“Ne plaÅ¡ite se! Isusa tražite, Nazarećanina, Raspetoga? Uskrsnu! Nije ovdje! Evo mjesta kamo ga položiÅ¡e. Nego idite, recite njegovim uÄenicima i Petru: Ide pred vama u Galileju! Ondje ćete ga vidjeti, kamo vam reÄe!” (Marko 16,6-7)
I krenu Isus i njegovi uÄenici u sela Cezareje Filipove. Putem on upita uÄenike: “Å to govore ljudi, tko sam ja?” Oni mu rekoÅ¡e: “Da si Ivan Krstitelj, drugi da si Ilija, treći opet da si neki od proroka.” On njih upita: “A vi, Å¡to vi kažete, tko sam ja?” Petar prihvati i reÄe: “Ti si Pomazanik – Krist!” I zaprijeti im da nikomu ne kazuju o njemu. I poÄe ih pouÄavati kako Sin ÄŒovjeÄji treba da mnogo pretrpi, da ga starjeÅ¡ine, glavari svećeniÄki i pismoznanci odbace, da bude ubijen i nakon tri dana da ustane. Otvoreno im to govoraÅ¡e. Petar ga uze u stranu i poÄe odvraćati. A on se okrenu, pogleda svoje uÄenike pa zaprijeti Petru: “Nosi se od mene, sotono, jer ti nije na pameti Å¡to je Božje, nego Å¡to je ljudsko!” Tada dozva narod i uÄenike pa im reÄe: “Hoće li tko za mnom, neka se odrekne samoga sebe, neka uzme svoj križ i neka ide za mnom. Tko hoće život svoj spasiti, izgubit će ga; a tko izgubi život svoj poradi mene i evanÄ‘elja, spasit će ga.
(Marko 8,27-35)
UÅ UTKIVANJE KRISTA
Petrove primjedbe imaju smisla.
On i njegov brat Andrija već su se popriliÄno žrtvovali slijedeći Isusa.
Napustili su svoj uhodani ribarski posao i sigurnost svog galilejskog doma, a sve kako bi odgovorili na Isusov poziv: „Hajdete za mnom.”
Na odreÄ‘eni naÄin stavili su svoje živote na kocku i to pod pretpostavkom da je Isus toliko dugo iÅ¡Äekivani Mesija, onaj koji će obnoviti Izrael i spasiti narod od okupatora.
Sve ono Å¡to su do sada imali prigodu vidjeti i doživjeti ukazivalo je da su njihove žrtve bile dobra investicija. Iz dana u dan sve im je bila vjerojatnija mogućnost slobode njihove domovine. S velikim uzbuÄ‘enjem svjedoÄili su Isusovom istjerivanju demona, ozdravljenju bolesnih, Äišćenju gubavaca, umirivanju oluje, sukobu s vjerskim i politiÄkim vlastima, uskrsnuću mlade djevojke, hranjenju mnoÅ¡tva, hodanju po vodi, vraćanju vida slijepome, sluha gluhome i sve su to bile u biti predigre onome Å¡to je tek trebalo po njima uslijediti, a to je bilo kraj patnji, bijede i tlaÄenja njihovog naroda.
Ali nakon Å¡to su prodiskutirali pitanje Isusovog identiteta Isus je rekao neÅ¡to Å¡to je potreslo Petra i njegove prijatelje i to ih je potreslo do temelja. Isus je poÄeo govoriti o svojoj patnji, o tome kako će biti odbaÄen i ubijen i kako će nakon tri dana uskrsnuti. UÄenici su vjerojatno preÄuli ovo zadnje, a Petar ne oklijevajući povede Isusa nasamo i stane ga koriti.
U hrvatskom prijevodu stoji rijeÄ â€žodvraćati“ ali ako uzmemo latinsku rijeÄ ona glasi „increpare“, ona se prevodi – „grditi“ – „koriti“ – „stavljati nekoga na mjesto koje mu pripada“ – „dovoditi u red“.
Kakav Å¡ok.
Oni su se okupili kako bi se napunili radosti i veselja, ljpote i ugode, a Isus ih odvodi mraÄnom stazom s puno problema.
Ali Petar ima rješenje. Petar govori u ime svih.
On je svjestan da govor kao Å¡to je Isusov zna deprimirati ljude.
