Čitanje svetog Evanđelja po Ivanu
U ono vrijeme: ReÄe Isus Nikodemu: »Kao Å¡to je Mojsije podigao zmiju u pustinji, tako ima biti podignut Sin ÄŒovjeÄji da svaki koji vjeruje u njemu ima život vjeÄni. Uistinu, Bog je tako ljubio svijet te je dao svoga Sina JedinoroÄ‘enca da nijedan koji u njega vjeruje ne propadne, nego da ima život vjeÄni. Ta Bog nije poslao Sina na svijet da sudi svijetu, nego da se svijet spasi po njemu. Tko vjeruje u njega, ne osuÄ‘uje se; a tko ne vjeruje, već je osuÄ‘en Å¡to nije vjerovao u ime jedinoroÄ‘enoga Sina Božjega. A ovo je taj sud: Svjetlost je doÅ¡la na svijet, ali ljudi su viÅ¡e ljubili tamu nego svjetlost jer djela im bijahu zla. Uistinu, tko god Äini zlo, mrzi svjetlost i ne dolazi k svjetlosti da se ne razotkriju djela njegova; a tko Äini istinu, dolazi k svjetlosti nek bude bjelodano da su djela njegova u Bogu uÄinjena.«
RijeÄ Gospodnja.
(Ivan 3,14-21)
CHIAROSCURO
„Okruženi tamom,
a ipak obuhvaćeni svjetlom.“
(Alan Brennert)
Tehnika „chiaroscuro“ – „svjetlo-tamno“, je u Å¡irem smislu raspored svjetla i sjene na slici ili u užem – tehnika prikazivanja, u likovnim umjetnostima, pri Äemu svjetlo postupno prelazi u sjenu u želji da se stvori iluzija trodimenzionalnih predmeta u prostoru ili atmosferi.
(izvor: http://hr.wikipedia.org/wiki/Kjaroskuro)
Kažu, u slikarstvo ovu tehniku uvodi Giotto, pa zatim Leonardo da Vinci i Caravaggio, da bi je usavrÅ¡io Rembrandt. Za Rembrandta struÄnjaci tvrde da je „gospodar svjetla i sjene“.
„Chiaroscuro“ u svojem suprotstavljanju svjetla i sjene dovodi do dramatiÄnog vizualnog intenziteta i lako je opaziti, recimo na Rembrandtovim djelima ekspresivne sjene oko oÄiju, obraza i usta, koje daju liku psiholoÅ¡ku dubinu.
Ali nama je daleko zanimljiviji jedan drugi velemajstor tehnike „chiaroscuro“, koji daleko prije velikih slikara iznosi taj vjeÄni sraz svjetla i tame. RijeÄ je naravno o evanÄ‘elisti Ivanu. Ivan, kroz svjetlo i tamu prenosi nam Isusov identitet i Isusovo otkupiteljsko poslanje. RijeÄ je, naravno, o teoloÅ¡koj manifestaciji svjetla i tame, koja je vidljiva i dan danas, kroz naÅ¡e svakodnevne živote.
„Chiaroscuro“, borba svjetla i tame, temeljna je znaÄajka ljudskog postojanja. Dan i noć, svjetlost i sjena, u biti uspostavljaju obrise svijeta kojeg vide naÅ¡e oÄi. I ono Å¡to je u svemu tome neizostavno svakako je Äinjenica da taj sraz potiÄe ljude na duhovno razmiÅ¡ljanje, a to opet Äovjeka neminovno dovodi do vjerske dimenzije, bez koje i nema Äovjeka.
Svjetlo i tama prizivaju razliÄite asocijacije. Neke su svakako kontradiktorne. Svjetlo može biti dobrodoÅ¡lo kada „zora rudi“, kada se „magla diže“ ili kada sunce bljesne nakon olujnih oblaka.
Svjetlost može biti neugodna i zasljepljujuća kada dugo hodamo ljeti oko podneva, kada žmirimo, a usta su nam ispucala, suha od žeÄ‘i, a koža peÄe od vreline s neba.
Tama može biti utoÄiÅ¡te i spas kada naÅ¡e tijelo vapi za snom i poÄinkom. Ali tama je u stanju i prekriti potencijalne opasnosti koje se kriju pod njezinim skutima. I svjetlo i tama mogu, u epizodama svakodnevnice, biti dobrodoÅ¡li, ali mogu biti i nepoželjni.
Svjedoci smo nezapamćene medijske histerije oko nedavne premijere filma „50 nijansi sive“. Nakon romana, koji je brzo postao „bestseller“, sada se i od njegove ekranizacije nastoji stvoriti „must-see blockbuster“, dakle nešto što se „mora“ pogledati.
A film je, kažu filmski kritiÄari, najobiÄnije – smeće. BaÅ¡ kao i knjiga. Ali u kulturi gdje neÅ¡to Å¡to je „trash“ (smeće, Å¡und, otpadak) biva proglaÅ¡eno i ustoliÄeno elitnom zabavom, kulturom Äak, takvi uratci dobivaju svekoliku medijsku promidžbu i financijsku potporu.
Narod ispranog mozga, gladan senzacija i trendovskih novotarija, knjigu je razgrabio, a sada posluÅ¡no stoji u redu za pogledati film. Film je u biti, osim Å¡to je filmsko smeće, neprobavljiv, kako moralno tako i etiÄki. U njemu se, kratko reÄeno, promoviraju bolesni seksualni nagoni, a žena je izvrgnuta maksimalno mogućem poniženju.
