– A dide moj, jesi li ti vidija kud naÅ¡a prisidnica ‘odi i Å¡ta poruÄuje, smjeÅ¡kajući se podbada Marica.
– Ma Å¡ta, di, Å¡ta je bilo, prebire did Å¡ta bi sad moglo bit.
– E dide moj, eno Å¡to je bila s pivaÄima Mesićem i Porfirijem na nikoj proslavi u Zagrebu to ne ću ni spominjat, nego mislim na to Å¡to je ‘odila u “Spomen – podruÄje Jasenovac“ i Å¡to je „upisala u knjigu dojmovaâ€.
– De Å¡ta, nestrpljivo će did, de reci zlato moje maleno.
– Ma dide da sad ne Äitam sve, ona ti kaže…
– Marice ne, sve mi lipo proÄitaj, od riÄi do riÄi, uzvrpoljio se did bojeći se da Marica ne bi ispala nipravedna prema prisidnici.
– De dobro dide, evo ti kad ‘oćeÅ¡:
Upravo u ovim trenutcima, na danaÅ¡nji dan prije 70 godina, zapoÄeo je proboj iz jasenovaÄkog logora.
– O zemljo otvori se, puÅ¡e did, pa koji proboj majko moja, a zaÅ¡to Å¡ta im je bilo, zaÅ¡to su to uÄinili, jel iz istog razloga Å¡to su ruÅ¡ili naÅ¡u ‘Rvatsku pa su za to tamo i dospili. Å ta japanici nisu vrÅ¡ili proboje iz amerikanskih logora, maÅ¡e did ljutito s kapom. Pa Ä‘ava im sriću odnija doklin ćemo mi robovat komunistiÄkim lažima i na njima gradit svoju budućnost. Pa kako prisidnica misli naprid, kako ostvarit ono Å¡ta je govorila u svom nastupnom govoru ako odma polazi s krive postaje, ako prihvaća komunistiÄke laži o insceniranom proboju…
– Na to opet uskoÄi Marica, jer vidi kako se did uzruja, a tek je poÄela: Poklanjam se žrtvama i iskazujem duboko poÅ¡tovanje prema ljudima koji su ovdje muÄeni i ubijeni. To su ljudi koji imaju svoja imena i prezimena, koji su imali svoje obitelji i domove, svoj identitet, svoje želje i nade, svoje snove, sve ono Å¡to svaku osobu Äini neponovljivom.
– Ma klanjam se i ja, uzviknu did i prekine Maricu ne mogavÅ¡i viÅ¡e sluÅ¡at. Samo komu!? Tko se ne klanja nevinoj žrtvi! Samo, tko je tu muÄen, tko ubijen i kada!? Gdje su ta imena i prezimena, gdje su te obitelji koje imaju svoj identitet koje izgubiÅ¡e svoje nade i snove, svoju neponovljivost, ljutio će did. Di su izvorne knjige evidencija pa da vidimo sva imena i prezimena i zaÅ¡to su tu dospili i di su poslin zavrÅ¡ili!
Tako niÅ¡ta napisat ‘oće odma reć da se polazi s komunistiÄkih potvorina, sa njihovim lažima o nama Rvatima i naÅ¡oj Rvatskoj oli naÅ¡oj NDH! Pa zna li naÅ¡a prisidnica, kad ne zna Å¡utit, kad je nasta taj Jasenovac i zaÅ¡to, pita neÅ¡to mirniji did. Pa je li Äula ikada da je taj Jasenovac nasta u prvom redu zbog velikih radova na isuÅ¡ivanju moÄvarnih podruÄja…
– Ha, ha, prekinu dida susid Vlado, inaÄe stara komunjara koja se priobratila kada je pa komunizam, pa se od toga opet priobratija na staro kada su opet komunjare zavladale. ‘OćeÅ¡ reć dide, da ustaÅ¡e nisu Äinili zloÄine vengo samo partizani naÅ¡ega marÅ¡ala…
– Toga krvoloka da ovdi nisi spominja, diže prst ozbiljno did. Eno ti tamo tvoj yugović Frane pa s njim prdalaÄi do mile volje, ali ovdi prid dicom ne ćeÅ¡ rigat komunistiÄke gadosti, je li ti jasno! Zar ti niki dan nije mali Luka iÅ¡Äita Å¡ta su ti radili kumpanji na KoÄevskom Rogu nesrićo jedna partizanska i sad imaÅ¡ obraza meni ponavljat svoje stare floskule! Ta nema ti viÅ¡e yuge, nesrićo pokvarena, kad si moga srat ovuda pred svima, a niki ti morali Å¡utit. A…
– Ma dide, nisam ja tako mislija, ma Å¡alim se, pokuÅ¡ava se izvuć susid Vlado koji je u prolazu na rakiju u gostionu.
– Ma znam ja Å¡ta si ti otija, nego bolje bi ti bilo da sluÅ¡aÅ¡ onoga koji govori istinu, a ne svoje opanÄare koji nam ponovno ruÅ¡e sve ‘rvatsko. Nego Marice, de zovni mi moga Ivana, sunaÅ¡ce moje malo, neka donese onu knjigu od Marijana Cote, Å¡ta si mi niki dan Äitala, da nam proÄita samo onaj dio o tomu Å¡ta sam poÅ¡a priÄat o Jasenovcu.
– Ivaaneee, oo Ivaneee, viÄe Marica.
– Å ta je bilo, s prozora će Ivan, gledajući s zanimanjem na druÅ¡tvo u dvoru.
– Daj donesi onu knjigu, SluÄaj Å akić: dezinformiranost ili zlonamjernost, Å¡ta si poÄea Äitat, ‘ÂÂvamo didu, brzo…
– Deder, srce didovo, de proÄitaj nam onaj dio di se govori o tomu kako je nasta logor Jasenovac o kojem tolike laži i dan danas bruje, a na koje evo pada i naÅ¡a prisidnica, Ä‘ava joj savitnike ne prosvitlija, povisuje ton did okrićući se se prema susidu Vladi koji bi najradije da nestane prema gostioni.
