Duh istine upućivat će vas u svu istinu.
Čitanje svetog Evanđelja po Ivanu
U ono vrijeme: ReÄe Isus svojim uÄenicima:
»Kada doÄ‘e Branitelj koga ću vam poslati od Oca – Duh Istine koji od Oca izlazi – on će svjedoÄiti za mene. I vi ćete svjedoÄiti jer ste od poÄetka sa mnom.
JoÅ¡ vam mnogo imam kazati, ali sada ne možete nositi. No kada doÄ‘e on – Duh Istine -upućivat će vas u svu istinu; jer neće govoriti sam od sebe, nego će govoriti Å¡to Äuje i navješćivat će vam ono Å¡to dolazi. On će mene proslavljati jer će od mojega uzimati i navješćivati vama. Sve Å¡to ima Otac, moje je. Zbog toga vam rekoh: od mojega uzima i – navješćivat će vama.”
RijeÄ Gospodnja.
(Iv 15, 26-27; 16, 12-15)
ZA MOJU DUÅ U
Priupitajte poznanike zaÅ¡to neÅ¡to Äine u svojem životu. Svi će vam se, od reda, pohvaliti: „To Äinim za svoju duÅ¡u. Ma kakav novac, ma kakva moć, ma kakva slava… duÅ¡a i samo duÅ¡a, u mislima je mojim. Per Anima Mia, za moju duÅ¡u! Ja to Äinim da mi mirna duÅ¡a bude.“
Tko god vam, samouvjereno, tako nešto kaže (najvjerojatnije) laže.
Duša je ostala nadahnuće pjesnika, opsesija zaljubljenih, bit onih „siromašnih duhom“, jer svi oni lutaju, traže mir za svoju dušu, traže ono što su izgubili. Oni su barem svjesni svojeg gubitka, dok ostali samouvjereno lažu druge i sebe same.
Mir u duši.
Toliko opjevan, a opet toliko zanemaren.
Kada je Äovjek nemiran? Pa, najÄešće kada je nesiguran, kada živi u neizvjesnosti, kada ne vlada situacijom.
„Nigdje Äovjek ne može naći mirnije i bezbrižnije utoÄiÅ¡te nego u svojoj duÅ¡i.“ (Marcus Aurelius „Meditacije“)
Ali što ako se je u našu dušu uvukao nemir? Što ako je naša glavna preokupacija sve ono što nam ovaj svijet određuje za prioritete? Odjeća, automobil, kuća, novac, karijera? Što ako smo dušu zatrpali potrošnim dobrima?
U tom sluÄaju mi mislimo kako je najvažnije to potroÅ¡no zaÅ¡tititi. Osigurati. I zato mi stvaramo sve novije sigurnosne sustave, gradimo sve neprobojnije trezore, osmiÅ¡ljavamo sve složenije softwarske programe, unajmljujemo najpouzdanije zaÅ¡titare.
Sve zbog mira. Mira u duÅ¡i. Jer uvjereni smo da samo sigurnost ovoga svijeta donosi toliko potreban mir. NasluÅ¡ali smo se do sita tih fraza koje skoro uvijek zavrÅ¡e nekim novim sofisticiranim oružjem za masovno uniÅ¡tenje, nekim novim farmaceutskim „mega“ serumom, nekim novim raÄunalnim vatrozidom.
Jedno nam nikako ne ide u glavu, a to je neporeciva istina, da svijet koji živi na rubu kompletnog kolapsa, svijet koji provodi svoje dane i noći u stalnom nemiru, nije u stanju nikome zajamÄiti nikakav mir, a poglavito ne onaj u duÅ¡i.
ÄŒovjek, zaboravivÅ¡i na Boga i na Božji mir, uzaludno se nada miru, a sve Å¡to doÄeka samo je joÅ¡ veći nemir. JoÅ¡ jedna nevjerojatna zabluda, joÅ¡ jedna iluzija Äini Äovjeka ležati na Prokrustovoj postelji gdje ga moćnici ovoga svijeta, pod izlikom da će legavÅ¡i na nju odmoriti se i pronaći mir, svako malo dovode na njima poželjnu mjeru.
RijeÄ je o zabludi, da su istine ovoga svijeta mjerilo dobra i zla, i o iluziji da je život bez patnje, bez boli, bez muke – miran život.
Isus u danaÅ¡njem Äitanju pred sobom ima skupinu ljudi u Äijim duÅ¡ama mira nema. Bila je to veÄer prepuna zbunjenost i straha za apostole. Njihov se je svijet naprosto raspadao. Jedna uobiÄajena veÄera pretvorila se je u noćnu moru.
O Äemu to Isus govori?
Govori o izdaji, govori o tome kako će ga Petar zatajiti, govori o svojoj smrti, govori o svojem odlasku. Sve gore od gorega.
I dok ih Isus pokuÅ¡ava umiriti, govoreći im o Duhu Istine, o Branitelju, o tome da sve Å¡to on ima da će baÅ¡ to Duh Istine uzimati i njima navješćivati, da će biti upućeni u jednu i jedinu pravu Božju istinu… Isus pred sobom vidi nemirne ljude, ustraÅ¡ene uÄenike, vidi suze u njihovim oÄima. Strah se je u tim trenutcima, u gornjoj sobi, mogao nožem rezati.
