Autoceste Federacije BiH objavile su početkom srpnja informaciju o tome kako je počeo izbor za izvođača radova na tunelu Prenj, a koji predstavlja najsloženiji građevinski pothvat za cjelokupni koridor Vc. Tunel Prenj predstavljat će tehnički najzahtjevniji i sa stajališta struke jedan od najkompleksnijih objekata u cijeloj povijesti građevinarstva BiH.
Tunel Prenj bit će lociran u središnjem masivu planine Prenj i imat će duljinu od 10,45 kilometara, a bit će ujedno i prvi cestovni tunel koji će prelaziti granicu od šest kilometara. Izgradnja i opremanje obje tunelske cijevi bit će izvođeni usporedno, a početak radova očekuje se u prvoj polovici 2023. Iako je projekt kao takav sam po sebi izrazito zahtjevan i impozantan te će značajno skratiti putovanje od Sarajeva do Mostara, kuriozitet je i to što će tunel Prenj nakon izgradnje biti među deset najdužih cestovnih tunela u Europi koji su trenutačno u upotrebi, objavio je klix.ba.
Skraćivanje putovanja
Usporedbe radi trenutačna dužina puta preko M-17 iznosi 113 km, dok će izgradnjom autoceste iznositi 82 km. Preciznije, vrijeme putovanja skratit će se s dosadašnjih dva sata na nešto manje od jednog sata vožnje, što u konačnici dovodi do skraćenja puta od 31 km i uštede vremena za čak više od jednog sata.
Sam tunel bit će dio dionice autoceste Ovčari – tunel Prenj – Mostar sjever i ključan je za povezivanje Sarajeva s Mostarom, odnosno jače unutarnje povezivanje Bosne s Hercegovinom, što je i strateški cilj, odnosno kompletiranje izgradnje cijelog koridora Vc kroz FBiH. On je dio cjelokupnog mozaika koji će kvalitetnije pozicionirati BiH u europske tijekove jer će međunarodni koridor privući promet putnika i roba od Budimpešte prema Jadranu.
Radovi će se financirati iz sredstava međunarodnih institucija, bespovratnih sredstava Europske unije i vlastitih sredstava. Kreditni aranžman s EBRD-om iznosi 110 milijuna eura te s EIB-om 150 milijuna eura. Ukupna procijenjena vrijednost dionice tunel Prenj iznosi 400 milijuna eura, prenosi klix.ba.
Najdulji europski tuneli
Kada pak govorimo o deset najduljih cestovnih tunela na europskom kontinentu, zanimljivo je istaknuti i podatak kako se čak pet njih nalazi u Norveškoj. Ujedno, u ovoj državi nalazi se i trenutačno najdulji tunel u Europi Lærdal koji povezuje istoimeno mjesto s Aurlandom. Tunel je dug 24,51 kilometar i izgrađen je u razdoblju od 1995. do 2000. godine. – Dizajn tunela uzeo je u obzir psihičko opterećenje vozača pa je podijeljen na četiri dijela te svaka dionica ima odgovarajuće osvjetljenje i dizajn. Iako su rizici od nesreća i požara mali, tunel ima veliku količinu opreme za hitne slučajeve kao i adekvatne ventilacijske sustave – navodi se u opisu projekta. Drugi pak najdulji cestovni tunel u Europi je Gotthard tunel u Švicarskoj. Ovaj tunel je duljine 16,9 kilometara i prolazi ispod glavnog prijevoja Alpa St. Gotthard po kojem je i dobio ime. Gradnja tunela počela je 1970. godine, a službeno je otvoren deset godina kasnije. Tunel Ryfylke u Norveškoj na trećem je mjestu ove ljestvice s ukupnom duljinom od 14,4 kilometara. Riječ je o trenutačno najduljem podmorskom cestovnom tunelu na svijetu. Njegova izgradnja počela je 2013. godine, a okončana je šest godina kasnije. Povezuje Stavanger, četvrti grad po veličini u Norveškoj i središte naftne i plinske industrije sa Slobakkom. Dnevni promet predviđa prolazak i do 10.000 automobila.
Četvrti najdulji tunel u svijetu nalazi se u Austriji. Tunel Arlberg dugačak je 13,71 km i za promet je otvoren još 1978. godine. Arlberg je i danas najveći cestovni tunel u Austriji i povezuje pokrajine Tirol i Vorarlberg ispod planinskog masiva po kojem je i dobio ime. Projektiran je tako da kroz njega prolazi čak 1800 vozila u jednom satu. Opremljen je s četiri ventilacijske jedinice i dvanaest ventilatora, ističe se na mrežnoj stranici projekta. Tunel je do sada nekoliko puta renoviran, a Austrija će za posljednju rekonstrukciju i modernizaciju uložiti 63 milijuna eura.
Titulu petog najdužeg tunela u Europi nosi tunel Frejus, dug 12,89 kilometara. Ovaj tunel pušten je u rad 1980. godine i izgrađen je na spoju dviju nacionalnih i međunarodnih trgovačkih trasa između Francuske i Italije. Tunel čini ključnu vezu između Savoje i Pijemonta te je jednim od glavnih putnih pravaca za prijelaz sjevernih Alpa. Francuski i talijanski dijelovi tunela nalaze se na sličnim visinama – 1228, odnosno 1297 metara, prenosi portal Klix.
Na šestom mjestu najduljih tunela nalazi se također tunel koji počinje u Francuskoj. Tunel Mt. Blanc izgrađen je 1965. godine i također služi kao veza između Francuske i Italije. Dug je 11,61 km, a njim se smanjuje put od Francuske do Torina za 50 kilometara, a do Milana za 100 kilometara.
Zanimljivi podaci
Na sedmom mjestu nalazi se tunel Gudvangen duljine 11,42 kilometra. Ovaj tunel povezuje istoimeno mjesto s naseljem Undredal koje se nalazi u okrugu Vestland u Norveškoj. Tunel je u promet pušten 1991. uz predviđeni dnevni prolazak od 1967 automobila.
Osmi po veličini je norveški tunel Folgefonna koji prolazi ispod velikog glečera po kojem i nosi naziv. Tunel je dugačak 11,15 kilometara i otvoren je 2001. godine. Koliki je značaj ovog tunela, dovoljno govori i podatak da se prije njegove izgradnje od mjesta koje povezuje putovalo čak i do četiri sata, dok se sada putuje nekih deset minuta.
Posljednji na ovoj listi je tunel Toven koji je otvoren 2014. godine i dugačak je 10,65 km. Toven povezuje općine Leirfjor i Vefsn u Norveškoj i predstavlja najduži cestovni tunel na sjeveru ove države. On što je zanimljivo jest podatak kako je tunel Toven postao najduži tunel na svijetu koji je u potpunosti opremljen LED rasvjetom.
– Tunel Toven podložan je relativno malom prometu. To znači da bi tradicionalni plan rasvjete rezultirao velikom količinom izgubljene energije. Zbog toga su projektanti željeli ugraditi modernu LED tehnologiju kako bi se postigla optimalna energetska učinkovitost i visok standard sigurnosti – poručili su iz Norveške.