– Evo dide, poÄne Äitati mali Ivo:
Dana 23. kolovoza 1941. u hrvatskom dnevnom listu Hrvatski Narod objavljen je priobćaj o skorom poÄetku velikih javnih radova, meÄ‘u kojima je i isuÅ¡ivanje Lonjskog polja. Navedeno je da su već izgraÄ‘eni objekti u koje će se smjestiti radnike, te da će se odmah poÄeti s radovima na proÅ¡irivanju, proÄišćavanju i produbljivanju korita rijeÄica Veliki Strug, Trebež i Lonja, te na izgradnji sabirnog- odvodnog kanala uz istovremeno podizanje velikog obrambenog nasipa prema rijeÄici Trebež. Uz to najavljeno je i jaÄanje nasipa uz Savu i Veliki Strug.
PoÅ¡to je za ove radove bilo potrebno mnogo radne snage, koje u to vrijeme nije bilo na raspolaganju, jer je dosta ljudi bilo u vojsci, a joÅ¡ viÅ¡e u raznim pripremnim postrojbama, te neÅ¡to i na radu u NjemaÄkoj, bilo je odluÄeno da bi radove izvodili osuÄ‘enici iz državne kaznionice Stara GradiÅ¡ka
Zbog udaljenosti gradiliÅ¡ta od kaznionice Stara GradiÅ¡ka bilo je izgraÄ‘eno novo naselje za osuÄ‘enike. IskoristivÅ¡i staru ciglanu u blizini sela Jasenovac i joÅ¡ neke obrtniÄke objekte, koji su tu od ranije postojali, na povrÅ¡ini od 12 hektara izgraÄ‘en je 1941. niz baraka, koje su služile za smjeÅ¡taj zatvorenika. Tako stvoreni prostor nosio je naziv Radni i popravni logor Jasenovac.
Već 1941. doÅ¡lo je do ÄetniÄke i boljÅ¡eviÄke pobune protiv državne vlasti i poredka, te je bilo potrebno i te prostore osigurati od vanjskih možebitnih napada i unutarnjih mogućih pobuna i bijegova. Kako za to nisu bili dovoljni dotadaÅ¡nji obrambeni mehanizmi države, uzniÄki stražari, policija i oružniÅ¡tvo, osnovan je Obrambeni Zdrug Jasenovac, kao posebna vojno-redarstvena postrojba u nadležnosti Ravnateljstva za javni red i sigurnost Ministarstva unutarnjih poslova NDH. Ta se nova postrojba sastojala od dva strogo odvojena dijela, Äije su nadležnosti bile potpuno odvojene. Bile su to: postrojbe koje su pored administrativnih poslova obavljale i neposredno osiguranje zatvoreniÄkih objekata Stare GradiÅ¡ke i novo nastalog Jasenovca, te postrojbe koje su vojno osiguravale Å¡iri prostor, od podruÄja Dubice do Novske, OkuÄana i Stare GradiÅ¡ke.
Kako su ÄetniÄke bande, a poslije i ilegalni komunisti, bili aktivni na ilegalnom radu ugrožavanja javnog reda i mira, te su djelovali protiv ustavnoga poretka NDH, mnogi od njih bili su uhićivani, te su nakon sudske odluke i na osnovu Zakonske odredbe od 25. studenog 1941., o upućivanju nepoćudnih i pogibeljnih osoba na prisilni boravak u sabirne i radne logore, bili upućivani na izdržavanje odreÄ‘ene kazne. Izjave svjedoka, npr. u sluÄaju Å akić, upravo potvrÄ‘uju tu istinu, jer svi svjedoci u svojim izjavama navode da su bili Älanovi ili da su pomagali komuniste i partizane, Å¡to znaÄi da su bili neprijatelji tadaÅ¡nje Hrvatske države. Kao i u svakoj drugoj državi u svijetu, kako prije tako i danas, mora se odgovarati za postupke kojima se ugrožava sigurnost i poredak jedne države, a takvi se postupci posebno strogo kažnjavaju u vremenu kad je država u ratu, kao Å¡to je tada bila NDH.
Kako u Radnome i popravnom logoru Jasenovac viÅ¡e nisu bili samo osuÄ‘enici sitnog kriminala, nego i aktivisti ilegalnih i teroristiÄkih skupina koje su ugrožavale red i mir u NDH, logor je odlukom RAVSIGUR-a preimenovan u Sabirni i radni logor Jasenovac (Sabirni logor br.III). Dolaskom novih zatvorenika doÅ¡lo je i do potrebe proÅ¡irenja logora. ProÅ¡irivali su se i obrtniÄki pogoni, koji su zapravo bili intenzivni industrijski pogoni. U sastavu tih pogona bile su: ciglana, kožara, rafinerija, pilana, elektriÄna centrala te lanÄara. Osim tih industrijskih pogona bilo je tu i mnoÅ¡tvo drugih zanatskih pogona: stolarija, krojaÄnica, kovaÄnica, postolarija, bravarija, strojobravarija, limarija, precizna mehanika, automehanika, kolarija, ugljenara, kreÄana, alatnica, krpara, tokarija, puÅ¡kara, montaža, remenarija, drvara, keramika i sl. K tome postojao je i dio zvani Ekonomija, u Äijem su sastavu bili: mesnica, hladnjaÄa, pekara, pÄelarnik, vrtlarija, Å¡tale, svinjci i konjuÅ¡nica. U svim tim radionicama samo su glavni majstori bili vanjsko osoblje, unutarnja samouprava je bila u rukama osuÄ‘enika u cijelosti. Jednako je tako i u stambenom dijelu tog novoizgraÄ‘enog naselja uprava bila iskljuÄivo u rukama osuÄ‘enika.
ZatoÄeniÄka unutarnja samouprava sastojala se od logoraÅ¡a koji su upravljali ishranom, nastambom, slobodnim aktivnostima, primanjem paketa i poÅ¡te, redom i Äistoćom itd. Unutarnja samouprava sama je organizirala i rasporeÄ‘ivala poslove i radnike. ZatoÄeniÄka je unutarnja uprava takoÄ‘er sama prireÄ‘ivala i dijelila hranu, te pregledavala i dijelila pakete koje su zatoÄenicima slali: Crveni križ, Židovska općina, obitelji i rodbina. Ako meÄ‘u zatoÄenicima nije bilo potrebnih struÄnjaka, radne službe su uzimale civilne namjeÅ¡tenike koji su dobijali stanove u mjestu Jasenovac, kamo su dovodili i svoje obitelji. To je isto vrijedilo i za zatoÄenike – slobodnjake koji su radili u logoru a spavali van logora. ZatoÄenici, Äija je struÄna pomoć bila logoru potrebna i nakon isteka njihove kazne, bili su, ukoliko su to sami htjeli, preseljavani u samo mjesto Jasenovac, te viÅ¡e nisu bili zatvorenici nego slobodnjaci koji su samo dolazili u logor na posao.
