„Tko nije protiv nas, za nas je. Ako te ruka sablažnjava, odsijeci je.“
Čitanje svetog Evanđelja po Marku
U ono vrijeme: Ivan reÄe Isusu:
»UÄitelju, vidjesmo jednoga kako u tvoje ime izgoni zloduhe. Mi smo mu branili jer ne ide s nama.« A Isus reÄe: »Ne branite mu! Jer nitko ne može uÄiniti neÅ¡to silno u moje ime pa me ubrzo zatim pogrditi. Tko nije protiv nas, za nas je.«
»Uistinu, tko vas napoji ÄaÅ¡om vode u ime toga Å¡to ste Kristovi, zaista, kažem vam, neće mu propasti plaća.«
»Onomu naprotiv tko bi sablaznio jednoga od ovih najmanjih Å¡to vjeruju, daleko bi bolje bilo da s mlinskim kamenom o vratu bude baÄen u more.«
»Pa ako te ruka sablažnjava, odsijeci je. Bolje ti je sakatu ući u život nego s obje ruke otići u pakao, u oganj neugasivi. I ako te noga sablažnjava, odsijeci je. Bolje ti je hromu ući u život nego s obje noge biti baÄen u pakao. I ako te oko sablažnjava, iskopaj ga. Bolje ti je jednooku ući u kraljevstvo Božje nego s oba oka biti baÄen u pakao, gdje crv njihov ne gine niti se oganj gasi.«
RijeÄ Gospodnja.
(Mk 9, 38-43.45.47-48)
BITI AUTSAJDER
Sjećate li se filma „Dead Man Walking“ („Odlazak u smrt“ – Susan Sarandon i Sean Penn)?
Isus je „dead man walking“ – „onaj koji odlazi u smrt“.
Ali kada Isus upozorava svoje uÄenike da ga u Jeruzalemu Äeka smaknuće, oni to ne razumiju. Ili ne žele razumijeti. Boje se uopće i pomisliti na tako neÅ¡to.
Neke teme u naÅ¡im životima su preteÅ¡ke i mi ih Äesto izbjegavamo. Ne želimo ni misliti o njima. I kako mi onda postupamo kada se pojavi jedna takva tema?
Mi mijenjamo temu razgovora.
Isto Äine i uÄenici.
Oni temu smrti zamijenjuju temom statusa – tko je od njih najveći.
Ali onda slijedi suoÄavanje s drugom bolnom stvarnoÅ¡Äu – neÄija veliÄina nema nikakve veze s položajem kojeg netko zauzima. Bit je u služenju, poniznosti i gostoljubivosti prema onima najmanjima i najosjetljivijima – onima koji nemaju status.
Prema autsajderima.
UÄenici su oÄekivali promaknuća kada Mesija osvoji vlast, ali sada, Äini se, Isus mijenja pravila. Dragovoljno se suoÄava sa smrću, odlazi u smrt, odbacuje svoj položaj, postaje kako prorok Izaija kaže – „Äovjek boli“ – i sve to pogaÄ‘a uÄenike – u samo srce.
Kada smo suoÄeni s nekim gubitkom, kada osjećamo nesigurnost, Å¡to mi radimo? Mi zbijamo redove. Grupa se okuplja i suprostavlja se svima onima koji nisu dio grupe – svim autsajderima. Uvijek je tako u trenucima kada smo nesigurni i kada se bojimo.
Zato se nije Äuditi onome na Å¡to Ivan upozorava Isusa.
“UÄitelju, vidjesmo jednoga kako u tvoje ime izgoni zloduhe. Mi smo mu branili jer ne ide s nama.”
Lako je vidljiva podjela na one koji su „unutra“ i one koji su „vani“.
„IN“ and „OUT“.
I sada po ljudskoj logici slijedi – odbacivanje.
