Predsjednice, Hrvatskoj treba savjetnik za Križni put, a ne za holokaust!
Nacionalnu pomirljivost se ne može postići imenujući Josipovićeve ljude u svoj tim. Prije svega, elementarna logika ukazuje da su, ili varali njega ili nju. Ili Kolinda vara svoje biraÄe.
NauÄeni smo na razliÄite poruke hrvatskih politiÄara, a posebno, na žalost, na poruke koje javno ukazuju na jedno znaÄenje i naÄelo, a iza njih se nakon nekog vremena otkrije sasvim druga – politika. Hoće li tako biti i sa sklanjanjem Titove biste s PantovÄaka?
Najavom da će u svom uredu utemeljiti mjesto i funkciju savjetnika za Holokaust, Predsjednica Republike Hrvatske je definitivno otiÅ¡la predaleko od svojih programskih predizbornih najava i naÄela, a joÅ¡ dalje od nada hrvatskoga naroda.
Nemoguće je iz konteksta te najave izostaviti prva pitanja koja je kao novoizabrana predsjednica dobila dan nakon izbora na svim nacionalnim televizijama. Sva pitanja su se svodila na jedno – hoće li i kako biti predsjednica hrvatskih državljana koji su glasovali za Josipovića? U hrvatskim politiÄkim okolnostima u takvom razmiÅ¡ljanju se krije strahovita podvala, nikako zbog svjesne pokvarenosti novinara koji postavljaju takvo pitanje, već zbog nametnutih okvira politiÄkoga djelovanja u Hrvatskoj. To su okviri potÄinjenosti, okviri trajne sumnje u humanistiÄku, druÅ¡tvenu i civilizacijsku zrelost hrvatskoga naroda i okviri koji u stvarnom smislu znaÄe – okove. Tim pitanjem se sugerira arbitrarnost manjine u Hrvatskoj nad kompletnim druÅ¡tvenim životom zemlje. O tome sam pisao u posljednoj kolumni i pozdravu “Za dom spremniâ€.
Antinacionalna vanjska politika Milanovićeve Vlade
Osnovna poruka proÅ¡lih predsjedniÄkih izbora je da je većini hrvatskoga naroda strahovito dosadilo svakodnevno bombardiranje lažima o hrvatskoj ustaÅ¡koj guji, faÅ¡izmu, nekulturi, neciviliziranosti, o hrvatskoj zloÄestoći, prljavoj povijesti. Hrvatskome narodu je gotovo do krajnje granice, izjednaÄive s velikosrpskim pritiskom poÄetkom devedesetih godina, dosadilo – pravdati se i dokazivati nekome koga niti ima razloga cijeniti, niti ima smisla uvjeravati. Pitanje je zdravoga razuma to bilo shvatiti.
Politika se osmiÅ¡ljava i odvija na viÅ¡e razina. Postoji naÄelna razina, ispod nje je programska, a daleko ispod nje svakodnevna, koja je uvijek ishodiÅ¡te naÄelne. Ako svakodnevnica ne valja, ne valjaju ni naÄela. To je sva istina. U pravilu se ova svakodnevna, bez obzira o Äemu se radilo, nastoji opravdati naÄelima ili narodski reÄeno visokom politikom. Krajnje je vrijeme u Hrvatskoj naÄela uÄiniti svakodnevno dostupnim i razumljivim.
Treba prestati danaÅ¡nju Republiku Hrvatsku u Äitavome nizu konkretnih politiÄkih pitanja usporeÄ‘ivati s Amerikom, Britanijom, NjemaÄkom, Rusijom. Ni u jednoj od tih zemalja ministrica vanjskih poslova ni u ludilu ne može voditi antinacionalnu vanjsku politiku, ni u jednoj od tih država nikada nećete Äuti da predsjednik Vlade otvoreno viÅ¡ekratno laže o globalnoj genocidnosti svoga naroda, ni u jednoj od tih država nećete Äuti da njen predsjednik izvan njenih granica osudi svoj narod kao Å¡to je to Josipović uradio viÅ¡e puta. U Hrvatskoj je to postalo pravilo.