Upravi radne službe bilo je u interesu da sva postrojenja normalno rade, da se proizvodnja odvija bez ikakvih zastoja, a to se moglo postići prvenstveno dobro ishranjenom i odmornom radnom snagom, pa su oni koji su radili teže ili posebne poslove dobivali dopunske obroke, a hrana se je općenito dopunjavala i plodovima s obližnjih poljoprivrednih imanja na kojima su radili zatoÄenici odjela ekonomije.
Cjelokupno unutarnje poslovanje logora vodili su zatoÄenici. Administraciju i upravu vodili su ustaÅ¡ki Äasnici, koji su strogo morali poÅ¡tovati zakon i pravila. Uprava logora bila je podreÄ‘ena upravi UstaÅ¡ke nadzorne službe u Zagrebu koja je donosila važnije odluke. ZatoÄenicima su prigodom puÅ¡tanja iz logora, vraćane sve stvari koje su im bile oduzimane pri ulasku u logor.
InaÄe, u NDH nikada nije postojao „logor smrti“ pa to nije bio ni Jasenovac, kako se to pokuÅ¡ava tumaÄiti unutar jugoslavenskoga mita o „genocidnosti“ Hrvata. Jasenovac je bio radni i sabirni logor u kojem se intenzivno proizvodilo kako za civilne tako i vojne potrebe NDH. To je ta istina s kojom se ne mogu pomiriti komunisti i antifaÅ¡isti.
ÄŒak i kad se uzme u obzir: trajanje rata, postojanje raznih bolesti i epidemija koje prate svaki rat, te prirodne smrti, nesretne sluÄajeve na radovima i pogubljenja za osvetu koja su tada bila u skladu s postojećim ratnim zakonima, proizlazi da u Sabirnom i radnom logoru Jasenovac nije bilo, niti je moglo biti niti izdaleka onoliko žrtava koliko mu se lažno pripisuje. …
– De dobro, oko moje, prikinu did malog Ivu, dobro je, ko da je mene sluÅ¡a, a i dosta je da se neki zamisle i promisle i poÄnu istraživat di je istina i tko nam cilo vrime bezoÄno laže, skrivajući svoje krvave zloÄinaÄke ruke, opet pogleda did susida Vladu, koji gleda u zemlju da ga did niÅ¡ta sad ne priupita.
Dosta je da se niki zapitaju zaÅ¡to za svoja istupanja koriste ofucane laži titinih krvoloka koji na najgrozomornije naÄine u smrt muÄeniÄku poslaÅ¡e tolike Hrvate, stare i nemoćne, žene i dicu, i hrvatsku vojsku, priko pola milijuna glava! Glava ljudski, a ne kupusnih, prokletinje partizanske, Ä‘ava vam sriću odnija, opet se did uzruja kad pomisli na tolike pomorene hrvatske duÅ¡e.
I sad niki posli svega, Å¡ta smo ka narod propatili, genocid priživili, ima obraza podupirati laži takvih ÄudoviÅ¡ta „antifaÅ¡istiÄkih“ koji na tomu mitu ‘oće opet držat ‘rvatski narod u pokornosti i novom ropstvu za koje nam se Äinilo da smo ga se oslobodili! Zarad koga se klanjamo žrtvama nepostojećim, a svoje stvarne zaboravljamo i ne priznajemo ih!? Zar zarad zdravlje budaline MilanÄeta, Å¡tafetiste Radmantita il trilateralne bratije i ostale bagre partizanske koja žali Å¡to ne može opet klat, a malo im i fali kad opet slobodno orgijaju na svojim „antifaÅ¡istiÄkim“ dernecima mržnje prema svemu ‘rvatskome, prekorno će did tražeć di mu je kapa ko da će samo s njom otjerati bandu!
– Da dide moj, ne daju se ni razumu nit sluÅ¡aju onoga dotura Razuma Äa kaza da nema dokaza za masovne ustaÅ¡ke zloÄine u Jasenovcu, ali ima za partizanske!, dometnu sada i baba držeći kudelju i upirući vretenom u kom grmu leži zec. Ja sam i upamtila od riÄi do riÄi Å¡to kaza naÅ¡ Äovik dr. Stjepan Razum:
Treba otvoreno reći da su mit o Jasenovcu stvorili i podržavali srbski povjesniÄari, koji su to Äinili u službi velikosrbske politike, kako bi preko tog mita diskvalificirali Hrvate u voÄ‘enju svoje države, kako bi ih onemogućili za osamostaljenje i kako bi zapravo oni, velikosrbi vladali i u cijeloj Hrvatskoj. Tko god u Hrvatskoj danas podržava taj mit, a to su nažalost uvijek Äinili Älanovi SUBNOR-A, on puÅ¡e u velikosrbski rog, on je u službi velikosrbske ideologije, koja i nakon Domovinskoga rata ne prestaje igrati svoje kolo.
– Zato mu i ne daju registrirati druÅ¡tvo za istraživanje istine o logoru Jasenovac dopuni dragovoljac Jure. Treba Äuti dide Å¡to kaza i tajnik tog druÅ¡tva Igor vukić:
Popis žrtava u logoru Jasenovac raÄ‘en je na osnovi popisa iz 1964., koji je pak nastao nakon Å¡to je NjemaÄka pristala platiti ratne reparacije Jugoslaviji. Nijemci su tražili ozbiljan popis ratnih žrtava. Jugoslavenska strana krenula je u izradu popisa. I tu se trpalo sve, neki su popisani viÅ¡e puta, a pretpostavka je da su mnoga imena naprosto izmiÅ¡ljena. Prema izjavama preživjelih, ono Å¡to se dogaÄ‘alo u Jasenovcu u velikom je neskladu s popisom žrtava. Prve godine postojanja logora bilo je oko tisuću do 1300 zatoÄenika. A u popisu JUSP-a Jasenovac stoji da je 1941. ubijeno 10.700 ljudi. To vas tjera da dalje istražujete, zar ne?
– Kako ne će tirat, pa eno jesmo niki dan tili vidit taj jadni popis pa nije radija taj vražji internat, Ä‘ava im sriću odnija, zapliće baba nad novim izrazima…
– Ma Internet baba, ispravlja mala Marica, pala im web stranica il’ su sami sprijeÄili ulaz da ljudi ne proviravaju famozni popis.
