Connect with us

EKONOMIJA

KRIŠTO NA BOŽIĆNOM PRIJAMU: Tri konstitutivna naroda i ostali građani ove zemlje čine jezgro Bosne i Hercegovine i njezino najveće bogatstvo

Published

on

Predsjedateljica Vijeća ministara Bosne i Hercegovine Borjana Krišto priredila je večeras u zgradi institucija BiH tradicionalni svečani božićni prijem.

U obraćanju velikom broju zvanica iz političkog, vjerskog i kulturnog života, kao predsjedateljica Vijeća ministara i uime svih političkih predstavnika Hrvata u institucijama vlasti Bosne i Hercegovine, izrazla je dobrodošlicu u blagdanskoj večeri Došašća i isčekivanja najradosnijeg kršćanskog blagdana Božića.

– Četiri tjedna Došašća iznova nas podsjećaju na temeljne duhovne vrijednosti koje svako ljudsko biće čini čovjekom. Ako bi značenje Božića saželi u jednu riječ – to bi bila ljubav. Bez ljubavi – čovjek nema radosti. Bez radosti – čovjek ne osjeća blagoslov koji nam je svima potreban da budemo ponizni u životu i pred svakim izazovom koračamo naprijed. Nakon svakog iskušenja koje nam se dogodi, iznova se prisjetimo koliko su ove Božije datosti one istinske vrijednosti, a napose u vrijeme Božića kada slavimo rođenje Kristovo i oplemenjujemo svoj duh i svoju vjeru u bolje – kazala je Krišto.

Podsjetila je na riječi Pape Ivana Pavla II da se “u otajstvu Božića, u ljudskome srcu ponovno pali nada” upućujući poruku onima koji su u nadi i potrebi.

– Bosnu i Hercegovinu su nedavno pogodile prirodne nesreće kada smo svjedočili koliko je potrebno malo da u trenutku izgubite svoje domove, a ono najtužnije, da izgubite svoje najmilije. Svi zajedno moramo biti ujedinjeni da nada koju osjećaju bude ispunjena, a onima koju su ostali bez svojih bližnjih, pomognemo da prebrode te teške trenutke. Želim da naše misli s večerašnjeg okupljanja budu i uz sve one koji su diljem svijeta izloženi užasima konflikata i ratnih zbivanja. Mi okupljeni ovdje možda ne možemo donositi odluke na globalnoj razini niti na njih presudno utjecati, ali svatko od nas može dati mali dio da kroz vlastiti primjer pokaže da je suština svakodnevnog života utemeljena na jednostavnim principima – kazala je Krišto.

Ova godina je bila prepuna izazova, svojevrsnih testova da pokažemo svoju zrelost, osobito onu demokratsku da tražimo rješenja i pravimo iskorake. Koliko se god činilo zahtjevnim, pokazali smo da naša domovina Bosna i Hercegovina može i treba ići naprijed.

Krišto je napomenula da predani rad i postavljanje ciljeva mogu dati dobar ishod prepoznatljiv u mnogo širim okvirima.

– U ožujku ove godine napravili smo najveći povijesni iskorak u izgradnji europske Bosne i Hercegovine kada smo dobili pozitivnu odluku o otvaranju pregovora s Europskom unijom. Volja i energija koju smo tada pokazali jedan je putokaz u kojem smjeru trebamo ići, ali potvrda i dokaz da zbilja možemo činiti velike stvari. Sadašnjost koju kreiramo utjecat će na budućnost naše domovine i trebamo biti svjesni odgovornosti koju imamo. Ta odgovornost isključuje da bilo tko od nas stvara alibi za svoje poteze. Zajednički cilj mora biti dovoljan motiv za sve da se izdignemo iznad partikularnih interesa ili želje da sebe predstavljamo većim domoljubom u ovoj zemlji. Odgovorno tvrdim da je nitko ne voli u bilo kojoj mjeri niti na bilo koji drugi način više od mene i da se neću umoriti niti jednog trenutka da našu domovinu dovedemo ondje gdje treba i biti – rekla je Krišto.

Na ovogodišnjem božićnom prijemu iznova je podsjetila na temelje i ključne vrijednosti na kojima počiva domovina Bosna i Hercegovina.

