Connect with us

EKONOMIJA

Prije 29 godina potpisan je Daytonski mirovni sporazum

Published

on

Prošlo je točno 29 godina od realizacije Općeg okvirnog sporazuma za mir u BiH ili Daytonskog mirovnog sporazuma koji je službeno je potpisan u Elizejskoj palači u Parizu 14. prosinca 1995.

Najveći uspjeh mirovnog dogovora iz baze zračnih snaga Wright-Patterson u Daytonu, Ohio, o uređenju Bosne i Hercegovine nakon rata 1992.-1995. je što je njime okončan rat.

Konferencija se održala od 1. do 21. studenoga 1995. Glavni su sudionici bili Alija Izetbegović (predsjednik Republike BiH), Slobodan Milošević (predsjednik Republike Srbije, Srbije i Crne Gore, ondašnja SR Jugoslavija) i Franjo Tuđman (predsjednik Republike Hrvatske), predstavnici triju država nastalih iz bivše Socijalističke Federativne Republike Jugoslavije, te glavni američki pregovarač, veleposlanik Richard Holbrooke i general Wesley Clark.

Francuska je čuvar originala Daytonskoga sporazuma.

U BiH, Daytonski sporazum nikada nije službeno preveden niti je ratificiran u parlamentu. Nikad nije objavljen u Službenom glasniku BiH. Potpisan je bez znanja građana BiH.

Legalno Predsjedništvo Republike Bosne i Hercegovine koje je po važećem Ustavu države jedino imalo pravo donijeti ”Odluku” o potpisivanju Daytonskoga sporazuma nikada nije donijelo takvu Odluku, a to nije učinila ni Parlamentarna skupština Republike Bosne i Hercegovine. Ovlašteni tumač još uvijek je Ured visokoga predstavnika (OHR).

Današnja politička podjela i struktura vlasti u Bosni i Hercegovini dogovoreni su kao dio Daytonskoga sporazuma. Sastavni dio tog dokumenta je i ustav temeljem kojeg funkcionira današnja Bosna i Hercegovina.

Ni 29 godina poslije primjerci Sporazuma koji su se nalazili u Hrvatskoj i BiH nisu prevedeni.

Prema članovima izaslanstva RS-a u Daytonu, verzija na engleskom jeziku potpisana u Parizu 14. prosinca 1995. godine po povratku srpskog izaslanstva iz Pariza, bila je pohranjena u sefu tadašnjeg predsjednika RS-a Radovana Karadžića ili predsjednika Narodne skupštine Momčila Krajišnika. Hrvatsko i bošnjačko izaslanstvo dobili su također svoje primjerke.

U veljači 2008. godine doznalo se da je originalni primjerak Općega okvirnoga sporazuma za mir zagubljen.

Tadašnji predsjedatelj Predsjedništva BiH Željko Komšić otkrio da je bosanskohercegovački primjerak originala dokumenta nestao iz Arhiva BiH, a slično se ponovilo s originalom Srednjoeuropskog ugovora o slobodnoj trgovini. Na to je Županijsko tužiteljstvo pokrenulo istragu o ovom slučaju i za njim se tragalo u arhivu Ministarstva vanjskih poslova i Arhivu BiH.

Otkriveno je da nema ni jednog primjerka, ni hrvatskog, ni bošnjačkog ni srpskog. Zbog toga je na zahtjev Zastupničkoga doma Parlamentarne skupštine BiH Ministarstvo vanjskih poslova Francuske preko Ministarstva vanjskih poslova BiH krajem 2009. dostavilo ovjerenu fotokopiju originala Daytonskoga sporazuma sa svim aneksima.

Godinama formalno nikada nije preveden jer za to nije postojala politička volja.

Sporazum je bio kočnica rata, ali u sljedećih 20 i više godina pokazalo se da Daytonski sporazum stvara mnoge probleme. Postao je izvor nesuglasja triju strana. Tumačio se na razne načine. Donio je ustavne i pravne odredbe koje vrijede i danas. U mnogim odredbama postao je kočnica suživota.

Daytonski sporazum nije bio stalan, nego ga se mijenjalo tiho i prešutno, često na štetu Hrvata.

