SARAJEVO – Papa je u Sarajevu na svakom koraku posebno isticao kako je za opstanak svih naroda u BiH najvažnije promicanje ljudskih prava, tolerancije i ravnopravnosti. Želimo opstati i ostati na svojim ognjiÅ¡tima i drago nam je da u tome imamo potporu naÅ¡ega Svetog Oca.
JoÅ¡ se emocije nakon Papina posjeta Sarajevu nisu ni stiÅ¡ale, a uzoriti vrhbosanski nadbiskup, kardinal Vinko Puljić već je u svojim novim vjerskim pohodima, sada u NjemaÄkoj gdje živi brojna hrvatska iseljeniÄka zajednica i u kojoj djeluje mnoÅ¡tvo hrvatskih katoliÄkih misija, meÄ‘u kojima su i svećenici Sarajevske nadbiskupije.
Ovaj put bio je i gost 24. folkorijade koja je održana u “Midas Limes Forumu†u Grosskrotzenburgu nadomak Frankfurta, a organizatori su bili djelatnici Hrvatskog duÅ¡obrižniÄkog ureda koje predvodi fra Ivica Komadina, hrvatski duÅ¡obrižnik u NjemaÄkoj. Kardinala je srdaÄno doÄekalo i pozdravilo viÅ¡e stotina mladih Hrvata i njihovih roditelja, posebno se zanimajući za svaki detalj Papina posjeta Sarajevu. Željeli su to Äuti iz usta Äovjeka koji je u Sarajevu bio domaćin i najbliži suradnik Svetom Ocu Äije su poruke o suživotu, meÄ‘usobnom uvažavanju i dobroti obiÅ¡le kuglu zemaljsku.
“Papin posjet je bio najljepÅ¡i dogaÄ‘aj u Sarajevu od one davne Olimpijade, a može se sagledavati i kratkotrajno i dugotrajno. Pokazao je jedinstvo ljudi, ne samo katolika vjernika, već dobroÄinitelja svih vrsta i naroda. Svi su tako ponosno i sveÄano djelovali, to je bila najpozitivnija energija koja se ukazala u Sarajevu. Papa nam je dao putokaz kojim moramo ići i na koji se moramo pozivati – na njegova naÄela mira, naÄela jednakopravnosti i poÅ¡tivanja razliÄitosti. To ne vrijedi samo za domaće ljude nego i za sve one koji su BiH znali kriviti zbog razliÄitosti. Ta Papina naÄela su toliko jasna da trebamo inzistirati da se ona poÅ¡tuju i kod meÄ‘unarodnih institucija koje imaju utjecaja na kreiranje politike i svih drugih djelatnosti u BiH.
Moram Vam kazati, kada sam vidio kako su svi, ama baÅ¡ svi ljudi u Sarajevu, ne samo Hrvati, nego muslimani, Srbi i drugi bili sretni zbog Papina posjeta, duÅ¡a mi je bila toliko puna da to teÅ¡ko mogu opisati. Zbog tog zajedniÅ¡tva osjetio sam neopisivu radost kada sam vidio koliko je naÅ¡ Sveti Otac jednostavan, blizak s ljudima i snažan, da to treba svatko doživjeti, a meni je takva situacija dala snage da se angažiram i dalje, bez bojazni za ravnopravnost svih naroda u BiHâ€, osvrnuo se na Papin posjet na poÄetku razgovora kardinal Vinko Puljić.
Å to znaÄi Papin posjet Sarajevu za BiH i Hrvate?
– On je sa svojim posjetom skrenuo pozornost svijeta na naš narod koji živi stoljećima na tim prostorima. A prilikom posjeta moglo se vidjeti koliko je naš narod žilav i postojan u obrani svoje opstojnosti na vjekovnim ognjištima, koliki su naši temelji i koliko nas naša Crkva i njezin poglavar u tome podupiru. Papa je i tom prigodom na svakom koraku posebno isticao kako je za opstanak svih naroda u BiH najvažnije promicanje ljudskih prava, tolerancije i ravnopravnosti. Želimo opstati i ostati na svojim ognjištima i drago nam je da u tome imamo potporu našega Svetog Oca.
Mogu li Europska unija i svjetski moćnici više napraviti po pitanju prava Hrvata na opstojnost u BiH?
