Nakon što je Predsjednica Republike Hrvatske objavila odluku da se parlamentarni izbori održe u nedjelju 8. studenoga i nakon što je postalo jasno da za stvarnu službenu predizbornu kampanju ne ostaje mnogo vremena, poželjno je u središte pozornosti prizvati barem ona najvažnija pitanja za Hrvatsku kao državu i za sve hrvatske građane na koja bi natjecatelji za osvajanje vlasti trebali što određenije odgovoriti.
MeÄ‘u brojnim takvim pitanjima svakako je i pitanje odnosa Hrvatske prema drugim državama i drugim subjektima meÄ‘unarodnoga prava, tj. pitanje kakva je vanjska politika potrebna Hrvatskoj, osobito u okolnostima suvremenih sve burnijih dogaÄ‘anja koja ni na koji naÄin ne mogu posve zaobići Hrvatsku.
Poznato je da stabilne demokratske države prigodom promjena u vodstvu države u bitnome ne mijenjaju osnovne postavke vanjske politike jer u tim zemljama postoji vrlo visok stupanj konsenzusa o svim bitnim nacionalnim interesima, pa tako i o ciljevima vanjske politike. Hrvatska, koja se ne može pohvaliti Äak ni stvarnom, a kamoli stabilnom demokracijom, joÅ¡ nije dosegnula takav stupanj politiÄke zrelosti da bi stvarno postojao visoki stupanj konsenzusa o bitnim nacionalnim interesima pa je logiÄno da se hrvatski politiÄari i u meÄ‘unarodnoj politici nakon silaska sa scene prvoga hrvatskoga predsjednika tek okuÅ¡avaju, Äesto gledajući viÅ¡e stranaÄke ili ideoloÅ¡ke negoli nacionalne interese. Kao meÄ‘unarodno priznata država Hrvatska je punopravni subjekt meÄ‘unarodnoga prava i bez obzira na to Å¡to se ubraja u male države ima svoju relevantnost – samo je pitanje koliko to politiÄari na vlasti uspijevaju konzumirati. Uzme li se samo u povrÅ¡nu analizu kadroviranje za službene hrvatske diplomatske predstavnike, u oÄi upada da su sve od 2000. godine u Hrvatskoj gotovo sva ta zastupniÅ¡tva davana pojedincima po stranaÄkom i ideoloÅ¡kom kljuÄu s glavnim ciljem da se ili nekoga uhljebi ili nekomu pruži prilika za osposobljavanje za sutraÅ¡nje stranaÄke potrebe, a pritom se negdje izgubio onaj prvotni cilj: zaÅ¡tita i promicanje hrvatskih legitimnih i legalnih nacionalnih interesa.
Hrvatska vanjska politika od 2000. godine do preuzimanja vlasti sadaÅ¡nje Predsjednice gotovo se iscrpljivala u integracijskim procesima u kojima nije uvijek bila vjerodostojna te osobito u zakulisnom promoviranju »regiona« odnosno tvorevine po formuli bivÅ¡a Jugoslavija minus Slovenija plus Albanija. Dolaskom na vlast sadaÅ¡nje Predsjednice države u vanjskoj politici doÅ¡lo je do raslojavanja koja su bila prikrivena kompromisnim rjeÅ¡enjima za službe hrvatskih diplomatskih predstavnika, a dojam je da su loÅ¡ije proÅ¡li diplomati i kandidati kojima je viÅ¡e stalo do dobra Hrvatske. Naime, dio hrvatskih, osobito vladajućih politiÄara i dalje ustraje u afirmaciji »regiona«, ponaÅ¡a se kao da Hrvatska nije punopravna Älanica Europske unije i NATO saveza, no za takva stajaliÅ¡ta viÅ¡e nema potpore s PantovÄaka.
Hrvatskoj je javnosti na skroman naÄin i bez pune medijske otvorenosti tek Å¡turo objavljeno da je u utorak 29. rujna u New Yorku, na marginama zasjedanja Opće skupÅ¡tine Ujedinjenih naroda, održan na inicijativu hrvatske Predsjednice inicijalni sastanak inicijative Jadran – Baltik – Crno more. RijeÄ je o inicijativi za jaÄanje srednjoeuropske suradnje na politiÄkom, gospodarskom, infrastrukturnom i sigurnosnom planu, koja je bila prvotno zamiÅ¡ljena kao »uspravnica Jadran – Baltik« za koju su interes iskazale i Rumunjska i Bugarska pa je odmah prerasla u inicijativu Jadran – Baltik – Crno more. Na sastanku su sudjelovali predstavnici svih 11 pozvanih država Älanica Europske unije: uz spomenute takoÄ‘er i Poljske, SlovaÄke, Estonije, Latvije, Litve, MaÄ‘arske, Austrije, Slovenije i ÄŒeÅ¡ke, a cilj nije stvaranje nove organizacije, nego – kako je novinarima izjavila hrvatska Predsjednica – foruma »u kojem ćemo se sastajati i razgovarati o pitanjima koja su nam od zajedniÄkoga interesa, od politiÄkih i sigurnosnih do konkretnih projekata u podruÄju energetike, energetskoga povezivanja, digitalnoga povezivanja, Å¡to će svakako pridonijeti profilaciji i većoj konkurentnosti naÅ¡ih gospodarstava«.
Ta inicijativa, koja ima potporu i Sjedinjenih AmeriÄkih Država, velika je novost u hrvatskoj vanjskoj politici, a sadaÅ¡nje vodstvo Ministarstva vanjskih poslova nije se osjetilo pozvanim ni oÄitovati se o toj inicijativi. Naime, ta inicijativa veliki je odmak hrvatske vanjske politike od dosadaÅ¡nje pretežne politike »regiona« te afirmira hrvatsko punopravno Älanstvo i u EU-u i u NATO-u. Ta nova inicijativa, koja će zaživjeti na sastanku dogovorenom za proljeće 2016. u Hrvatskoj, afirmira i stvarnu zemljopisno-povijesnu Äinjenicu da je Hrvatska i srednjoeuropska zemlja koju su zagovornici »regiona« na vlasti sustavno istiskivali i zanemarivali, a oÄitovalo se to i u najnovije vrijeme uz migrantski val u izostanku nužne službene i susjedske komunikacije s MaÄ‘arskom (dok je privremeno pokazivanje miÅ¡ića Srbiji bilo iskljuÄivo u svrhu predizborne kampanje). Stoga to novo i važno politiÄko pozicioniranje Hrvatske u stvarni zemljopisno-povijesni kontekst, osobito kao stvarna i važna novost o odnosu na dosadaÅ¡nju pretežitu politiku »regiona«, može i treba postati svojevrsni kriterij za razlikovanje meÄ‘u politiÄkim strankama i nezavisnim izbornim listama tko jest, a tko nije zaÅ¡titnik, zagovornik i promicatelj hrvatskih nacionalnih interesa u vanjskoj politici. Ta inicijativa ni na koji naÄin ne prijeÄi razvijanje zdravih meÄ‘udržavnih susjedskih odnosa na principima meÄ‘unarodnoga prava i uzajamne ravnopravnosti.
Ivan Miklenić / Glas Koncila bpz.ba