Connect with us

EKONOMIJA

Feal otvara tvornicu u Hrvatskoj, investirali su 32 milijuna eura

Published

on

Proizvođač aluminijskih profila iz Širokog Brijega Feal d.o.o. u Karlovcu otvara prvu tvornicu u Hrvatskoj u kojoj će do kraja godine zapošljavati stotinjak domaćih radnika iz metalske, elektro, kemijske i strojarske struke. Investiciju “tešku” 32 milijuna eura financirali su vlastitim sredstvima, a izgradnja je trajala oko dvije godine.

Nova tvornica smještena je u poslovnoj zoni Gornje Mekušje i prostire se na više od 17.000 m². Zašto Karlovac? Zbog dobre poslovne zone, susretljivih vlasti, dugogodišnjeg poslovanja u Hrvatskoj i karlovačke industrijske povijesti, kažu u tvrtki.

Ovo je naša prva tvornica u Hrvatskoj i EU. To je bitno zbog otvorenih granica, ali je i poruka našim kupcima, partnerima i konkurenciji. Mi smo proizvođačka firma, tvornicu gradimo kako bi ovdje ostali duže i proizvodili kvalitetne proizvode za tržišta na kojima smo bili prisutni i dosad, a gdje ćemo svoju poziciju dodatno učvrstiti, kazao je Damir Šimunović, direktor Feal Hrvatska.

Praksa za hrvatske studente

Feal iz Širokog Brijega surađuje s brojnim tvrtkama, među kojima se ističu imena poput Siemensa i Strabaga, a više od 80 posto njihove proizvodnje izvozi se u Njemačku, Austriju i Švicarsku. Osim planova dodatnog zapošljavanja uz postojećih tridesetak radnika, cilj kompanije je omogućiti praksu za hrvatske studente i učenike prvom prilikom, piše Poslovni.hr.

Već dugo imamo praksu davanja stipendija za visoko stručno osposobljavanje, tu se prvenstveno radi o inženjerima strojarstva, arhitekture, građevine, ekonomije i prava. Na taj način smo najčešće crpili i kadrove. Ova tvornica imat će istu praksu. Proizvodnja je kod nas pomalo specifična pa se zaposlenici na većini radnih mjesta obučavaju kad krenu raditi, rekao je Ante Musa, direktor Feala, novinarima prilikom obilaska tvornice.

Recikliranje podzemnih voda

Svi zaposleni prije početka rada u hrvatskom pogonu odlaze na 10 do 15 dana obuke u Široki Brijeg. Kompaniji je važno da svatko tko počne raditi u novoj tvornici “prođe sve segmente, od prvoga šarafa u montiranju opreme do gotove opreme.”

Karlovačka tvornica građena je u skladu s najvišim standardima održivosti, a u pogonu se koristi napredni sustav recikliranja industrijskih voda. Na krovu hale postavljena je solarna elektrana snage 30 megavata, a paralelno se razvijaju sustavi za praćenje i optimizaciju energetske učinkovitosti s ciljem smanjenja potrošnje energije po kilogramu proizvoda za sedam posto do 2029. godine.

Iz Feala naglašavaju kako su im održivost i ekološki standardi od iznimne važnosti, tako će se sve podzemne vode koje koriste u jednom dijelu proizvodnog procesa reciklirati i prolaziti kroz pročistač prije puštanja u kanalizaciju. Priznaju ipak kako se zbog, između ostalog, ekoloških razloga nisu uspjeli kvalificirati za europske poticaje.

Održiva ulaganja

Šimunović pojašnjava: Poticaja europskih fondova nismo imali. Nažalost, nismo mogli zadovoljiti kriterije koji su pred nas bili predstavljeni. Primjerice, jedan od njih koji nismo ispunili je ušteda električne energije. Naime, već u Hrvatskoj smo imali trgovine te samom izgradnjom tvornice ćemo naravno trošiti još više električne energije, iako smo je napravili tako da troši manje energije i na krovu imamo solarnu elektranu.

Feal je poznat po sustavima za graditeljstvo koje proizvodi, dok im drugi segment poslovanja čine industrijski profili za automobilsku industriju, modularne sustave, brodogradnju, fotonaponske panele… Posluju već 50 godina, a aktivni su i na području obnovljivih izvora energije u matičnoj Bosni i Hercegovini.

Od 2019. godine u pogonu je vjetroelektrana Jelovača snage 36 megavata, a ove godine puštena je u rad fotonaponska elektrana Zvizdan u Ljubuškom snage 28 megavata. Održivost će biti princip koji će primjenjivati i u Hrvatskoj.

Ova investicija poruka je da industrija u Hrvatskoj ima budućnost: održivu, tehnološki naprednu i snažno usmjerenu na zajednicu, rekao je Šimunović.