– Dobro Marice, ti znaÅ¡ bolje, ma džaba im sve te Å¡katule kad lažu, tila sam reć jes ‘no mi ti jednom Äitala te navodne žrtve iz Livna pa si proÄitala i niku Katu Miložu, a svi znamo da to prezime ovdi ne postoji il onu Sofiju roÄ‘enu 1909. godine, a tak’u istu si naÅ¡la da je umrla u ÄŒikagu 2003. godine, ljutito će baba. Eto kad bi svi malo zagrebli po tom nji’ovu popisu i otiÅ¡li do svoji’ župnika i protabirili matice ja sam sigurna da bi im se popis rastopia poput ovog prolitnjeg sniga, slavodobitno će baba preduć vunu i klimajuć glavom na Luku da klupko ne odmotava.
– E znaÅ¡ ti sve, babo moja, smiruje se polako did sluÅ¡ajući Å¡to sve rekoÅ¡e njegovi najmiliji. Nego Marice, sunce didovo, odoÅ¡mo mi daleko i ne Äusmo Å¡ta joÅ¡ reÄe prisidnica.
.- Evo dide, samo nemoj mislit da će te nastavak umiriti, upozorava dida blago Marica:
Kao predsjednica Republike Hrvatske i kao Äovjek bezpridržajno osuÄ‘ujem zloÄine muÄenja i ubijanja koja su se ovdje dogaÄ‘ala. Ideologija koja je uzrokovala ove zloÄine moralno je i pravno osuÄ‘ena. Ta politika bila je volja režima koji se vezao uz nacistiÄko-faÅ¡istiÄku Osovinu i na neÄastan naÄin iskoristio legitimnu želju hrvatskoga naroda za svojom državom.
– O zemljo profundaj se, odskoÄi did k’o da je sija na gladiÅ¡iku, ma koja ideologija je Å¡ta uzrokovala, mila prisidnice!?
Ma koja je to ideologija i od koga osuÄ‘ena prisidnice!? O kojoj politici govoriÅ¡ prisidnice, prekorno će did k’o da mu je prisidnica tu pred njim! O kom neÄastnom naÄinu zboriÅ¡ prisidnice, govori did gužvajući kapu, i pitajući se zar opet izdaja, zar je moguće da nas opet preveslaÅ¡e vladari svita birajući svoje marionete naÅ¡im ispranim mozgovima za naÅ¡e Å¡kude! Å krguće did, jer je joÅ¡ iz prikrajka mislija da ono sve prisidnica općenito govori i da zapravo misli na žrtve pobijene hrvatske vojske koja su u Jasenovcu vrÅ¡ena za titine klaonice, a sad vidi isprazno se nada.
– Ma smiri se dide, vuÄe dida za rame dragovoljac Jure koji se isto uznemirio sluÅ¡ajući nas joÅ¡ od kada je Marica zvala malog Ivana da donese didu knjigu o Jasenovcu. Å ta ćeÅ¡ pa ona ti vodi politiku onako kako zna i umije i sluÅ¡a svoje vajne savitnike koji su poput indolentmih mužeka joÅ¡ pod dojmom titine Å¡kole i baruÅ¡tine koja vlada u naÅ¡oj ‘Rvatskoj, a promovira je YURadmanovizija.
– A Å¡to ne sIuÅ¡a spomenutog dr. Razuma, Å¡to ne sluÅ¡a naÅ¡eg povisniÄara Mladena Ivezića ća tolike knjige napisa razotkrivajući sve te laži crvene žgadije, ća ne Äita Glas koncila pa će vidit Å¡ta sve napisa oni Tomislav Vuković, ća sluÅ¡a crvene guje, Jure moj predragi, ne smiruje se did gužvajući kapu!?
– Ne pravdam je ja dide, jer to je sve njena pogriÅ¡ka Å¡ta piÅ¡e i koga sluÅ¡a, ali ti ‘oću reć, k’o Å¡to ti mene uvik smirujeÅ¡, da se ne jidiÅ¡ i zdravlje dovodiÅ¡ u pitanje zbog onih koji to ne zavriÄ‘uju nijanci malo. Jeste da pljuju po istini, ali bolje je da uzmemo lumbrelu protiv pljuvanja i iznosimo istinu na ovakve ispade nego da se zbog njih toliko živciramo na svoju Å¡tetu, iznenaÄ‘ujuće će smireno dragovoljac Jure.
– Bravo Jure, dobro kažeÅ¡, oni baljezgaju, a nama se tlak diže, samo nismo ni mi mlakonje, nismo bez srca, nismo mi od onih koji jednako gledaju kad ‘Rvatska ide naprid i kad propada. Ta veselimo se njenom napritku i žalostimo se njenoj propasti i ustajemo u njenu obranu! Mi ka naÅ¡ sin Božji jasno kažemo: DA, DA ili NE, NE! Nismo mi privrtljivci koji bi za Judine Å¡kude prodali najvridnije!
Zato nakon svega ja mogu samo reći da ona nije viÅ¡e moja prisidnica, instituciju poÅ¡tujem, ali Å¡to je previÅ¡e, previÅ¡e je. I, Jure moj, izgleda mi da si bija u pravu kad si ono upozorava na nike stvari, na NATO, na Trilateralu, prije izbora…uzdiÅ¡e did prevrćući oÄima.
– Tako je dide, potvrÄ‘uje dragovoljac Jure, pa tko je to osudio Poglavnika i njegovu ustaÅ¡ku ideologiju izrasloj na nauku nemurlog nam Oca Domovine i njegovoj neustraÅ¡ivoj požrtvovnosti i vjeri u duh hrvatskog naroda koja nam je i podarila uskrsnuće NDH!
Zar nije i naÅ¡ blagopojni kardinal Stepinac rekao na suÄ‘enju pred komunistiÄkim zlotvorima: Hrvatski se narod plebiscitarno izjasnio za hrvatsku državu i ja bih bio niÅ¡tarija, kad ne bih osjetio bilo hrvatskog naroda, koji je bio rob u bivÅ¡oj Jugoslaviji. Je li on i jednom rijeÄju osudio ustaÅ¡ku ideologiju i Poglavnika na tom suÄ‘enju! Ne on je hrabro rekao: Ako treba, past ćemo, jer smo vrÅ¡ili svoju dužnost.