(www.jabuka.tv)

Continue Reading

EKONOMIJA

Potpisan ugovor za nadzor radova na dionici Mostar sjever – Mostar jug

Published

on

U sjedištu JP Autoceste FBiH u Mostaru danas je potpisan Ugovor za usluge nadzora radova i tehničke asistencije za dionicu Mostar sjever – Mostar jug autoceste na Koridoru 5C.

Ugovor su potpisali direktor JP Autoceste FBiH Denis Lasić i Stephen Kimmett, predstavnik konzorcija koji čine Roughton International Limited i IRD Engineering Srl, priopćeno je iz JP Autoceste FBiH.

Potpisivanju su prisustvovali i direktor Roughton International Limited Ranjith Gunaratne te predstavnica IRD Engineering Srl Minela Bašić.

Kako se navodi, ukupna vrijednost ugovora iznosi 8.189.618,62 eura s PDV-om, a sredstva su osigurana u okviru zajma potpisanog s Europskom bankom za obnovu i razvoj (EBRD).

– Nakon današnjeg potpisivanja ugovora za usluge nadzora radova i tehničke asistencije ostalo nam je još završiti i postupak odabira izvođača radova na dionici Mostar sjever – Mostar jug. Ovaj postupak se nalazi u drugoj, završnoj, fazi te je za očekivati da ćemo ubrzo krenuti s radovima na izgradnji ove dionice, jedne od najkompleksnijih na cijelom Koridoru – rekao je Denis Lasić, direktor JP Autoceste FBiH.

Dionica Mostar sjever – Mostar jug, ukupne dužine 13,8 km, dio je LOT-a 4 Koridora Vc. Dionica počinje petljom Mostar sjever u naselju Kutilivač, a završava petljom Mostar jug koja je povezana s magistralnim putem M6.1 Gnojnice – Blagaj.. Trasa na dionici prolazi uglavnom brdovitim i planinskim terenom, pa se duž trase izmjenjuju usjeci i nasipi s većim brojem objekata.

Na ovoj dionici, osim navedenih petlji s bočnim naplatnim mjestima, gradit će se 11 mostova/vijadukata, šest dvocjevnih tunela, tri potputnjaka, dva natputnjaka, a u sklopu petlje Mostar sjever projektiran je i Centar za kontrolu i upravljanje prometom (COKP).

Kompletna dionica Mostar sjever – Mostar jug prolazi kroz Grad Mostar, odnosno Hercegovačko – neretvansku županiju, zaključeno je u priopćenju./HMS/

 

 

Preporučeno:

Continue Reading

EKONOMIJA

Predsjednik HDZ-a BiH Čović s veleposlanikom Mađarske o europskom putu i jačanju bilateralne suradnje

Published

on

Predsjednik HDZ-a Bosne i Hercegovine dr. Dragan Čović sastao se danas s veleposlanikom Mađarske u Bosni i Hercegovini, Nj. E. Krisztiánom Pósom u Domu HDZ-a BiH u Mostaru. Sastanku je nazočila i dopredsjednica HDZ-a BiH Darijana Filipović.

Tijekom sastanka razgovarano je o aktualnom političkom trenutku u Bosni i Hercegovini, s naglaskom na provedbu europskih reformi koje su ključne za otvaranje pristupnih pregovora s Europskom unijom. Posebna pozornost bila je usmjerena na važnost očuvanja stabilnog političkog dijaloga, zaštitu ustavnog poretka te osiguravanje legitimnog predstavljanja konstitutivnih naroda. Razmotreni su i pravci daljnjeg jačanja odnosa između Bosne i Hercegovine i Mađarske, uključujući spremnost na nastavak suradnje i razmjenu iskustava u područjima od zajedničkog interesa.

Predsjednik Čović naglasio je kako je usvajanje preostalih prioritetnih zakona neophodno za iskorak u procesu europskih integracija. Posebno je istaknuo nužnost donošenja izmjena Izbornog zakona koje će osigurati ustavnu jednakopravnost i omogućiti hrvatskom narodu u BiH legitimno političko predstavljanje, osobito u kontekstu predstojećih Općih izbora 2026. godine.

Veleposlanik Pósa potvrdio je kontinuiranu potporu Mađarske europskim integracijama Bosne i Hercegovine. Naglasio je važnost nastavka reformskih procesa te izrazio spremnost za ojačavanje bilateralne suradnje u svim ključnim sektorima.

