NeispriÄane priÄe Bleiburga: Majka rodila nasred ceste pa rafalnom paljbom ubili nju i tek roÄ‘enu bebu
70. je obljetnica BleiburÅ¡ke tragedije. Prisjetimo se ljudi kojima se danas odaje poÄast.
ProÅ¡lo je 70 godina od jedne od najvećih tragedija u novijoj hrvatskoj povijesti koja se dogodila na jednom polju u Austriji – Bleiburgu. Ovaj tragiÄni dogaÄ‘aj kada su komunisti, uz svesrdnu pomoć Britanaca, pobili na stotine tisuća nedužnih ljudi dugo se preÅ¡ućivao u bivÅ¡oj, naravno komunistiÄkoj Jugoslaviji i tek su razne emigrantske novine pisale o tome.
Uostalom i emigranti su prvi pokrenuli obilježavanje tragedje na BleiburÅ¡kom polju joÅ¡ 1970-ih. Stjecanjem neovisnosti s teme Bleiburga je skinuta stigma te se poÄelo o tome govoriti i pisati, ali znakovito je da odgovorni, oni koji su joÅ¡ meÄ‘u živima, joÅ¡ uvijek zbog svojih zloÄina nisu odgovarali.
Povodom obljetnice tragedije donosimo vam tekst koji je za Hrvatski kulturni portalnapisao Egon Kraljević.
‘Svjedoci smo upornih pokuÅ¡aja ideologa bliskih aktualnoj vlasti da nam nametnu svoju istinu o Bleiburgu. Nastojeći ‘demitologizirati’ taj dogaÄ‘aj, u sklopu Äega s bleiburÅ¡ke tragedije polako otkidaju znaÄajke zloÄina, stalno nas prosvjetljuju, izmeÄ‘u ostalog i tvrdnjom da u poratnim pokoljima gotovo da nisu stradali nevini, nego prvenstveno ustaÅ¡e (koji su po njihovoj definiciji bez izuzetka zloÄinci), te eventualno pokoji domobran. Civili, uporno ponavljaju isti, nisu bili dio te priÄe. Oni su, ako su i zateÄeni negdje u Sloveniji, navodno poslani kućama. Kako to Äesto biva, oni koji nastupaju kao ruÅ¡itelji mita, nisu niÅ¡ta drugo nego manipulatori koji svjesno iskrivljuju istinu.
Grozdani Budak, kćeri doglavnika Mile nije, meÄ‘utim, bila suÄ‘eno vratiti se svome domu. Nju su ubili, prije toga silovali. Netko bi mogao reći da je to izuzetak, no Äak i da ovo nepojmljivo surovo, tragiÄno i besmisleno prekidanje jednog tek zapoÄetog života predstavlja jednu civilnu žrtvu navedenog pokolja, već i samo to bi trebalo biti dovoljno da viÅ¡e nitko nikada ne kaže kako su na Bleiburgu stradali samo vojnici i to uglavnom ‘ustaÅ¡ki zloÄinci’.
Sudbina Budakova djeteta nije nažalost ni po Äemu izdvojen sluÄaj. Lokalitet u Sloveniji, znakovita naziva Crngrob, posljednje je poÄivaliÅ¡te većeg broja Älanova obitelji uhvaćenih dužnosnika Vlade NDH. Ove (ali i mnoge druge) kosti priÄaju sasvim drugu priÄu, dijametralno razliÄitu od onoga Å¡to nam se ovih dana nastoji servirati kao, “tuÄ‘manovÅ¡tine†liÅ¡enu, demitologiziranu dimenzija Bleiburga.
Advocatus diaboli bi sada dometnuo da se prethodno spomenute civilne žrtve, kao srodnici istaknutih politiÄara poražene države, ipak mogu smatrati tek rijetkim iznimkama koja potvrÄ‘uju pravilo da je ‘osvetaâ€â€˜ primarno bila usmjerena prema ostatcima državnog aparata razbijene NDH.
No jedan drugi toponim takoÄ‘er zloslutna naziva svjedoÄi suprotno. U Hudoj Jami su, u tek zapoÄetoj, pa obustavljenoj ekshumaciji, pronaÄ‘ene – marljivo i s vjerom da ipak postoji sutra – spletene pletenice joÅ¡ nekoliko desetaka ženskih žrtava. Jesu li i to bili ustaÅ¡e?
Međunarodni odjek ‘demitologizacije’ Bleiburga
UnatoÄ Äinjenicama koje bi se moglo redati u nedogled, zahuktali proces ‘demitologizacije’ Bleiburga ide svojim tijekom, dapaÄe dobio je i svoju meÄ‘unarodnu dimenziju. Vidjelo se to u proÅ¡le godine emitiranom dokumentarcu nizozemskog novinara Geerta Maka koji se u jednoj od epizoda posvećenih jugoslavenskoj problematici dotaknuo i Bleiburga i ‘faÅ¡istiÄkih izbjeglica’, kako ih je sam nazvao. U uratku kojeg se ne bi postidjeli ni propagandisti JNA, ponovljene su tek neÅ¡to osuvremenjene teze bivÅ¡e jugoslavenske državne promidžbe.