Dalje, zar da se osvrćemo na potvore ÄetniÄkih i partizanskih krvoloka koji ognjem i nožem ustaÅ¡e na sve hrvatsko, paljenjem i klanjem najnevinijih poput sotoninih uÄenika koji i uÄitelja u zlu prevaziÄ‘oÅ¡e. Zar da se osvrćemo na grozomorne razotkrivene laži poput one o punoj koÅ¡ari srpskih oÄiju na Poglavnikovu stolu, a zanemarujemo rijeke hrvatske krvi po Å¡umama Slovenije i Hrvatske sve tamo do Makedonije. Tako i naÅ¡a prisidnica govori o izmiÅ¡ljenoj osudi idelogije koja je uzrokovala izmiÅ¡ljene zloÄine.
Zar svaka država ima pravo braniti svoju opstojnost osim tadaÅ¡nje Nezavisne države Hrvatske!? Å to, svi su mogli na nju ustajati paleći i ruÅ¡eći, zatirući njen narod, a vlast bi to Å¡utke trebala gledati i podržavati klanje naroda bespomoćnog!? Zar samo NDH nije smjela braniti se i njene dokazane neprijatelje, zatornike i zloÄince suditi i u zatvore otpravljati da ih sprijeÄi u zlu i na dobro izvede Äesto i preblagim osudama.
Pa prisidnice zaÅ¡to se ne potrudite da se razotkriju velikosrpske i komunistiÄke laži tako Å¡to ćete osnovati nezavisno tijelo koje će istražiti sve dogaÄ‘aje vezane uz NDH i njeno vodstvo i sve komunistiÄke zloćine titinih boljÅ¡evika!? Pa kako se ne zapitate Å¡to je sa svim svjedoÄanstvima onih koji su napustili Jasenovac poslije odslužene kazne, poslije odlaska na rad u NjemaÄku i povratka poslije rata ili poslije puÅ¡tanja pomilovanjem Poglavnika povodom 10. travnja i brojnih amnestija!? ZaÅ¡to nigdi nema njihovih iskaza!? Nema, jer kako bi se onda lagalo o izmiÅ¡ljenim ustaÅ¡kim zloÄinima!
Što je sa inspekcijama raznih komisija koje posjetiše logor Jasenovac nakon ondašnjih potvora sluga zla. Koji su nalazi komisije Crvenog križa!? Gdje su knjige evidencije svih koji u Jasenovac dospješe!? Zašto se svi evidentni dokazi zanemaruju i tako ide na ruku onih koji na krvi hrvatskog naroda izgradiše kulu laži o logoru Jasenovac i NDH, njenoj ideologiji i njenim braniteljima! E prisidnice, nevalja ti rađa!
Nego dide, ajd neka nam mali Luka proÄita zapis o posjetu logoru Jasenovac, 6. veljaÄe 1942., iz pera njemaÄkog novinara Hermana Pröbsta iz ondaÅ¡njih novina, Deutsche Zeitung im Kroatien, pa da se opet vratimo u to vrime pa da vidimo Å¡to se tamo iz prve ruke kaže, a ne da k’o idioti vjerujemo potvorama Å¡umskih zlotvora.
– Dobro si sve reka Jure, zadovoljno će did, vidiÅ¡ da možeÅ¡ i sve mirno i staloženo izreć. Bravo! Tako je, brojna su pitanja na koja ne odgovaraju, a da se samo zapitaju ne bi ovako zborili i olako neprijateljima naÅ¡im ‘Rvatsku pod noge prostirali!
Da, de Luka moj, lulo didova, de nam donesi one novine iz babine Å¡krinje, Å¡to sam ih krija za sve vrime titine smradije, pa nam proÄitaj. Eh koliki smo straj ja i baba pritrpili da nam ih ne bi komunisti naÅ¡li. Ej, diÄni suside, Vlado, ÄujeÅ¡ li Å¡ta ja govorim i znaÅ¡ li sad zaÅ¡to ti nisam unda dava da mi po papirinama prebireÅ¡!
– Gleda susid Vlado i crveni se, jer zna Å¡ta mu did priÄa kad su ga ono iz komiteta svitovali Å¡ta da kod dida traži pravdajući se traženjem gruntovnih papira kod dida radi utvrÄ‘ivanja kud meÄ‘a iÄ‘e na kosoviću.
– Evo dide evo novina, ma samo se slabo vidi, sve izblidilo.
– A i ne vidilo se di su sve bile da ih crveno zlo ne naÄ‘e, stavlja did kapu na glavu.
– Evo ovako: POSJET KONCENTRACION0M LOGORU, JASENOVAC NIJE NI LJEÄŒILIÅ TE NI MUÄŒILIÅ TE, Äita Mali Luka naslove i nastavlja dalje:
Prvi pogled s onu stranu sniegom zatrpanog kolodvora pruža sjetnu i ozbiljnu sliku jednoga od oriih krajeva, koji nisu tako daleki, a da se zbog svoje prostranosti ne bi Äinili dosadnim. Sarno pomisao na toplu peć i zveka praporaca, koja treperi po zraku punom sniega, može svratiti pažnju na bljeÅ¡teću vodu s uzkim jarcima uzduž ceste i na gole redove vrba.
Ustaški konjanici u dugim kabanicama i s karabinkama preko leđa, koji izgledaju kao arkandđeli u bieliirn snježnim oblacima, prate povorku saonica goneći konje, koji topotom kasaju pred nama.
ŠTO JE DRAGI BOG STVORIO U SRDŽBI
Kad smo poslje tiÅ¡ine koja se razprostirala nad oranicama, naiÅ¡li na seosku cestu, ugledasmo, da je taj Jasenovac jedno od onih gniezda, koje je dragi Bog stvorio, kad nije bio baÅ¡ dobre volje. Uzke i nakrivljene kuće su Äesto tako ružne, da ostavljaju u duÅ¡i takve dojmove, koji se ne dadu izbrisati.
Tamo gdje je odpao mekani maz, odkrivaju se ruÅ¡evne naslage pljesnive trske, zatim grede i kamenje Äini nam se, da upravo miriÅ¡emo vlagu mnogobrojnih poplava, kojima je Sava posjećivala ova suÅ¡iÄava naselja već od pamtivieka.