Planovi za širenje

Ulaskom na EU tržište u kompaniji vjeruju kako mogućnosti za daljnje proširenje ima, posebice na slovenskom, mađarskom i austrijskom tržištu. Šimunović je kazao da tvornica može ispuniti sve kapacitete koje građevinski sektor ima u Hrvatskoj, a istovremeno dovoljno velik da mogu pokriti i industrijske potrebe šire van granica Lijepe Naše.

Musa je istaknuo činjenicu kako su 2000. godine proizveli 500 tona proizvoda, a danas istu količinu realiziraju u tri dana. U karlovačkoj tvornici simbolički je velika količina opreme obojana u crveno, bijelo ili plavo, tri boje prisutne na hrvatskoj zastavi.

Sudjelovanjem u poslovnoj utakmici unutar eurozone, sada ih zahvaćaju i vanjskopolitički problemi s kojima se EU bori, poput carina koje je uveo američki predsjednik Donald Trump.

Američke carine sigurno su jedan od utjecajnih globalnih faktora koji će napraviti pomutnju na europskom tržištu. Već se osjeća manja potražnja i pad cijene aluminija na burzama, kao i negativan odnos tečaja dolara i eura. Ukoliko se nastave trgovinski ratovi sigurno će negativno utjecati, no treba vidjeti što će biti u budućnosti, rekao je Musa.

(www.jabuka.tv | Foto: Davor Puklavec / PIXSELL)

Continue Reading

EKONOMIJA

Potpisan ugovor za nadzor radova na dionici Mostar sjever – Mostar jug

Published

on

U sjedištu JP Autoceste FBiH u Mostaru danas je potpisan Ugovor za usluge nadzora radova i tehničke asistencije za dionicu Mostar sjever – Mostar jug autoceste na Koridoru 5C.

Ugovor su potpisali direktor JP Autoceste FBiH Denis Lasić i Stephen Kimmett, predstavnik konzorcija koji čine Roughton International Limited i IRD Engineering Srl, priopćeno je iz JP Autoceste FBiH.

Potpisivanju su prisustvovali i direktor Roughton International Limited Ranjith Gunaratne te predstavnica IRD Engineering Srl Minela Bašić.

Kako se navodi, ukupna vrijednost ugovora iznosi 8.189.618,62 eura s PDV-om, a sredstva su osigurana u okviru zajma potpisanog s Europskom bankom za obnovu i razvoj (EBRD).

– Nakon današnjeg potpisivanja ugovora za usluge nadzora radova i tehničke asistencije ostalo nam je još završiti i postupak odabira izvođača radova na dionici Mostar sjever – Mostar jug. Ovaj postupak se nalazi u drugoj, završnoj, fazi te je za očekivati da ćemo ubrzo krenuti s radovima na izgradnji ove dionice, jedne od najkompleksnijih na cijelom Koridoru – rekao je Denis Lasić, direktor JP Autoceste FBiH.

Dionica Mostar sjever – Mostar jug, ukupne dužine 13,8 km, dio je LOT-a 4 Koridora Vc. Dionica počinje petljom Mostar sjever u naselju Kutilivač, a završava petljom Mostar jug koja je povezana s magistralnim putem M6.1 Gnojnice – Blagaj.. Trasa na dionici prolazi uglavnom brdovitim i planinskim terenom, pa se duž trase izmjenjuju usjeci i nasipi s većim brojem objekata.

Na ovoj dionici, osim navedenih petlji s bočnim naplatnim mjestima, gradit će se 11 mostova/vijadukata, šest dvocjevnih tunela, tri potputnjaka, dva natputnjaka, a u sklopu petlje Mostar sjever projektiran je i Centar za kontrolu i upravljanje prometom (COKP).

Kompletna dionica Mostar sjever – Mostar jug prolazi kroz Grad Mostar, odnosno Hercegovačko – neretvansku županiju, zaključeno je u priopćenju./HMS/

 

 

Preporučeno:

Continue Reading

EKONOMIJA

Predsjednik HDZ-a BiH Čović s veleposlanikom Mađarske o europskom putu i jačanju bilateralne suradnje

Published

on

Predsjednik HDZ-a Bosne i Hercegovine dr. Dragan Čović sastao se danas s veleposlanikom Mađarske u Bosni i Hercegovini, Nj. E. Krisztiánom Pósom u Domu HDZ-a BiH u Mostaru. Sastanku je nazočila i dopredsjednica HDZ-a BiH Darijana Filipović.

Tijekom sastanka razgovarano je o aktualnom političkom trenutku u Bosni i Hercegovini, s naglaskom na provedbu europskih reformi koje su ključne za otvaranje pristupnih pregovora s Europskom unijom. Posebna pozornost bila je usmjerena na važnost očuvanja stabilnog političkog dijaloga, zaštitu ustavnog poretka te osiguravanje legitimnog predstavljanja konstitutivnih naroda. Razmotreni su i pravci daljnjeg jačanja odnosa između Bosne i Hercegovine i Mađarske, uključujući spremnost na nastavak suradnje i razmjenu iskustava u područjima od zajedničkog interesa.