– I naša povijest, ali i ova godina, pokazali su nam koliko toga možemo zajedno napraviti, a koliko unutarnjim neslaganjima i previranjima napravimo štete jedni drugima. Činiti štetu, a nadati se dobru, nikada nije bio put ni rješenje. Tri konstitutivna naroda i ostali građani ove zemlje čine jezgro Bosne i Hercegovine i njezino najveće bogatstvo. Tri stupa, tri identiteta, čine posebnost naše domovine a svaki od njih je jednako snažan i važan. Svjesni smo da otvorena politička pitanja u budućnosti, kroz razgovor i dijalog neminovno moramo prevladati i sami nuditi rješenja jer teško da to bolje može znati, a kamoli učiniti itko drugi od nas samih. Kroz omogućavanje onih elementarnih političkih prava, spoja kolektivnog i individualnog, pravimo europsku formulu za nove uspjehe. Pravo da biraš i budeš biran je temelj demokracije koji mora zaživiti u svom punom ustavnom i političkom kapacitetu koji će biti i naš najveći demokratski ispit. Načela su uvijek načela, a ona natkrovljujuća temelj i baza od kojih sve počinje. Večeras želim podsjetiti i na važnost pletera zajedništva za sve nas koji smo okupljeni od Posavine, središnje Bosne pa do samoga juga Hercegovine uz sve naše prijatelje i goste – kazala je predsjedateljica Vijeća ministara BiH.

Obraćanje je završila riječima: “Neka nas i ovaj Božić u snazi zajedništva podsjeti na istinske i temeljne vrijednosti koje svatko od nas čuva u sebi kako bismo zajedničkim snagama nastavili graditi bolje sutra. Od srca vam želim čestit Božić uz obilje Božijeg blagoslova te sretnu i uspješnu 2025. godinu”./HMS/

Continue Reading

EKONOMIJA

LJUBIĆ: Postoji samo jedina trojka koja može stabilizirati i pokrenuti BiH

Published

on

Jedina trojka koja može stabilizirati i pokrenuti BiH je ona sastavljena od legitimnih predstavnika triju konstitutivnih naroda. Osvijestimo se i dogovorimo se – dok još imamo vremena

Piše: dr. Božo Ljubić predsjednika Glavnog vijeća HNS BiH

Obraćam vam se prvenstveno kao netko tko je svjedok i, u najvećem razdoblju tridesetogodišnje povijesti izgradnje daytonske BiH, akter političkih procesa. Obraćam vam se također kao predsjednik Glavnog vijeća Hrvatskog narodnog sabora, institucije koja okuplja, predstavlja i artikulira političku volju gotovo cjelokupnog hrvatskog naroda, jednog od triju ustavotvornih i državotvornih naroda u BiH.

Bosna i Hercegovina suočena s eskalacijom političke krize

Bosna i Hercegovina suočava se s eskalacijom političke krize koja prijeti prijeći i u sigurnosnu. Zapravo, politička kriza u Bosni i Hercegovini permanentno je stanje još od raspada bivše države. Daytonski mirovni sporazum (DMS) zaustavio je rat i dao priliku Bosni i Hercegovini da izgradi samoodrživu državu na načelima konstitutivnosti i ravnopravnosti njezinih triju državotvornih naroda. Međutim, zbog intervencija u ustavni poredak i izborni proces od međunarodnih i domaćih aktera, vrlo kratko nakon Daytona, DMS-u nije ni dana šansa da pokaže svoj državotvorni potencijal. Ove intervencije su, bez obzira na namjere, osnažile srpske separatističke i bošnjačke unitarističke tendencije, a dodatno oslabile ionako neravnopravnu hrvatsku ustavnu poziciju.

Forte postojeće političke krize vezan je uz secesionističke odluke Vlade i Narodne skupštine entiteta Republika Srpska. Bez ikakve sumnje, ovo što danas poduzimaju institucije Republike Srpske, predsjednik, Vlada i Narodna skupština, udar je na ustavni, zakonski i pravni poredak Bosne i Hercegovine.

Kada se danas o Bosni i Hercegovini raspravlja u kontekstu secesionističkih akcija iz entiteta Republika Srpska, svi bismo u BiH, a posebice mi Hrvati, trebali biti jednako zabrinuti zbog udara na ustavni poredak Bosne i Hercegovine, koji već desetljećima dolaze iz mainstream politike bošnjačkog političkog Sarajeva. Naime, unitaristička i centralizirajuća bošnjačka politika u prvom je redu pogubna za konstitutivnost, ravnopravnost i politički subjektivitet hrvatskog naroda u BiH. Imajući u vidi agresivni bošnjački unitarizam, vrlo je korisno, u ovom slučaju, naglasiti i analogiju s jugoslavenskim unitarizmom i srpskim etnonacionalizmom u bivšoj nam zajedničkoj državi. I Miloševićev režim pozivao se na (pro)jugoslavensko jedinstvo, nametao manjinskom narodu (Albancima) političke predstavnike i zagovarao izborni model “jedan čovjek, jedan glas”, zanemarujući tako ne samo postojanje i autonomiju pokrajina u Srbiji već i federalni karakter cijele tadašnje Jugoslavije. Tragičan ishod srpsko-jugoslavenske unitarističke agende svima u BiH i međunarodnoj zajednici trebao bi biti opomena, a ne uzor i inspiracija.