– Ne samo da bi mogli, nego bi i morali viÅ¡e raditi i napraviti, usuÄ‘ujem se kazati puno, puno viÅ¡e nego Å¡to je to bio sluÄaj do sada, kada su djelovali kao uspavani. Oni bi trebali viÅ¡e ići meÄ‘u narod i u prvom redu gledati kako tom narodu ekonomski pomoći da može opstati u tim krajevima, a onda dolazi i promicanje ravnopravnosti, politiÄke slobode, tolerancije, demokracije, prava na razliÄitost miÅ¡ljenja i druge druÅ¡tvene djelatnosti i ljudske vrijednosti. Amerika uporno ne da dirati taj Dayton, dok Europa shvaća da ovako ureÄ‘ena država BiH ne može u EU. Oni se, nažalost, prepucavaju, a mi smo žrtva jedne politike koja se treba mijenjati s ciljem dobrobiti svih naÅ¡ih graÄ‘ana.
Papine izjave o MeÄ‘ugorju neki su mediji prenijeli na svoj naÄin i uzburkali duhove brojnih vjernika, hodoÄasnika, ali i svećenstva koje je godinama vezano uz to svetiÅ¡te.
– Jako mi je žao Å¡to su mediji viÅ¡e i na krivi naÄin davali pozornosti nekim Papinim izjavama o MeÄ‘ugorju, nego njegovim daleko snažnijim porukama vezanim uz drugu problematiku BiH. Oni su bolje reÄeno iskrivili i izmanipulirali neke njegove izjave o MeÄ‘ugorju, Gospinim ukazanjima i drugima stvarima koje su s time povezane. A Papa je samo na odreÄ‘eni naÄin želio poruÄiti pojedinim vidiocima da sa svojim doživljajima i vlastitim iskustvima ne mogu raditi medijski show s Gospom i najavljivati kako će se i u koliko sati ona javiti ovdje ili ondje.
On im je poruÄio kako se viÅ¡e trebaju okrenuti i sluÅ¡ati Crkvu koja joÅ¡ uvijek prouÄava meÄ‘ugorski fenomen i o tome mora donijeti svoj sud. Zato je neprihvatljivo tu Papinu izjavu tumaÄiti kao zavrÅ¡nu, Å¡to su odreÄ‘eni mediji vrlo brzo napravili, oÄito u želji da naruÅ¡e dobre odnose izmeÄ‘u vjernika, koji prihvaćaju MeÄ‘ugorje u koje godinama hodoÄaste, i samoga Pape koji, vjerujem, da će u vezi MeÄ‘ugorja donijeti pravednu i dobru odluku. Iskreno vam moram kazati da sam vezan uz MeÄ‘ugorje i bio sam u komisiji koja je ispitivala cijeli taj sluÄaj ukazanja i svoje zakljuÄke i spoznaje dali smo Kongregaciji za nauk vjere, koja ih treba obraditi i prezentirati Svetom Ocu. Kad me ljudi pitaju Å¡to ja mislim o svemu tome, onda im kažem: Nije grijeh moliti, nije grijeh ispovijedati se, a to je najvažnije.
Kakva je budućnost Crkve u Hrvata izvan granica Hrvatske?
– Htjeli mi to ili ne, Äinjenica je da se asimilacija dogaÄ‘a, kao i da roditelji imaju sve manje vremena za svoju djecu, pa tako i sve manje govore materinjim hrvatskim jezikom u obiteljima. Ta asimilacija je uvjetovana i velikom prezaposlenošću roditelja, ali je sva sreća da posjeti domovini, hrvatska dopunska nastava, susreti i dogaÄ‘aji koje organiziraju naÅ¡e misije i Hrvatski duÅ¡obrižniÄki ured u NjemaÄkoj, za sada se nekako uspjevaju othrvati toj asimilaciji koja će tijekom vremena, htjeli mi to ili ne, na jedan naÄin prevladati naÅ¡e otpore, i da će naÅ¡i mladi poprimiti mentalitet sredine u kojoj žive i sve viÅ¡e zaboravljati obiÄaje tradiciju i kulturu naÅ¡eg naroda. Mi im trebamo pomoći da se Äim duže uspiju oduprijeti asimilacijskim procesima, iako smo ponosni na njihovu odliÄnu integraciju u druÅ¡tva i zajednice zemalja u kojima žive i u kojima su mnogi poslovno uspjeÅ¡ni.