Predsjednik Čović naglasio je kako je usvajanje preostalih prioritetnih zakona neophodno za iskorak u procesu europskih integracija. Posebno je istaknuo nužnost donošenja izmjena Izbornog zakona koje će osigurati ustavnu jednakopravnost i omogućiti hrvatskom narodu u BiH legitimno političko predstavljanje, osobito u kontekstu predstojećih Općih izbora 2026. godine.

Veleposlanik Pósa potvrdio je kontinuiranu potporu Mađarske europskim integracijama Bosne i Hercegovine. Naglasio je važnost nastavka reformskih procesa te izrazio spremnost za ojačavanje bilateralne suradnje u svim ključnim sektorima.

 

Continue Reading

EKONOMIJA

Mostar Parking izgubio spor protiv UNIS-a: Tražili 200 000 KM odštete, a sada moraju platiti 25 tisuća KM troškova

Published

on

sud utvrdio da su gubici mostar parkinga posljedica njihovih propusta

 N. Bačić/Hercegovina.info

 

Portal Hercegovina.info imao je ekskluzivan uvid u presudu Općinskog suda u Mostaru donesenu 21. kolovoza kojom je odbjena većina tužbenih zahtjeva Javnog poduzeća „Mostar Parking“ d.o.o. Mostar protiv društva UNIS Telekomunikacije d.d. Mostar.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Zbog čega je Mostar parking tužio UNIS?

Odnos između UNIS Telekomunikacija d.d. Mostar i JP Mostar Parking započeo je sporazumom o poslovno-tehničkoj suradnji sklopljenom 1. prosinca 2021. godine. Prema ovom ugovoru, UNIS je besplatno razvio i isporučio softversko rješenje za naplatu parkinga, uključujući funkcionalne aplikacije, podršku i infrastrukturu potrebnu za njegovo pravilno funkcioniranje.

Mo parking unis presuda

Ads by FatChilli

Rok važenja ugovora bio je do 30. rujna 2022. godine. Nakon isteka, UNIS više nije imao zakonsku osnovu za nastavak suradnje. JP Mostar Parking nije preuzeo softver formalnim putem, nije osigurao infrastrukturu niti potpisao zapisnik o primopredaji, a nije raspisano ni novo javno nadmetanje za nastavak tehničke podrške.

Tijekom trajanja ugovora, sustav je bio u funkciji, ali nakon isteka Mostar Parking nije proveo formalni prijelaz. UNIS je apelirao da poduzeće preuzme sustav uploadanjem na vlastitu infrastrukturu — što se, prema tvrdnjama UNIS-a, nije dogodilo iz nepoznatih razloga.

Mo parking unis presuda

Iako je Mostar Parking tvrdio da je zbog neisporučenog softvera pretrpio štetu od preko 200 tisuća maraka, sud je ocijenio da njihovi navodi nemaju uporišta. Presudom je UNIS obvezan predati softver poduzeću, dok je Mostar Parking dužan platiti više od 25 tisuća KM troškova postupka.

Ambiciozni zahtjevi – tanki dokazi

Mostar Parking od UNIS-a je tražio isplatu 166.534,95 KM na ime izgubljene dobiti, 9.241,09 KM za kupnju nove aplikacije „GO Parking“ od tvrtke Lanaco, 36.633,15 KM zbog obveza prema UINO-u, te dodatne iznose s kamatama i troškovima.

Sud je, međutim, utvrdio da softver nije bio neispravan, da je funkcionirao i da su gubici koje Mostar Parking prikazuje posljedica njihovih vlastitih odluka i propusta.

Prema nalazima vještaka, aplikacija je bila funkcionalna i korištena u razdoblju ugovora, naime za vrijeme trajanja evidentirano je više od 142 tisuće transakcija.

Mo parking unis presuda

Svjedoci su također potvrdili da je softver radio sve do 22. prosinca 2022., a pad sustava vezan je uz uvođenje novih uređaja, ne zbog pogreške UNIS-a.

Sud je zaključio da Mostar Parking nije uspio dokazati uzročno-posljedičnu vezu između UNIS-a i svojih financijskih problema.

Na klupi za svjedoke na jednom ročištu našao se i gradonačelnik Mostara Mario Kordić.

Mo parking unis presuda

„Štete“ koje su sami proizveli

Sud je odbacio tvrdnje Mostar Parkinga o izgubljenoj dobiti, ocijenivši da je riječ o spekulativnim procjenama, te naglasio da su porezne nepravilnosti i obveze prema UNO-u posljedica vlastitih propusta poduzeća. Trošak kupnje nove aplikacije „GO Parking“ također je ocijenjen kao poslovna odluka tužitelja, a ne šteta prouzročena tuženikom.