Kolindin program se ne smije prilagoÄ‘avati Josipovićevim glasaÄima
Zbog toga politiÄka naÄela u Hrvatskoj danas moraju biti bitno jasnija a razlika izmeÄ‘u naÄelne, programske i svakodnevne politike dokuÄiva većini hrvatskoga naroda. Vrijeme bianco potpisa je u svekolikoj krizi hrvatskoga druÅ¡tva odavno proÅ¡lo.
Pitanje s poÄetka teksta koje su novinari upućivali Kolindi Grabar Kitarović prvog dana nakon izbora je logiÄki nastavak pogubne politiÄke poruke odnosno alibi naÄela – biti ću predsjednik, predsjednica svih graÄ‘ana.
To naÄelo bi imalo i svrhu i opravdanost kad bi se ti “svi†ponaÅ¡ali kao graÄ‘ani Republike Hrvatske. Ne ponaÅ¡aju se. Ne može graÄ‘anin jedne zemlje sijati žito na njenome tlu, a moliti Boga da kiÅ¡a pada na neprijateljskom ili susjednom. Niti se graÄ‘anske obveze svode na plaćanje poreza, kao Å¡to Äesto istiÄu danaÅ¡nji “antifaÅ¡istiâ€. Dakle, program koji je podržao hrvatski narod i naÄela koja je simbolizirala u najavi Kolinda Grabar Kitarović ne smiju se prilagoÄ‘avati onima koji ih preziru ili mrze. Sasvim suprotno. Oni se moraju potÄiniti tome programu i tim naÄelima. To je demokracija. To je nacionalna politika. To je suvremena politika.
NaÄela koja je personalizirao Josipović bila su potpuno neprihvatljiva ljudima koji su glasovali za Kolindu Grabar Kitarović. NaÄela koja je ona simbolizirala bila su potpuno neprihvatljiva golemoj većini Josipovićevih biraÄa.
Kada banalni incident postane državna politika
Kako je onda moguće ujediniti ta naÄela? Nije moguće.
Demokracija i jest najbolji sustav ostvarivanja i realizacije vlasti u jednom druÅ¡tvu upravo zbog toga Å¡to osigurava vlast i naÄela prije svega, većine naroda u jednoj zemlji.
Jedna kadrovska pogreška je uvijek sitnica, druga je opet sitnica, treća je – sustav.
Hrvatski narod kaže da je u sitnicama vrag.
Primjera radi, kada je prvi put neki hrvatski Srbin u ime navodne ili stvarne uefine kontrolne udruge dojavio “incidente†s pjesmama na stadionima, poÄevÅ¡i od “Lijepa li siâ€, do poklika “Za dom spremniâ€, to je mogao biti, i s obzirom na reakcije bilo je, zabilježeno kao banalan incident. Onoga trenutka kada se njemu pridružio drugi hrvatski Srbin, ministar Å¡porta u Milanovićevoj vladi, taj banalni incident postao je državna politika. Posljedica toga je danas da reprezentacija Hrvatske ne može igrati nogomet pred svojim narodom. Situacija je takva trenutno da će ili hrvatska nogometna reprezentacija biti izopćena ili hrvatski narod – smijenjen. Å to mislite kamo ta dilema vodi?
Tko tu koga – vara?
Sve ovo sam naveo kako bih upozorio na istu politiÄku i logiÄku konzistentnost, ali i državotvornu nedosljednost u nekoliko postupaka predsjednice Kolinde Grabar Kitarović.