Koji je znaÄaj iseljeniÅ¡tva za Hrvatsku i BiH?
– NaÅ¡e iseljeniÅ¡tvo dalo je veliki doprinos osamostaljenju Hrvatske, posebice u ono vrijeme kada je djelovalo diplomatski na diplomacije raznih zemalja i motiviralo ih za brzo priznanje Hrvatske. IseljeniÅ¡tvo je dalo i svoj veliki doprinos ekonomskom boljitku naÅ¡e domovine, kako Hrvatske tako i BiH, pa su i za vrijeme rata zduÅ¡no pomagali na razne naÄine, posebice humanitarno svima kojima je pomoć bila potrebita. Njihovu humanost najbolje smo vidjeli i nedavno, kada su se meÄ‘u prvima ukljuÄili u pomoć poplavljenim podruÄjima Hrvatske i BiH, Å¡to najbolje govori da su naÅ¡i iseljenici ostali vezani uz domovinu, a da i ne govorimo o njihovoj velikoj financijskoj potpori koju iz godine u godinu upućuju svojima u rodni kraj i tako ekonomski podupiru razvoj gospodarstva ove dvije zemlje.
Kako ste zadovoljni povratkom prognanika i iseljenika?
– Zapravo, mi kao Crkva, ne možemo ih pozivati da se vrate, ali im možemo kazati da je to njihovo pravo, da je to njihov zaviÄaj i domovina, te da imaju pravo saÄuvati svoju imovinu jer nikada se ne zna kada će im ona u životu zatrebati. Lako je prodati, ali prodavajući svoju djedovinu, zapravo se prodaje svoga oca i majku. To je jako važno naglasiti naÅ¡im ljudima kako bi lakÅ¡e shvatili o Äemu se zapravo tu radi. O oÄuvanju svojih korijena, jer nikada se, zapravo, ne zna Å¡to život donosi.
Primjetio sam da se brojni naÅ¡i ljudi kada odu u mirovinu i vrate se dolje, lijeÄe od stresa i tamo na ognjiÅ¡tima žive opuÅ¡teniji život. Kadaurede svoju obiteljsku kuću onda znaju spokojno kazati kako se najviÅ¡e vesele dolasku svoje unuÄadi iz NjemaÄke na rodno ognjiÅ¡te svojih otaca, gdje se osjećaju najbolje. Jer krv nije voda, rekao bi naÅ¡ svijet.
Koliko vlasti u BiH potiÄu povratak ljudi koji su otiÅ¡li zbog ratnih dogaÄ‘aja?
– Volio bih da ne moram kritizirati vlast, ali ne mogu, jer moram biti iskren i reći da radi premalo i za one koje bi trebala sada zadržati da ne odu. To je problematika koja se događa jer je premalo strateških programa investiranja, opstanka i planiranja budućnosti. A puno bi se moglo napraviti na poticanju investitora, jer oni ne moraju biti ni veliki, već samo da se im se pruži šansa za ulaganja u mala gospodarstva i poduzetništvo u kojima bi ljudi pronašli izvor egzistencije i odustali od odlaska u tuđinu.
Koliko je Hrvata iselilo iz Bosne i Hercegovine?
– BiH je prije rata imala 830.000 Hrvata katolika, a danas oko 430.000, Å¡to pokazuje da se broj njihov broj prepolovio, a u tome je najgore proÅ¡la BanjaluÄka i Vrhbosanska nadbiskupija. Vrhbosanska nadbiskupija imala je 520.000 vjernika, a sada nas je svega 185.000, gotovo za trećinu manje. No, bez obzira na sve mi ne kukamo jer ne možemo nikome narediti gdje će živjeti, ali ih možemo potaknuti i ohrabriti da se prilikom povratka na rodna ognjiÅ¡ta na samom poÄetku ne razoÄaraju raznim birokratskim zavrzlamama, već da budu uporni u povratku.
Svjedok ste koliko mladih i obrazovanih Hrvata posljednjih godina i mjeseci naprosto bježi iz svoje zemlje u potrazi za boljim životom. Kako ocjenjujete taj najnoviji masovni egzodus našeg naroda?
