ÄŒitamo u brojnim komentarima o „izbjegliÄkoj krizi“ ili „seobi naroda“, kakva nije možda u cijeloj povijesti zabilježena, a joÅ¡ zadnja rijeÄ nije reÄena, kako to nije niÅ¡ta novo, kako se to stalno dogaÄ‘alo u proÅ¡losti, kako su, napokon, i Hrvati odnekud doselili.
I kako su opet odlazili u mnoge zemlje i na sve kontinente. Sve to donekle stoji, ali postoji i jedna bitna razlika. Postoje, naime, kretanja stanovniÅ¡tva mirna poput rijeka koje teku u svom prirodnom koritu i doseljenici koji su potrebni i rado prihvaćeni u zemljama doseljavanja i koji se s tim zemljama lako stapaju kao Å¡to se rijeke na svom ušću utapaju u mora, a ove migracije koje svakodnevno gledamo su viÅ¡e nalik na poplavu i na bujicu s kojom se teÅ¡ko nositi. Opet, ratniÄka osvajanja su neÅ¡to sasvim treće.
U odnosu na, jedni će reći, izbjeglice, a drugi prognanike, u naÅ¡oj pa i u europskoj sredini postoje dva stava. Jedan je humanistiÄki, emotivni koji kaže: primimo ih sve, ta i oni su ljudi kao i mi, i mi smo bili u sliÄnim nevoljama i tome sliÄno. Svako drugaÄije miÅ¡ljenje olako se proglaÅ¡ava ksenofobijom, rasizmom, faÅ¡izmom i nedostatkom empatije, odnosno moralnim idiotizmom.
PragmatiÄni stav pak upozorava na niz materijalnih i organizacijskih problema s kojima se zemlje imigracije suoÄavaju i sve teže nose, na opasnost teroristiÄkog Äina i dugoroÄno na opasnost naruÅ¡avanja nacionalnih identiteta. Tko je tu u pravu, neću suditi, ali svakako i u jednom i u drugom stanoviÅ¡tu ima dosta istine i opravdanosti.
Na kuÅ¡nji je, joÅ¡ jednom, koncepcija multikulturalnosti i multietniÄnosti, koja je postala modernistiÄkom politiÄkom parolom koja izvire možda iz dobrih želja, možda iz naivnosti i zabluda, a možda i iz loÅ¡ih namjera.
Pri tome se, kao i u svakoj propagandi, pojmovi uzimaju zdravo za gotovo, bez suviÅ¡ne rasÄlambe i objaÅ¡njenja. Naime, trebalo bi konaÄno kazati Å¡to je to multikulturalnost i kako bi ona trebala izgledati u životu neke zajednice?
Ljudi svih rasa, raznog etniÄkog podrijetla, razliÄitih vjeroispovijesti trebaju biti ravnopravni graÄ‘ani jedne zajednice. To je u redu. Ali ni jedna zajednica, ni jedno druÅ¡tvo ne može funkcionirati bez jednog jezika, bez jednog zakona, bez jedinstvenih moralnih normi, bez poÅ¡tivanja naroda koji te je primio i države koja ti pruža pravni zaÅ¡titu. I u tome je problem.
Izgleda da kreatori ideje multikulturalnosti, a ne pomodni epigoni i frazeri, „multikulturalizmom“ žele razvaliti postojeća druÅ¡tva da bi na koncu stvorili unificirano, Äak monolitno globalno druÅ¡tvo. Na tom se bez sumnje uporno radi, tim upornije Å¡to je utopija veća.
Pitanje na kraju koje za sada opstaje bez pravog odgovora jest Å¡to tjera izbjeglice na tako dugaÄak put neizvjesnosti i patnje. Dobro, svi se slažu da je u pozadini svega rat i da se izbjegliÄka kriza neće rijeÅ¡iti bez njegova zaustavljanja. Ali, ako se niÅ¡ta ne dogaÄ‘a stihijski i spontano, sljedeće je pitanje tko pobogu loži taj rat, tko vuÄe konce zlokobne lutkarske predstave? Islamisti, cionisti, globalisti, ili svi po malo.
Josip Jović /  bpz.ba