Krstite ih u ime Oca i Sina i Duha Svetoga.
Čitanje svetog Evanđelja po Mateju
U ono vrijeme:
Jedanaestorica poÄ‘oÅ¡e u Galileju na goru kamo im je naredio Isus. Kad ga ugledaÅ¡e, padoÅ¡e niÄice preda nj. A neki posumnjaÅ¡e. Isus im pristupi i prozbori:
»Dana mi je sva vlast na nebu i na zemlji! PoÄ‘ite dakle i uÄinite mojim uÄenicima sve narode krsteći ih u ime Oca i Sina i Duha Svetoga i uÄeći ih Äuvati sve Å¡to sam vam zapovjedio!
I evo, ja sam s vama u sve dane – do svršetka svijeta.«
RijeÄ Gospodnja.
(Mt 28, 16-20)
„3 u 1+1“
Kad se povede rijeÄ o Bogu, poglavito o Presvetom Trojstvu, onda mi uvijek dolazimo u rizik reći viÅ¡e od onoga Å¡to stvarno znamo ili Äak viÅ¡e i od onoga Å¡to bismo ikada mogli znati.
To je napast koju doživljava svatko tko se usudi, tko se drzne, govoriti kao da neÅ¡to konaÄno zna, o Presvetom Trojstvu. Sve te naÅ¡e silne analogije, pomoću kojih pokuÅ¡avamo kao objasniti Presveto Trojstvo, obiÄno nas odvuku u krivovjerje, jer mi u konaÄnici pojam „3 u 1“ postavljamo kao matematiÄki problem, kao mozgalicu, kao zagonetku.
Meni ni na trenutak ne pada na pamet pretvarati se da sam shvatio bit Presvetog Trojstva. Ja mislim da ga nisu shvatili ni oni koji se hvale kako ga jesu shvatili. Pa Äak je i Sveti Augustin rekao da je to izvan njegovog dosega.
Sveti je Augustin htio napisati knjigu o Presvetomu Trojstvu, ali mu nikako nije polazilo za rukom. Tada je usnuo san: vidio je sebe kako Å¡eće obalom mora i vidi dijete na plaži. Dijete je Å¡koljkom presipalo morsku vodu u rupu u pijesku. Augustin ga je upitao: “Å to radiÅ¡?” – Dijete je odgovorilo: “Želim presuti more u ovu rupicu.” – Tu su se velikom filoÂzofu otvorile oÄi: “Upravo tako nemoguću stvar pokuÅ¡avam i ja jer žeÂlim svojim ograniÄenim razumom shvatiti tajnu Presvetoga Trojstva.”
Ali ja jednu stvar znam, a to je, da kada govorimo o Bogu onda uvijek moramo govoriti o odnosu. O vezi. Ako je Bog prepun ljubavi, ako je Bog sama Ljubav, a jest, onda mora postojati neki naÄin kako nam je govoriti o toj ljubavi koja se dijeli kroz duboke odnose. Odnose izmeÄ‘u Boga i Äovjeka i odnose meÄ‘u ljudima.
U danaÅ¡njem Äitanju Isus ne objaÅ¡njava, niti definira Trojstvo. Umjesto toga on govori o odnosu. O sudjelovanju.
ReÄe netko da je Bog, na prvom mjestu, stvorio svemir i ÄovjeÄanstvo kako bi imao viÅ¡e onih koje bi ljubio. S kojima bi dijelio svoju ljubav.
Ali Presveto Trojstvo tu ne staje, nego nas tjera promiÅ¡ljati i zakljuÄiti da se od samog poÄetka vremena ta silina Božje ljubavi nalazi u srcu Božjeg identiteta i Božjeg karaktera. Nju se barem na trenutak može dodirnuti, i to razmiÅ¡ljajući iskljuÄivo o ljubavi koja je meÄ‘usobna – zajedniÄka. U biti nemoguće je govoriti o ljubavi ako nije baÅ¡ takva, jer onda ona ljubav i nije.
Dakle, slobodni smo ustvrditi da je sama bit Božje naravi uvijek bilo davati, primati i dijeliti ljubav kako bi se ona razlila Äitavim svemirom. Najprije kroz Stvaranje i kroz niz Božjih zakona, zatim u slanju svog Sina na ovaj svijet, a sve kako bi se oÄitovao rijeÄju i djelom koliko nas ljubi, i konaÄno sada Duh Sveti svjedoÄi tu istu neprekidnu Božju ljubav za nas i za Äitavu kreaciju.
Kada govorimo o presvetom Trojstvu, kao Bogu koji je „3 u 1“, mi ne shvaćamo bit ukoliko ne prepoznamo da Bog toj „formuli“ uvijek želi dodati – joÅ¡ jedan. Plus 1. A to smo mi. Svi mi. Jedan beskonaÄni „+1“ kroz kojeg se Božja ljubav kompletira u odnosu sa svom njegovom djecom. Ta duboka Božja ljubav uvlaÄi nas u odnos, u vezu sa samim Bogom, s Ocem, u meÄ‘usobnu vezu nas djece njegove, i u vezu sa Äitavom njegovom kreacijom.
