Connect with us

SCENA

BENOVO: POSAĐENE SADNICE STUBASTIH RUŽA

Published

on

14.12.2024
34

BENOVO: POSAĐENE SADNICE STUBASTIH RUŽA

Tekst: Biljana Marković

Foto: Radio Kotor / B.M.

Zelenu površinu dionicom ka parkingu Benovo, bilježimo danas, krase nove cvjetne vrste.

Kako je Radio Kotoru saopšteno iz DOO “Komunalno Kotor”, između većih stabala Ligustruma posađeno je 14 sadnica stubastih ruža.

14.12.2024
96

DECEMBARSKA PONUDA POD MARKAT – DOMAĆI SOK OD ŠIPKA 7 EURA

Tekst: Biljana Marković
Foto: Radio Kotor / B.M.

Kiša i niska temperatura vazduha od 10 stepeni Celzijusovih, uslovili su danas i lošu prodaju na gradskom markatu.

Prodavci su nam kazali da je broj kupaca značajno manji u odnosu na minule pazarne dane, te da građani “više razgledaju nego što kupuju”.

Ponuda proizvoda domaćih, ali i iz uvoza, bogata je, a kako bilježimo, samo na jednoj tezgi mogu se danas kupiti sadnice cvijeća i voća, poput limuna koji u zavisnosti od veličine, košta od 10 do 15 eura, dok su manje sadnice lavande 4 eura.

Na markatu (pijaca) je uočljiva ponuda domaćeg voća, prije svega sa područja Bara i to mandarina i limuna čija cijena po kilogramu je 2, odnosno 3 eura. I japanska jabuka košta 3 eura.

Kada su u pitanju cijene povrća po kilogramu, mrkva i cvekla su 2 eura, salata reckava, crveni luk, por luk, krastavac 3 eura. Kilogram pasulja košta 6 eura.

Cijena brokolija, spanaća, zelene salate, blitve, karfilola i paradajza je 4 eura po kilogramu, tikvica košta od 2 do 3,5, kupus bijeli 1,5 euro, brokoli 5, raštan 3,5, dok je cijena krtole 1,3 do 1, 5 eura eura.

Kilogram maslina se može pazariti za 7 odnosno 10 eura koliko su tučene začinjene, litar domaćeg maslinovog ulja košta od 12 do 15 eura, u zavisnosti od klase.

Ajvar u tegli je 10, a barena paprika 6 eura.

Domaći sokovi od šipka i zove koštaju 7 odnosno 5 eura.

Sir se prodaje po cijeni od 10 eura, koliko je mladi barski do 15, koliko košta suvi kravlji. Kilogram kajmaka košta 17 eura.

Domaća kokošija jaja, 10 komada, prodaju se po cijeni od 4 eura.

U ponudi danas i očišćeno pile u komadu koje se može kupiti za 7 eura po kilogramu.

Prodavci nude i suvo meso, domaća svinjska njeguška slanina je 12 eura, a podorjenska 20 eura. Slanina košta šarena je 20 eura, a bijela 15.

Na dijelu pijace na kojem se nalazi peškarija danas je ponuda svježe ribe raznovrsna. Mogu se, između ostalog, kupiti brancin i orada koji po kilogramu koštaju 10 eura, grdoba 15, raža očišćena 8, sarag 20, koliko košta i kilogram gambora. San pjer je 35 eura.

 

 

 

 

Podijeli na:

Pogledajte još

Pročitaj
14.12.2024
37
BENOVO: POSAĐENE SADNICE STUBASTIH RUŽA
Pročitaj
14.12.2024
125
POTPISAN MEMORANDUM O SARADNJI ZA OSNAŽIVANJE LOKALNIH ZAJEDNICA U PROCESU EVROPSKIH INTEGRACIJA
Pročitaj
14.12.2024
157
OBNOR KOTORA I TIVTA OBILJEŽILI 81. GODIŠNJICU STRIJELJANJA REVOLUCIONARA NA TROJICI
Pročitaj
13.12.2024
399
DR VESNA MAČIĆ ZA SEDAM DANA PUTUJE NA ANTARKTIK, SA KOLEGAMA IZ BUGARSKE ISTRAŽIVAĆE MIKROPLASTIKU