Pa ipak, ovi siromaÅ¡ni zidovi ovog beznadnog pasivnog mjesta odiÅ¡u s viÅ¡e dostojastva nego one malobrojne gizdave nove gradnje, koje se svojim Å¡irokim, spuÅ¡tenim kapcima koÄopere kao seoski moIoh, koji proždire novac i znoj.
U jednoj liepoj zgradi na glavnom trgu, koje izgled nema posebna obilježja, pokazali su nam uredjenje uprave. Tu je u prvom redu osobni popis (kartoteka) ustaške postrojbe, koja vrši službu u Jasenovcu.
Bez dvojbe je bila dobra zamisao, da se Äuvanje logora ne prepusti stalnoj mornÄadi, jer Ijudska narav teÅ¡ko podnosi da pazi na uhIćenike, jer onda naginje, da od Äuvara postane pandur ili ga zavodi na to, da drži s uhićencima.
Službu vrÅ¡i Äeta, koja je joÅ¡ u redovitoj izobrazbi i za koju se drži da je najbolja iza tjelesne bojne. Njezino boraviÅ¡te je selo Jasenovac, a služba Äuvera u logoru je samo nevažni dio njihove obće službe. Ova se Äeta sastoji većinorn od dobrovoljaca. Pogled u popis kaže nam, da u njihovim redovirna ima rnnogo djaka.
Osobni podatcl onih u logoru vode se u srediÅ¡njem popisu (kartoteci). Za oznaku njihove politiÄke i socialne boje navodi se 27 razliÄitih obilježja. Tako: Äetnik, kornunist ili židov-slobodni zidar ili nesocialna skitnica. Oni se odmah razvrstavaju po svom zanimanju i zaposluje prema svojoj izobrazbi. Svakih 14 dana unose se opazke o vladanju, koje odluÄuju o daljnjem položaju u logoru. Moguće je podići se osobitim sposobnostima. Skupine od 10, 50 i 100 ljudi, u kojirna rade uhićenici, ne vode nadziratelji, nego netko izmedju njih. I ovi sami obavljaju pojedine poslove. Ovaj uzdignutl položaj donosi i neke prednosti. Tako na pr. jedu u posebnoj kantini za prostrtim stolom.
TOÄŒNOST UPRAVE
Sve vlasniÄtvo oduzima se pri dolazku i Äuva se pod kljuÄevirna. Pojedini predmeti, kojl se drže u papirnatim vrećicama s imenom posjednika, mogu se uzporediti sa zapisnikom o zaprimanju.
U prvom vremenu nesigurnosti i zabave zamamio je nekoje slabije znaÄajeve ovaj osobiti položaj, ali 10 ustaÅ¡kih grobova posred logora sviedoÄe bezuvjetnoj volji za poÅ¡tenje i stegu.
Danas organizacija uprave Äini dojam birokratske toÄnosti. U odjelu za gospodarstvo vidi se, u kolikoj se mjeri mora raditi po osnovi, jer treba dnevno obskrbiti 800 ljudi, Å¡to nije nimalo jeftino.
Od uprave ide se opet saonicama na Savu, gdje smo stali kod jedne Äuvarske kućice. Pred stražarnicom je postavljena jedna strojnica, a isto tako i na poluvisokorn drvenorn tornju, s koga se lako vidi ciela okolica. Tanke ograde od bodljikave žice ostaju iza nas. Pokraj preÄnice stoji sa skinutom kapom i poniknute glave prvi stanovnik Židov.
NEPOKOLEBIVA VOLJA ZA POÅ TENJEM
U jednoj zgradi pokazali su nam proizvode raznih radova: visoke Äižme, pripasne rernene, razne kožne i kovinske predmete, opeke i criep. Tad zapoÄinje dalnji pregled. Najprije uÄ‘osmo u tvornicu lanaca, gdje je u jednom triemu tutnjilo od udaraca kladivaca. Jedan komunist je neprispodobivom brzinom sastavljao užarene karike jednu u drugu.
U jednoi radionici za finu elektriÄnu mehaniku izradjivali su se razIiÄti fini predmeti. U Ciglani nam je jedan upravitelj Židov, koji je na sebi imao zavidno liepi, krznom postavljeni kaput, održao neprisiljenim žarom znalaÄko predavanje o svojim pećima, kao da je samo jedva doÄekao, da nam pokaže ili svoju vrstnoću ili svoju ciglanu. Uostalom, tamo se ne prave samo obiÄne opeke. Tamo ima i keramiÄki odio, u kome neki umjetnici, koji nisu zadovoljni, da iz težke gline doÄaravaju samo slonove i lavove, prave i razliÄite pustolovne borbene prizore izmedju ustaÅ¡a i Äetnika.
Jedna vlastita elektriÄna centrala obskrbljuje razne radionIce strujom. U pilani radi malo Srba, koje se joÅ¡ susreće samo pri Äišćenju sniega. OÄito, malo ih je izuÄenih radnika medju njima.
POGLED U SUÅ IONICU
Divljenje pobudjuje suÅ¡ionica, u kojoj vise butine i salame. U klaonicl nude nam razne kobasice. Slavonski kulen osobito nam prija, samo jetrenjaÄa naÄinjena bez mnogo ljubavi, pa je zato gorka.
Od svih stanovnika Logora Äine najbolji dojam komunisti po svom ljudskom izgledu i rasi. Njihova, Äesto dobra lica govore o uvjerenju. Oni su zaneseni radnici, marljivi su i razumni. Vidi im se, da imaju neÅ¡to pred sobom: ne samo put u slobodu, nego i mogućnost, da poÄnu bolji život. NajviÅ¡e trajanje njihova zatoÄenja jesu 3 godine, a poslije toga Äeka ih opet neka budućnost.
Srbi izgledaju sasvim neprovidni i tupi. To su ljudi bez osobita izgleda i bez vidljive volje. OÄito, nikakve nadarenosti. MeÄ‘u Židovima opažaju se tri tipa.
Jedni se upravo bacaju na posao, i Äine sve za poboljÅ¡anje svoga prolaznog položaja i sve zaboravljaju. Drugi ostaju sami sebi vjerni: traže toplo, uzimlju brzo posao ruke, kad netko dolazi, drzovito se smiju u lice i Äine se, kao da to sve skupa nije niÅ¡ta. Treći ozbiljniji, gledaju u prazno s ugaslim Iicima, u kojirna se vide sjene slomljenog odpora.