Je li moguće standardizirati i harmonizirati odnose u višenacionalnoj državi?

Postoje različiti koncepti i modeli u Europi i svijetu kako je to moguće, a oni se svode na dva koncepta, jedno je koncept konsocijacijske demokracije koji se obično definira kao institucionalni federalizam, a drugo je teritorijalni federalizam ili njihove kombinacije u različitim modalitetima.

Ustav iz Daytona temeljen je na konsocijacijskom konceptu “Daytonski Ustav je institucionalizirao glavne elemente klasičnog Lijphartova modela konsocijacijske demokracije u državi (nacionalna konsocijacija) i u Federaciji (regionalna konsocijacija)”… “Tako je Daytonski mirovni sporazum odredio oblik političkog sustava kojemu je potrebna politika akomodacije kao temeljni oblik interakcije triju konstitutivnih naroda, odnosno njihovih izborno legitimiranih elita”, kako piše Mirjana Kasapović. To podrazumijeva međusobno usklađivanje politika umjesto političkog mešetarenja i nadmudrivanja. To podrazumijeva legitimno političko predstavljanje umjesto nacionalnog preglasavanja. To podrazumijeva podjelu vlasti, zajedničko upravljanje, paritet i konsenzus umjesto dominacije. To nije ništa drugo nego politika akomodacije legitimnih predstavnika triju konstitutivnih naroda u BiH.

U svijetu, i još bliže u Europi, postoje uspješni primjeri funkcionalnih demokratskih višenacionalnih država ili višenacionalnih dijelova tih država koji su uspjeli na konceptu konsocijacijske demokracije, političkim sustavima temeljenim na politici akomodacije i konkordancije. Primjeri Belgije, Švicarske, Sjeverne Irske (unutar UK) ili Južnog Tirola (unutar Italije) to svjedoče. Nakon pokušaja većinskih Grka da ukinu tadašnje konsocijacijske aranžmane i realiziraju koncept “građanske države”, uslijedio je rat između ciparskih Turaka i ciparskih Grka, a Cipar se kao država podijelio na dva dijela. Kao u već navedenom primjeru srpsko-jugoslavenske unitarističke agende, i ovaj ciparski primjer trebao bi nam poslužiti kao opomena, a ne kao uzor i inspiracija.

Zašto su Švicarska, Belgija, Sjeverna Irska i Južni Tirol primjeri uspješne, a Bosna i Hercegovina neuspješne konsocijacije?

Zato što je u navedenim zemljama i regijama postojala, i još uvijek postoji, većinska podrška državnom uređenju na konceptu konsocijacijske demokracije, odnosno politici akomodacije (dogovor i međusobno usklađivanje), to jest, konkordancije (suglasnost/konsenzus).

Primjera radi, u Sjevernoj je Irskoj desetljećima trajao krvavi sukob između katoličke zajednice i protestantskih unionista u kojemu je ubijeno tri i pol tisuće ljudi. Na Veliki petak 10. travnja 1998. godine predstavnici sjevernoirskih katolika i protestanata te Velike Britanije i Republike Irske potpisali su sporazum temeljen na konsocijacijskim načelima. U Belfastu i ostatku Sjeverne Irske od tada vlada mir i provodi se politika akomodacije. Glavni razlog uspješnosti sjevernoirskog konsocijacijskog aranžmana nalazi se u činjenici, koju su potvrdila razna istraživanja, da je podrška konsocijacijskom uređenju na razini cijele Sjeverne Irske iznosila 72% – kod većinskih protestanata 63%, a kod manjinskih katolika čak 87%.

Koliko znam, u BiH takvo istraživanje nije provedeno, ali mogu pretpostaviti da bi kod Hrvata podrška bila iznad 95%, a kod Srba bih mogao očekivati iznad 50%. S obzirom na to da se svako spominjanje konsocijacijskog uređenja (iako su i DMS i Ustav BiH na njemu bazirani) kod političkih Bošnjaka doživljava kao podjela Bosne i Hercegovine, pretpostavljam kako je podrška Bošnjaka konsocijacijskom uređenju BiH marginalna, ispod 5%. U javnom prostoru ona se do sada mogla zamijetiti samo kod jako malog broja bošnjačkih intelektualaca, čiji je najglasniji i najhrabriji predstavnik Enver Kazaz.