– To je jedna vrlo Å¡iroka tema jer EU i Amerika jedva Äekaju da prigrle naÅ¡u visokoobrazovanu mladost jer u njihovo obrazovanje nisu morale niÅ¡ta investirati. Oni ih dobivaju kao gotove ljude i struÄnjake. Jasno, spremni su ih platiti i malo viÅ¡e jer im dobro doÄ‘u Å¡kolovani ljudi koje, naposlijetku, nisu ni raÄ‘ali niti Å¡kolovali. S druge pak strane i u BiH i u Hrvatskoj, premalo je kvalitetnih politiÄara, da ne govorim državnika, koji stvaraju razvojne strategije, jer je oÄito da vrijeme viÅ¡e koriste za stranaÄku borbu oko toga Äija je stranka u pravu i koja će vremenski viÅ¡e provesti na vlasti, nego se boriti i upitati Å¡to se to dogaÄ‘a s hrvatskim narodom, koji im je dao povjerenje da ga vode.
No, mi trebamo ozbiljno ispitati i savjest kućnog odgoja jer naÅ¡i roditelji nisu nauÄili odgajati mlade kako bi se nosili sa životom, već su ih većinom podržali samo – u uživanju. Pa se pokazalo da mladi ljudi Äim ne mogu viÅ¡e uživati, odmah bježe od takvoga života. Pa i danas u kriznim vremenima domovine. Zapravo, puno je elemenata doprinijelo da doÄ‘e do bijega tolikog broja naÅ¡ih ljudi izvan granica domovine, kojeg mnogi već izjednaÄavaju s odlaskom naÅ¡ih gastarbajtera sedamdesetih godina.
Po vašem mišljenju, jesu li ti naši novi iseljenici izgubljeni za Hrvatsku i BiH?
– Činjenica jest da mladi novi iseljenici idu tamo gdje mogu od svoga rada pristojno živjeti i uzdržavati svoju obitelj, uz dužno poštovanje prema nacionalnoj svijesti i nacionalnom identitetu. Pokazuje se da je ta ekonomska potreba presudna za donošenje odluka za iseljavanjem u zemlje u kojima im je zagarantirana bolja i sigurna životna egzistencija.
Crkva sada isto s puno žara i odgovornosti prihvaća te mlade koji se ukljuÄuju u rad naÅ¡ih hrvatskih katoliÄkih zajednica od kojih mnoge već pedesetak i viÅ¡e godina s uspjehom djeluju u NjemaÄkoj?
– NaÅ¡e misije su već godinama most koji povezuje domovinu i iseljenu Hrvatsku i pored euharistijskih slavlja doprinose oÄuvanju kulture i tradicije naÅ¡eg naroda, Å¡to smo mogli vidjeti i na upravo držanoj Folklorijadi u Grosskrotzenburgu kao i na Svetoj krizmi u Frankfurtu i Offenbachu. Tamo živi mnoÅ¡tvo naÅ¡ih Hrvata vjernika koji pomažu domovini na Äemu im zaista možemo biti od srca zahvalni. Bio sam presretan kada sam u prekrasnoj frankfurtskoj carskoj katedrali sv. Bartolomeja za vrijeme Svete krizme vidio devedesetak mladih koji su stali pred Isusa i primili sakrament Svete potvrde.
Å to biste poruÄili hrvatskim i bosanskim politiÄarima?
– Volio bih da zajedno bolje shvatimo Papinu encikliku koja govori o ekologiji i da trebamo stvoriti ozbiljnu komunikaciju s Bogom, Äovjekom i prirodom. Ta sva tri elementa su dužna poÅ¡tovanja, pa se politika koje se ne vodi njima uruÅ¡ava, ruinira svoje postojanje, odnosno uniÅ¡tava samu sebe. Zato se politika koja želi biti uspjeÅ¡na mora voditi moralnim zakonom, ljudskim pravima i pristupiti s odgovornošću ekologiji, odnosno prirodi.
Danas ste u propovijedi naglasili i jednu zanimljivost – kako se Sveti Otac – odrekao gledanja televizije.