 

Continue Reading

EKONOMIJA

Mostar Parking izgubio spor protiv UNIS-a: Tražili 200 000 KM odštete, a sada moraju platiti 25 tisuća KM troškova

Published

on

sud utvrdio da su gubici mostar parkinga posljedica njihovih propusta

 N. Bačić/Hercegovina.info

 

Portal Hercegovina.info imao je ekskluzivan uvid u presudu Općinskog suda u Mostaru donesenu 21. kolovoza kojom je odbjena većina tužbenih zahtjeva Javnog poduzeća „Mostar Parking“ d.o.o. Mostar protiv društva UNIS Telekomunikacije d.d. Mostar.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Zbog čega je Mostar parking tužio UNIS?

Odnos između UNIS Telekomunikacija d.d. Mostar i JP Mostar Parking započeo je sporazumom o poslovno-tehničkoj suradnji sklopljenom 1. prosinca 2021. godine. Prema ovom ugovoru, UNIS je besplatno razvio i isporučio softversko rješenje za naplatu parkinga, uključujući funkcionalne aplikacije, podršku i infrastrukturu potrebnu za njegovo pravilno funkcioniranje.

Mo parking unis presuda

Ads by FatChilli

Rok važenja ugovora bio je do 30. rujna 2022. godine. Nakon isteka, UNIS više nije imao zakonsku osnovu za nastavak suradnje. JP Mostar Parking nije preuzeo softver formalnim putem, nije osigurao infrastrukturu niti potpisao zapisnik o primopredaji, a nije raspisano ni novo javno nadmetanje za nastavak tehničke podrške.

Tijekom trajanja ugovora, sustav je bio u funkciji, ali nakon isteka Mostar Parking nije proveo formalni prijelaz. UNIS je apelirao da poduzeće preuzme sustav uploadanjem na vlastitu infrastrukturu — što se, prema tvrdnjama UNIS-a, nije dogodilo iz nepoznatih razloga.

Mo parking unis presuda

Iako je Mostar Parking tvrdio da je zbog neisporučenog softvera pretrpio štetu od preko 200 tisuća maraka, sud je ocijenio da njihovi navodi nemaju uporišta. Presudom je UNIS obvezan predati softver poduzeću, dok je Mostar Parking dužan platiti više od 25 tisuća KM troškova postupka.

Ambiciozni zahtjevi – tanki dokazi

Mostar Parking od UNIS-a je tražio isplatu 166.534,95 KM na ime izgubljene dobiti, 9.241,09 KM za kupnju nove aplikacije „GO Parking“ od tvrtke Lanaco, 36.633,15 KM zbog obveza prema UINO-u, te dodatne iznose s kamatama i troškovima.

Sud je, međutim, utvrdio da softver nije bio neispravan, da je funkcionirao i da su gubici koje Mostar Parking prikazuje posljedica njihovih vlastitih odluka i propusta.

Prema nalazima vještaka, aplikacija je bila funkcionalna i korištena u razdoblju ugovora, naime za vrijeme trajanja evidentirano je više od 142 tisuće transakcija.

Mo parking unis presuda

Svjedoci su također potvrdili da je softver radio sve do 22. prosinca 2022., a pad sustava vezan je uz uvođenje novih uređaja, ne zbog pogreške UNIS-a.

Sud je zaključio da Mostar Parking nije uspio dokazati uzročno-posljedičnu vezu između UNIS-a i svojih financijskih problema.

Na klupi za svjedoke na jednom ročištu našao se i gradonačelnik Mostara Mario Kordić.

Mo parking unis presuda

„Štete“ koje su sami proizveli

Sud je odbacio tvrdnje Mostar Parkinga o izgubljenoj dobiti, ocijenivši da je riječ o spekulativnim procjenama, te naglasio da su porezne nepravilnosti i obveze prema UNO-u posljedica vlastitih propusta poduzeća. Trošak kupnje nove aplikacije „GO Parking“ također je ocijenjen kao poslovna odluka tužitelja, a ne šteta prouzročena tuženikom.

Jedan od ključnih elemenata tužbe JP Mostar Parking odnosio se na porezne nepravilnosti i obveze utvrđene od strane UNO-a. Sud je jasno poručio da Mostar Parking svoje porezne dugove ne može prebacivati na UNIS. Oni proizlaze iz njihovog vlastitog poslovanja i nemara, a ne iz softverskog rješenja.