Drugi je primjer vezan uz Belgiju, uspješnu demokratsku konsocijaciju sastavljenu od tri regije, (Flandrija, Valonija, Bruxelles) i tri zajednice (Valonci, Flamanci i Nijemci). Što se tiče Belgije, vrlo je indikativno i moje iskustvo. Dok se odvijala “povijesna sjednica” Doma naroda Federacije BiH 17. ožujka 2011. godine, na kojoj je počela uspostava vlasti onodobne “platforme”, bio sam, kao predsjednik HDZ-a 1990., na radnoj večeri u jednom restoranu u podnožju Koševske ulice u Sarajevu u društvu Wilfrieda Martensa, predsjednika Europske pučke stranke (EPP) i predstavnika ostalih stranaka iz BiH pridruženih EPP-u. Nakon što sam dobio vijest da je formirana vlast u Federaciji BiH bez legitimnih predstavnika hrvatskog naroda, ljutit i ponižen upitao sam Martensa, koji je kao Flamanac, pripadnik većinske belgijske zajednice, bio višestruki belgijski premijer, što bi se dogodilo u Belgiji kada bi, primjerice, većinski Flamanci formirali vlast bez manjinskih Valonaca. – Belgija bi se raspala – odgovorio je Martens. BiH se nije raspala, jer i ne može, jer nikada nije ni bila istinski integrirana, a svoju cjelovitost može u najvećoj mjeri zahvaliti međunarodnoj zajednici kao najjačem kohezivnom čimbeniku.

Primjeri Sjeverne Irske i Belgije svjedoče da je moguće harmonizirati odnose u višenacionalnom društvu, stoga treba prestati širiti dezinformacije kako je konsocijacijsko uređenje iz Daytona luđačka košulja za BiH i ugledati se u pozitivne primjere konsocijacijskih modela i praksa, kojih u svijetu ima značajan broj. Tim više jer su i politološka teorija i politička praksa pokazale da konsocijacijski aranžmani imaju potencijal stabilizacije i harmonizacije složenih država, osobito u njihovu postkonfliktnom razdoblju.

Međutim, preduvjet za uspjeh konsocijacijskih aranžmana je da glavni društveni segmenti, u našem slučaju tri konstitutivna naroda, prihvate višenacionalni karakter države, odnosno da jedni drugima priznaju jednaka prava na Bosnu i Hercegovinu.

Kao samoodrživa država BiH je moguća jedino na temeljnim načelima Daytona, to jest kao država triju konstitutivnih državotvornih naroda, uz poštivanje ljudskih i građanskih prava i svih onih koji ne pripadaju jednom od triju konstitutivnih naroda.

Neporeciva je politička, ustavnopravna, logička i semantička istina da je konstitutivnost i ravnopravnost Bošnjaka, Hrvata i Srba temeljno načelo, ne samo Ustava BiH nego i cjelokupnog Daytonskog mirovnog sporazuma. Odluka Ustavnog suda BiH U-5/98 (takozvana odluka o konstitutivnosti), kao i odluka U-23/14 (predmet “Ljubić”) izrijekom potvrđuju kako je konstitutivnost triju naroda izvornija od entiteta, odnosno kako su entiteti posljedica, tj. samo jedan od oblika institucionalizacije i operacionalizacije konstitutivnih prava triju naroda. Stoga je, u skladu s temeljnim načelom DMS-a i Ustava BiH, moguće i legitimno da se BiH sastoji od dva, tri ili pet entiteta, kao što je moguće i legitimno ukinuti postojeće entitete ako se legitimni predstavnici triju konstitutivnih naroda tako dogovore. Stoga je, u skladu s Ustavom BiH, sasvim legitimno zagovarati i federalnu jedinicu s hrvatskom većinom, tim više jer već postoje federalne jedinice sa srpskom (RS) i bošnjačkom većinom (FBiH). Ali je u potpunosti nelegitimno, antidaytonski i antiustavno, jednostrano, bez suglasnosti svih triju naroda provoditi bilo separatističku bilo unitarističku politiku.

Reforma Izbornog zakona prvi je i najvažniji korak

– Drugi su vidjeli što jest i upitali – zašto? Ja sam vidio što može biti i upitao – zašto ne? – govorio je Robert Fitzgerald Kennedy. Vođen tom logikom, zajedno sa svojim suradnicima, 2014. godine pokrenuo sam ustavnu tužbu na neustavnost Izbornog zakona BiH, koja se u prvom redu ogledala u činjenici da Hrvatima, kao najmalobrojnijem konstitutivnom narodu, Izbornim zakonom nije bilo mogućnosti izbora legitimnih političkih predstavnika. Ustavni sud BiH je svojim odlukom U-23/14, “odlukom o legitimnom političkom predstavljanju” iz 2016. (predmet “Ljubić”), proglasio Izborni zakon BiH neustavnim i naložio Parlamentarnoj skupštini BiH izmjene Zakona kako bi se svim konstitutivnim narodima omogućilo legitimno političko predstavljanje “na svim administrativno-političkim razinama” u skladu s Ustavom BiH. Presuda još nije provedena jer se tome protive politike većinskog naroda u BiH koje bi, poput ciparskih Grka, željele pravnim i političkim nasiljem ukinuti postojeće konsocijacijske aranžmane i tako uspostaviti “građansku državu”. Neka nam ciparski primjer bude opomena, a ne uzor i inspiracija.

