Cvjetnica je. Nedjelja palmi. Isus trijumfalno ulazi u Jeruzalem. Jašući na magaretu. Na posuđenom magaretu.
„Kad se približe Jeruzalemu, Betfagi i Betaniji, do Maslinske gore, poÅ¡alje dva uÄenika i kaže im: »Hajdete u selo pred vama. ÄŒim u nj uÄ‘ete, naći ćete privezano magare koje joÅ¡ nitko nije zajahao. OdrijeÅ¡ite ga i vodite. Ako vam tko reÄe: ‘Što to radite?’ recite: ‘Gospodinu treba’, i odmah će ga ipak ovamo pustiti.“
(Marko 11, 1-3)
To je Äin posudbe.
Isus je Mesija. Otkupitelj. Dolazi otkupiti u grijesima ogrezlo ÄovjeÄanstvo. Masa ga doÄekuje i kliÄe mu: „Baruch haba b’shem Adonai… Blagoslovljen koji dolazi u ime Gospodnje!“
A on? On dolazi jašući na magaretu. Na posuđenom magaretu.
Isus je roÄ‘en u posuÄ‘enom prostoru, položen je u posuÄ‘ene jaslice. Glavu je naslanjao na posuÄ‘enim uzglavljima. („Lisice imaju jazbine, ptice nebeske gnijezda, a Sin ÄŒovjeÄji nema gdje bi glavu naslonio.“ Luka 9, 58) Ujahao je u Jeruzalem na posuÄ‘enom magaretu. Razapet je na posuÄ‘enom križu, a kad je umro položen je u posuÄ‘en grob.
Isus niÅ¡ta nije prikupljao, niÅ¡ta nije grabio, niÅ¡ta uzimao nije. A sve Å¡to je imao dijelio je besplatno. Nije se Äak držao ni svoje nebeske slave. („On se nije grÄevito držao svoje jednakosti s Bogom.“ Filipljanima 2, 6) Nije se razmetao Äinjenicom da je Sin Božji. Isus se je u cjelosti ispraznio. Dao je cijelog sebe za dobro drugih.
Od materijalnog Isus je posjedovao izuzetno malo toga. Samo tuniku na svom tijelu i sandale na svojim nogama. I za to malo vojnici pod križem bacali su kocku.
Isti taj princip Isus zapovijeda svojim sljedbenicima. „Ne stjeÄite zlata, ni srebra, ni mjedi sebi u pojase, ni putne torbe, ni dviju haljina, ni obuće, ni Å¡tapa. Ta vrijedan je radnik hrane svoje.“ (Matej 10, 9-10)
U biti RijeÄ Božja ne treba puno pomagala. Sve Å¡to treba jesu ljudi koji u nju vjeruju i koji je svjedoÄe. I to na Å¡to je moguće jednostavniji naÄin.
Sve je ovo nevjerojatno kada uzmemo u obzir ovu naÅ¡u kulturu koja se temelji iskljuÄivo na konzumiranju, potroÅ¡nji, na logici „nema besplatne kave, a poglavito ne ruÄka“.
Nažalost mnogi su kršćani podlegli sirenskom zovu „dugovne i potražne strane“. Uvjereni su kako se i EvanÄ‘elje može dobro marketinÅ¡ki obraditi i plasirati kao i svaka druga roba. I da to ovisi o – pomagalima, kao Å¡to su tehnologija, znanost, novac, mediji…
A Sin Božji posuđuje magarca da bi odjahao do križa i spasio svijet.
Isus je posjedovao izuzetno malo materijalnog, i po standardima svijeta bio je siromah. Ali ono Å¡to je posjedovao u neizmjernim koliÄinama, ljubav i milosrÄ‘e, bilo je nemjerljivo vrijedno.
U svojoj ljubavi prema Äovjeku Isus je sebe ispraznio do kraja. I do kraja se ponizio otiÅ¡avÅ¡i zbog tog istog Äovjeka na križ. Bog ljubavi i milosrÄ‘a, Bog neizmjerne utjehe i nesebiÄne žrtve, posuÄ‘uje magare i na njemu ulazi u Jeruzalem. Ulazi u grad koji će ga, već za nekoliko dana, odbaciti i – ubiti.