Å to to za nas znaÄi živjeti znajući da smo Božja ljubljena djeca? Å to to znaÄi znati da si bezuvjetno voljen? Da si u Božjim oÄima neprocjenjiva vrijednost? Da bez obzira na sve u tvojem životu, da postoji tvoj Otac koji te neprestano ljubi i o tebi raÄuna vodi?
Pa sam je „3 u 1“ Bog pozvao svih nas i svakoga od nas osobno da budemo onaj „+1“ na nebeskoj fešti.
Naši životi, brakovi, obitelji, škole, radna mjesta, naše župe trebaju postati slike Trojstva. Božjeg trojstva.
Pozvani smo pridružiti se kao „+1“ ovom plesu uzajamnosti i ljubavi. Kad god mi gledamo na svijet tuÄ‘im oÄima, oÄima onog drugog, kad god radosti i tuge onog drugog postanu naÅ¡e, kad god se mi u cjelosti predamo onom drugom, niÅ¡ta ne ustežući, niÅ¡ta ne zadržavajući, kad god se mi otvaramo kako bismo primili bezuvjetno život onog drugog, kad god mi i gubimo i pronalazimo svoj život u životu svog bližnjeg, onda smo mi sve viÅ¡e „+1“. Sve smo bliže Bogu.
Ovakav naÄin života jest život praktiÄnog služenja i aktivnog suosjećanja. U Trojstvu ne postoji potÄinjenost. Trojstvo jednoga Boga se oÄituje u naÅ¡im naporima u borbi protiv nepravde, ugnjetavanja i izrabljivanja. To je temelj za život u žrtvovanju i za život za bližnjega.
Slika Boga u ÄovjeÄanstvu je u Trojstvu. Ona se nalazi u svakome od nas. U vama. U meni. Božanska slika nudi život s Bogom i s drugima, a takav je život jedino moguć u odnosima. To je sudioniÄki život. Život u zajedniÅ¡tvu. Život u ljubavi.
Kao potvrda za ove rijeÄi najbolji su primjer dogaÄ‘anja na Trgu Sv. Marka u Zagrebu. S jedne strane nepravda, represija, bešćutnost i bahatost trenutaÄne vlasti, koja ne razumije i odbacuje princip „3 u 1+1“, i s druge strane „živi zid“ svećenika koji su stali svojim tijelima u zaÅ¡titu, i tako postali moguća žrtva, za prava bližnjega.
To je život za kojeg smo svi mi stvoreni. To je najistinskiji uzorak onoga tko smo mi i kako nam je živjeti. Okrenuti se od bližnjega, odmaknuti svoj život i svoje osjećaje od drugoga, iskljuÄiti drugoga izjavljujući da nam on ne treba, jesu najneprirodnije stvari koje Äovjek može uÄiniti.
Naša ljubav za jedne prema drugima i za našu vjeru u Presveto Trojstvo, u međusobnom su, neraskidivom odnosu. Ne možeš imati jedno bez drugog. Istinsko ispovijedanje vjere u Trojedinoga Boga može biti samo kod onih koji pokazuju međusobnu ljubav jedni prema drugima. Naša ljubav, međusobna ljubav, preduvjet je vjere Presvetog Trojstva, a ta vjera je ono što kompletira naše biće i što daje smisao našoj ljubavi prema drugome.
Ali zašto onda nismo svi takvi?
Zašto onda toliko nepravdi? Zašto ponižavanja onih koji su za bližnjega dali sve? Zašto bešćutnost? Zašto represija? Zašto oholost?
Zato Å¡to to nije lako.
Opasno je živjeti po vjeri Presvetog Trojstva. Jer ta vjera znaÄi ljubav, ranjivost, otvorenost prema drugima, poniznost, sebedarje, sudjelovanje u tuÄ‘im životima kao bismo postali jedno.
Baš onako kako je Krist živio i umro.
Tako je i nama živjeti. I biti.
Ova naÅ¡a kultura niti prepoznaje, niti nagraÄ‘uje takav tip života. Ona ga prezire, jer je on za nju znak slabosti. U Božjem svijetu to je, pak, nalik svetosti. ÄŒovjeÄanstvo je najautentiÄnije kada sudjeluje u božanskoj ljubavi i kada tu ljubav dijeli, oÄituje prema drugome.
Kada je spremno biti „plus jedan“ uz „3 u jedan“.
Svaki put kada mi molimo Vjerovanje, mi priznajemo svoju vjeru u Boga koji je Trojedini. Mi priznajemo jedinstvo Boga kao i jedinstvenost svake božanske osobe.
I to je ono u Å¡to mi vjerujemo.
Ali živimo li mi po tome?
Ivica Ursić