Najmodernija zraÄna luka na svijetu koja nikad neće proraditi!
U NjemaÄkoj i nered mora biti savrÅ¡en.
Svaka zraÄna luka ima svoju službenu oznaku, kod koji se uz sve ostale potrebne podatke nalazi primjerice na papirima nalijepljenima na koferima. ZAG je oznaka zagrebaÄke zraÄne luke, LAX oznaÄava Los Angeles, a Sydney iz nekog razloga nosi oznaku YQY. BER je, pogodit će mnogi, kodna oznaka za novu berlinsku zraÄnu luku, punim nazivom ZraÄna luka Willy Brandt Berlin Brandenburg. BER se posljednjih godina Äesto spominje u njemaÄkoj javnosti, kako i ne bi kad je rijeÄ o zraÄnoj luci njemaÄke metropole. Problem je samo Å¡to ta zraÄna luka – ne radi. I pitanje je hoće li, nakon utroÅ¡enih milijardi i godina gradnje, ikada proraditi. Možda i hoće, ali ako ovih dana pitate direktora reći će vam da nije siguran.
BER se gradi već devet godina, planirani kapacitet mu je 27 milijuna putnika godiÅ¡nje i treba zamijeniti dvije postojeće berlinske zraÄne luke, Schönefeld i Tegel. Radovi su trebali biti davno gotovi, a poÄetak rada te supermoderne zraÄne luke, ponosa njemaÄkog graditeljstva, tehnologije i organizacije, trebao je biti u listopadu 2007. Sad je 2015. i po uzletiÅ¡tu raste trava, a radovi joÅ¡ ni iz daleka nisu gotovi. I Å¡to je najgore, nitko viÅ¡e nema uvid u stvarno stanje. A to znaÄi ne samo u troÅ¡kove, nego u to Å¡to je gotovo a Å¡to se joÅ¡ treba napraviti, gdje joÅ¡ treba položiti kabele i gdje je koja prostorija. Naprosto, nastao je savrÅ¡eni nered u kojemu se nitko viÅ¡e ne snalazi.
Kako je moguće da se tako neÅ¡to dogodi? I kako je moguće da se dogodi u NjemaÄkoj? TeÅ¡ko je reći, ali je povijest nedostataka, greÅ¡aka, zabuna i aljkavosti na najvećem njemaÄkom gradiliÅ¡tu vrlo zanimljiva. Kad je prvi put odgoÄ‘eno otvaranje, nitko se nije posebno zabrinuo. Dogodi se, Äak i u NjemaÄkoj. A onda je opet odgoÄ‘eno, pa opet… Pa su se u meÄ‘uvremenu poÄele otkrivati sve veće greÅ¡ke, koje su zahtijevale sve veće zahvate koji su izazivali sve veće preinake u cijelom konceptu izgradnje i opremanja. Kad je bilo najavljeno da će se BER otvoriti 2016. joÅ¡ se vjerovalo da će sramota biti jednoga dana zaboravljena. A zatim je otvaranje odgoÄ‘eno za 2017. Prije dva tjedna voditelji projekta govorili su da radovi kasne oko dva tjedna, a danas se javlja ozbiljna bojazan hoće li se ikada zavrÅ¡iti. Projekt je u poÄetku procijenjen na milijardu eura, a u meÄ‘uvremenu je rijeÄ o sedam milijardi. Bez obzira hoće li BER ikada primiti putnike.
Kad smo već kod putnika, jedan od mnogobrojnih propusta mogao bi posebno pogoditi putnike s kovÄezima, ako ih ikada bude. Većina putnika vuÄe svoje kovÄege za sobom, a kad je potrebno prijeći s jednog kata na drugi, tu su pokretne stepenice. One postoje i u novoj berlinskoj zraÄnoj luci, već su ugraÄ‘ene. Samo su prekratke. Tako da bi putnici, ako ih bude, s kata na kat iÅ¡li pokretnim stepenicama, a kad doÄ‘u na kraj morali bi uzeti svoj kufer u ruku i s njime prijeći pjeÅ¡ice joÅ¡ nekoliko obiÄnih, „nepokretnih“ stepenica. Ali to je samo jedan problem.
Posljednji otkriveni propusti vise na stropovima zraÄnog pristaniÅ¡ta, teže Äetiri tone i ugrožavaju statiku zgrade. RijeÄ je o protupožarnim ventilatorima koji su, ispalo je, nekoliko puta teži nego Å¡to je to dopuÅ¡teno. Oni ondje vise već godinama, ali je istom proÅ¡log tjedna otkriveno da su preteÅ¡ki i stoga su obustavljeni daljnji radovi, po tko zna koji put. Direktor zraÄne luke Karsten Mühlenfeld, koji je na to mjesto doÅ¡ao nakon Å¡to su njegovi prethodnici smijenjeni zbog aljkavosti, priznao je da se mogu oÄekivati daljnja neugodna otkrića. On meÄ‘utim joÅ¡ uvijek odbacuje sve glasnije zahtjeve da se gradnja obustavi i da se zraÄna luka sagradi negdje drugdje.