OÄekivao bi Äovjek burnu reakciju bezbrojnih feministiÄkih i inih udruga civilnog druÅ¡tva, ali njihova Å¡utnja je zagluÅ¡ujuća. ZaÅ¡to? ZaÅ¡to Å¡ute? Odgovor je jednostavan. Å ute zato jer ih financira isti izvor koji je financirao i taj film, i njemu sliÄne filmove. Gospodar je isti i zato je Å¡utnja u ovom sluÄaju uistinu – zlato.
Navodim ovaj primjer kao samo jedan od bezbrojnih primjera iz kojih se lako iÅ¡Äitava da gospodar „ovoga svijeta“, a to je sotona, sve nas nastoji ugurati i smjestiti u tzv sivu zonu.
U „50 nijansi sive“.
Iz te zone polumraka i sjena, do zone potpune tame i mraka, do zone apsolutnog zla, samo je mali korak. Korak kojeg Äovjek na kraju, naviknut tolerirati zlo, uÄini Äak svojom voljom. Zato je danaÅ¡nje Äitanje izvanredan odgovor božanskog svjetla na nasrtaj sotonske tame.
DanaÅ¡nje Äitanje dio je trećeg poglavlja evanÄ‘elja po Ivanu i nosi podnaslov „Isus i Nikodem“. Nikodem je bio židovski vijećnik, jedan od židovskih prvaka.
Nikodem „dođe noću k njemu“.
Dođe Isusu.
Zašto noću?
Zašto Nikodem nije došao Isusu za dana? Ne znamo. Možda je došao noću, jer nije želio svoja djela izložiti svjetlu? Jer Isus kao „svjetlo svijeta“, kako ga naziva Ivan, otkriva tko u stvari neka osoba jest i koje su to stvarne vrijednosti koje tu osobu vode kroz njezin život.
Vijest da je Isus svjetlost koja je doÅ¡la na svijet, dobra je vijest. Ili je loÅ¡a vijest. Sve ovisi o tome Å¡to mi Äinimo, u svom kutu, kada nas ta svjetlost obasja.
Tko smo mi kada nas nitko ne promatra?
Koliko je samo javnih osoba, koje se na jedan naÄin ponaÅ¡aju u tami i koje se nadaju da to Å¡to Äine nikada ne će ugledati svjetlo dana?
Malo? Puno?
Ne!
Previše!
Ali, prije ili poslije, svi ćemo mi stati pred gospodara svjetlosti i sjena i sve naše misli i sva naša djela biti će osvijetljeni do najsitnijeg detalja. Isus je više nego jasan.
„Uistinu, tko god Äini zlo, mrzi svjetlost i ne dolazi k svjetlosti da se ne razotkriju djela njegova.“ (Ivan 3,20)
Imamo li snage upitati se. „Koliko se ovo odnosi i na mene?“
Isus je prodiruća svjetlost koja stvari, a prije svega osobe, prikazuje u njihovom stvarnom stanju. Isusovo poslanje srediÅ¡nja je toÄka vjeÄne borbe izmeÄ‘u svjetla i tame. Dolazak svjetlosti nas ljude razotkriva do kraja i pokazuje volimo li tamu ili svjetlost.
„Podizanje Sina ÄŒovjeÄjeg“ za spasenje onih koji su povjerovali i koji su u vjeri ostali, najviÅ¡e je oÄitovanje Božje ljubavi prema posrnuloj kreaciji. I ne zaboravimo da ta ljubav sa sobom donosi i osudu onima koji nisu povjerovali.
Bog Å¡alje Sina. Å alje ga da spasi svijet. Ali ga Å¡alje i da sudi svijetu. U tome nema ni malo proturjeÄnosti, kako neki tvrde. Bog koji pravedno sudi ujedno je i Bog koji spaÅ¡ava, a Bog koji spaÅ¡ava taj pravedno i sudi.
Spasiti se znaÄi hodati s Kristom. Ostati na Kristovom putu. ZnaÄi ići u svjetlost, jer ta svjetlost je „svjetlost svijeta“, a to je Isus. Onaj koji slijedi Isusa Krista ne će hodati u tami nego će imati svjetlo života.
„Hodi li tko danju, ne spotiÄe se jer vidi svjetlost ovoga svijeta. Hodi li tko noću, spotiÄe se jer nema svjetlosti u njemu.“ (Ivan 11, 9-10)
EvanÄ‘elje po Ivanu veliÄanstveni je primjer tehnike „chiaroscuro“. Njegove rijeÄi usredotoÄuju svjetlo na Isusa Krista. Bacaju svjetlo na Sina ÄŒovjeÄjeg, „podignutog da svaki koji vjeruje u njemu ima život vjeÄni“.
DanaÅ¡nje Äitanje ukazuje nam na naÅ¡u vjeru u Isusa kao svjetlo, svjetlo koje rastjeruje sve nijanse sive, koje nas izvodi iz tame ovoga svijeta, i izbavlja iz mraka grijeha.
Uvodne rijeÄi Alana Brennerta možda djeluju paradoksalno, ali su predivna ilustracija situacije „chiaroscuro“ u kojoj se nalazimo, mi kršćani, mi djeca Božja. Ovaj svijet i njegove „nijanse sive“ i njegova „kultura smrti“, svuda su oko nas. Okruženi smo tamom.
Međutim, Bog nas grli, štiti, obuhvaća nas svojim svjetlom, i spašava nas po Isusu Kristu.
Ali oprez!
„Još je malo vremena svjetlost među vama. Hodite dok imate svjetlost da vas ne obuzme tama. Tko hodi u tami, ne zna kamo ide. Dok imate svjetlost, vjerujte u svjetlost da budete sinovi svjetlosti!“ (Ivan 12, 35-36)
Ivica Ursić