Imenovati Josipovićevog kljuÄnog Äovjeka u Uredu na drugo najvažnije mjesto svoje administracije moglo je znaÄiti, prvo, da je taj Äovjek izuzetnih kvaliteta, drugo, poruku biraÄima koji se nisu slagali s njenim politiÄkim naÄelima, da je ona pomirljiva. A moglo je znaÄiti i da Kolinda Grabar Kitarović ne promiÅ¡lja ozbiljno svu dubinu krize hrvatskoga druÅ¡tva, dubinu razarajućih efekata antinacionalne politike prethodnih godina, niti znaÄaj hrvatskoga nacionalnoga identiteta. Niti je taj Äovjek po javno objavljenim faksimilima njegovih pisama izuzetnih kvaliteta jer su zorno pokazale dramatiÄnu nepismenost, niti je personalni kontinuitet kojim je pokuÅ¡ala poruÄiti Josipovićevim biraÄima izraz nacionalne pomirljivosti. Nas svakodnevnica uÄi, a i suvremena hrvatska povijest, da ti ljudi takve postupke i poruke tumaÄe kao – slabost.
Nacionalnu pomirljivost se ne može postići imenujući Josipovićeve ljude u svoj tim. Prije svega, elementarna logika ukazuje da su, ili varali njega ili nju. Ili Kolinda vara svoje biraÄe.
Uz sve ostalo, oslanjajući se na reciklirana imena, pokuÅ¡avajući promovirati neophodno nacionalno jedinstvo, predsjednica preko imena Josipovićevoga Å¡efa kabineta, zatim Željke Antunović kojom se javno Å¡pekulira, a pogotovo najavom utemeljenja savjetniÄkoga mjesta za Holokaust, Å¡alje poruku kako je spremna prevariti svoje biraÄe.
Egzotika visoke politike
Javnost je viÅ¡e manje ogorÄena odustajanjem od predizbornih najava i poruka koje je Kolinda Grabar Kitarović slala hrvatskom narodu, prije svega onih koje su bile upućene tisućama struÄnih, nepoznatih i mudrih ljudi na hrvatskim sveuÄiliÅ¡tima, institucijama i u konaÄnici – na Zavodu za zapoÅ¡ljavanje. Tisućama ljudi u Hrvatskoj i iseljeniÅ¡tvu Predsjednica je poruÄila jasno i glasno da vjeruje u njih, a u presudnim trenucima kada može donositi odluke bira i imenuje kadrove uz koje ne stoji kao kljuÄna oznaka ni struÄnost ni nacionalna prepoznatljivost. Da se u danaÅ¡njim politiÄkim strukturama nalazi kritiÄna masa ljudi na koje se u promjenama može raÄunati, ne bismo bili u krizi. Dakle, izvoriÅ¡te ideja, nove politike i struÄnosti je većinom van danaÅ¡njih politiÄkih struktura. Jasno je da Kolinda Grabar Kitarović mora djelovati u realnim okolnostima, ali mora ih i – mijenjati. Prije svega ovo drugo.
Netko će to sve pokuÅ¡ati prezentirati kao egzotiku tzv. visoke politike. Netko će nakon toliko Äekanja svježeg vjetra s PantovÄaka imati beskrajno strpljenje. Stvari su na kraju ipak jednostavne. Nikakva visoka politika ne može niÄim pokriti, niti opravdati strateÅ¡ko partnerstvo s Velikom Britanijom, nikakva visoka politika ne može opravdati bezuvjetno relativiziranje proÅ¡losti sa Srbijom, nikakva visoka politika ne može ovo Å¡to Pupovac i hrvatski Srbi danas Äine, uÄiniti djelom hrvatske državotvornosti. Jednako kao Å¡to otrovni otpad ne može oplemeniti bistar planinski potok.
Nema kompromisa sa Pupovcem
Nije dakle samo problem kadrovska politika koju vodi u nekim segmentima Kolinda Grabar Kitarović, iako je to jedan od kljuÄnih politiÄkih elemenata svake politike. Kadrovi i poruke su politika. Sve ostalo je prevara. Koliko god bilo sporno ime nekakve ravnateljice memorijalnog centra Jasenovac na mjestu savjetnice za Holokaust, primarni problem nije ta žena, već uspostavljanje savjetniÄkoga mjesta za holokaust u kontekstu realnih politiÄkih i druÅ¡tvenih odnosa u Hrvatskoj danas. Tko god bio taj savjetnik.