Prekratke pokretne stepenice svjetska su senzacija i može ih se oÄekivati, recimo, u Nigeriji i nipoÅ¡to u NjemaÄkoj. Pritom su one najmanji problem. KljuÄno je to Å¡to oÄito nitko viÅ¡e nema pregled na tome ogromnom gradiliÅ¡tu. Prije dvije godine pojavio se problem sa svjetlom. Nije se dalo ugasiti. Mjesecima se tragalo za rjeÅ¡enjem i napokon je svjetlo ugaÅ¡eno, a cijena toga iznosila je 11 milijuna eura. Potraga za prekidaÄem za svjetlo oÄito je poremetila podatkovne sustave, pa su se drugdje pojavili kvarovi. Ali ni to nije najveći problem. Kad biste sad nekoga pitali gdje je koja prostorija, nitko vam ne bi znao dati toÄan odgovor. U cijeloj zraÄnoj luci ima neÅ¡to manje od 4.000 prostorija. Kad su projektirane, svaka je dobila svoj broj, kako bi se moglo u njima snalaziti. MeÄ‘utim, tijekom izmjena planova u meÄ‘uvremenu netko je promijenio i brojeve prostorija, tako da se sada zaista ne zna gdje je koja. Taj se problem pokuÅ¡ava rijeÅ¡iti već godinu dana, a rjeÅ¡enje joÅ¡ nije na vidiku.
Poznato je da se u danaÅ¡nje vrijeme pri gradnji predviÄ‘aju posebni kanali za kabele, potrebne za elektroniÄke ureÄ‘aje. Tako je predviÄ‘eno i na BER-u. Samo Å¡to oÄito nije predviÄ‘ena toÄna koliÄina kabela, pa su se svako malo pojavljivali novi radnici s novim kabelima. Dok se nije ustanovilo da su kanali postali preuski i da će, kad se kabeli ukljuÄe u za to predviÄ‘ene utiÄnice, u kanalima postati prevruće. TrenutaÄno radnici ponovno razvlaÄe oko 90 kilometara kabela, iako nitko ne zna koliko smisla ima taj posao. Naravno, kanali su potrebni ne samo za elektroniku, nego i za grijanje, klimatizaciju, vodovod i kanalizaciju. Oni su uglavnom napravljeni, ali su u meÄ‘uvremenu izgubljeni planovi za neke od njih pa nitko viÅ¡e ne zna kamo provesti koju cijev. Uzgred, prije nekoliko godina u smeću u blizini gradiliÅ¡ta pronaÄ‘eni su povjerljivi nacrti. Je li možda rijeÄ upravo o planovima za spomenute kanale, nije poznato, jer su povjerljivi.
Sustav za prtljagu najbolje je i ne spominjati, jer bismo onda morali reći da je premali. Sad se pouzdano zna da nije dovoljan za planirani broj putnika. Ali najgore je Å¡to se ne može nadograÄ‘ivati, jer je zgrada premala. GradiliÅ¡te je dakle po tko zna koji put u fazi mirovanja, nakon Å¡to je državno odvjetniÅ¡tvo zaustavilo radove zbog sigurnosnih razloga. I to nekoliko dana nakon Å¡to su berlinske gradske vlasti rekle da je sve u redu. Propusti i nedostatci pritom nisu jedini problem. Gradnju već godinama prate korupcijske afere. NjemaÄki su mediji sredinom kolovoza objavili da državno odvjetniÅ¡tvo vodi istragu zbog sumnje u korupciju vezanu za izgradnju berlinske zraÄne luke, u koju su umijeÅ¡ane vodeće njemaÄke tvrtke Siemens, Bosch i tvrtka kćer NjemaÄkog telekoma T-Systems. Kratko prije toga objavljeno je da je u steÄaju zavrÅ¡ila tvrtka Imtech koja se bavi opremanjem zraÄne luke, kćer istoimene nizozemske tvrtke.
Svako malo stižu vijesti o sluÄajevima nedopuÅ¡tenog dogovaranja cijena, raÄunima bez pokrića, mitu i sumnjivim isplatama u gotovini. No okolnosti vezane za steÄaj Imtecha Äudne su, jer postoje naznake da je uprava zraÄne luke unaprijed znala za steÄaj iako je, kako piÅ¡u njemaÄki mediji, reagirala potpuno nepripremljeno. BivÅ¡i Å¡ef zraÄne luke Hartmut Mehdorn poÄetkom je godine izjavio da Imtech posluje normalno. Kad je objavljeno da se protiv tvrtke vodi istraga zbog nepravilnosti, Mehdorn je rekao da se tvrtka u meÄ‘uvremenu konsolidirala. Mehdorn je u meÄ‘uvremenu otiÅ¡ao, ali je otkriveno da je tada uprava već tražila druge izvoÄ‘aÄe. Ako je vjerovati njemaÄkim medijima, gradiliÅ¡te koje je trebalo demonstrirati nadmoć njemaÄke tehnologije i organizacije postalo je suvremena verzija kule babilonske u kojoj se viÅ¡e nitko ne snalazi. I ne bi bilo iznenaÄ‘enje kad bi, nakon gotovo deset godina gradnje i potroÅ¡enih sedam milijardi eura, vlasti rekle da odustaju od svega. Jer je nemoguće razmrsiti nastali Ävor. A vjerojatno je nastao upravo zbog toga Å¡to se u ulozi graditelja javlja sama vlast, savezne zemlje Berlin i Brandenburg i njemaÄka savezna vlada. Koje uvijek iznova pronalaze nova objaÅ¡njenja za nove propuste. A mogućnost kontrole gradnje izvan njihovih upravljaÄkih struktura nije predviÄ‘ena. Jedino Å¡to je sada izvjesno jest kaos, nered, koji izgleda tako savrÅ¡en kao da je i sam temeljito isplaniran.