Osvijestimo se i dogovorimo se!

Ako nekome od domaćih ili međunarodnih čimbenika nisu bila dovoljna sva dosadašnja upozorenja, nadam se da će događaj od 12. svibnja 2025. na obilježavanju Dana Vojske RS-a u vojarni Kozara biti dovoljno osvješćujući. Reforma vojske u BiH na sva je usta od domaćih i stranih aktera hvaljena kao najuspješnija od svih reformi, a vojska se isticala kao čimbenik stabilnosti BiH (kako kratkovidno). Dana 12. svibnja se, naime, vojska podijelila. Dodatnu opasnost za BiH predstavljaju tipovi u vlasti kao što je ministar MUP-a FBiH koji bi, umjesto trojice službenika SIPA-e, u Istočno Sarajevo poslao specijalnu jedinicu MUP-a FBiH da uhiti Dodika i ostale, kao i ministar obrane BiH koji bi navodno poslao bataljun vojne policije u vojarnu Kozara “samo da je znao da će se tamo pojaviti” Dodik i ostali.

Stabilnosti BiH ne pridonose (naprotiv) ni takozvane platforme “dvije trojke +”, koje pompozno najavljuju kako će pokrenuti BiH u smjeru stabilizacije, prosperiteta i europskih integracija. Zanemarujući, pritom, odnosno negirajući, ustavno pravo hrvatskog naroda da slobodno i samostalno bira vlastite legitimne političke predstavnike. Kako prozirno, kako licemjerno, kako amaterski, kako neprovedivo. Ne može BiH u Europu bez hrvatskog naroda kao njezina državotvornog konstitutivnog subjekta. Kao predsjednik Glavnog vijeća Hrvatskog narodnog sabora i član Odbora Hrvatskog sabora za Hrvate izvan Republike Hrvatske s punom vjerodostojnošću tvrdim da Republika Hrvatska podržava europski put BiH, ali samo pod uvjetom poštivanja konstitutivnih nacionalnih prava hrvatskog naroda u BiH. Stoga je moja poruka – kao nekoga tko živi Bosnu i Hercegovinu više od 70 godina – novoosviještenim europejcima iz BiH i onim Europljanima koji ih podržavaju sljedeća: jedina trojka koja može stabilizirati i pokrenuti BiH je ona sastavljena od legitimnih predstavnika triju konstitutivnih naroda. Osvijestimo se i dogovorimo se – dok još imamo vremena!/HMS/

 

Preporučeno:

Podijeli:

Continue Reading

EKONOMIJA

Načelnik Općine Čitluk izabran za predsjednika Skupštine Saveza općina i gradova Federacije Bosne i Hercegovine

Published

on

U Čapljini je 24. travnja 2025. godine održana Izborna Skupština Saveza općina i gradova Federacije Bosne i Hercegovine, kojoj je prisustvovalo 66 članova Skupštine.

Na Skupštini je izabrano novo rukovodstvo Saveza, koje će u sljedeće četiri godine voditi ključne inicijative usmjerene prema jačanju lokalne samouprave, poboljšanju suradnje među općinama i gradovima, te razvoju partnerskih odnosa sa županijskim, entitetskim, državnim i međunarodnim institucijama.

Na samom početku prisutnim članovima Skupštine obratili su se: predsjednica Federacije BiH, gospođa Lidija Bradara, predsjedavajući Doma naroda Parlamenta FBiH, gospodin Tomislav Martinović, gradonačelnica Čapljine, gospođa Iva Raguž, savjetnik premijera FBiH, gospodin Edis Dervišagić, pomoćnik direktora u Direkciji za evropske integracije BiH, gospodin Tarik Džajić, te gospođa Maja Zarić, u ime Ambasade Švicarske Konfederacije u BiH.

Jednoglasnom odlukom članova Skupštine, Marin Radišić, načelnik Općine Čitluk, izabran je za predsjedavajućeg Skupštine Saveza, dok je za njegovog zamjenika imenovan Zijad Lugavić, gradonačelnik Tuzle.

Za predsjednika Predsjedništva Skupštine Saveza izabran je Kenan Dautović, načelnik Općine Travnik, a njegov zamjenik je Mladen Mišurić – Ramljak, načelnik Općine Kiseljak.

 

U sastav novog Predsjedništva Skupštine Saveza ušli su: Nermin Muzur (Općina Ilidža), Vedad Jusić (Općina Breza), Sabahudin Klisura (Općina Fojnica), Ernest Imamović (Grad Goražde), Armin Halitović (Grad Bosanska Krupa), Darko Čondrić (Grad Livno), Ivo Pavković (Grad Široki Brijeg), Mario Kordić (Grad Mostar), Marijan Oršolić (Grad Orašje), Began Muhić (Grad Živinice) i Predrag Puharić (Grad Sarajevo).