Jedan od ključnih elemenata tužbe JP Mostar Parking odnosio se na porezne nepravilnosti i obveze utvrđene od strane UNO-a. Sud je jasno poručio da Mostar Parking svoje porezne dugove ne može prebacivati na UNIS. Oni proizlaze iz njihovog vlastitog poslovanja i nemara, a ne iz softverskog rješenja.

JP Mostar Parking je u tužbi naveo da je zbog neispravnog i nepotpunog softverskog rješenja UNIS-a došlo do problema u vođenju evidencija o izdanim parkirnim kartama.

Zbog tih nepravilnosti, tvrdili su, UNO im je u ožujku 2024. godine naložio da plate dodatne porezne obveze, zatezne kamate i troškove prinudne naplate.

Tužitelj je zahtijevao da UNIS nadoknadi iznos od 36.633,15 KM, što se odnosilo na 28.832,00 KM glavnice, 6.359,55 KM zakonskih kamata, 1.441,60 KM troškova prinudne naplate.

Rješenjem UNO-a od 26. ožujka 2024. utvrđeno je da Mostar Parking duguje navedene iznose na temelju kontrole poreza na dodanu vrijednost (PDV) za razdoblje 1. listopada 2018. – 30. rujna 2023.

Mo parking unis presuda

Mostar Parking je ove iznose platio 1. travnja 2024., što je dokazano elektronskim nalozima i potvrđeno u spisu.

Ekonomski vještak utvrdio je da se ta porezna obveza ne može dovesti u vezu s UNIS-om, već isključivo s načinom na koji je Mostar Parking sam vodio i obračunavao porezne obveze.

Vještak je naglasio da problem nije u softveru nego u činjenici da Mostar Parking nije obračunavao PDV za mjesečne parkirne karte, i to ni u razdoblju dok je sustav normalno funkcionirao.

Martina Grle, zaposlenica JP Mostar Parking u računovodstvu, potvrdila je da su se problemi s PDV-om pojavljivali i ranije te da su rezultat nepravilnog rada u samom poduzeću, a ne propusta UNIS-a.

Sud je ocijenio da UNIS nije odgovoran za porezne obveze utvrđene od strane UINO-a.

Nepravilnosti su nastale zbog propusta u radu Mostar Parkinga, koji je bio dužan sam voditi porezne evidencije i uredno prijavljivati PDV.

Zbog toga je zahtjev tužitelja za naknadu štete u iznosu od 36.633,15 KM – odbijen kao neosnovan.

Mo parking unis presuda

UNIS nije dužan platiti ni prelazak na novi softver

Općinski sud u Mostaru kao neosnovan odbio je i zahtjev JP Mostar Parking da im UNIS Telekomunikacije nadoknadi trošak od 9.241 KM za aplikaciju „GO Parking“ kupljenu od tvrtke Lanaco.

Mo parking unis presuda

Mostar Parking je tvrdio da je bio prisiljen kupiti novi softver nakon pada sustava krajem 2022. godine. Sud je, međutim, utvrdio da je softver UNIS-a bio funkcionalan i korišten do 22. prosinca 2022., s više od 142 tisuće transakcija. Vještaci su potvrdili da pad sustava nije uzrokovan propustima UNIS-a, nego novim uređajima koje je instalirao sam Mostar Parking. Kupnja „GO Parkinga“ ocijenjena je kao poslovna odluka, a ne posljedica ugovorne povrede. Zbog toga je sud taj zahtjev odbio kao neosnovan.

Mostar parking mora platiti oko 26.000 KM sudskih troškova

Sud je prihvatio tek manji dio zahtjeva – da UNIS formalno preda programsko rješenje Mostar Parkingu, što proizlazi iz ugovornih odredbi i što je i sam UNIS cijelo vrijeme predlagao upravi Parkinga.

No, ukupna bilanca spora za Mostar Parking je negativna: pored gubitka tužbenih zahtjeva, poduzeće je dužno platiti 25.941,35 KM sudskih troškova, zajedno sa zakonskim kamatama.

Presuda još nije pravomoćna, Mostar Parking se može žaliti Županijskom sudu u Mostaru u roku od 30 dana. No, činjenica da je u ovom postupku njihov zahtjev praktično „pao u vodu“ otvara ozbiljna pitanja o poslovanju i načinu na koji gradska firma vodi pravne sporove.

Pri preuzimanju teksta, obavezno je navesti hercegovina.info i autora kao izvor te dodati poveznicu na autorski članak

 

Continue Reading

Trending

Copyright © 2010 - 2024 BPZ.ba