Sin ÄŒovjeÄji doÅ¡ao je da život svoj dade kao otkupninu za mnoge.
Čitanje svetog Evanđelja po Marku
U ono vrijeme: Pristupe Isusu Jakov i Ivan, sinovi Zebedejevi, govoreći mu:
»UÄitelju, htjeli bismo da nam uÄiniÅ¡ Å¡to te zaiÅ¡temo.« A on će im: »Što hoćete da vam uÄinim?« Oni mu rekoÅ¡e: »Daj nam da ti u slavi tvojoj sjednemo jedan zdesna, a drugi slijeva.« A Isus im reÄe: »Ne znate Å¡to iÅ¡tete. Možete li piti ÄaÅ¡u koju ja pijem, ili krstiti se krstom kojim se ja krstim?« Oni mu rekoÅ¡e: »Možemo.« A Isus će im: »ČaÅ¡u koju ja pijem pit ćete i krstom kojim se ja krstim bit ćete krÅ¡teni, ali sjesti meni zdesna ili slijeva nisam ja vlastan dati – to je onih kojima je pripravljeno.«
Kad su to Äula ostala desetorica, poÄeÅ¡e se gnjeviti na Jakova i Ivana. Zato ih Isus dozva i reÄe im:
»Znate da oni koji se smatraju vladarima gospoduju svojim narodima i velikaÅ¡i njihovi drže ih pod vlašću. Nije tako meÄ‘u vama! Naprotiv, tko hoće da meÄ‘u vama bude najveći, neka vam bude poslužitelj! I tko hoće da meÄ‘u vama bude prvi, neka bude svima sluga. Jer ni Sin ÄŒovjeÄji nije doÅ¡ao da bude služen, nego da služi i život svoj dade kao otkupninu za mnoge.«
RijeÄ Gospodnja.
(Mk 10, 35-45)
VRIJEME JE AMBICIOZNIH
Vidio sam ljude bez ruku, bez nogu, bez novca, bez pameti, bez srca, bez sreće, ali nikada nisam susreo Äovjeka bez – ambicije. ÄŒak i kada se za nekoga kaže kako je „neambiciozan“ onda je njegova ambicija biti – bez ambicija.
U svakome od nas postoji želja, Äežnja, nada, pa i nagon za postići neÅ¡to bolje i viÅ¡e od onoga Å¡to smo trenutaÄno ostvarili. Je li rijeÄ o materijalnoj ili duhovnoj sferi naÅ¡eg života – nevažno je. Je li rijeÄ o sebiÄnoj ili altruistiÄkoj ambiciji – nevažno je. Važno je da ambicija kod svakog postoji i svatko se sa svojim ambicijama nosi na svoj poseban naÄin, od roÄ‘enja, pa do smrti.
Ljudske ambicije potrošna su roba, mogu se smanjivati, hibernirati, odgađati, ali one su neprestano tu. Mijenjaju se stilovi, mode, neke ambicije blijede i nestaju, ali odmah se nove rađaju. Do nekih idućih.
Ono Å¡to ambicije dijeli na dobre i loÅ¡e, zdrave i bolesne, altruistiÄke i sebiÄne, na poželjne i opasne, jest naÅ¡e ljudsko srce. Ono od naÅ¡ih ambicija stvara bilo dobro bilo zlo. Jer svaka se, pa Äak i ona najplemenitija i najnesebiÄnija, ambicija zna i može izvitoperiti.
Ambicioznost je globalna znaÄajka ljudskog karaktera. Ambiciozni tipovi uvijek su bili atraktivniji djevojkama, koje su u njihovoj blizini imale osjećaj sigurnije budućnosti. Ambicioznost je u stanju priskrbiti vam puno prijatelja i puno obožavatelja, jer ljudi ostaju zadivljeni (barem neko vrijeme) promatrajući vaÅ¡ uspon na ljstvama svjetskog uspjeha i vaÅ¡ napredak u životu.
MeÄ‘utim ambicija zna ponekad niknuti iz sumnji u vlastite sposobnosti, iz zabrinutosti, a ne iz želje da se do kraja ostvare osobni potencijali. Ljudi postaju ambiciozni samo kako bi dokazali sami sebi kako su u stanju ostvariti odreÄ‘eni cilj. Iako to nije neÅ¡to loÅ¡e, ono ipak odražava odreÄ‘enu dozu sumnjiÄavosti prema samome sebi.
MeÄ‘utim kada svojom ambicijom želimo neÅ¡to dokazati drugima ili ugoditi svijetu, odnosno drugima, a to su uglavnom moćnici, onda stvari krenu po zlu putu. I u jednom i u drugom sluÄaju Äovjek manje vodi raÄuna o sebi, a viÅ¡e o svijetu, o drugima.
Tu sada, na površinu, izbija pitanje našeg karaktera.
Postoji jednostavan test neÄijeg karaktera. Treba postaviti pitanje: „ZaÅ¡to?“
ZaÅ¡to se netko želi baviti politikom i zaÅ¡to je kod nekih ljudi tako izražena jedna, slobodno je tako nazovimo, opsesivna želja doÄepati se visoke politiÄke pozicije?
Zašto netko proda sve i krene tražiti filmsku karijeru u Hollywoodu?
ZaÅ¡to poslovni Äovjek, koji je stekao respektabilni kapital, stremi novim poslovnim avanturama?
