Dvostruka bi proslava Dana domovinske zahvalnosti bila tek uvod u lagano uzmicanje. Knin je, s hrvatske toÄke glediÅ¡ta, važno mjesto, simbol pobjede, herojstva, konaÄnog osloboÄ‘enja i integracije domovine. No, sa srpskog aspekta on je mjesto poraza, velikog egzodusa i zloÄina. Te dvije simbolike, ta dva pogleda na iste dogaÄ‘aje, nikako nije moguće pomiriti, zato na njih treba Å¡to manje podsjećati u interesu regionalne suradnje
Dan pobjede i domovinske zahvalnosti ili Dan „Oluje“ bit će, prema najavama iz Vlade obilježen u Kninu i Zagrebu – i to istoga dana. Ujutro bi u Kninu bila organizirana prigodna, lokalna sveÄanost, a u Zagrebu poslije podne velika sveÄanost, navodno primjerena okrugloj dvadesetoj obljetnici i glavno mjesto obilježavanja s najviÅ¡im dužnosnicima u poÄasnoj loži. Tom prigodom bila bi organizirana velika smotra svih rodova vojnih snaga. Ipak, motivi nisu uopće jasni ni objaÅ¡njeni, a nisu niti uvjerljivi. Radi li se baÅ¡ o želji da se velebnom vojnom paradom uveliÄa jedan znaÄajan povijesni dogaÄ‘aj, ili je ovo samo krinka iza koje stoje sasvim drugi motivi?
ÄŒuje se Äak kako bi parada bila nekakav odgovor nedavno održanoj beogradskoj vojnoj paradi koju je nadgledao Vladimir Putin. Na moskovsku paradu na Dan pobjede nad faÅ¡izmom Srbija će uputiti svoje politiÄke i vojne predstavnike i pripadnika vojske. ÄŒini nam se ponajprije deplasiranim slati Srbiji neku ratniÄku poruku u vrijeme izgradnje mira. TroÅ¡kovi nisu nevažni, a ako se već ne Å¡tedi bilo bi plodonosnije dobro platiti vojne pilote, koji za bolju plaću napuÅ¡taju zemlju. Napokon, jednako impresivnu vojnu paradu moglo se lako organizirati i negdje u podruÄju Knina. Vladina najava paralelne proslave naiÅ¡la je na protivljenje i Grada Knina i Županije Å¡ibensko-kninske.
Bojim se kako je ovo joÅ¡ jedan loÅ¡ primjer „zagrebocentrizma“, Å¡to je trajna mana svih hrvatskih politika i Å¡to je kontraproduktivno sa stanoviÅ¡ta emocionalne integracije nacije i druÅ¡tva. Zar sve Å¡to je znaÄajno mora biti skoncentrirano u Zagrebu, od politiÄkih ustanova do odigravanja nogometnih utakmica reprezentacije? Ne treba iskljuÄiti ni druge motive, kao Å¡to su neugodni zvižduci s proÅ¡lih kninskih proslava na raÄun predsjednika i premijera.
Vladinoj ideji nije sklona ni predsjednica Kolinda Grabar Kitarović, koja pravilno zakljuÄuje da, ako će već biti dvije proslave, ne bi smjele biti istoga dana, jer bi ona zagrebaÄka nužno zasjenila kninsku. Prava namjera, Äini se, i jest upravo to da se zasjeni Knin, toÄnije da se postupno prestane s obilježavanjem Oluje, pri Äemu bi dvostruka proslava bila tek prvi korak za lagano uzmicanje i konaÄni zaborav. Knin je, s hrvatske toÄke glediÅ¡ta, važno mjesto, simbol pobjede, herojstva, konaÄnog osloboÄ‘enja i integracije domovine. No, sa srpskog aspekta on je mjesto poraza, velikog egzodusa i zloÄina. „Olujom“ se vrijeÄ‘aju osjećaji i sjećanja srpske manjine. Ona se možda tumaÄi i kao smetnja masovnom povratku Srba.
Te dvije simbolike, ta dva pogleda na iste dogaÄ‘aje, nikako nije moguće pomiriti, zato na njih treba Å¡to manje podsjećati u interesu, dakako, pomirenja, regionalne suradnje i integracije „regiona“. Jasno, to je pristup kojega forsiraju i odreÄ‘eni Äimbenici unutar meÄ‘unarodne zajednice koji insistiraju na ideji „zapadnog Balkana“ i na integraciji cijelog tog podruÄja u Europskoj uniji i NATO paktu. U Hrvatskoj će se uvijek naći podobne i posluÅ¡ne strukture koji će zaigrati na tu kartu. Zanimljivo, Zoran Milanović je, prosvjedujući protiv demonstrativnog paljenja hrvatske zastave u Beogradu, u prvi plan stavio i kao najveći problem i Å¡tetu istaknuo – remećenje procesa povezivanja „regije“.