JP Mostar Parking je u tužbi naveo da je zbog neispravnog i nepotpunog softverskog rješenja UNIS-a došlo do problema u vođenju evidencija o izdanim parkirnim kartama.

Zbog tih nepravilnosti, tvrdili su, UNO im je u ožujku 2024. godine naložio da plate dodatne porezne obveze, zatezne kamate i troškove prinudne naplate.

Tužitelj je zahtijevao da UNIS nadoknadi iznos od 36.633,15 KM, što se odnosilo na 28.832,00 KM glavnice, 6.359,55 KM zakonskih kamata, 1.441,60 KM troškova prinudne naplate.

Rješenjem UNO-a od 26. ožujka 2024. utvrđeno je da Mostar Parking duguje navedene iznose na temelju kontrole poreza na dodanu vrijednost (PDV) za razdoblje 1. listopada 2018. – 30. rujna 2023.

Mo parking unis presuda

Mostar Parking je ove iznose platio 1. travnja 2024., što je dokazano elektronskim nalozima i potvrđeno u spisu.

Ekonomski vještak utvrdio je da se ta porezna obveza ne može dovesti u vezu s UNIS-om, već isključivo s načinom na koji je Mostar Parking sam vodio i obračunavao porezne obveze.

Vještak je naglasio da problem nije u softveru nego u činjenici da Mostar Parking nije obračunavao PDV za mjesečne parkirne karte, i to ni u razdoblju dok je sustav normalno funkcionirao.

Martina Grle, zaposlenica JP Mostar Parking u računovodstvu, potvrdila je da su se problemi s PDV-om pojavljivali i ranije te da su rezultat nepravilnog rada u samom poduzeću, a ne propusta UNIS-a.

Sud je ocijenio da UNIS nije odgovoran za porezne obveze utvrđene od strane UINO-a.

Nepravilnosti su nastale zbog propusta u radu Mostar Parkinga, koji je bio dužan sam voditi porezne evidencije i uredno prijavljivati PDV.

Zbog toga je zahtjev tužitelja za naknadu štete u iznosu od 36.633,15 KM – odbijen kao neosnovan.

Mo parking unis presuda

UNIS nije dužan platiti ni prelazak na novi softver

Općinski sud u Mostaru kao neosnovan odbio je i zahtjev JP Mostar Parking da im UNIS Telekomunikacije nadoknadi trošak od 9.241 KM za aplikaciju „GO Parking“ kupljenu od tvrtke Lanaco.

Mo parking unis presuda

Mostar Parking je tvrdio da je bio prisiljen kupiti novi softver nakon pada sustava krajem 2022. godine. Sud je, međutim, utvrdio da je softver UNIS-a bio funkcionalan i korišten do 22. prosinca 2022., s više od 142 tisuće transakcija. Vještaci su potvrdili da pad sustava nije uzrokovan propustima UNIS-a, nego novim uređajima koje je instalirao sam Mostar Parking. Kupnja „GO Parkinga“ ocijenjena je kao poslovna odluka, a ne posljedica ugovorne povrede. Zbog toga je sud taj zahtjev odbio kao neosnovan.

Mostar parking mora platiti oko 26.000 KM sudskih troškova

Sud je prihvatio tek manji dio zahtjeva – da UNIS formalno preda programsko rješenje Mostar Parkingu, što proizlazi iz ugovornih odredbi i što je i sam UNIS cijelo vrijeme predlagao upravi Parkinga.

No, ukupna bilanca spora za Mostar Parking je negativna: pored gubitka tužbenih zahtjeva, poduzeće je dužno platiti 25.941,35 KM sudskih troškova, zajedno sa zakonskim kamatama.

Presuda još nije pravomoćna, Mostar Parking se može žaliti Županijskom sudu u Mostaru u roku od 30 dana. No, činjenica da je u ovom postupku njihov zahtjev praktično „pao u vodu“ otvara ozbiljna pitanja o poslovanju i načinu na koji gradska firma vodi pravne sporove.

Pri preuzimanju teksta, obavezno je navesti hercegovina.info i autora kao izvor te dodati poveznicu na autorski članak

 

Continue Reading

Trending

Copyright © 2010 - 2024 BPZ.ba