To ne bi bilo toliko katastrofalno da nismo imali prigodu vidjeti dokumentarac istog autora posvećen NjemaÄkoj u razdoblju nacizma. U toj epizodi iz istog serijala, dan je priliÄno realan prikaz zabluda i patnji kroz koje su u Drugom svjetskom ratu proÅ¡li prosjeÄni Nijemci, uz dosta razumijevanja za poziciju, nakon Prvog svjetskog rata zgažene NjemaÄke. U sluÄaju Hrvatske, ni naznake neÄega sliÄnog. Neke stvari su neuniÅ¡tive, a jugoslavenska promidžba je svakako jedna od njih.
Demokrati Manolićeva tipa
Nit vodilja danaÅ¡njeg neojugoslavenskog razmiÅ¡ljanja o Bleiburgu sadržana je u devizi: ocrniti žrtve poratnih pokolja do te mjere da se svaki razgovor o zloÄinu poÄinjenom nad njima, pretvori u raspravu o zloÄinima koje je poÄinio režim kojemu su, stjecajem raznih okolnosti, te žrtve služile. Svaki razgovor o Bleiburgu treba se dakle pretvoriti u razgovor o Jasenovcu.
Otuda i silni trud da se sve stradale u ovim zloÄinima, u Å¡to je moguće većoj mjeri svede na pojam ustaÅ¡a, Å¡to bi prema miÅ¡ljenji jugofila, automatski trebalo oznaÄavati zloÄince. Time bi nestala bleiburÅ¡ka tragedija, a u kolektivnoj bi svijesti zaživjela, bleiburÅ¡ka (malo surovija, ali ipak) PravDA, rekao bi naÅ¡ predsjednik, jedan od glavnih branitelja vrijednosti iz 1945.
Možda im je forme radi trebalo suditi, rekli bi demokrati Manolićeva tipa, ali kako bi ishod ionako bio isti Äemu se zamarati sudskim procedurama.
Sva zalaganja za poÅ¡tivanje Ženevskih konvencija – u neojugoslavenskim redovima vrlo popularna kad su u pitanju pojedinaÄni zloÄini poÄinjeni nad Srbima u Domovinskom ratu – nestaju kada ih treba primijeniti na nemjerljivo brojnije, zastraÅ¡ujuće sustavne poratne komunistiÄke likvidacije. Ti zloÄini za pristaÅ¡e ovakvog naÄina razmiÅ¡ljanja imaju jednu neodoljivu ekskulpirajuću crtu.
To su naime ‘njihovi’ zloÄini koje oni niti ne vrjednuju kao takve, nego kao pravo na silu u ime humanosti i Dobra, (politiÄkim tumaÄima kojih se smatraju). ili kao pravo na osvetu za pretrpljeno zlo tijekom Drugog svjetskog rata… Tko zna kakva joÅ¡ ‘prava’ im se motaju po glavi, dok racionaliziraju navedene pokolje.
Tako ponovno dobivamo ukoÄenu, crno bijelu sliku Drugog svjetskog rata u kojem se na jednoj strani nalazi Zlo, koje je (osim Å¡to je zlo) neodvojivo vezano uz hrvatsku državnu ideju, dok na drugoj strani caruje Dobro, odnosno pravednost, humanizam, tolerancija, univerzalno Äovjekoljublje, Ävrsto povezani s predodžbom poratne Jugoslavije. Potom se uz pomoć politiÄke alkemije, ovu državu proglaÅ¡ava temeljem danaÅ¡nje Hrvatske, a ne poratnim stratiÅ¡tem, a kasnije tamnicom hrvatstva, Å¡to ona uistinu jest bila.
Smrt najmlađeg ustaše
O nakaradnosti ove samodopadne slike koju o sebi nastoje ostaviti samoproglaÅ¡eni apostoli jugoslavenskog antifaÅ¡istiÄkog Dobra, zorno svjedoÄi joÅ¡ jedan dogaÄ‘aj iz beskrajno tragiÄnog bleiburÅ¡kog niza. Svibnja 1945., iz jedne od kolona križnog puta koja je prolazila kroz Maribor, iziÅ¡la je trudnica i uz cestu rodila djeÄaÄića, svjedoÄila je prije viÅ¡e od dva desetljeća vremeÅ¡na Slovenka u dokumentarcu HTV-a. DotiÄna je htjela rodilji priskoÄiti u pomoć, ali ju je u tomu onemogućio rafal iz partizanske strojnice, koji je pokosio majku i tek roÄ‘eno dijete. “Bio je divan, legenda, prava legendaâ€, zavrÅ¡ila je tragiÄni opis sudbine tek roÄ‘enog djeÄaÄića i njegove majke, svjedokinja tog razumu neshvatljiva Äina.
Ako ne raÄunamo neroÄ‘enu djecu pobijenu u utrobi trudnih žena (da bilo je i toga), ovo je zasigurno najmlaÄ‘a bleiburÅ¡ka žrtva. Kao ni većini ostalih ne znamo mu ime (nije ga, osim možda u majÄinu srcu, niti imao), ali barem znamo da je bio ‘star’ nekoliko minuta, možda niti toliko. No i nakon tek nekoliko udaha, dovoljno ‘kriv’ da umre.
Koliko cinizma je potrebno da bi se smrt ovog bespomoćnog bića i drugih žrtava spomenutih u ovom tekstu, (kao i onih joÅ¡ brojnijih Äije su smrtne patnje i oÄaj poznati samo krvniku koji ih je stjerao u gluhoću anonimne smrti,) uklopilo u aktualni diskurs o bleiburÅ¡koj tragediji kao razumljivoj, skoro pa opravdanoj osveti, većim dijelom izvrÅ¡enoj nad faÅ¡istiÄkim zloÄincima? BPZ.BA