Dirljivo je kako se cijela vrhuÅ¡ka uzjogunila na performans u režiji i izvedbi Vojislava Å eÅ¡elja, dokazujući, valjda, u vrijeme pred izbore svoj patriotizam na krajnje jeftin naÄin, kao da je baÅ¡ Å eÅ¡elj kljuÄni problem. Njegovi huÅ¡kaÄki govori odmah nakon Å¡to je puÅ¡ten iz Haaga nisu naiÅ¡li ni na kakve reakcije službenog Beograda, a ponovni poziv Haaga izazvao je ogorÄeno reagiranje istog tog Beograda. Ta i predsjednik i premijer Srbije dolaze iz istog politiÄkog jata kao i sam Å eÅ¡elj.
Na hrvatske prosvjede zbog paljenja zastave, Tomislav Nikolić uzvratio je žestoko i podmuklo. Primajući patronski srpsku mladež iz Like, Korduna, Banovine i Slavonije, Å¡to neugodno podsjeća na „Republiku Srpsku Krajinu“ i obećavajući im „svaku pomoć“ poruÄuje „ljudima u Hrvatskoj“ kako su okovani u proÅ¡losti, kako bi oni joÅ¡ jednu „blistavu akciju“ da Hrvatska ostane potpuno bez Srba, na koje se vrÅ¡i pritisak kao i 1990. i Äija djeca nasilno mijenjaju imena. A Milorad Pupovac, vodeća osoba srpske manjine u Hrvatskoj, Äovjek kojega i hrvatska vlast drži kao malo vode na dlanu ili kao Äir na nezgodnu mjestu – i koji Äak predstavlja Hrvatsku u meÄ‘unarodnoj politici kao predsjednik VanjskopolitiÄkog odbora Sabora – smatra kako kandidiranje Ante Gotovine i Mladena MarkaÄa, koji su za nas neupitni junaci, u Vijeće za obranu predsjednice Republike ne doprinosi izgradnji povjerenja dviju država i dvaju naroda, te kako je ta kandidatura otežavajuća okolnost za ostvarivanje prava Srba na normalan život u Hrvatskoj!?
S ljudima iz Srbije, pa i sa Srbima iz Hrvatske (politiÄarima, novinarima, svećenicima itd.), osim rijetkih izuzetaka, nemoguće je, koliko god nastojali, naći zajedniÄki jezik oko nekih tema, ne samo iz najnovije, nego i iz starije povijesti. I ne treba se ni truditi. Daleko im kuća, Å¡to bi se reklo. Pustimo neka svatko živi sa svojim istinama, svojim lažima i svojim mitovima, a svako forsiranje i svako nasilno traženje suglasja može samo Å¡koditi normalizaciji odnosa. No, to nipoÅ¡to ne znaÄi da Hrvatska svoju istinu, svoje svetinje i svoje junake mora žrtvovati za sumnjive reintegracije i za tuÄ‘e politiÄke planove. Zaborav, pristajanje na laž ili na kompromis izmeÄ‘u istine i laži je izravan put u loÅ¡u budućnost putovima ponavljanja proÅ¡losti. Nimalo sluÄajno, jedna je televizijska anketa pokazala kako većina uÄenika srednjih Å¡kola u nas nikada nije ni Äula za „Oluju“ i skoro niÅ¡ta ne zna o Domovinskom ratu. Pogodujući nekim tuÄ‘im pogledima vlast dolazi u poziciju sukobljavanja s vlastitim narodom, pogotovo s braniteljima.
Ona nikako ne može razumjeti prave izvore nezadovoljstva branitelja, koji leže u cjelokupnom odnosu spram Domovinskog rata, a ne tek u materijalnim primanjima. Äuro GlogoÅ¡ki je kao simbol duhovne pobune izvrgnut silnim ofenzivama opkoljavanja i diskreditiranja. Umjesto da ga vlast pokuÅ¡a razumjeti, ona ga putem medijskih manipulacija nastoji kompromitirati. Najprije su otkrili i istakli njegova visoka primanja, pa onda tajni susret s Milanovićem, Å¡to ga je trebalo predstaviti kao izdajnika u oÄima suboraca, na koncu nelegalni život u kući namijenjenoj invalidima koji dolaze na lijeÄenje u Zagreb. Organiziran je i ratniÄki pohod tzv. antifaÅ¡ista, koji srećom nije uspio, pronaÄ‘eni su i branitelji koji „drukÄije misle“ pa invalid s niskom invalidninom koji svoj gnjev usmjerava prema GlogoÅ¡kom, kao da mu on kriv.
Odustajanje od kninske proslave „Oluje“ samo je novi udar na dostojanstvo i znaÄaj Domovinskog rata. Hoće li se to ipak shvatiti? J. Jović