Upitali su jednom Äuvenog ameriÄkog pjesnika Carla Sandburga koja je najružnija rijeÄ u engleskom jeziku, a on je nakon nekoliko minuta razmiÅ¡ljanja rekao – ISKLJUÄŒIVOST. Ružnoća ove rijeÄi ovisi jesmo li mi meÄ‘u ukljuÄenima ili smo meÄ‘u iskljuÄenima.
Mi se ponosimo Å¡to smo Älanovi ekskluzivnih klubova, Å¡to živimo u ekskluzivnim kvartovima ili zgradama, Å¡to veÄerajemo u ekskluzivnim restoranima, Å¡to ljetujemo ili zimujemo u ekskluzivnim ljetovaliÅ¡tima i zimovaliÅ¡tima, ali jesmo li svjesni da baÅ¡ ta ekskluzivnost, kojom se toliko ponosimo, znaÄi da je netko (i to ne samo netko) – iskljuÄen?
Biti „insider“ – „onaj unutra“ nosi sa sobom osjećaj ponosa i sigurnosti, ali većina nas preÄesto je negdje, od nekoga, iz neÄega bila iskljuÄena i zato svi mi znamo da je iskljuÄivost uistinu – ružna rijeÄ.
Kada smo meÄ‘u marginaliziranima, odbaÄenima, autsajderima, onima odgurnutim u stranu – to onda boli. Zar ne?
ÄŒim je Äuo pritužbe svojih uÄenika Isus ih je ukorio radi njihove iskljuÄivosti. Rekao im je neka ne zaustavljaju Äovjeka, jer svako dobro Å¡to je uÄinjeno u Isusovo ime znaÄi da će se o Isusu lijepo i dobro govoriti, a nikako loÅ¡e.
I Isus zakljuÄuje: “Tko nije protiv nas, za nas je.“
Isus je kristalno jasan i svojim rijeÄima tvrdi da on i njegovi uÄenici nisu nekakva mala klika koja djeluje u nekoj zabiti, ograÄ‘ena od ostatka svijeta. Božje djelovanje nije ograniÄeno na one pojavne oblike koje su uÄenici do sada poznavali.
A koja je lekcija namijenjena nama danas?
Pa zar Isusove rijeÄi ne kore i nas danas, nas danaÅ¡nje kršćane, koji smo tako Äesto slijepi u svojoj nepopustljivoj iskljuÄivosti, u svojem arogantnom pretpostavljanju da Bog djeluje iskljuÄivo na naÄin s kojim smo mi upoznati?
Lekcija koju Isus pruža svojim uÄenicima lekcija je i nama.
Kršćani se ne mogu i ne smiju ograditi od drugih koji imaju drugaÄiji naÄin kojim slijede Isusa i pomoću kojeg traže Boga.
“Tko nije protiv nas, za nas je.“ Onaj tko nije protiv Isusa na Kristovoj je strani.
Isusova lekcija pomaže nam izbjeći upadanje u zamku razmiÅ¡ljanja u terminima „mi“ i „oni“ – i promatranja života iskljuÄivo iz perspektive naÅ¡e grupe.
Isus je shvatio da uÄenike brine Äovjek koji izgoni zloduhe, jer je prijetnja njihovom povlaÅ¡tenom statusu, a to je pripadnost krugu koji je najbliže Isusu. Taj Äovjek je bio autsajder, pa su ga iz tog razloga i pokuÅ¡ali zaustaviti.
Ono kako su razmiÅ¡ljali uÄenici tako se je razmiÅ¡ljalo tijekom Äitave ljudske povijesti. Svijet i crkva borili su se stoljećima s krugovima koji su bili ograÄ‘eni neprobojnim ogradama.
Koliko je samo primjera podjela i raskola tijekom povijesti? Bezbroj. I sve se to nastavlja i dan danas – u 21. stoljeću.
UstavÅ¡i protiv takvog stanja Isus nas svojim rijeÄima podsjeća da kršćanstvo nije vlasniÅ¡tvo, ni pravo, nekolicine privilegiranih.