Najnovije vijesti

Društvo
14.12.2024
37
BENOVO: POSAĐENE SADNICE STUBASTIH RUŽA
Društvo
14.12.2024
96
DECEMBARSKA PONUDA POD MARKAT – DOMAĆI SOK OD ŠIPKA 7 EURA
Sport
14.12.2024
45
PJETLIĆI GRBLJA ČETVRTI SA 30 BODOVA
Sport
14.12.2024
60
POPADIĆEVA SIMULTANKA U DOBROTI
Društvo
14.12.2024
125
POTPISAN MEMORANDUM O SARADNJI ZA OSNAŽIVANJE LOKALNIH ZAJEDNICA U PROCESU EVROPSKIH INTEGRACIJA

Pogledaj sve

Mali Oglasi
1674206989-comedy.png
1733236342-ubrzaj-2024---baner-300x300px.jpg
1732279800-audio knjiga baner.jpg
1702635297-1679083626-1674587747-Baner.jpg
1692104132-01.jpg
1723110679-Radio-Kotor-Baner-x4.jpg
1674120058-baner 1.jpg
no1.png

 

Continue Reading

EKONOMIJA

LJUBIĆ: Postoji samo jedina trojka koja može stabilizirati i pokrenuti BiH

Published

on

Jedina trojka koja može stabilizirati i pokrenuti BiH je ona sastavljena od legitimnih predstavnika triju konstitutivnih naroda. Osvijestimo se i dogovorimo se – dok još imamo vremena

Piše: dr. Božo Ljubić predsjednika Glavnog vijeća HNS BiH

Obraćam vam se prvenstveno kao netko tko je svjedok i, u najvećem razdoblju tridesetogodišnje povijesti izgradnje daytonske BiH, akter političkih procesa. Obraćam vam se također kao predsjednik Glavnog vijeća Hrvatskog narodnog sabora, institucije koja okuplja, predstavlja i artikulira političku volju gotovo cjelokupnog hrvatskog naroda, jednog od triju ustavotvornih i državotvornih naroda u BiH.

Bosna i Hercegovina suočena s eskalacijom političke krize

Bosna i Hercegovina suočava se s eskalacijom političke krize koja prijeti prijeći i u sigurnosnu. Zapravo, politička kriza u Bosni i Hercegovini permanentno je stanje još od raspada bivše države. Daytonski mirovni sporazum (DMS) zaustavio je rat i dao priliku Bosni i Hercegovini da izgradi samoodrživu državu na načelima konstitutivnosti i ravnopravnosti njezinih triju državotvornih naroda. Međutim, zbog intervencija u ustavni poredak i izborni proces od međunarodnih i domaćih aktera, vrlo kratko nakon Daytona, DMS-u nije ni dana šansa da pokaže svoj državotvorni potencijal. Ove intervencije su, bez obzira na namjere, osnažile srpske separatističke i bošnjačke unitarističke tendencije, a dodatno oslabile ionako neravnopravnu hrvatsku ustavnu poziciju.

Forte postojeće političke krize vezan je uz secesionističke odluke Vlade i Narodne skupštine entiteta Republika Srpska. Bez ikakve sumnje, ovo što danas poduzimaju institucije Republike Srpske, predsjednik, Vlada i Narodna skupština, udar je na ustavni, zakonski i pravni poredak Bosne i Hercegovine.

