Temelj Ustava, Daytonskog sporazuma i BiH se izvodi iz konstitutivnosti naroda i to samo po sebi podrazumijeva potrebu postojanja institucionalne i politiÄke jednakopravnosti izmeÄ‘u konstitutivnih naroda, Å¡to je i temelj za stabilne odnose i izgradnju državeâ€, smatra Vukoja. 
Prema njegovu miÅ¡ljenju, ako se tako postave stvari, brojni drugi modeli otpadaju kao nelegitimni za raspravu, zbog Äega su u ovoj studiji federalizam i naÄela konsocijacijske demokracije uzeli kao polaziÅ¡te za rjeÅ¡avanje najvažnijih politiÄkih i druÅ¡tvenih prijepora. 
â€Ne postoje gotovi modeli u svijetu koji bi se mogli samo prepisati, ali stanje u pojedinim zemljama sliÄi onome u BiH i na tim bi se naÄelima izgradio federalno-konsocijacijski model po uzoru na rjeÅ¡enja koja postoje u Belgiji, Sjevernoj Irskoj, Å vicarskoj, pa Äak i Kanadiâ€, smatra Vukoja. ÄŒlan StruÄnog vijeća IDPI-ja Milan Sitarski istaknuo je kako su povijesnim presjekom stanja pokazali da se svaki put, joÅ¡ od osmanlijskog vremena, Austro-ugarske, stare ili nove Jugoslavije, pa i BiH nakon Daytona, pokazalo najloÅ¡ijim za BiH kada je jedan narod u podreÄ‘enom položaju u odnosu na drugi. To je svaki put generiralo krize, nestabilnosti i sukobe.
Poboljšanje ili remont
Objasnio je da je sadaÅ¡nja situacija takva da Hrvati imaju manja prava i mogućnosti zaÅ¡tite svojih legitimnih interesa u odnosu na dva naroda. 
â€Pogubna je ta marginalizacija Hrvata i zbog toga BiH kasni za ostalim zemljama u regiji. To je ozbiljan problemâ€, rekao je Sitarski za portal VeÄernjeg lista BiH Vecernji.ba. Po njegovim rijeÄima, ova studija sastoji se od povijesne analize, politoloÅ¡kog objaÅ¡njenja te komparativne analize pojedinih modela. U zavrÅ¡nome dijelu predloženo je viÅ¡e modela mogućih rjeÅ¡enja. Tako se prema jednome od prijedloga navode institucionalne promjene. Ovaj se model odnosi na institucionalno poboljÅ¡anje u uvjetima sadaÅ¡njeg administrativno-teritorijalnog ustroja s dva entiteta, od promjene Izbornog zakona, naÄina odluÄivanja u izvrÅ¡noj vlasti i povratka pariteta. Postoje i razraÄ‘eni modeli koji podrazumijevaju administrativno-teritorijalni preustroj zemlje koji bi poÄivao na kriteriju konstitutivnih naroda./VLM bpz.ba