Petar zna da takve rijeÄi tjeraju ljude sa nedjeljnih misa, jer ljudi ne vole Äuti loÅ¡e vijesti o sebi.
O drugima da, ali o sebi ne.
Sve to Petar zna i zato kori Isusa. „Nemoj teške teme! Svi će ti se razbježati!“
Kad god se Evanđelje prezentira kao slatkiš fino upakiran u šareni papirić i kao proizvod koji je lako probavljiv, koji nam ne će „pasti na štumik“, znajte da to Petar kori Isusa.
A to nam se sve Äešće dogaÄ‘a.
Isusa se ušutkuje.
I s našeg ljudskog stajališta Petar je u pravu.
Zar nas naša vjera ne bi trebala štititi od patnje?
Zar nam ne bi trebala dati pobjedu nad onim što nas ugrožava?
Jer ono Å¡to Isus navodi, nije put i nije naÄin na koji se osvaja svijet i pridobijaju sljedbenici. Obećavati patnju, noÅ¡enje križeva, gubitak života – to nije roba koja se traži i grabi. Samo će nekom Äudaku, nekom mazohisti sve to biti prihvatljivo.
Nama treba život bez patnje.
Nama ne treba križ.
Eto takav život nama treba i takav život bi Bog nama trebao osigurati, zar ne?
Zašto slijediti Krista kojega će ionako razapeti?
Pa imamo mi i bez toga dovoljno patnje i dovoljno muka.
Petar reagira baš kao što mi današnji ljudi reagiramo.
Jako suvremeno.
Treba voditi raÄuna o sebi, o svojoj sigurnosti, o svome zdravlju i svome životu.
I zato mi Isusa odvodimo sa strane i korimo ga.
UÅ¡utkujemo ga.
Ali Isusa nije moguće ušutkati.
„On se okrenu, pogleda svoje uÄenike pa zaprijeti Petru: “Nosi se od mene, sotono, jer ti nije na pameti Å¡to je Božje, nego Å¡to je ljudsko!”
Isus je ušutkao demone i ušutkao je oluju.
Sada Isus ušutkuje one koji žele njega ušutkati.
Petra kori, jer se vodi logikom tržišta.
Logikom svijeta, a ne Božjom logikom.
I onda Isus poziva mnoštvo, jer zna da je došao prelomni trenutak.
“Hoće li tko za mnom, neka se odrekne samoga sebe, neka uzme svoj križ i neka ide za mnom.“
Ovo je po prvi put da se rijeÄ â€žkriž“ spominje u EvanÄ‘elju.
Pojavljuje se poput udara groma.
Uzmite svoj jaram, govori im.
Uzmite svoje poniženje, govori im.
Zašto slijediti raspetoga Krista?
Ako mi uistinu želimo znati tko je Isus Krist mi ga trebamo slijediti sve do križa.
Ako zastanemo prije Kalvarije onda to nećemo doznati ili ćemo doći do krive spoznaje. Pretpostaviti ćemo da je on joÅ¡ jedan od Äudotvoraca, možda egzorcist ili mudar uÄitelj.
Njegov pravi identitet uistinu se samo može spoznati na križu.
Tu, ispod križa, to će spoznati i obiÄni rimski vojnik, koji će reći:
„Uistinu, ovaj bijaše Sin Božji.“
Zašto slijediti raspetoga Krista?
Zato jer samo razapeti Mesija otkriva u sebi Boga koji je ranjiv i koji pati. Samo oni koji stajahu u podnožju križa i koji su ga gledali kako pati i kako umire bili su uvjereni da u srcu svemira, u samom srediÅ¡tu stvarnosti, stoji Onaj koji je uÅ¡ao u patnju ovoga svijeta. Onaj koji je svojom žrtvom i svojom patnjom pobjedio grijeh i samu smrt. VjeÄni Gospodar koji se je utjelovio u Isusu iz Nazareta. NaÅ¡ supatnik koji jedini razumije sve naÅ¡e boli, jer je i sam patio.
Ali ovakva slika Boga je za većinu ljudi strana.
Bila je strana i Petru.
Mi želimo silnog, nepobjedivog Boga.
Mi želimo Super-Boga. Boga koji nas Äuva od svake patnje i svake muke.