Kada se danas o Bosni i Hercegovini raspravlja u kontekstu secesionističkih akcija iz entiteta Republika Srpska, svi bismo u BiH, a posebice mi Hrvati, trebali biti jednako zabrinuti zbog udara na ustavni poredak Bosne i Hercegovine, koji već desetljećima dolaze iz mainstream politike bošnjačkog političkog Sarajeva. Naime, unitaristička i centralizirajuća bošnjačka politika u prvom je redu pogubna za konstitutivnost, ravnopravnost i politički subjektivitet hrvatskog naroda u BiH. Imajući u vidi agresivni bošnjački unitarizam, vrlo je korisno, u ovom slučaju, naglasiti i analogiju s jugoslavenskim unitarizmom i srpskim etnonacionalizmom u bivšoj nam zajedničkoj državi. I Miloševićev režim pozivao se na (pro)jugoslavensko jedinstvo, nametao manjinskom narodu (Albancima) političke predstavnike i zagovarao izborni model “jedan čovjek, jedan glas”, zanemarujući tako ne samo postojanje i autonomiju pokrajina u Srbiji već i federalni karakter cijele tadašnje Jugoslavije. Tragičan ishod srpsko-jugoslavenske unitarističke agende svima u BiH i međunarodnoj zajednici trebao bi biti opomena, a ne uzor i inspiracija.

Je li moguće standardizirati i harmonizirati odnose u višenacionalnoj državi?

Postoje različiti koncepti i modeli u Europi i svijetu kako je to moguće, a oni se svode na dva koncepta, jedno je koncept konsocijacijske demokracije koji se obično definira kao institucionalni federalizam, a drugo je teritorijalni federalizam ili njihove kombinacije u različitim modalitetima.

Ustav iz Daytona temeljen je na konsocijacijskom konceptu “Daytonski Ustav je institucionalizirao glavne elemente klasičnog Lijphartova modela konsocijacijske demokracije u državi (nacionalna konsocijacija) i u Federaciji (regionalna konsocijacija)”… “Tako je Daytonski mirovni sporazum odredio oblik političkog sustava kojemu je potrebna politika akomodacije kao temeljni oblik interakcije triju konstitutivnih naroda, odnosno njihovih izborno legitimiranih elita”, kako piše Mirjana Kasapović. To podrazumijeva međusobno usklađivanje politika umjesto političkog mešetarenja i nadmudrivanja. To podrazumijeva legitimno političko predstavljanje umjesto nacionalnog preglasavanja. To podrazumijeva podjelu vlasti, zajedničko upravljanje, paritet i konsenzus umjesto dominacije. To nije ništa drugo nego politika akomodacije legitimnih predstavnika triju konstitutivnih naroda u BiH.

U svijetu, i još bliže u Europi, postoje uspješni primjeri funkcionalnih demokratskih višenacionalnih država ili višenacionalnih dijelova tih država koji su uspjeli na konceptu konsocijacijske demokracije, političkim sustavima temeljenim na politici akomodacije i konkordancije. Primjeri Belgije, Švicarske, Sjeverne Irske (unutar UK) ili Južnog Tirola (unutar Italije) to svjedoče. Nakon pokušaja većinskih Grka da ukinu tadašnje konsocijacijske aranžmane i realiziraju koncept “građanske države”, uslijedio je rat između ciparskih Turaka i ciparskih Grka, a Cipar se kao država podijelio na dva dijela. Kao u već navedenom primjeru srpsko-jugoslavenske unitarističke agende, i ovaj ciparski primjer trebao bi nam poslužiti kao opomena, a ne kao uzor i inspiracija.

Zašto su Švicarska, Belgija, Sjeverna Irska i Južni Tirol primjeri uspješne, a Bosna i Hercegovina neuspješne konsocijacije?

Zato što je u navedenim zemljama i regijama postojala, i još uvijek postoji, većinska podrška državnom uređenju na konceptu konsocijacijske demokracije, odnosno politici akomodacije (dogovor i međusobno usklađivanje), to jest, konkordancije (suglasnost/konsenzus).

Primjera radi, u Sjevernoj je Irskoj desetljećima trajao krvavi sukob između katoličke zajednice i protestantskih unionista u kojemu je ubijeno tri i pol tisuće ljudi. Na Veliki petak 10. travnja 1998. godine predstavnici sjevernoirskih katolika i protestanata te Velike Britanije i Republike Irske potpisali su sporazum temeljen na konsocijacijskim načelima. U Belfastu i ostatku Sjeverne Irske od tada vlada mir i provodi se politika akomodacije. Glavni razlog uspješnosti sjevernoirskog konsocijacijskog aranžmana nalazi se u činjenici, koju su potvrdila razna istraživanja, da je podrška konsocijacijskom uređenju na razini cijele Sjeverne Irske iznosila 72% – kod većinskih protestanata 63%, a kod manjinskih katolika čak 87%.