Mi znamo da život u sebi ukljuÄuje i patnju i mi znamo da ako budemo slijedili Krista da će naÅ¡a patnja biti neminovnost.
“U svijetu ćete imati patnju. Ali, ohrabrite se: ja sam pobijedio svijet!” (Iv. 16, 33)
Od najranijih dana, ljudska patnja je bila tako teÅ¡ka da je Sv. Tereza od Avile, navodno, rekla Bogu: „Nije ni Äudo da su tvoji prijatelji tako rijetki, s obzirom kako se odnosiÅ¡ prema njima.“
Ali mi takoÄ‘er znamo da patnja svara u Äovjeku i vrline. Kada se Äovjek suoÄi s bolnim problemima onda ga to, ako ne podlegne u maloduÅ¡ju, ojaÄa i uÄini zrelom osobom.
Sveta Sinkletika Aleksandrijska, djevica, pustnjakinja, smatra se “pustinjskom majkom” i njezine izreke se nalaze zajedno sa izrekama pustinjskih Otaca.
“Oh”, rekla je svetica, “kako bismo trebali biti sretni ako bismo podnosili mnoge patnje da bi zadobili Nebo i milost Božju, poput ljudi ovoga svijeta koji to Äine zgrćući bogatstva i imanja i kojima nikada nije dosta! Družit će se s lopovima i razbojnicima. Na moru će se izlagati bijesu vjetrova i olujama i stradat će u brodolomima i u svim drugim opasnostima. Oni pokuÅ¡avaju sve, sve nastoje uÄiniti i sve stavljaju na kocku. Ali mi, koji smo u službi tako velikoga Gospodara, za naÅ¡ Nebeski dom se bojimo svake zapreke poput križeva, napasti i osuda, gubitka obitelji i prijatelja, kao i gubitka svojih domova i imanja koje posjedujemo.“
Jednom zgodom je rekla: „U poÄetku puno je bitki i puno je patnje kod onih koji napreduju prema Bogu, ali nakon toga uslijedi neizreciva radost. Nalik je to onima koji žele upaliti vatru. U poÄetku ih dim guÅ¡i i oni plaÄu, ali na taj naÄin oni dobivaju ono Å¡to traže. Zato i mi takoÄ‘er moramo zapaliti božansku vatru u sebi, kroz suze i veliki trud.“
Božanska vatra je zapaljena na dan Pedesetnice. Na Duhove.
U vatri duha koji je provalio u srca ljudi tog dana bio je takoÄ‘er i odgovor na jedno od temeljnih ljudskih pitanja, a to je pitanje – patnje.
UÄenici su patili. Isus je patio. Umro je straÅ¡nom smrću. Njegova smrt za njih je bio kraj svijeta. Uskrsnuće je za njih bio novi Å¡ok. Njegov odlazak, po drugi put, slomit će im srce i oni se s pravom pitaju kako dalje tako živjeti. Sami. Bez Isusa.
Odgovor na njihova pitanja, na pitanja straha, nesigurnosti i patnje doÅ¡ao je u vjetru, u vatri i u Duhu. Toga dana uÄenici su Äuli odgovor koji im je trebao donijeti mir u njihove duÅ¡e. Taj mir je od skupine nemirnih i ustraÅ¡enih uÄenika stvorio grupu nadahnutih i neustraÅ¡ivih Kristovih svjedoka.
Oni nisu mir potražili u povratku u svoja rodna mjesta, u bijegu od svojeg života s Isusom. Oni nisu mir potražili pod skutima farizeja i pismoznanaca. Oni nisu mir potražili u okrilju Cezarovih legija.
Oni su mir potražili u Duhu Istine, u Branitelju, u Bogu.
Mi kada patimo, kada tražimo mir svojoj duÅ¡i, kada smo dovedeni do ruba svoje ljudske izdržljivosti, mi onda postavljamo pitanja. I baÅ¡ kada najviÅ¡e pati Äovjek je najsposobniji sasluÅ¡ati odgovor. U velikoj patnji otpadnu sve laži ovoga svijeta i ostane samo Äista Božja istina i Äovjek koji sluÅ¡a i Äuje.
U velikoj patnji svi, od Joba, preko uÄenika, pa do nas danas, postavljamo pitanja koja se mogu sažeti u jedno veliko pitanje. U pitanje nad svim pitanjima.
Kada mi kleÄimo u podnožju križa, kada dižemo svoj pogled prema nebu, kada vapimo Bogu iz svoje boli i svoje patnje, mi u biti pitamo Boga: „VoliÅ¡ li me?“
Pedesetnica, Duhovi bio je Božji konaÄan odgovor na to pitanje.
Čujemo li vjetar Duha Istine kako puše?
Čujemo li kako kroz njega Bog odgovara: „Ja te volim!“?
Osjećamo li kako nam Duh Sveti donosi mir u našu nemirnu dušu?
Ivica Ursić