Visoko obrazovanje je privlačno za mlade ljude koji se nakon srednje škole odlučuju za usavršavanje u određenim njima bliskim usmjerenjima. Međutim, postoje i neka nova zanimanja koja se ne izučavaju na fakultetima, već kroz tečajeve i jednogodišnje akademije.
Iako obrazovanje u našoj zemlji nije na zavidnom nivou, ankete pokazuju da su mladi zadovoljni znanjem koje steknu kroz obrazovanje.
Njemačka Fondacija Friedrich Ebert (FES) izradila je studiju o mladima u BiH, u kojoj se osvrnula i na obrazovanje.
Prema studiji gotovo svaka druga mlada osoba u BiH koja izađe iz formalnog sustava obrazovanja ostaje na nivou srednjeg obrazovanja ili nižem, što bi znači da je BiH znatno ispod prosjeka Europske unije kada je riječ o udjelu osoba sa završenim visokim obrazovanjem.
Zanimljiv je podatak da, i pored svih poteškoća i prepreka u vezi s obrazovnim sustavom u Bosni i Hercegovini, 32,8 posto mladih ljudi koji su sudjelovali u ovoj anketi navodi da su izuzetno zadovoljni, a 49,1 posto da su zadovoljni obrazovanjem koje stječu u BiH, dok je 50,5 posto njih zadovoljno kvalitetom nastave.
Jednogodišnje obrazovanje
Iako se mnogi nakon srednjoškolskog obrazovanja odlučuju za upisivanje fakulteta, postoje i oni koji smatraju da će takav vid obrazovanja predugo trajati, a da neće biti konkurentni na tržištu rada.
Posljednjih godina se sve više mladih ljudi nakon srednjih škola odlučuje za kraći vid obrazovanja, a najčešće upisuju jednogodišnje akademije IT usmjerenja.
Perspektivna zanimanja
U BiH postoje različite vrste akademija i tečajeva koje nude širok spektar zanimanja. Među njima se zasigurno izdvaja ITAcademy, koja nastavu pruža širom regije, ali i kod nas.
Arijana Aladžuz iz ITAcademy naglašava da je broj zemalja iz kojih polaznici prate nastavu pokazatelj da sve veći broj mladih ne želi ili nije u mogućnosti da se posveti višegodišnjem studiju.
“Osviještenost građana o perspektivnosti ili bolje reći neophodnosti IT vještina je na dosta dobrom nivou, no svakako da je situacija tržišta u toku pandemije to dodatno naglasila.
IT je jedna od najperspektivnijih oblasti današnjice, a stručnjaci iz ove sfere su i dalje veoma traženi i natprosječno plaćeni”, pojašnjava.
S druge strane, više od 90 posto “tradicionalnih” poslova danas zahtijeva poznavanje neke od IT vještina, pa je informatička pismenost postala neophodnost, poput čitanja i pisanja.
Osim zbog perspektivnosti IT usmjerenja, mladi se tečajevima okreću i zbog trajanja programa, koje je kraće od formalnog obrazovanja. Naša sugovornica kaže da programi na ITAcademy traju deset mjeseci do godinu, ovisno o tempu rada polaznika.
“Na osnovu analize tržišta, ponuđeni su smjerovi za najtraženija IT zanimanja. Svaki smjer je kompletan, vodi polaznika kroz 14 različitih tečajeva, od početnog nivoa znanja do stručnosti i samostalnosti u radu. Naglasak je na praksi. Zahvaljujući savremenoj DL platformi, program se prilagođava svačijem vremenu i obavezama, sve se može pratiti u bilo koje vrijeme zgodno polazniku, uz svakodnevnu podršku tima stručnjaka”, istakla je.
IT tečajevi mogu biti usmjerenje za daljnje obrazovanje
Osim mladih, za programe akademija i brojnih tečajeva zainteresirane su i starije osobe. Aladžuz dodaje da su njihovi polaznici mladi talenti već od 13 godina, ali da ima i starijih. Ona dodaje da je najstariji polaznik ITAcademy bio umirovljenik, inžinjer po struci, koji je želio aktivno pratiti brz i uzbudljiv razvoj tehnologije.
“Usmjeravati djecu na IT tečajeve može biti odličan pokretač za njihovo daljnje obrazovanje i buduću karijeru, ali i razvijanje logike i pristupa rješavanju problema. Osobe zrele životne dobi koje su nezaposlene u ovom sektoru najbrže mogu dobiti posao i to s odličnim uvjetima, kao i oni koji žele dalje napredovati u svojoj karijeri i zaradi”, kazala je.
Neformalno obrazovanje nudi bržu šansu za zaposljenje, s obzirom na to da program traje kraće nego formalno obrazovanje, ali i zbog toga što IT usmjerenja imaju programe koji su konkurentni na tržištu rada, što je primamljivo za mlade.
“IT kompanije već godinama naglašavaju da diploma nije preduvjet zaposlenja u IT sektoru. Na prvom mjestu je znanje. Upravo je program na akademiji prilagođen zahtjevima tržišta – polaznici uče kroz praksu i rade na realnim projektima od početka edukacije te stječu iskustvo i međunarodno priznate certifikate kao što su Oracle, Microsoft, Adobe i drugi”, nastavlja.
Aladžuz naglašava da i studenti s različitih fakulteta imaju interesiranje da steknu praksu i iskustvo te obogate CV vrijednim kvalifikacijama, a osobe koje žele dobiti zaposlenje odmah nakon srednje škole to uspješno ostvaruju nakon ovog programa.