Koliko znam, u BiH takvo istraživanje nije provedeno, ali mogu pretpostaviti da bi kod Hrvata podrška bila iznad 95%, a kod Srba bih mogao očekivati iznad 50%. S obzirom na to da se svako spominjanje konsocijacijskog uređenja (iako su i DMS i Ustav BiH na njemu bazirani) kod političkih Bošnjaka doživljava kao podjela Bosne i Hercegovine, pretpostavljam kako je podrška Bošnjaka konsocijacijskom uređenju BiH marginalna, ispod 5%. U javnom prostoru ona se do sada mogla zamijetiti samo kod jako malog broja bošnjačkih intelektualaca, čiji je najglasniji i najhrabriji predstavnik Enver Kazaz.

Drugi je primjer vezan uz Belgiju, uspješnu demokratsku konsocijaciju sastavljenu od tri regije, (Flandrija, Valonija, Bruxelles) i tri zajednice (Valonci, Flamanci i Nijemci). Što se tiče Belgije, vrlo je indikativno i moje iskustvo. Dok se odvijala “povijesna sjednica” Doma naroda Federacije BiH 17. ožujka 2011. godine, na kojoj je počela uspostava vlasti onodobne “platforme”, bio sam, kao predsjednik HDZ-a 1990., na radnoj večeri u jednom restoranu u podnožju Koševske ulice u Sarajevu u društvu Wilfrieda Martensa, predsjednika Europske pučke stranke (EPP) i predstavnika ostalih stranaka iz BiH pridruženih EPP-u. Nakon što sam dobio vijest da je formirana vlast u Federaciji BiH bez legitimnih predstavnika hrvatskog naroda, ljutit i ponižen upitao sam Martensa, koji je kao Flamanac, pripadnik većinske belgijske zajednice, bio višestruki belgijski premijer, što bi se dogodilo u Belgiji kada bi, primjerice, većinski Flamanci formirali vlast bez manjinskih Valonaca. – Belgija bi se raspala – odgovorio je Martens. BiH se nije raspala, jer i ne može, jer nikada nije ni bila istinski integrirana, a svoju cjelovitost može u najvećoj mjeri zahvaliti međunarodnoj zajednici kao najjačem kohezivnom čimbeniku.

Primjeri Sjeverne Irske i Belgije svjedoče da je moguće harmonizirati odnose u višenacionalnom društvu, stoga treba prestati širiti dezinformacije kako je konsocijacijsko uređenje iz Daytona luđačka košulja za BiH i ugledati se u pozitivne primjere konsocijacijskih modela i praksa, kojih u svijetu ima značajan broj. Tim više jer su i politološka teorija i politička praksa pokazale da konsocijacijski aranžmani imaju potencijal stabilizacije i harmonizacije složenih država, osobito u njihovu postkonfliktnom razdoblju.

Međutim, preduvjet za uspjeh konsocijacijskih aranžmana je da glavni društveni segmenti, u našem slučaju tri konstitutivna naroda, prihvate višenacionalni karakter države, odnosno da jedni drugima priznaju jednaka prava na Bosnu i Hercegovinu.

Kao samoodrživa država BiH je moguća jedino na temeljnim načelima Daytona, to jest kao država triju konstitutivnih državotvornih naroda, uz poštivanje ljudskih i građanskih prava i svih onih koji ne pripadaju jednom od triju konstitutivnih naroda.