ZaÅ¡to Äovjek odlazi u Big Brother kuću i bez imalo srama izlaže svu svoju intimnost milijunima gledatelja?
Zašto?
Ne postoji niÅ¡ta loÅ¡e u ambiciji kada ljudi koriste svoju ambicioznost kako bi im bilo bolje. Kako njima tako i sredini u kojoj žive. Ali potrebno je zapitati se iz kojih motiva ljudi to Äine? Å to hrani njihovu ambicioznost? Koja je cijena koju trebaju platiti za ostvarenje svoje ambicije?
Žele li oni bogatstvo, moć i slavu, jer o tome je iskljuÄivo rijeÄ, samo za sebe? Ili žele iskoristiti svoje ambicije za opće dobro?
To su bila pitanja koja je Isus postavio svojim uÄenicima kada je na svjetlo dana izbila njihova ambicioznost prema visokim druÅ¡tvenim položajima.
Kako Isus odgovara dvojici ambicioznih uÄenika?
Isus im govori da je njihov zahtjev za pozicijama, za moći, za slavom nalik onom rimskih vlastodržaca koji tlaÄe Židove, koji ih izrabljuju ogromnim porezima i koji će i samog Isusa kroz nekoliko dana pogubiti.
„Znate da oni koji se smatraju vladarima gospoduju svojim narodima i velikaši njihovi drže ih pod vlašću.“
Rimski moćnici, koje su uÄenici svojim zahtjevima u biti oponaÅ¡ali, bili su isti oni ljudi koje su uÄenici prezirali. Isus preokreće i poniÅ¡tava ovaj uobiÄajeni obrazac ponaÅ¡anja. Istinska, prava ljudska veliÄina nije obilježena dominacijom, politiÄkom moći, razliÄitim shemama kojima se kontrolira i podÄinjava narod za svoju osobnu korist, niti je to sebiÄna pohlepa za novcem i slavom, nego je nesebiÄno samožrtvovanje za drugog.
U teoriji svi mi u to vjerujemo i to podržavamo, ali na žalost naÅ¡a praksa tome zorno proturijeÄi.
Zar naÅ¡a druÅ¡tvena, politiÄka, kulturna i gospodarska scena nisu najbolji primjer? Sanjali smo osloboditi se države koja nas je kao narod zatirala u svakom pogledu. Od financijske pljaÄke, preko zatiranja nacionalnog identiteta u kulturi i medijima, pa sve do masovnih fiziÄkih likvidacija. I Å¡to danas doživljavamo? Gledamo reprizu onog istog horor filma i strahujemo da će nam nakon ekonomske pljaÄke, kulturne okupacije i medijskog ropstva i sami životi doći u pitanje.
Zašto nam se sve to događa?
Odgovor je bolno jednostavan – jer smo zaboravili tko smo i Äiji smo?
Bog ima svoju strategiju ambicioznosti, ali nama njegova strategija nije zanimljiva. Mi se koristimo strategijom ovog bezbožnog svijeta koja glasi – puno radi, naporno radi, gazi po ljudima oko sebe kako bi ostvario uspjeh u društvu, budi tvrd, oholi se, budi nemilosrdan i neka ti ništa nije toliko sveto a da to ne bi žrtvovao na oltar svjetovnih ambicija.
Zašto ova mala i deklarativno 90% kršćanska Hrvatska i dalje prepušta svoju sudbinu onima koji su zbog svoje bolesne ambicije spremni ubiti nerođeno dijete, nastranost proglasiti vrlinom, a narod uvesti u novo babilonsko ropstvo?
Zato jer smo sve svoje strateške ambicije stavili u službu Mamona i sila zla kojima prodajemo ostatke ostataka svoje duše.
Ta strategija definitivno nije Božji naÄin. To nije Božja strategija.
Bog je stvorio ÄovjeÄanstvo kako bi ono imalo cilj, kako bi posjedovalo svrhu svojeg postojanja. Stvorio nas je da vodimo raÄuna o ovome svijetu i da vodimo raÄuna jedni o drugima, da slavimo Boga i ostvarujemo Kraljevstvo Božje.
Ali ukoliko je naš jedini cilj materijalna dobit, ako nam je to jedini smisao i jedina svrha u životu, i ako nam je jedina bitna slava slava ovoga svijeta, onda smo mi potpuno promašili. U svemu.
Mi i dalje uredno možemo moliti „doÄ‘i Kraljevstvo tvoje“, a da nam pri tom uopće ne padne na pamet da smo baÅ¡ mi prepreka njegovom dolasku, jer su naÅ¡e ambicije sebiÄne, bolesne, slijepe.
Jednostavno bezbožne.
NaÅ¡ najvažniji poziv, životni poziv, životna ambicija jest raditi u službi Boga Oca, navijeÅ¡tati EvanÄ‘elje i biti u službi bližnjih. Tek tada, tako živeći, ostvarujemo svoju najvažniju ambiciju, ali ne onu koju nam je skrojio i propisao ovaj svijet, nego onu koja nas vodi pravim Putem, do Istine i do Života u vjeÄnosti.
U vjeÄnosti gdje ćemo biti uz Isusa Krista.
I kada će biti nebitno jesmo li mu sjeli s desna ili s lijeva.
Ivica Ursić bpz.ba