Takvom se Bogu mi molimo i utjeÄemo, a sve te priÄe o „snazi u slabosti“, o „dobivanju u gubljenju“ i o „snazi križa“ – e, to nama nije prihvatljivo, a pomalo nam je i ludo i glupo, jer mi mjerimo snagu BDP-jem, snagom nuklearnog arsenala, slavom ovoga svijeta.
Međutim Sveto Pismo govori o jednom drugom Bogu.
O Bogu koji Äuje vapaje potlaÄenih i sirotih, koji Å¡titi nemoćne.
O Bogu koji pati za Äovjeka.
O Bogu koji dolazi meÄ‘u nas kao nemoćno dijete, koji se raÄ‘a meÄ‘u beskućnicima, koji provodi dio svoje mladosti kao emigrant, koji živi obiÄnim životom, koji biva odbaÄen, osuÄ‘en i smaknut kao posljednji kriminalac. I koji biva pokopan u tuÄ‘em grobu. ÄŒak kada je i uskrsnuo iz mrtvih zamijenili su ga za vrtlara.
Samo oni koji slijede Krista sve do križa znaju dubinu Božje ljubavi. Jer on je ušao u našu ranjivost, u našu krivnju, u naše otuđenje, u našu patnju, u našu smrt. I svojom nas mukom i smrću otkupio.
Slijedeći raspetoga Krista mi se rjeÅ¡avamo svoje ranjivosti. ViÅ¡e se ne moramo skrivati iza maske ovoga svijeta i možemo se suoÄiti sa svojim slabostima i možemo ponijeti svoj križ sigurni da onaj koji je otiÅ¡ao pred nama s nama dijeli svoju bol, ali i svoju snagu.
Slijedeći raspetoga Krista mi spoznajemo Božju moć, a to je moć ljubavi.
Kada postanemo uistinu voljni „sebi umrijeti“ onda postajemo sposobni pronaći život.
Slijedeći raspetoga Krista mi znamo da budućnost ne pripada trijumfu patnje, grijeha i smrti. Budućnost pripada vladavini Krista.
I kada sve govori da grijeh, patnja i smrt imaju posljednju rijeÄ, mi koji slijedimo raspetoga Krista znamo pravu istinu.
Jer mi smo bili tamo onog užasnog dana kada je tama prekrila svijet.
Svo zlo koje je poÄivalo u nama bilo je tamo.
Pohlepa je bila tamo.
Mržnja je bila tamo.
Nasilje je bilo tamo.
PolitiÄko licemjerje je bilo tamo.
Vjerska prepotencija je bila tamo.
I sile zla su slavile. Vjerovale su da je to njihova konaÄna pobjeda.
MeÄ‘utim oni koji su ostali u podnožju križa, oni koji su ostali do samoga kraja, oni koji su pozorno sluÅ¡ali, Äuli su jednu drugu poruku:
“Ne plaÅ¡ite se! Isusa tražite, Nazarećanina, Raspetoga? Uskrsnu! Nije ovdje! Evo mjesta kamo ga položiÅ¡e. Nego idite, recite njegovim uÄenicima i Petru: Ide pred vama u Galileju! Ondje ćete ga vidjeti, kamo vam reÄe!” (Marko 16,6-7)
Nama su razumljive Petrove primjedbe.
Nama je jasno zašto je Petar odveo Isusa u stranu i zašto ga je korio.
Zašto ga je ušutkivao.
Jer i mi smo takvi. I mi imamo iste ukore za Isusa kao i Petar.
A i mi, poput Petra, smo ga zatajili.
Kada su ga psovali.
Kada su ga se odricali.
Kada su ga pljuvali.
Kada su ga izbacivali iz javnih prostora.
No, on je nama oprostio sve naÅ¡e opaÄine i sve naÅ¡e gadosti.
Njegovo opraÅ¡tanje jaÄe je od naÅ¡e izdaje.
Ovo nam je prigoda, ako smo do sada oklijevali, ponijeti svoj križ i slijediti Krista. Mi moramo znati da onaj koji nas na to poziva s nama hodi Äitavim putem, sve do kraja svijeta.
Zato niti ne pokuÅ¡avajmo uÅ¡utkivati Krista nego nevjeÅ¡tajmo radosnu vijest Äitavom svijetu, navjeÅ¡tajmo Krista iz svega glasa, pa makar nas pokuÅ¡ali uÅ¡utkati.
A hoće.
Ivica Ursić BPZ.BA