Neporeciva je politička, ustavnopravna, logička i semantička istina da je konstitutivnost i ravnopravnost Bošnjaka, Hrvata i Srba temeljno načelo, ne samo Ustava BiH nego i cjelokupnog Daytonskog mirovnog sporazuma. Odluka Ustavnog suda BiH U-5/98 (takozvana odluka o konstitutivnosti), kao i odluka U-23/14 (predmet “Ljubić”) izrijekom potvrđuju kako je konstitutivnost triju naroda izvornija od entiteta, odnosno kako su entiteti posljedica, tj. samo jedan od oblika institucionalizacije i operacionalizacije konstitutivnih prava triju naroda. Stoga je, u skladu s temeljnim načelom DMS-a i Ustava BiH, moguće i legitimno da se BiH sastoji od dva, tri ili pet entiteta, kao što je moguće i legitimno ukinuti postojeće entitete ako se legitimni predstavnici triju konstitutivnih naroda tako dogovore. Stoga je, u skladu s Ustavom BiH, sasvim legitimno zagovarati i federalnu jedinicu s hrvatskom većinom, tim više jer već postoje federalne jedinice sa srpskom (RS) i bošnjačkom većinom (FBiH). Ali je u potpunosti nelegitimno, antidaytonski i antiustavno, jednostrano, bez suglasnosti svih triju naroda provoditi bilo separatističku bilo unitarističku politiku.

Reforma Izbornog zakona prvi je i najvažniji korak

– Drugi su vidjeli što jest i upitali – zašto? Ja sam vidio što može biti i upitao – zašto ne? – govorio je Robert Fitzgerald Kennedy. Vođen tom logikom, zajedno sa svojim suradnicima, 2014. godine pokrenuo sam ustavnu tužbu na neustavnost Izbornog zakona BiH, koja se u prvom redu ogledala u činjenici da Hrvatima, kao najmalobrojnijem konstitutivnom narodu, Izbornim zakonom nije bilo mogućnosti izbora legitimnih političkih predstavnika. Ustavni sud BiH je svojim odlukom U-23/14, “odlukom o legitimnom političkom predstavljanju” iz 2016. (predmet “Ljubić”), proglasio Izborni zakon BiH neustavnim i naložio Parlamentarnoj skupštini BiH izmjene Zakona kako bi se svim konstitutivnim narodima omogućilo legitimno političko predstavljanje “na svim administrativno-političkim razinama” u skladu s Ustavom BiH. Presuda još nije provedena jer se tome protive politike većinskog naroda u BiH koje bi, poput ciparskih Grka, željele pravnim i političkim nasiljem ukinuti postojeće konsocijacijske aranžmane i tako uspostaviti “građansku državu”. Neka nam ciparski primjer bude opomena, a ne uzor i inspiracija.

Osvijestimo se i dogovorimo se!

Ako nekome od domaćih ili međunarodnih čimbenika nisu bila dovoljna sva dosadašnja upozorenja, nadam se da će događaj od 12. svibnja 2025. na obilježavanju Dana Vojske RS-a u vojarni Kozara biti dovoljno osvješćujući. Reforma vojske u BiH na sva je usta od domaćih i stranih aktera hvaljena kao najuspješnija od svih reformi, a vojska se isticala kao čimbenik stabilnosti BiH (kako kratkovidno). Dana 12. svibnja se, naime, vojska podijelila. Dodatnu opasnost za BiH predstavljaju tipovi u vlasti kao što je ministar MUP-a FBiH koji bi, umjesto trojice službenika SIPA-e, u Istočno Sarajevo poslao specijalnu jedinicu MUP-a FBiH da uhiti Dodika i ostale, kao i ministar obrane BiH koji bi navodno poslao bataljun vojne policije u vojarnu Kozara “samo da je znao da će se tamo pojaviti” Dodik i ostali.

Stabilnosti BiH ne pridonose (naprotiv) ni takozvane platforme “dvije trojke +”, koje pompozno najavljuju kako će pokrenuti BiH u smjeru stabilizacije, prosperiteta i europskih integracija. Zanemarujući, pritom, odnosno negirajući, ustavno pravo hrvatskog naroda da slobodno i samostalno bira vlastite legitimne političke predstavnike. Kako prozirno, kako licemjerno, kako amaterski, kako neprovedivo. Ne može BiH u Europu bez hrvatskog naroda kao njezina državotvornog konstitutivnog subjekta. Kao predsjednik Glavnog vijeća Hrvatskog narodnog sabora i član Odbora Hrvatskog sabora za Hrvate izvan Republike Hrvatske s punom vjerodostojnošću tvrdim da Republika Hrvatska podržava europski put BiH, ali samo pod uvjetom poštivanja konstitutivnih nacionalnih prava hrvatskog naroda u BiH. Stoga je moja poruka – kao nekoga tko živi Bosnu i Hercegovinu više od 70 godina – novoosviještenim europejcima iz BiH i onim Europljanima koji ih podržavaju sljedeća: jedina trojka koja može stabilizirati i pokrenuti BiH je ona sastavljena od legitimnih predstavnika triju konstitutivnih naroda. Osvijestimo se i dogovorimo se – dok još imamo vremena!/HMS/