Skupština je, osim izbora rukovodstva, jednoglasno usvojila i Izvještaj o radu organa i tijela Saveza za 2024. godinu, kao i informaciju o radu direktora Saveza u prethodnom periodu. Ovi dokumenti pružaju uvid u rezultate rada, realizirane projekte i izazove s kojima se Savez suočavao, potvrđujući dosljednost u zastupanju interesa lokalnih zajednica.

Tematski dio Skupštine bio je posvećen pitanjima od posebnog značaja za lokalne zajednice. O stanju lokalnih financija govorio je Alija Aljović iz Federalnog ministarstva financija, dok je Esad Dželilović iz Komisije za vrijednosne papire FBiH predstavio mogućnosti financiranja lokalnih zajednica putem tržišta kapitala. O izazovima u javnim nabavkama i preporukama govorila je konzultantica Saveza, gospođa Aleksandra Martinović.

Također, direktor Federalne novinske agencije (FENA), gospodin Elvir Hadžiahmetović, predstavio je aktivnosti ove medijske kuće kao platforme za promociju postignuća općina i gradova u FBiH.

Skupština je pružila prostor za otvoren dijalog među predstavnicima lokalnih zajednica, koji su diskutirali o zajedničkim izazovima, budućim prioritetima i strateškim pravcima djelovanja Saveza.

Na kraju, iz Saveza je poručeno da ostaju čvrsto posvećeni svojoj misiji – da budu snažan glas lokalne samouprave i ključni akter u izgradnji efikasnog i transparentnog sustava vlasti koji odgovara potrebama građana.

Brotnjo.info | Čitluk - Međugorje - Hercegovina

Continue Reading

EKONOMIJA

VIDEO Čović pozvao na usvajanje tri zakona u Parlamentu BiH

Published

on

Predsjednik HDZ-a BiH Dragan Čović pozvao je predstavnike svih parlamentarnih stranaka da u Parlamentu BiH usvoje tri zakona i time, kako je kazao, riješe pitanje unutarnje stabilnosti.

Foto: EPA- EFE

Papa Lav XIV predvodio prvu misu uz snažne poruke o vjeri i zajedništvu

Papa Lav XIV započeo je danas svoju prvu misu kao novi rimski prvosvećenik, obraćanjem kardinalima u Sikstinskoj kapeli, započevši govor na engleskom jeziku. Tom prilikom zahvalio je na povjerenju i istaknuo kako je pozvan da preuzme blagoslovljenu misiju vođenja Katoličke crkve.

– Znam da mogu računati na svakoga od vas da idemo zajedno kao Crkva, kao zajednica Isusovih prijatelja, kao vjernici, kako bismo prenosili radosnu vijest, prenosili Evanđelje – kazao je papa Lav.

Nakon uvodnih riječi, nastavio je propovijed na talijanskom jeziku, ističući da se nada kako će njegov izbor doprinijeti da Crkva unese svjetlo u ”mračne noći ovoga svijeta” i da će biti ”vjerni upravitelj” za cijelu crkvenu zajednicu, javlja BBC.

Posebno je naglasio potrebu za jačanjem prisustva Crkve na područjima gdje postoji ”nedostatak vjere”, ocijenivši da su upravo ta mjesta ključna za misijsko djelovanje.

– Čak i danas postoje mnoge sredine u kojima se kršćanska vjera smatra apsurdnom, namijenjenom slabima i neinteligentnima – poručio je kardinalima.

Dodao je da su sredine u kojima dominiraju ”tehnologija, novac, uspjeh, moć ili užitak” one gdje je ”naše misijsko slanje očajnički potrebno”.

Papa Lav XIV istaknuo je kako Crkva mora nastaviti s aktivnim misijskim djelovanjem u udaljenim i zanemarenim krajevima svijeta, što je u skladu s vizijom njegovog prethodnika pape Franje, koji je često posjećivao zemlje u koje papa nikada ranije nije kročio. I sam papa Lav služio je niz godina u Peruu.

– Nedostatak vjere često je tragično praćen gubitkom smisla života, zanemarivanjem milosrđa, strašnim kršenjima ljudskog dostojanstva, krizom porodice i mnogim drugim ranama koje pogađaju naše društvo – upozorio je papa Lav u svom govoru./HMS/

 

 

Preporučeno:

Potpisivanje nove koalicije. Foto: Avaz

Što sadrži “Platforma” koju je danas potpisalo devet bošnjačkih i srpskih stranaka?