Gledati to van konteksta je neozbiljno i smiješno.
A kontekst je ovakav. Na Äelu hrvatske Vlade je Äovjek koji je viÅ¡e puta urbi et orbi ponovio da je hrvatski narod povijesno najodgovorniji za ideju i metodologiju zloÄina holokausta, naglaÅ¡avajući kako je Jasenovac bio prvo programirano stratiÅ¡te tadaÅ¡nje Europe. Hrvatskim medijima upravljaju u golemoj većini nakladnici, direktori, urednici i autori, koji promoviraju svakodnevno dijelove hrvatske mraÄne proÅ¡losti kao dominantno obilježje hrvatskoga naroda, koji dnevno uniÅ¡tavaju svu identitetsku simboliku nacije i koji promoviraju sve Å¡to je u radikalnoj i destruktivnoj suprotnosti s autentiÄnim vrijednostima hrvatskoga naroda. Pri tome je oÅ¡trica usmjerena na kršćanstvo.
To je kontekst u kojemu je Kolinda Grabar Kitarović izabrana, u kojemu je Josipović smjenjen. To je kontekst u kojemu je ona postala nacionalna nada.
Predsjednica jako griješi ako misli da zbog pretežite javne precepcije tog konteksta mora raditi bitne kompromise prema njegovim nositeljima. Ne smije.
Jer, ni jedan kompromis neće uÄiniti prihvatljivom politiku Milorada Pupovca, srbijanskoga rukovodstva, ni jedan kompromis neće od TerÅ¡eliÄke i Pusića uÄiniti politiÄke Hrvate, niti će bilo kakav kompromis od tih snaga uÄiniti silnicu nacionalnoga razvoja.
Je li holokaust zaista nacionalni prioritet?
Zbog toga je posve pogreÅ¡no, bez obzira na trenutnu snagu javnoga utjecaja, polaziti od defanzivne pozicije. Odgovarati na stalne srpske provokacije, odgovarati na provokacije srpske nacionalne manjine u Hrvatskoj, odgovarati na provokacije i zahtjeve navodnih antifaÅ¡ista je i glupo i destruktivno. Snaga i demokratiÄnost države je u sprjeÄavanju tih provokacija. Ako je namjera uspostavljanja savjetnika za holokaust na vrhu hrvatske države pokuÅ¡aj da se danaÅ¡nje “antifaÅ¡iste†eliminira sa scene svjetski neupitnim pojmom, onda je to tek pogreÅ¡no. Jer upravo takav savjetnik na PantovÄaku potvrÄ‘uje njihovu antihrvatsku politiku i znaÄi potvrdu Josipovićevih i Mesićevih upozorenja svijetu o opasnosti hrvatskog suvremenog “faÅ¡izmaâ€. A to je matrica velikosrpske politike.
Uspostaviti savjetnika za holokaust, a pri tome imati posve otvoreno pitanje tragiÄnog egzodusa hrvatskoga naroda nakon 1945. godine, zapravo je prihvaćanje defanzivne i gubitniÄke pozicije, prihvaćanje statusa krivca, bez relevantnih povijesnih Äinjenica, ali i bez ikakvog razumnog uporiÅ¡ta u suvremenim potrebama i interesima hrvatskoga naroda.
Hrvatska država može rjeÅ¡enju globalnih problema pomoći prvenstveno rjeÅ¡avanjem problema i pitanja relevantnih za svoje druÅ¡tvo i u svojim okvirima. Ne imati potpuni druÅ¡tveni, politiÄki i nacionalni konsenzus o tome kakav smo rat vodili braneći se od srpske agresije, ne znati odgovoriti na svakodnevne provokacije neskrivenih neprijatelja hrvatskoga naroda u zemlji, a najavljivati holokaust kao državni prioritet je tragikomiÄno. I ozbiljan znak nedostatka jasne vizije za revitalizaciju nacionalnih politiÄkih potencijala.