 

Preporučeno:

Podijeli:

Continue Reading

KONTAKT

Sveučilište u Mostaru raspisalo natječaje za dekane devet fakulteta

Published

on

Sveučilište u Mostaru objavilo je javne natječaje za izbor dekana na čak devet fakulteta.

Ovi natječaji predstavljaju važan korak u procesu imenovanja novih čelnih ljudi na fakultetima te otvaraju priliku za daljnji razvoj i unaprjeđenje akademske zajednice.

Fakulteti za koje je raspisan natječaj:

  • Pravni fakultet,
  • Medicinski fakultet,
  • Fakultet zdravstvenih studija,
  • Fakultet građevinarstva, arhitekture i geodezije,
  • Agronomski i prehrambeno-tehnološki fakultet,
  • Farmaceutski fakultet,
  • Ekonomski fakultet,
  • Fakultet prirodoslovno-matematičkih i odgojnih znanosti te
  • Fakultet strojarstva, računarstva i elektrotehnike.

Svi zainteresirani kandidati mogu pronaći detaljne informacije o uvjetima i postupku prijave na službenoj web stranici Službe za zapošljavanje Hercegovačko-neretvanske županije.

Očekuje se da će uz nove dekane Sveučilište u Mostaru nastaviti s jačanjem svoje uloge u akademskoj i znanstvenoj zajednici te unaprijediti kvalitetu obrazovanja i istraživačkog rada.

Podsjećamo da je nedavno za novog rektora Sveučilišta u Mostaru izabran prof. dr. sc. Ivo Čolak, koji je preuzeo dužnost od dosadašnjeg rektora prof. dr. sc. Zorana Tomića.

Vrisak.info

Continue Reading

KULTURA

Široki Brijeg: Obilježavanje Dana narcisa

Published

on

Udruge Narcis – Žene oboljele od karcinoma dojke, pozivaju sve građane Širokog Brijega da se pridruže i podrže događaj obilježavanja Dana narcisa

Obilježavanja Dana narcisa će se održati u Širokom Brijegu u ponedjeljak 31. 03. 2025. na Trgu širokobrijeških žrtava u 10h.

Ovaj događaj ima za cilj podizanje svijesti o karcinomu dojke, važnosti prevencije i ranog otkrivanja bolesti, te pružanje emocionalne i socijalne podrške ženama koje su oboljele.

Misija Udruge Narcis i važnost Dana narcisa

Udruga Narcis djeluje na razini cijele Županije Zapadnohercegovačke i okuplja žene koje su prošle kroz borbu s karcinomom dojke. Kroz različite aktivnosti i projekte, nastoje osnažiti žene, educirati ih o važnosti redovitih pregleda te im pružiti emocionalnu i psihološku podršku.

Ovaj događaj u Širokom Brijegu postao je centralno mjesto za povezivanje svih žena oboljelih od karcinoma dojke u našoj županiji, kao i za podizanje svijesti među širem krugu građana.

Dan narcisa simbolizira nadu, borbu i solidarnost, a vaša prisutnost na ovom događaju značajno bi doprinijela njihovoj misiji. Vaša podrška ne samo da bi bila važna za same oboljele žene, nego bi i pomogla u širenju važne poruke o prevenciji i zajedničkom djelovanju u borbi protiv karcinoma dojke.

Pozivaju sve da se pridruže ovom važnom događaju i podrže ih u njihovim naporima.

Vrisak.info

Continue Reading

Trending

Copyright © 2010 - 2024 BPZ.ba