Stranke sarajevske Trojke (SDP BiH, NiP, Naša stranka), potom NES, BHI-KF Fuada Kasumovića, stranka Naprijed Šemsudina Mehmedovića, Zlatko Miletić, te tri oporbene stranke iz Republike Srpske- PDP, SDS i Lista Za pravdu i red potpisali su danas u zgradi Parlamenta BiH u Sarajevu sporazum pod nazivom “Platforma za mir, stabilizaciju, europsku budućnost i ekonomski napredak BiH”.

U prijedlogu koalicijskog sporazuma nema ni spomena o ključnom vanjskopoloitičkom prioritetu Bosne i Hercegovine- članstvo u NATO-u, za što se zalažu sve bošnjačke i hrvatske stranke, dok mu se protive sve stranke u RS-u, piše Hrvatski Medijski Servis.

Radi li se o ustupku kojeg je sarajevska Trojka napravila oporbi iz Republike Srpske ili nečem drugom ostaje vidjeti.

Europski put

U sporazumu se navodi opredijeljenost za mir i vladavinu prava, poštivanje Općeg okvirnog sporazuma za mir, odnosno Daytonskog sporazuma i svih njegovih aneksa, isticanje opredjeljenja za članstvo u Europskoj uniji, zajedničko opredjeljenje za deblokadu EU putem borba protiv korupcije, kriminala, sukoba interesa i eliminacija političkog utjecaja posebno kod javnih nabavki, kultura dijaloga i ambijent suradnje, operativno funkcioniranje Vijeća ministara i Parlamentarne skupštine BiH, ispunjavanje uvjeta za otvaranje pregovora s EU, Plan rasta i povlačenje novca, uvođenje diferencirane stope PDV-a, uvođenje suvremene tehnologije u izborni procesi, izmjena Izbornog zakona u skladu s presudama Ustavnog suda BiH i presuda Europskog suda za ljudska prava”.

U sporazumu nazvanom: Platforma za mir, stabilizaciju, europsku budućnost i ekonomski napredak BiH stoji:

Svjesni da članstvo u EU donosi konkretna poboljšanja u svakodnevnom životu ljudi, dugoročnu stabilnost, vladavinu prava, bolju socijalnu sigurnost, više individualnih sloboda, veća ulaganja, dodatno financiranje i slobodnu trgovinu, više potrošačke standarde i sigurniju budućnost za sljedeće generacije, odlučni smo u središte naših akcija staviti sljedeće:

Operativno i funkcionalno Vijeće ministara i Parlamentarnu Skupštinu BiH.

Ispunjavanje neophodnih uvjeta za dobivanje datuma početka pregovora s EU, kao i zahtjev da se odredi datum održavanja međuvladine konferencije za BiH odmah nakon ispunjavanja uslova.

Usvajanje Plana rasta što podrazumijeva brzo dobivanje tranše od 70 milijuna eura, kao i ukupnu realizaciju predviđenih dvije milijarde KM za projekte u cijeloj BiH, a u skladu s financijskim i dinamičkim okvirom Plana rasta za BiH. Kontinuirano usklađivanje domaćeg zakonodavstva s pravnom stečevinom EU (Aquis communautaire), kroz donošenje zakona čiji je sadržaj usklađen sa standardima aquis communautaire, uz uvjet da institucije EU osiguraju veću izvjesnost u pogledu trajanja pregovora i konačnog članstva.

Kreiranje i provođenje zajedničkog plana za promociju i ubrzanje europskog puta BiH.

Da bismo u potpunosti postigli navedene prioritete navedene Platforme u fokusu naših aktivnosti će takođe biti i:

-Beskompromisna borba protiv kriminala i korupcije, sukoba interesa i eliminacija političkog utjecaja u radu javnog sektora, s posebnim akcentom na javne nabavke.

-Ispunjavanje svih pretpostavki za što brže povlačenje novca iz europskih fondova i realizaciju projekata koji izravno utječu na svakodnevni život građana.

-Izrada i usvajanje zakonskog rješenja kojim ćemo uvesti diferenciranu stopu PDV-a, te ćemo nastaviti raditi na reformi neizravnih poreza.

-Primjena najsuvremenijih metoda i međunarodnih standarda za prezentaciju medijskih sadržaja koji mogu naškoditi javnom moralu, dobrobiti djece i mladih.

-Reforma izbornog zakonodavstva, u skladu s odlukama Ustavnog suda BiH i Europskog suda za ljudska prava, kao i dalje ubrzane aktivnosti s ciljem osiguranja pravičnog i transparentnog izbornog procesa, tako da se na općim izborima 2026. godine proces glasanja sprovodi korištenjem izbornih tehnologija (skeneri glasačkih listića, oprema za autentifikaciju dokumenata itd.) i poštujući usvojene preporuke ODIHR-a, GRECO-a i Europske komisije.