– Papa je to pokazao jednom lijepom gestom kazavÅ¡i kako sve ono Å¡to ga ne Äini većim, zaslužuje da se toga odrekne. Pa tako i malih ekrana. Svjedoci smo da zapravo odreÄ‘eni slojevi pogoduju niskim prohtjevima, ne samo naÅ¡e televizije, nego i većine medijskih kuća. A živi Äovjek lako prihvati i obiÄno bez otpora usvoji ono Å¡to mu je najlakÅ¡e i trenutno najlagodnije, ali naÅ¡ bi svijet rekao: Ono Å¡to godi, to kasnije i Å¡kodi. Ja sam jedno vrijeme pratio medije, a sada rijetko u tome uspijevam. Zanimljivo je da 70 posto nasilja dolazi iz medija i onda se ne moramo Äuditi Å¡to je danas toliko nasilja u naÅ¡im obiteljima i druÅ¡tvu, u svakodnevom životu na ulici, u Å¡koli. To je pitanje Amerike, Europe, Hrvatske i cijelog ÄovjeÄanstva, ali se oÄito to pitanje ignorira, a na povrÅ¡inu izbija samo prilikom eskalacije raznog nasilja i ubojstava, primjerica ovih posljednjih u Americi, ali i drugdje u svijetu.
Mogu li se mladi tome othrvati?
– Prvo, roditelji se moraju upitati, kakva je njihova odgovornost u odgoju djece? Kako da uspostave pravilnu komunikaciju s njima. ÄŒesto puta roditelji u tome ne uspijevaju već djeci daju sve samo da su ona mirna, da im ne smetaju. MeÄ‘utim, roditelji trebaju svojoj djeci pomoći da poÄnu sama pravilno prosuÄ‘ivati životne situacije i prave vrijednosti koje će im kasnije koristiti u životu i voditi ih pravim vrijednostima na kojima će im se temeljiti život. Da znaju birati i pravilno izabrati. Moramo naposljetku već jednom shvatiti da takvim odgojem djece gradimo pravednije druÅ¡tvo i bolju državu. Ja stalno zastupam naÄelno: “Nitko o meni bez meneâ€. I to svi moramo shvatiti i prihvatiti ukoliko želimo bolju budućnost naÅ¡ih naraÅ¡taja.
Spomenuli ste medije. Mislite li da su oni u Hrvatskoj i BiH zaista i slobodni?
– Možda bih i ružno rekao, kada bih vam prenio razgovor s jednim novinarom koji je doÅ¡ao kod mene i zamolio me za razgovor, te kazao kako je on – slobodan. Ja sam mu rekao: “Dragi moj, svaka Äast tebi, ali niti jedan pas ne laje badava, jer svaki laje za svojeg gazdu koji ga hrani. To je i naposljetku sastavni dio životaâ€.
ZnaÄi li to da novinari i ne trebaju naglaÅ¡avati da su – slobodni?
– Nažalost oni su uvjetovani plaćom i prostorom, te sve ovisi Å¡to gazda traži da piÅ¡u. Ja sam Äesto puta doživio da me novinari pitaju i Äekaju da odgovorim ono Å¡to oni oÄekuju. A ja im kažem: “Nisam ja rekao Å¡to vi oÄekujete, nego ono Å¡to ja mislimâ€. E, to je pravi problem Å¡to se danas ne dopuÅ¡ta ljudima da misle svojom glavom. I zato gradimo takvo druÅ¡tvo ograniÄene slobode.
Koliko je vjera zastupljena u medijima?
– Ne samo da nije zastupljena dovoljno u medijima, nego je ona jako malo uÅ¡la u život Äovjeka. Ako ljudi istinski žive iz uvjerenja, onda će iz uvjerenja i pisati i u Parlamentu govoriti istinu. Ali ako nema tog uvjerenja, uzalud je reći – ja sam katolik, vjernik.
Kako doživljavate naÅ¡e politiÄare?
– Mi nemamo pravo kukati na njih. Mi smo ih sami dobrovoljno izabrali na slobodnim demokratskim izborima, a to znaÄi da prije biranja moramo odabrati pravi stav kako bi mogli izabrati dobre i poÅ¡tene politiÄare koji će u naÅ¡e ime kasnije donositi ispravne odluke i poÅ¡teno nas voditi. I naÅ¡u zemlju prema boljitku i napretku. Nažalost, to se kod nas ne dogaÄ‘a.
Uzoriti kardinale, hvala Vam na razgovoru i obećavamo Vam da smo barem mi slobodni i sve Å¡to ste kazali iz vaÅ¡ih usta neka ide u Božje uÅ¡i i u oÄi naÅ¡ih Äitatelja, kao i cjelokupne hrvatske javnosti bez cenzure ili autocenzure s naÅ¡e strane. 7Dnevno je slobodno! Ne želimo mijenjati niti jednu vaÅ¡u rijeÄ! Bog vas poživio! tropolje.info