OVAKO JE POČELO…- CRVENI FIĆO:

0
824

Znate li priču o tenkisti i vozaču ‘fiće’? Znate li da su se naknadno sprijateljili?

Autor: Snježana Vučković

Branko i Josip postali su prijatelji, pa se doznalo kako Ilić nije htio pregaziti fiću, no zapovjednik mu je u leđa uperio pištolj i zaderao se “Po gasu!” Josip je poslije pobjegao iz JNA te je, kao i Branko, bio u 3. gardijskoj brigadi. Branko je poginuo u prometnoj 2001. u 41. godini, a Josip je umro 2010. u 38 godini života.

Na današnji dan je, na osječkoj ulici, tenk JNA nemilosrdno pregazio crvenog “fiću” što je zauvijek ostalo simbolom velike sile koja pokušava porobiti slabiju i nemoćniju. Iako je fotografija ovog događaja koji je bio uvertira u krvavi rat obišla svijet, napadnuti se narod obranio pa sada o tome svjedoči umjetnička instalacija u kojoj fićo gazi preko tenka.

No, što se, zapravo, dogodilo?

Tenk T – 55 koji je  27. lipnja 1991. godine po Osijeku demonstrirao silu i moć nije zastao ni kada mu se prolaskom kroz križanje Vukovarske i Trpimirove (tada Kleinove) ulice ispriječio crveni fićo.

Sa svojih 40 tona pred sobom ga je gurao sve dok ga nije zabio u autobus i posve uništio.

No, nije samo “crveni fićo” osjetio divljanje JNA koja je za cilj imala prestrašiti hrvatski narod i pokazati čime barata.

Hrvatska je 25.06.1991. proglasila razdruženje od SFRJ. Istoga dana je “Velika narodna skupština Srba iz Slavonije, Baranje i zapadnog Srema” na sjednici u Borovom Selu donijela “Odluku o položaju srpskog naroda iz Slavonije, Baranje i Zapadnog Srema u jugoslavenskoj državnoj zajednici” u kojoj stoji da “danom otcjepljenja odnosno razdruživanja Hrvatske, srpski narod i dijelovi drugih naroda i nacionalnih manjina koji žive na teritoriji Slavonije, Baranje i Zapadnog Srema ostaju u zajedničkoj državi srpskog naroda i drugih jugoslavenskih naroda koji se opredijele za takvu državnu zajednicu«, te da ta odluka »stupa na snagu danom otcjepljenja, odnosno razdruživanja Hrvatske od Socijalističke Federativne Republike Jugoslavije”.

Da bi Hrvati ovu velikosrpsku ideju shvatili za ozbiljno, JNA je u samom startu pokazala za čiju se stranu opredijelila, pa se tog dana u Osijeku iz vojarni pucalo po koloni osobnih vozila u prolazu (ranjeno 16 civila). Pucala je i po autobusu (ranjeno 7 civila) i po bolnici, a u večernjim satima, oko 19.30 četiri su tenka divljala osječkim ulicama (uništena 2 automobila), među ostalim tenk koji je pregazio je crvenog fiću.

No, priča o “crvenom fići” je nakon dosta godina dobila i svoj nastavak…

Branko Breškić točio je gorivo u svog crvenog fiću, vruće lipanjske večeri 1991. godine na benzinskoj crpki blizu kobnog križanja. Upravo on je osoba koja nije niti malo dvojila kada je ugledala jureći tenk. Svoj mali, crveni auto je parkirao nasred prometnice i… Mirno odšetao. Sve ostalo je povijest, a dio nje i činjenica da je Branko 1995. godine od grada Osijeka na poklon dobio crvenog Golfa. Osim toga, HRT koji je snimio nemili događaj iz ’91., upriličio je susret Branka i vozača tenka, Josipa Ilića iz Županje. Branko i Josip postali su prijatelji, pa se doznalo kako Ilić nije htio pregaziti fiću, no zapovjednik mu je u leđa uperio pištolj i zaderao se “Po gasu!”

Josip je poslije pobjegao iz JNA te je, kao i Branko, bio u 3. gardijskoj brigadi. Branko je poginuo u prometnoj 2001. u 41. godini, a Josip je umro 2010. u 38 godini života.

  bpz.ba