Posvećeni miru, vladavini prava i stabilnom političkom i ekonomskom okruženju;

Opredijeljeni za Opći okvirni sporazum za mir sa svim njegovim aneksima, poštujući strukturu i nadležnosti Bosne i Hercegovine (u daljem tekstu: BiH), Republike Srpske, Federacije BiH i Brčko distrikta;

Ističući zajedničko opredjeljenje za članstvo BiH u Europskoj uniji (u daljem tekstu: EU), a na osnovu Mišljenja Europske komisije iz 2019. godine o zahtjevu BiH za članstvo u EU, Izvještaja o napretku BiH za 2024. godinu i Odluke Europskog vijeća o otvaranju pristupnih pregovora iz ožujka 2024. godine;

Izražavajući zajedničku opredijeljenost za deblokiranje europskog puta, ubrzano pristupanje i punopravno članstvo BiH u EU;

Okupljeni oko europskih vrijednosti s ciljem osiguranja dostojanstvenog života u skladu s europskim standardima za svakog pojedinca;

“U cilju implementacije Platforme i stvaranja pozitivne političke atmosfere, stranke će se suzdržati od pokretanja pitanja koje proizvode negativno političko okruženje i tenzije. Teme o kojima nije moguće postići konsenzus, stranke potpisnice će komunicirati na civiliziran način, vodići računa da time ne proizvode političke konflikte koji negativno utječu na javnost. Stranke potpisnice Platforme se obvezuju da osnuju tim koji će pratiti provođenje ove Platforme, najkasnije u roku od 10 dana od dana potpisivanja, koji će se sastojati od po jednog predstavnika svake partnerske strane, navodi se u tekstu sporazuma.

Obaviještavanje javnosti

Potpisnici su suglasni da redovito obavještavaju javnost o provođenju dogovorenih aktivnosti. Također, obavezujemo se da ćemo napraviti konkretan plan promocije prednosti članstva BiH u EU, s obzirom na to da je potrebna što šira društvena podrška (uključujući i proeuropske stranke koje ne budu dio parlamentarne većine).

“Članstvo BiH u EU definiramo i promoviramo kao vanjskopolitički cilj koji će provoditi sve relevantne institucije u BiH, kao i sve razine vlasti u kojima sudjeluju političke stranke koje su potpisnice ove Platforme, navodi se u tekstu sporazuma.

Osim što nema spomena o članstvu u NATO-u u tekstu sporazuma se ne spominju ni druga važna pitanja o kojima ne postoji suglasnost tri strane u BiH kao što su pitanje gašenja OHR-a, odlazak stranih sudaca iz Ustavnog suda BiH, “državnoj imovini”.

HDZ BiH, kojem je, sporazum također poslan, odgovorio je da će ga razmotriti i izjasniti se o njemu u narednom razdoblju. Lider HDZ BiH Dragan Čović pozvao je danas da će već idućeg tjedna sazovu sjednice Zastupničkog i Doma naroda Parlamenta BiH i na njima usvoje tri zakona; Izborni zakon BiH, Zakon o Sudu BiH i Zako o VSTV-u. -Time bi smo riješili pitanje unutarnje stabilnosti i europskog puta, kazao je Čović

SDA je jučer priopćila kako neće sudjelovati i novoj koaliciji ali će podržati sve smjene./HMS/

 

 

Preporučeno:

 

Foto: Fena

VIDEO Čović pozvao na usvajanje tri zakona u Parlamentu BiH

Predsjednik HDZ-a BiH Dragan Čović pozvao je predstavnike svih parlamentarnih stranaka da u Parlamentu BiH usvoje tri zakona i time, kako je kazao, riješe pitanje unutarnje stabilnosti.

Komentirajući u Kiseljaku za danas najavljeno potpisivanje Platforme za mir, stabilizaciju, europsku budućnost i ekonomski napredak Bosne i Hercegovine, Čović je kazao kako je od kolega iz stranaka „Trojke“ dobio tekst tog dokumenta koji će detaljno sagledati i nakon toga iznijeti svoj stav.

– Pozivam kolege koji će to danas potpisati, idemo sljedećeg tjedna zakazati izvanredne sjednice Zastupničkog doma i Doma naroda Parlamentarne skupštine BiH, usvojiti Izborni zakon, usvojiti Zakon o VSTV-u, Zakon o Sudu BiH i riješili smo pitanje unutarnje stabilnosti i europskog puta, odmah – izjavio je Čović nakon koordinacijskog sastanka načelnika/gradonačelnika i predsjednika županijskih vlada iz HDZ-a BiH.

Po njegovim riječima, usvajanjem triju spomenutih zakona „bili bi riješeni svi problemi, a zatim bi se mogli dalje nadmudrivati i pripremati za neke nove projekte“./Fena/HMS/

 

 

Preporučeno:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2010 - 2024 BPZ.ba