Ali nakon trijumfalnog ulaska u Jeruzalem, Isus odlazi u Betaniju.
„I kad je u Betaniji, u kući Å imuna Gubavca, bio za stolom, doÄ‘e neka žena s alabastrenom posudicom prave skupocjene nardove pomasti. Razbi posudicu i poli ga po glavi. A neki negodovahu te će jedan drugomu: »Čemu to rasipanje pomasti? Mogla se pomast prodati za viÅ¡e od tristo denara i dati siromasima.« I otresahu se na nju. A Isus reÄe: »Pustite je, Å¡to joj dodijavate? Dobro djelo uÄini na meni. Ta siromahâ svagda imate uza se i kad god hoćete možete im dobro Äiniti, a mene nemate svagda. UÄinila je Å¡to je mogla: unaprijed mi pomaza tijelo za ukop. Zaista, kažem vam, gdje se god bude propovijedalo evanÄ‘elje, po svem svijetu, navješćivat će se i ovo Å¡to ona uÄini – njoj na spomen.«
(Marko 14, 3-9)
Å to je bilo u alabastrenoj posudici?
Bilo je sve Å¡to je ta žena posjedovala. MiriÅ¡ljava pomast saÄinjena od Äistog narda. Ono Å¡to je bilo u posudici bilo je – Äisto! Ova žena, koju je život skrÅ¡io, doÅ¡la je i pred Isusom je otvorila najvrijedniju stvar koju je imala. I dala je njemu.
„A neki negodovahu te će jedan drugomu: „Čemu to rasipanje pomasti? Mogla se pomast prodati za više od tristo denara i dati siromasima.“ I otresahu se na nju.“ (Marko 14, 4-5)
ÄŒovjek je uistinu Äudan svat. Kada je rijeÄ o rasipanju, odnosno razumnom koriÅ¡tenju onoga Å¡to mu je na raspolaganju, ponaÅ¡a se – suludo. Bog nam je podario ovu zemlju, posudio nam je dom, koji posjeduje sve potrebno za ugodan život viÅ¡estruko većeg broja ljudi od trenutaÄnog. Dovoljno je respektirati Božje zakone i obuzdati svoju pohlepu i ovaj svijet bi bio na tragu raja. Ali Äovjek rasipa vitalne životne resurse kao Å¡to pijani milijunaÅ¡ rasipa novac.
Pitka voda, Äist zrak, plodna zemlja, prirodna ravnoteža, zdrava hrana… sve Å¡to postoji u ograniÄenim koliÄinama, podložno je rasipanju kakvog povijest ne bilježi.
S druge pak strane sve ono Å¡to Äovjek posjeduje, kao dar Božji, u neograniÄenim koliÄinama, a to su ljubav, milosrÄ‘e, suosjećanje, sve to Äovjek drži negdje duboko u sebi. Drži zatvorenim u nekim kutijama.
U svakome od nas postoji neÅ¡to Äisto. To se mora osloboditi. Bog nas želi otvoriti kako bi to izaÅ¡lo iz nas. Sotona želi da mi to zadržimo u sebi. Neki od nas su poput farizeja koji rekoÅ¡e da je postupak one žene – rasipanje.
To je duh Jude IÅ¡kariota.
To je duh ovog našeg svijeta.
Sve je podložno kriteriju isplativosti.
Ali Božja logika nije logika ovog svijeta. Ako mi ne oslobodimo ono najbolje u nama onda mi tek uistinu rasipamo. Jedina uludo potrošena stvar jest ona koja je ostala zatvorena u nama.
Cijena pomasti u alabastrenoj kutijici bila je astronomska, ali nije bila kljuÄna. KljuÄno je bilo srce one žene spremno na žrtvu. Srce koje je gorjelo od ljubavi i koje je razbilo kutijicu i dalo ono najbolje za Krista.
Isus reÄe: „UÄinila je Å¡to je mogla…“ (Marko 14, 8)
I nama je Äiniti ono Å¡to možemo s onim Å¡to imamo.
Za Isusa.
Ivica Ursić