NASTAJU OSNOVE ZA NASELJA
Graditelji i inženjeri sakupljeni su u posebnom prostoru, gdje se ne rade samo nacrti za proÅ¡irenje Logora, nego i nacrti za Äitave blokove stanbenih kuća i radniÄkih naselja. Ovo se, medjutim, Äini vrlo problematiÄnim zaposlenjem, jer svi umjetnici-graditelji ne mogu izaći iz kože, koju su navukli u Brnu i Pragu, i njihove crtarije pokazuju nam neutjeÅ¡nu jednoliÄnost ÄeÅ¡kog stila kutija, koji mi već imamo za sobom, i od koga nek dobri udes oÄuva Banja Luku i druge moguće žrtve.
U jednoj sanitetskoj baraki vrÅ¡i zubar svoj malo cienjeni zanat. Službujući lieÄnik nas uvjerava, da nije bilo nikakvih priljepÄivih bolesti. NajviÅ¡e se radi o prehladama, koje su u vezi s godiÅ¡njim dobom. Barake za stanovanje su podignute na dosta visokim stupovima, pa su time donekle zaÅ¡tićene od lakÅ¡ih poplava.
ZaÄuÄ‘uje nas obseg improviziranog gospodarstva. Nastojanje, da se logor uÄini nezavisnim od okolice, napunilo je staje mnogim stotinama komada blaga, pa se krava stiska do krave. Ima mnoÅ¡tvo ovaca i preko 200 komada peradi. Upravitelj, jedan židovski farmer iz Argentine, naÅ¡ao se na pravom mjestu. On je jedini Äovjek sa zadovoljnim licem.
STEGA ZA PROTUDRUŽTVOVNE SNAGE
Bile bi ludo ili frivolno kad bismo htjeli uztvrditi, da je boravak u logoru zabava. Uostalom, to ne treba ni biti. Gubitak slobode nije stvar, preko koje se lako prelazi. Osobiti problern predstavija uvodjenje nedružtvovnih snaga, koje su tako dugo živjele životom nametnika, u procesu rada i odgoja, kojim bi ih se htjelo uvrstiti medju druge državljane, ali koji ih ipak za izgradnje novog socialnog poredka drže daleko od njih. Tome se problemu može pristupiti samo sa znalaÄkom pravednošću i s organizatorskirn znanjem, a ne sa željom za senzacijarna, iza kojih se Äesto sakriva sadizarn ili ludo sažaljevanje.
Tko se zanima za strahote, imao je prilike da posjeti zatvore jugoslavenskog kralja, a tko je ÄovjeÄan, mogao je sažaljevati najbolje Hrvate u Lepoglavi, Mitrovici, Crnoj Gori i Macedoniji.
Po svoj prilici, ne bi ni jednom, koji se danas nalazi u Jasenovcu, palo na pamet, da se zbog toga uzrujava.
Kad su nas saonice kroz selo vozile na kolodvor, virila su iza slabo zatvorenih prozora blieda lica seljakinja, i na pogled njihovih grozniÄavih oÄiju, okruženih kolobarima, nismo se mogli oteti dojmu, da je ovim Hrvatima bilo već kroz stoljeća gore nego uhićenima, koje smo upravo ostavili.
– E nek si nam tako lipo sve proÄita do uskraj, oduljilo se, ali neka zlato didovo, de popij malo babina soka o Å¡ipka, vidi did da se mali Luka već dobrano umorija Äitajući.
– Ma nisam dide, neda se mali Luka, dok ga dragovoljac Jure razdragano u Äelo ljubi.
– A je l’ tebi dojadilo, je l’ ti teÅ¡ko sluÅ¡at riÄi iz ondaÅ¡njih novina koje nisu pod kontrolom Å¡umskih koljaÄa i masonske bratije, podbada did susida Vladu, koji se cilo vrime vrtija k’o da sidi na kaÅ¡eti brokava, gledajuć prema gostioni pitajuć se di ga srića ‘vamo meÄ‘ prave Rvate uputi.
Evo dico moja, vidite da se i poslije isiÄaka iz ondaÅ¡njih novina može steÄi uvid u ondaÅ¡nje stanje mada i ovaj novinar ima svojih muÅ¡ica, ali su njegove riÄi daleko bliže istini od raznoraznih naÅ¡ih dasenezamirim trbuhozboraca, a o drugim komunistiÄkim potvorama poput starih laži u novom ruhu novoÄetnika Pupovca i onih prodanih duÅ¡a Å¡to sotonski lažu o Jasenovcu da i ne govorimo. Vidite, da se u tomu logoru odsluživalo opravdanu kaznu za protudržavni i protunarodnu djelatnost, da se radilo, da se primalo pakete, slalo pisma, ljeÄilo, proizvodilo, odlazilo na dopust i zar se tako radi u logoru smrti!
Ja se sićam Vjesnika, partizanskog, iz 1945. kad je naÅ¡a ‘Rvatska pala, da se u jednom Älanku neki stari komunista bunija da Å¡to se preuveliÄava broj „ustaÅ¡ki zloÄina“ kad on ima saznanja o tome, jer je bija zatoÄenik ka osuÄ‘eni komunista i iz Jasenovca puÅ¡ten 1944., a ne zaboravimo tada se preuveliÄava broj od oko 10 – 15 tisuća „stradalih“.
I ne znam di mi se taj Älanak zagubija! Tribalo bi ga pronać pa tutnut pod nos danaÅ¡njim vajnim povisniÄarima Å¡ta istinu skrivaju i laži ponavljaju zarad svoga trbuha i Judinih Å¡kuda. A kad se sitim oni’ Å¡ta su posli dopusta zakasnili i kasno se vratili, kad su logorske kapije bile zatvorene, i nisu u logor puÅ¡teni do ujutro, e onda mi prisidne sve kad pomislim Å¡ta su naÅ¡i u komunistiÄkim logorima podnili, muke Isusove, i malo ih je iz njih živu glavu izvuklo. Jer ‘ko je u komunistiÄki logor dospio, bilo vojnik bilo dite bio je i ubijen na najgrozomornije naÄine i podnio je muke nezamislive. Sitimo se samo KoÄevskog Roga, Hude Jame i svi onih jama diljem naÅ¡e krvave domovine. Tolika je naÅ¡a mladost pomorena radi ‘Rvatske, radi toga Å¡to se nije dala pod srpsku Äižmu. Toliki muku su podnili za svoj narod, za svoj dom za koji su uvik bili spremni! ‘Ko će da istinu Äuje joÅ¡ Äuje njihove krike muÄeniÄke, suznih će oÄiju did!