Isus nas podsjeća da nitko tko želi obavljati stvari u slavu Božju nije autsajder. Podsjeća nas da pružimo dobrodošlicu svim ljudima koji su voljni pridružiti nam se na našem putovanju, na putovanju na kojem slijedimo Krista.
Uvijek iznova Isusove rijeÄi nas podsjećaju da ljude ukljuÄujemo, a ne da ih – iskljuÄujemo.
Uvijek iznova Isusove rijeÄi nas kore kada se okrećemo suprotiva drugih zato jer su drugaÄiji.
Uvijek iznova, život kojeg je Isus živio i naÄin na koji je uÄio svoje uÄenike, podsjeća nas na tragediju svih naÅ¡ih podjela.
Ali, naravno postoji i onaj drugi aspekt.
Ponekad naÅ¡a savjest nam govori da se moramo odijeliti od drugih, ali poruka koju danas Äujemo, govori nam da to barem ne Äinim olako.
Da crtu u pijesku potežemo tek kao posljednji argument.
Isusove rijeÄi pomažu nam osloboditi se napasti kada mislimo i govorimo: „Svatko tko se samnom ne slaže – taj je u krivu.“
Isus svojim rijeÄima uÄi uÄenike, uÄi i nas danas, i kao da nam zbori:
„Tražite ono Å¡to vam je zajedniÄko. Shvatite da ima mnogo onih meÄ‘u vama koji možda rade i misle drugaÄije, ali ne brzajte sa zakljuÄkom ta ih to Äini vaÅ¡im neprijateljima – ili mojim neprijateljima.“
Isus nas upozorava da ne rješavamo kompleksne probleme jednostavnim rješenjima.
UÄi nas da je Božja istina uvijek veća od bilo koje pojedinaÄne istine ili od bilo koje istine koju neka grupa zagovara.
Isus nas upozorava na našu krutost misli i djela.
Pomaže nam prigrliti toleranciju razliÄitih djela i misli ali samo ako su u slavu Božju.
Svi oni koji kažu da je „Isus Gospodin“ nisu protiv nas nego su za nas – i za Krista.
Oni koji slijede stope Kristove, koji nose svoje križeve i koji umiru sebi za slavu Božju i za dobro svojih bližnjih nisu protiv nas nego su za nas – i za Boga.
Uzalud nam sva naÅ¡a vjera ukoliko smo kao kršćani razmrvljeni, sebiÄni, iskljuÄivi i zabrinuti samo za svoje osobno dobro i promociju, a poglavito kada je to na teret drugih.
Kršćanstvo nije projekt za individualce.
Kršćanstvo je po svojoj definiciji – zajedništvo.
Kao kršćani mi smo uistinu „Äuvari svoje braće i sestara svojih“.
„Znajte: tko vrati greÅ¡nika s lutalaÄkog puta njegova, spasit će duÅ¡u njegovu od smrti i pokriti mnoÅ¡tvo grijeha.“ (Jakov 5,20)
DanaÅ¡nja priÄa u EvanÄ‘elju po Marku priÄa je o uÄenicima koji su pokuÅ¡ali povući krug oko Isusa i oko sebe i tako iskljuÄiti onog koji je izgonio zloduhe u Isusovo ime.
Možda nam slijedeća pjesma koju je napisao, ameriÄki pjesnik, Edwin Markham pomogne sjetiti se da je Isus naredio uÄenicima neka ne iskljuÄuju tog Äovjeka i da svi oni koji nisu protiv nas da su za nas.
„NADMUDREN“
On nacrta krug koji me je iskljuÄio
Jer bijah heretik, buntovnikUrsić
Onaj za odbacivanje
Ali ljubav i ja imadosmo
Talent za pobjedu.
Mi nacrtasmo krug
U kojeg i njega stavismo.
Ivica Ursić bpz.ba