PORUKE IZ BRUXELLESA: BiH neće dobiti status kandidata za EU bez izmjene Izbornog zakona

0
852

Slikovni rezultat za izborni zakonUspostava vlasti, izmjena Izbornog zakona te nastavak rada na provedbi Reformske agende tri su uvjeta bez čijeg ispunjenja BiH neće moći očekivati dobivanje statusa kandidata za članstvo u Europskoj uniji potkraj godine. Zaključak je to razgovora koje je Predsjedništvo BiH imalo s vodećim dužnosnicima Europske komisije i Europskoga vijeća u Bruxellesu bez navođenja vrlo složenih uvjeta koji stoje na tome putu. Umjesto toga fiksiran je već datum u studenom koji, pak, ovisi o unutarnjim, ali i europskim okolnostima, dok je dio javnosti najviše bio zabavljen stylingom članova Predsjedništva BiH.

PORUKE IZ BRUXELLESA: BiH neće dobiti status kandidata za EU bez izmjene Izbornog zakona

NATO nije uvjet

“Visoka predstavnica i članovi Predsjedništva složili su se o važnosti uspostave Vijeća ministara BiH, kao i entitetskih vlada bez odgoda kako bi se mogli posvetiti mnogim iskušenjima koji leže pred njima. Među ostalim, to je vladavina zakona, uključujući izbornu reformu, provedbu odluka Ustavnoga suda BiH i jačanja pravosuđa, kao i nastavak socioekonomskih reformi”, navodi se u zaključku sa sastanka u Bruxellesu s visokom predstavnicom za vanjsku i sigurnosnu politiku Federicom Mogherini, a identična stajališta ponovili su jučer i predsjednik Europskog vijeća Donald Tusk te predsjednik Europske komisije Jean-Claude Juncker, piše Večernji list.

Uz ta tri uvjeta, podrazumijeva se da dostavljanje odgovora na dodatna pitanja također predstavlja uvjet za napredak. S obzirom na to da se europski izbori provode ovoga svibnja, nije izvjesno hoće li se do kraja godine imenovati novi saziv Europske komisije, što eventualno može poremetiti ambicije Bosne i Hercegovine za ostvarenje ovoga cilja. BiH je mogla i do izbora za Europski parlament ispuniti ove uvjete, no propustila je još jedan rok za ostvarenje ovoga cilja.

Poseban će izazov biti uspostaviti Vijeće ministara BiH, s obzirom na navodni uvjet bošnjačkih stranaka da je prije toga potrebno prihvatiti dokument Godišnjeg nacionalnog programa, koji je upravo skinut sa sjednice Vijeća ministara BiH, ali i Vladu Federacije BiH, s obzirom na stajalište hrvatske strane u BiH da bez provedbe presude Ustavnoga suda u slučaju “Ljubić” neće biti moguće uspostaviti novu garnituru vlasti. Ova presuda vrlo je jasna i upozorava kako je dosadašnje izborno zakonodavstvo omogućavalo izbor nelegitimnih političkih predstavnika, ponajprije u slučaju manipuliranja izborom Hrvata.

Stajalište o potrebi izmjene Izbornog zakona BiH, sukladno presudi Ustavnoga suda, praktički je prihvaćeno kao zajedničko stajalište Europske komisije nakon što je ovaj problem u dva navrata na dnevni red Europskoga vijeća postavio hrvatski premijer Andrej Plenković te na Vijeću za vanjske poslove šefica hrvatske diplomacije Marija Pejčinović Burić. Sada to pitanje očito razumije i stajališta podupire više zemalja članica Europske unije, koje su svjesne kako su posljednji izbori dodatno doveli do slabljenja pozicije pripadnika najmalobrojnijeg naroda, koji su i u najvećem broju državljani EU-a.

Belgija kao simbol

Tada su Srbi dobili svog člana Predsjedništva, koji bi ujedno bio i pobjednik da se bira jedan član, Bošnjaci su dobili predstavnika najsnažnije bošnjačke stranke, a treći član je građanin koji ne predstavlja Hrvate i nametnut je većinskom voljom bošnjačkih birača. Slikovito je europska visoka predstavnica Mogherini tada istaknula kako je u BiH, kao specifikumu, potrebno uspostaviti balans između pojedinačnih i kolektivnih prava, što nije nepoznanica ni u drugim nacionalno složenim zemljama Europske unije. Ponajprije same Belgije, koja je svojevrsni simbol EU-a i njezina zajedništva. U slučaju da pred ulazak u zimu 2019. godine BiH ipak dobije status kandidata za članstvo, tek bi uslijedili ozbiljniji zahvati u njezinu preustroju, što je povezano i s izmjenom Ustava iz Daytona./