– Ne plaÄi dide, tare mala Marica suze didu i grli ga. Ne plaÄi dide, ima Boga, stići će ih njegova kazna ako ne naÅ¡eg izpaćenog naroda.
– Ma ne plaÄem Marice moja, oko moje, al’ teÅ¡ko mi doÄ‘e kad se sitim, a o ovim potvorama srbokomunista i dan danas moramo razgovarati.
De, zlato didovo, reci mi jesi li ti sve proÄitala Å¡ta je to prisidnica napisala, možda je i neÅ¡to dobro rekla, grli did svoju unuÄad.
– Ako oćeÅ¡ i dalje plakat od jada nek ti Äita, rezignirano će dragovoljac Jure koji se silno ojadio kad je vidija kako didu suze teku na spomen Isusovih muka tolikih pobijenih Hrvata.
– Ovo je stratiÅ¡te opomena i naÅ¡em vremenu da odluÄno Äuvamo steÄevine slobode, demokracije, ljudskih prava i uvažavanja razliÄitosti. Republika Hrvatska s pravom se ponosi svojim postignućima u zaÅ¡titi ljudskih i manjinskih prava. Kako bismo tu visoku razinu sloboda oÄuvali i unaprjeÄ‘ivali, posebice je važno odgajati i obrazovati mlade u ispravnom shvaćanju demokracije, za istinski humanizam, za druÅ¡tvo u Äijem će srediÅ¡tu uvijek biti Äovjek u svojoj neponovljivosti i jedinstvenosti, dovrÅ¡i Marica sve pogledavajući na dida spremna prikinuti Äitanje.
– Jadna nam RH koja se ponosi da manjina vlada nad većinom, vrti did opet kapom. Hrvatski narod u svojoj državi strepi od instrumentalizirane manjine koja i tako traži sve viÅ¡e i viÅ¡e, a prodane duÅ¡e kao kakve sluge im sve to na pijatu pružaju gazeć prava naroda ‘rvatskoga!
E prisidnice, prisidnice, a kad već priÄaÅ¡ o stratiÅ¡tu znaÅ¡ li da je tamo najviÅ¡e ‘rvatskih kostiju koje tamo komunisti pobiÅ¡e od Križnog puta pa sve tamo do pedesetih godina u titinu logoru Jasenovac! Tada je to bilo stvarno stratiÅ¡te, jer komunisti strojeve odvezoÅ¡e u Srbiju da stvore mjesta za klanje ‘rvatske vojske!
E prisidnice, najbolje bi bilo, svi lopate u ruke pa idemo kopati u Jasenovac!
Sve su kosti u zemlji, pa da vidimo Äije kosti crna zemlja krije, a zovnut ćemo i forenziÄara Primorca, ako je i na putu u Izraelu, da nam pomogne oko DNK analize pa da jednom za vazda zatvorimo ovu tužnu knjigu i u nju iskrenu posvetu zapiÅ¡emo stvarnim žrtvama koje ćemo dostojno sahraniti!
I onih deset stražara, Äiji su grobovi bili u srediÅ¡tu Jasenovca da ne bi komu palo na pamet da se osvećuje nad zatoÄenicima zbog krvaih patnji hrvatskog naroda!
E tako ćemo onda moći odgajati i obrazovati mlade vrla prisidnice R. Hrvatske!
Odgajati na istini i u istini bez srbokomunistiÄkih laži, zakljuÄi did ljubeći svoje male ‘Rvate po godinama, a velike po svijesti ervatskoj, blago svoje, dok susid Vlado pokunjeno ode putem priželjkivane gostione da u rakiji zaboravi Å¡to mu did danas s unuÄadi ispripovida.
– Tako je dide, dobro zboriÅ¡, to je pravo rjeÅ¡enje, lopate u ruke pa u podzemne hrvatske gradove da dostojno sahranimo one koji padoÅ¡e za Nezavisnu od titinih krvoloka. Kad se vidi broj tih hrvatskih kostiju, koje joÅ¡ vapiju u nebo od tolike nepravde koja im se i dan danas nanosi od hrvatskih Äetnika, ovaj, Äelnika, ispravi se dragovoljac Jure, možda će tad prestati i sotonske hajke hrvatskih izdajica i zatornika i možda će Hrvatska konaÄno, prodisati punim pluÄima!
– E to i ja Äekam moj dragi Jure i sve se pitam Å¡ta će biti, ‘oćemo li se odhrvati laži i biti slobodni na svome i po svome! Straj me da i ova dica nevina ka’ i mi stari ne dožive zlo od crvenih krvoloka, govori did zagledan u stari hrast koji kao da mu neÅ¡to govori…
E dico moja zemlju Rvatsku Äuvajte.
Jer ona je mati, ona je sve!
I za nju, dico, zemlju našu,
budite spremni i život dati!
Naginje se did prema hrastu k’o da niÅ¡ta slabo Äuje, pa opet zatvori oÄi kad mu se uÄini da Marica neÅ¡to viÄe upirući rukom na kroÅ¡nju…
Gledaj dide hrašće staro i
Podno njega hrašće mlado.
Ne će zaboravit ni mladi
Viruj, di padoše naši stari!
Suznim okom did sve gleda i polako snu se preda.
– De Jure, evo ti biljac pa ga zagrni vidiÅ¡ da na dvoru malo zbure puÅ¡e i posli ga probudi, nek malo odrima do ruÄka, vrti baba s kuhaÄom u ruci i vodi unuÄiće sa sobom, jer im je već stavila juhu da se ‘ladi.
– Sjetno gleda dragovoljac Jure misleć bolje i ovako da smo se kroz iskrenu priÄu na proÅ¡lost podsitili neg da smo prid televiziju dospili pa da je did, ne daj Bože, Äuja laži slavljenika jasenovaÄkog proboja i Å¡ta su sve rogoborili, kako li lagali i zdrav razum gadili, koje li bi boli onda bija doživija, pa srce bi ga izdalo.
E Hrvatska, Hrvatska zamrla, pa ustani viÅ¡e, ne daj na se, ÄujeÅ¡ li kako ispod starog hrasta didova družba viÄe!
Did Vidurina
Na dvoru ispod Starog hrasta na nedilju Dobrog pastira, 26 travnja 2015.
Zapisao: ing. Ante Matić od Livna (bpz.ba)